Nejmodernější grafické karty mají výkonu na rozdávání, což ale nutně ještě neznamená, že obraz bude při hraní skutečně plynulý. Právě proto existuje technologie NVIDIA G-Sync, která se stará o souhru grafiky a monitoru.
Psal se rok 2013, kdy společnost NVIDIA uvedla na trh technologii G-Sync. Bez nadsázky se dá říci, že do té doby trpěly herní monitory nemalými problémy. Už tehdy totiž měly grafické karty dostatek výkonu, že nebyl problém hrát v hojně rozšířeném rozlišení Full HD při vysokých detailech. Dokonce i grafiky střední třídy zvládaly reprodukovat obraz při více než 60 fps, což odpovídalo standardní obnovovací frekvenci tehdejších LCD panelů.
Monitor s technologií G-Sync
Hráčům se dělalo špatně
Problém však nastal ve chvíli, kdy počet snímků za sekundu klesl pod tuto hodnotu. V takovém případě se objevovalo při hraní roztrhávání části obrazu – obvykle uprostřed obrazovky. I když je hodnota například 50 fps stále ještě dobrá, obraz byl zkrátka při rychlých změnách deformovaný.
Výrobci se to snažili vyřešit pomocí technologie V-Snyc, neboli vertikální synchronizace obrazu. Ta však pouze jeden problém nahradila jiným. Standard V-Snyc se skutečně staral o synchronizaci mezi grafickou kartou a monitorem, ale zjednodušeně řečeno grafika v takovém případě musela vždy čekat na obnovovací frekvenci monitoru. Ve chvíli, kdy výkon nestačil na 60 snímků za sekundu, došlo v praxi k propadu na polovinu, tedy na 30 fps.
Tento jev způsoboval problém s odezvou při hraní, vykreslení obrazu totiž po reakci bylo citelně zpožděné. V podstatě hráč tedy kliknul na klávesnici nebo pohnul s myší, ale na obrazovce se to projevilo až o několik milisekund později. Velmi nároční a samozřejmě také profesionální hráči to skutečně postřehli. V praxi to navíc bylo pro běžného člověka tak nepříjemné, že kvůli tomu mohl trpět dokonce nevolností a bolestmi hlavy. Řešením nebyla ani technologie Adaptive Sync, která sice řešila problém s trháním obrazu, ale také trpěla zpožděním.
Plynulý obraz je důležitý, a to nejen pro profesionální hráče
G-Sync jako spása pro náročné
Jak je z řádků výše nejspíše již patrné, trhání obrazu způsobuje pevně daný frame rate monitoru, zatímco hry nemají fixní frekvenci. Řešením tohoto zapeklitého problému se ukázala být technologie G-Sync, která se v praxi stará o plynulou souhru monitoru a grafické karty. Tato funkce totiž určuje frekvenci monitoru podle grafické karty, díky tomu je obraz vždy naprosto čistý a plynulý.
Jak je vidět i v ukázkovém videu níže, tento nesoulad dovede standard G-Sync v praxi vyřešit na 100 %. Sluší se také podotknout, že v průběhu let se vyvíjely nejen grafické karty, ale také samotné monitory. S technologií G-Sync je tak možné dosáhnout plynulého hraní klidně až při obnovovací frekvenci 240 Hz.
Abyste mohli G-Sync používat, je nutné vlastnit kompatibilní grafickou kartu. Sluší se také nicméně podotknout, že tento standard zvládají prakticky všechny moderní herní grafiky s jádrem od společnosti NVIDIA. Platí to dokonce i o levných modelech s cenovkou okolo tří tisíc korun. Samozřejmě platí, že pro dosažení plynulého obrazu ve vyšším rozlišení je potřeba ještě výkonnější grafika. Zkrátka s kartou za pár tisíc korun hrát plynule ve 4K možné nebude, ani když budete mít zapnutý G-Sync.
Jak funguje G-Sync v praxi?
Tři různé verze G-Sync
Potřeba je pochopitelně také monitor, který umí s technologií G-Sync pracovat. V současnosti existují tři různé verze G-Syncu, které se od sebe liší kvalitou a testováním. Základ nabídky tvoří G-Sync Compatible monitory, které nepoužívají procesory od společnosti NVIDIA, ale byly tímto výrobcem prověřené a jsou schopny poskytnout variabilní obnovovací frekvencí (VRR) bez trhání obrazu a záseků. Tedy i u základní verze mohou lidé počítat s plynulým hraním.
Sázku na jistotu nicméně představují panely s označením G-Sync, po kterých pravděpodobně sáhnou náročnější a často i profesionální hráči. Ty již staví na čipech od společnosti NVIDIA a prošly více než třemi stovkami náročných testů. Hráčům nabízí plný rozsah variabilní obnovovací frekvence (VRR) a variabilní zrychlení (overdrive), tyto technologie eliminují vizuální artefakty a zajišťují tak čistý obraz a vynikající zážitek z hraní.
Vrchol nabídky pak tvoří verze G-Sync Ultimate, která je určena pro jedince toužící po HDR obrazu bez trhání. Takové panely jsou vybaveny všemi pokročilými funkcemi, a navíc zvládají jas až 1000 cd/m2. To v praxi znamená, že reprodukují realistický obraz, který se podobá tomu, co skutečně dokáže vidět lidské oko. Rozsah barev je samozřejmě výrazně vyšší než u tradičních monitorů. Ultranízká odezva tak není jedinou předností tohoto standardu, jak je z řádků výše patrné.
Pro správnou funkčnost všech verzí G-Sync se doporučuje mít nainstalované nejnovější drivery grafické karty. Ty můžete stáhnout přímo na stránkách společnosti NVIDIA.
Co nabízí jednotlivé verze standardu G-Sync
Notebooky a BFGD
Z řádků výše by se mohlo zdát, že standard G-Sync přináší vylepšení především pro hraní u stolního PC. Technologii plynulé synchronizace mezi grafickou kartou a monitorem nicméně v dnešní době přináší také celá řada notebooků. Konkrétně je možné zakoupit na čtyři desítky laptopů ve více než 100 konfiguracích, z nichž celá řada podporuje standard G-Sync. Typicky jde o výkonné modely s grafickými kartami NVIDIA GeForce RTX.
Standardem G-Sync se chlubí také velké obrazovky BFGD, které nabízí 65palcovou úhlopříčku – hrát je tedy možné na stejně velké ploše jako u moderních televizorů, avšak s citelně vyšší kvalitou. Jde o 4K panely podporující G-SYNC HDR, které nabízí jas HDR 1 000 nitů, dynamické podsvícení 384 zón a barvu DCI-P3. Bez nadsázky tak přináší všechny moderní obrazové technologie v jednom balení.
Notebooky s grafickou kartou GeForce RTX
BFGD v podání společnosti HP
Hlavní přednosti technologie G-Sync
VŠECHNY HRY PLYNULE: Zahrajte si libovolnou hru bez trhání, škubání, blikání nebo artefaktů. G-Sync dynamicky vyrovnává obnovovací frekvenci monitoru se snímkovou frekvencí grafického procesoru. Na rozdíl od jiných řešení nabízí tento standard neomezený rozsah obnovovací frekvence a variabilní zrychlení (overdrive), v praxi je tedy možné zobrazit vše – od nulového počtu hertzů až po maximum podporované LCD monitorem.
ŽÁDNÉ ARTEGFATKY V OBRAZU: Variabilní zrychlení (overdrive) technologie G-Sync také odstraňuje artefakty duchů předvídáním dalšího snímku a úpravou parametrů zrychlení LCD. Monitory G-SYNC ULTIMATE mají široký barevný gamut a intenzivní jas a zajišťují věrné zobrazení barev i ve velmi náročných scénách.
VYSOKÝ VÝKON: Ty nejpokročilejší monitory v dnešní době nabízí obnovovací frekvenci až 240 Hz. A i takto vysoké hodnoty je možné s technologií G-Sync skutečně v praxi využít. Nejrychlejší odezva se hodí pro hraní s mimořádnou citlivostí, například pro nejrůznější e-sporty, kde milisekunda může rozhodovat o prohře či výhře.
MAXIMÁLNĚ REALISTICKÝ OBRAZ: HDR monitory nabízí realistický jas podobný tomu, co dokáže vidět lidské oko, a mnohem širší barevný gamut, než jaký mají tradiční monitory. To všechno nabízí také monitory s certifikací G-Sync Ultimate, u kterých si navíc hráči mohou vychutnat jas až 1000 cd/m2, kompletní přímé podsvícení a barevný gamut DCI-P3. V současnosti jsou k dispozici modely s úhlopříčkou 27 a 65 palců.
CERTIFIKOVÁNO SPOLEČNOSTÍ NVIDIA: Všechny monitory chlubící se standardem G-Sync prošly testováním společností NVIDIA. Hráči díky tomu nekupují žádného zajíce v pytli – naopak dík jednotlivým kategoriím přesně vědí, co mohou od daného panelu čekat.
Čip G-Sync