V letošním roce se urodilo hned několik her, které podporují technologii NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling), tedy renderování pomocí umělé inteligence. Tím ale přísun novinek nekončí, Valve a Nvidia totiž spojily síly, a tak DLSS míří nově i na Linux.
Fungování DLSS v akci se dá vysvětlit poměrně jednoduše. Tato technologie využívá strojového učení a umělé inteligence, aby zvýšila grafický výkon využitím dedikovaných jader Tensor pro umělou inteligenci u karet GeForce RTX. Platí to přitom pro dvacítkovou i třicítkovou sérii těchto grafik.
Technologie DLSS využívá sílu neuronových sítí se strojovým učením a tím zvyšuje snímkovou frekvenci a generuje krásné, ostré snímky ve tvých hrách. Obzvláště je to poznat v rozlišení 4K na velmi kvalitním monitoru, na kterém si vychutnáte i věrnou grafiku díky ray-tracingu.
NVIDIA DLSS v akci
Technologie DLSS využívá výkon superpočítačů Nvidia k učení a zdokonalování modelu umělé inteligence. Aktualizované modely jsou dodávány přímo do vašich počítačů s GeForce RTX prostřednictvím ovladačů Game Ready. Jádra Tensor pak pomocí teraflopů dedikované umělé inteligence spouští technologii DLSS v reálném čase. To znamená, že máte k dispozici výkon sítě superpočítačů DLSS a můžeš zvýšit výkon a rozlišení.
Nyní už přitom DLSS nebude výsadou pouze majitelů strojů s Windows, na velký upgrade výkonu se mohou těšit také majitelé Linuxu. DLSS bude možné využívat v nástroji zvaném Proton od společnosti Valve, který umožňuje provozovat na Linuxu hry určené pro Windows.
Na přesný seznam her, které budou v Protonu podporovat DLSS, si budeme muset ještě počkat. Podle serveru The Verge by to mělo být více než 30 titulů hned v první vlně.
DLSS v praxi
Již v řádcích výše jsme uvedli, že neustále přibývají nové hry, které DLSS podporují. Abyste měli lepší představu o tom, jak vysoký je nárůst výkonu díky této technologii v jednotlivých hrách, připravili jsme si několik srovnávacích grafů. Jednotlivé karty samozřejmě nabízejí rozdílné výsledky, nicméně prakticky ve všech případech – tedy i u nižších herních grafik – je nárůst výkonu v řádu desítek procent.
Například v Nioh 2 dokáže DLSS zvednout výkon až o 58 %. Díky si všichni majitelé GeForce RTX vychutnají novinku s více než 60 FPS. V Mount & Blade II: Bannerlord dokáže NVIDIA DLSS zvýšit počet snímků za sekundu až o 50 % ve 4K. I zde tedy všechny GeForce RTX GPU zvládnou průměrných 60 FPS a více.
V praxi tak máte k dispozici velmi ostré zobrazení a lepší stabilitu mezi snímky. Kvalita je přitom srovnatelná s nativním rozlišením, jak je vidět i na ukázkách níže. Někdy je dokonce ještě lepší, neboť běžným způsobem rendruje pouze zlomek pixelů.
Zapnuté / vypnuté DLSS ve hře Nioh 2
Zapnuté / vypnuté DLSS ve hře Nioh 2
Zapnuté / vypnuté DLSS ve hře Mount & Blade II: Bannerlord
Zapnuté / vypnuté DLSS ve hře Mount & Blade II: Bannerlord