Recenze: Philips 55OLED854 – nechte světla hrát

Philips 55OLED854 - 139cm_2067739038
Philips 55OLED854 - 139cm

Prémiovými funkcemi i špičkovým obrazem se snaží uživatele zaujmout televizor Philips 55OLED854. Kromě tenkého designu vyniká například funkcí Ambilight, díky které je možné doslova nechat tancovat barvy i mimo televizor. Jak to funguje v praxi, si ukážeme v dnešní recenzi.

Svou cenou, a koneckonců i nabízenými funkcemi, patří televizor Philips 55OLED854 do prémiové třídy. Nabízí se totiž za částku pohybující se těsně pod hranicí 40 000 Kč. Lákadel má přitom hned několik, kromě světelné technologie Ambilight je řeč například o OLED panelu s rozlišením 4K a podporou HDR10+, technologii Dolby Vision či reproduktorech Dolby Atmos. Pojďme se tedy s tímto modelem seznámit trochu blíže.

Hlavní přednosti této televize:

• Kvalitní 4K rozlišení.
  • Reproduktory Dolby Atmos.
  • Android.
  • Hlasové ovládání, možnost použití s Alexou.
  • Otočný stojánek.

Philips 55OLED854

Technické parametry

Testovaný model: Philips 55OLED854 - 139cm

Úhlopříčka displeje: 55“

Nativní rozlišení: 3840 x 2160 (4K UHD)

Technologie TV: Ambilight, HDR, OLED, Smart (chytrá)

Typ tuneru: DVB-C, DVB-S2, DVB-T2 (HEVC)

Podpora H.265 (HEVC): Ano

Frekvence: 100 Hz

Index kvality obrazu: 5 000

Počet HDMI: 4

WLAN (WiFi): Ano

HbbTV (Červené tlačítko): Ano

Bluetooth: Ano

Ovládání hlasem: Ano

Počet HDMI 2.0: 4

USB: 2

RCA (Komponentní): Ano

Jack 3,5mm (sluchátka): Ano

Optický audio: Ano

LAN: Ano

CI: Ano

Energetická třída: B

Spotřeba: 147 W

Roční spotřeba: 215 kWh

Výkon reproduktorů: 50 W

Rozměr pro VESA držák: 300 x 300

Rozměry: 1 227,8 x 732,9 x 243 mm

Hmotnost: 23,7 kg

Obsah balení a první sestavení

Televizor značky Philips doputoval do redakce v červenočerné kartónové krabici, která víceméně odpovídá rozměrům samotného zařízení. K proporcím TV je samozřejmě nutné připočítat ještě polystyrenové výplně, které chrání televizor proti poškození během transportu prakticky ze všech stran. Dodávaná výbava čítá návod k použití, brožuru se záručními informacemi, dálkový ovladač, baterie do ovladače, šroubky pro montáž podstavce a další nezbytnou kabeláž.

Mimochodem samotná montáž není vůbec složitá. Na výběr máte v podstatě dvě možnosti: buď televizor zavěsíte na zeď prostřednictvím kompatibilního věšáku VESA, nebo přiděláte dodávaný stojan. Ten se skládá ze dvou částí, v podstatě ale stačí zašroubovat pět šroubů s křížovou hlavičkou a máte hotovo.

Balení televizoru

Dodávané příslušenství

Otvory pro montáž stojánku

Stačí utáhnout pár šroubů a je hotovo

Detailní pohled na smontovaný podstavec

Elegantní vzhled, kvalitní zpracování

Televizor Philips 55OLED854 vás hned na první pohled zaujme svým vzhledem. Když se podíváte na přístroj z boku, přijde vám tenkost panelu až neskutečná – to je jedno z hlavních lákadel OLED panelů. Prakticky celá obrazovka se chlubí tloušťkou v řádu pár milimetrů, což je méně než prakticky u jakéhokoliv chytrého telefonu nebo tabletu. Při pohledu na zadní stranu si samozřejmě všimnete i širší části, ve které se ukrývá veškerá elektronika.

U testovaného kousku byl kladen velký důraz na minimalistický design – je to patrné především při pohledu zepředu. Obrazovka má jen velmi tenký rámeček kolem dokola. Dokonce ani spodní okraj není zbytečně širší, jako tomu bývá u celé řady konkurentů. Výrobce totiž své logo umístil do masivního kovového podstavce. Ten je mimochodem velmi praktický. Nejenže drží televizor stabilně na svém místě, navíc dovoluje obrazovku naklápět do stran.

Televizor je vyveden v černé a titanové barvě. Výrobce takto v podstatě odlišil i výrobní materiály. Obrazovku kryje ze všech stran kovové šasi, které je právě v odstínech titanové barvy. Zadní batůžek s elektronikou je pak plastový, matný a černý. Pro úplnost dodejme, že podstavec je lesklý a stříbrný. Punc elegance a luxusu nicméně tomuto kousku nikdo upřít nemůže.

I když jde jednoznačně o designový kousek, vše bylo navrženo, a nakonec i realizováno s naprostou přesností a důrazem a detail. Málokoho tak nejspíše překvapí, že přístroj je perfektně slícován a použité materiály jsou na vysoké úrovni. Pozor si je nutné dávat snad jen na křehkost obrazovky. Samotný výrobce upozorňuje, že by uživatelé například neměli televizor vybalovat sami, ale alespoň v jednom. Vhodné také není chytat televizor za obrazovku, aby se nepoškodila.

Na snímcích níže si můžete kromě samotného televizoru prohlédnout také konektorovou výbavu, která čítá čtyři HDMI, dva USB, jeden komponentní vstup (YPbPr), rozhraní Common Interface Plus (CI+), digitální audiovýstup (optický), ethernet-LAN RJ-45, vstup audio L/P, výstup pro sluchátka a satelitní konektor. Část konektorů je přitom pro větší pohodlí uživatele přístupná z boku.

Philips 55OLED854

Rámeček je velmi tenký

Detailní pohled na stříbrný podstavec

Na podstavec umístil výrobce své logo

Z boku je televizor až neskutečně tenký

Detailní pohled na tenkost obrazovky

Protilehlá strana ukrývá mimo jiné konektorovou výbavu

Část portů je přístupná z boku…

…další pak ze zadní strany

Zadní strana televizoru

Detailní pohled na osvětlení Ambilight

Na zadní straně nalezneme také ovládací tlačítko

Detailní pohled na reproduktor

Stojánek je možné natáčet do stran

Velmi šikovný ovladač

K televizoru od společnosti Philips je na první pohled dodáván tuctový dálkový ovladač, opak je ale pravdou. Tento stříbrný plastový model má totiž na své spodní straně integrovanou QWERTY klávesnici. Jednotlivá tlačítka jsou rozdělena do dvou částí, psát tak budete vždy palcem každé ruky. K dispozici je na přední straně také mikrofon pro zadávání hlasových příkazů.

Z horní strany pak ovladač připomíná naprostou klasiku. Nalezneme zde tak pětisměrný kurzor pro snadný pohyb v jednotlivých nabídkách, číselník a řadu dalších ovládacích prvků. Pro větší přehlednost jsou některá tlačítka navíc ještě barevně odlišena.

Ovladač padne poměrně příjemně do ruky, přestože není nijak ergonomicky tvarován. A to platí pro oba režimy, ve kterých jej můžete používat. Tedy na výšku i na šířku.

Vrchní strana dálkového ovladače

Detailní pohled na pětisměrný kurzor

Část s číselníkem

Spodní strana ukrývá QWERTY klávesnici

Jednotlivá tlačítka se ovládají palcem ruky

Detailní pohled na pravou část klávesnice

Profil ovladače

Baterie se vkládají prostřednictvím spodní strany

Obrazová kvalita

Testovaný model Philips 55OLED854 disponoval OLED panelem s úhlopříčkou 139 cm (55"). Na té nabízí rozlišení 4K, tedy 3840 x 2160 obrazových bodů. Dohromady tak přístroj zvládne pracovat s více než osmi milióny pixelů. Vyzdvihnout si v souvislosti s obrazem zaslouží také Engine P5. Jedná se o nejnovější engine pro zpracování obrazu Philips 5v1, jehož úkolem je optimalizovat ostrost, barvy, kontrast, pohyb, a dokonce umí i redukovat nedostatky a optimalizovat obraz.

Barevné podání je velmi syté a působí věrným dojmem. Pokud na panelu zobrazíte kvalitní fotografii, všechny odstíny jsou zobrazeny přesně tak, jak mají. Přednosti OLED panelů jsou zkrátka nepopiratelné a jejich kvalita krásně vynikne v případě, že hned vedle máte postavený obyčejný LED model.

Vyzdvihnout si zaslouží podpora standardu Dolby Vision, která obsahuje funkci HDR10+. Úrovně kontrastu, barev a jasu jsou upravovány snímek od snímku. Ať už se jedná o seriál, který zkrátka potřebujete vidět, nebo film, stíny v nich budou temnější. Jasné povrchy budou zářit. Barvy budou reálnější. Výrobce tak slibuje podobně poutavý a realistický zážitek jako v kině. K tomu ale samozřejmě pouze OLED panel nestačí, výrobce slibuje i prémiové audio s Dolby Atmos. Tomu se však budeme ještě věnovat v řádcích níže.

Kromě velmi dobrého barevného podání si zaslouží testovaný přístroj pochválit také za brilantní pozorovací úhly. I při velmi vysokých náklonech, respektive pohledech z boku, se totiž obraz nijak nedeformuje a zachovává si všechny své přednosti. Panel je sice lesklý, ale na ploše displeje jsou odlesky světla jen nepatrné, rozhodně se tak nemusíte obávat, že by šlo o „zrcadlo“. Samozřejmě pokud obrazovku natočíte za pravého poledne proti oknu, odlesky vidět budou.

V různých situacích se samozřejmě hodí jiné nastavení obrazovky. Právě proto výrobce nabízí celou řadu přednastavených režimů.

Ambilight v akci

Celkový dojem ze sledování televizoru dotváří také technologie Ambilight. Díky ní se v podstatě přenáší část obrazu z televizoru na stěnu za televizorem, což dokáže skutečně navodit velmi příjemnou atmosféru. LED diody totiž mění okamžitě barvu po stranách a v horní části podle toho, co se zrovna odehrává na obrazovce. V praxi to pak vypadá, jako by se část obrazu skutečně přenášela i za hranice televizoru.

Nejde přitom pouze o efekt, díky této vychytávce ani při sledování obrazovky v noci nebolí uživatele oči. Přechod z obrazovky na stěnu není tak dramatický (ostré světlo vs. naprostá tma). Technologie Ambilight jednoduše přechod změkčí a sledování obrazovky je pak skutečně příjemnější.

Jakmile Ambilight jednou vyzkoušíte, jen těžko se pak budete vracet k obyčejným televizorům, které podobnou vychytávku nemají. V případě zájmu je možné technologii Ambilight zcela vypnout, případně nastavit jednu konkrétní barvu či nějaké světelné efekty.

Technologii Ambilight jste si mohli prohlédnout již na snímcích výše, přesto přikládáme několik dalších.

Vypnuté LED diody

Zapnuté LED diody

Nastavení technologie Ambilight

Ukázka technologie Ambilight v praxi

Podsvícení může kopírovat obraz…

…nebo svítit zvolenou barvou

Pod taktovkou Androidu

Společnost Philips vsadila stejně jako celá řada dalších výrobců na systém Android. Snadno tak k němu připojíte chytrý telefon s Androidem a provážete jej se svým účtem na Googlu. To je nezbytné k tomu, abyste mohli využívat všechny funkce nabízené systémem – například synchronizovat data mezi jednotlivými zařízeními, stahovat a instalovat aplikace apod.

Přestože jsme systém Android na televizorech testovali již několikrát, alespoň v rychlosti připomeňme jeho hlavní přednosti. Bez ohledu na výrobce dovoluje tato platforma vývojářům produkovat další a další aplikace. A ty je pak možné snadno instalovat do televizoru – celá řada jich je k dispozici zadarmo, najdou se samozřejmě ale i placené aplikace. A platí to pochopitelně také o hrách.

Televizor, který s uživatelem komunikuje plynně česky, je připraven na technologii Google Cast pro snadné streamování multimediálního obsahu ve vysokém rozlišení, zároveň díky Androidu nabízí funkci hlasového vyhledávání. Ta funguje bezproblémově také v češtině či slovenštině.

Hlasové vyhledávání funguje stejně jednoduše a intuitivně jako na chytrých telefonech a počítačových tabletech s Androidem. Vyhledávat je přitom možné nejen multimediální soubory, ale například také fotografie z internetu nebo například nejrůznější aplikace. Takto můžete ovládat dokonce všechna chytrá domácí zařízení kompatibilní s funkcí Google Assistant, například ztlumení světel nebo nastavení termostatu při filmovém večeru. Ani nemusíte vstát z pohovky.

Televizor je navíc kompatibilní s virtuální asistentkou Alexou, tedy například se systémem Amazon Echo. I prostřednictvím něj tedy můžete testovaný kousek ovládat – zapnout na dálku, změnit kanál, přepnout na herní konzoli a mnoho dalšího.

Operační systém Android

Nechybí ani tutoriály, které vás naučí jednotlivé funkce televizoru ovládat

Televizní vysílání

Televizní program

Youtube

Správce souborů

Nastavení

Zvuk a další zkušenosti z praxe

Samozřejmě nejen obraz tvoří ten správný filmový zážitek. Zabudované reproduktory nabízí výstupní výkon 50 W a stejně jako samotná obrazovka se chlubí celou řadou funkcí – vylepšením zvuku. Jde o sestavu 2.1, která staví na technologii Dolby Atmos. V otázce reprodukce patří televizor k tomu lepšímu, co je možné aktuálně zakoupit. I když samozřejmě profesionálním náčiním za několik desítek tisíc konkurovat nemůže. Levnější soundbary a dokonce i některé ze střední cenové kategorie ale testovaný televizor hravě předčí.

Výšky a středy jsou u vestavěných reproduktorů dobře vyváženy, překvapivě i basové linky drží s ostatními zvukovými pásmy krok. Zvuk je u těchto reproduktorů poměrně čistý. Podává věrný hudební obraz bez zkreslení, a to zhruba do 80 % hlasitosti. Nad touto hranicí již dochází ke zkreslení, avšak ani při nejvyšším stupni hlasitosti nejde slyšet žádné bručení, chrčení či pískání. A to přesto, že nejvyšší stupeň hlasitosti je opravdu velice intenzivní.

Jedním z dalších aspektů, který nejspíše bude rozhodovat o koupi televizoru, je jeho spotřeba. Výrobce udává, že by se měla pohybovat okolo 147 W. Během testů si nicméně přístroj z elektrické zásuvky vzal pouze 95 W. V dané velikosti televizorů jde tedy o velmi dobrý výsledek. Pro úplnost dodejme, že hodnota spotřeby Standby režimu je méně než 0,3 W.

Televizor jsme měli možnost testovat po dobu jednoho měsíce. Za celou dobu nejevil žádné neduhy, nezasekával se a ani nedocházelo k nějakému přehřívání. To je zásluha především dostatečně dimenzovaných větracích otvorů v zadní části televizoru.

Detailní pohled na reproduktor na zadní straně

Podstavec televizoru

Klady a zápory

+ barevné podání displeje, výborné pozorovací úhly

+ výborné zpracování

+ zvukové schopnosti

+ technologie Ambilight

+ svižný chod operačního systému Android

- nevyrábí se ve verzi s menší úhlopříčkou

- na trh by měl letos dorazit nástupce

Philips 55OLED854

Philips 55OLED854 patří sice do prémiového segmentu, ale aktuálně se nabízí za poměrně atraktivní cenu – obzvláště s přihlédnutím ke všem nabízeným funkcím. V letošním roce by se totiž měl na pultech obchodů objevit nástupce, právě proto se ale jedná o zajímavou volbu ke koupi. Nemá totiž žádných větších slabin, svou kvalitou tento model jednoznačně vyniká. A to ať už se bavíme o 4K rozlišení, barevném podání či pozorovacích úhlech. Třešničkou na dortu je pak použitá technologie Ambilight, která dokáže přenášet obraz i za hranice rámečku televize.

To chci