Počasí je den ode dne teplejší a podle meteorologů bude už jen lépe. Je tedy ideální čas k výletům do přírody. Společníka na cestách může dělat například digitální fotoaparát, vytvořit se s ním totiž dají dech beroucí makrosnímky.
Makrofotografii, tedy focení detailů z minimální vzdálenosti, jsme se částečně věnovali už v prvním dílu našeho seriálu Okem fotoaparátu. V něm jsme si ukázali, jak se fotí produkty a pochopitelně tedy i jejich detaily. Objevovat krásy makrosvěta je ale ještě mnohem zajímavější venku, jak si ukážeme v dnešním pokračování.
Makru jsme se věnovali už v prvním dílu našeho speciálu (originální velikost zde)
V něm jsme „prodávali“ starší hodinky (originální velikost zde)
Na co budeme fotit
V předchozím dílu našeho seriálu jsme si již řekli, že je vlastně jedno, na co fotíte – zda na chytrý telefon, obyčejný kompakt, nebo digitální zrcadlovku. Právě pro poslední zmiňovanou kategorii jsou nicméně naše rady určeny, protože sami používáme k focení zrcadlovky od společnosti Nikon.
V dnešním dílu si kromě jednotlivých makro snímků ukážeme i to, jaký je v praxi rozdíl mezi levnější APS-C zrcadlovkou Nikon D3200 a profesionálnějším fullframovým modelem Nikon D750. Už nyní můžeme nastínit, že půjde nejen o kresbu, ale také o rychlost.
Dnes tedy budeme fotit s pomocí následující techniky:
- Nikon D3200
- Nikon D750
- Makro objektiv Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro
Nikon D750
Makro objektiv Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro
Terminus technicus
Makrofotografie je stará jako samotné fotoaparáty. Už před více než sto lety se fotografové snažili zachytit detailní pohledy na různé materiály, květiny, hmyz atd. Opravdového rozmachu se však makro dočkalo až s příchodem digitálních fotoaparátů. To je dáno do jisté míry tím, že i ty nejlevnější kompakty dnes mívají takový režim zabudovaný.
Makro si svůj název vysloužilo od řeckého slova macros, které v podstatě znamená dálka či volněji velikost. A v podstatě přesně to vystihuje, jak makro funguje. Pomocí fotoaparátů se snažíme zachytit ty nejmenší detaily, které nemusí být běžně okem ze vzdálenosti několika centimetrů ani viditelné. Makrofotografie by měla zachycovat alespoň snímaný objekt v životní velikosti, případně ve zvětšení až 30:1. Větší přiblížení zpravidla již fotografická technika nezvládne a je potřeba ji nahradit mikroskopy apod.
Co budeme fotit?
Makrofotografie má své nesporné výhody, ale zároveň i úskalí. Mezi hlavní výhody patří „jednoduchost bytí“. Co je tím myšleno? Fotograf nemusí řešit náladu a vizáž modelky jako v případě portrétu, stejně tak nemusí číhat s připraveným prstem na spoušti na příhodný okamžik jako u dokumentární fotografie. Inspirace pro makro je jednoduše všude kolem nás.
V první řadě si je tedy potřeba vybrat motiv, který nám bude imponovat nejvíce. Mezi začátečníky jsou v přírodě patrně nejoblíbenější nejrůznější květiny a rostliny. Dokážou totiž momentku rozehrát všemožnými barvami. Zatímco u produktové fotografie jsme kvůli vyváženosti celého snímku volili o něco vyšší clonová čísla, u makra tomu bude přesně naopak. V makro snímcích klademe totiž důraz na detaily a díky nižšímu clonovému číslu je můžeme krásně zdůraznit. Zbytek momentky pak necháme jen naznačený, abychom ukázali, v jakém prostředí se objekt našeho zájmu nacházel.
Vyšší clonová čísla ale také zcela nezatracujeme. Jak už to tak bývá, u detailů se na fotografii klade ještě větší důraz na kvalitu než u celkových pohledů. Velmi důležitá je tak například kresba – to zda nejsou kontury objektů nehezky rozmazané i tam, kde mají být ostré. Většina objektivů má nejlepší kresbu o jeden až dva stupínky výš, než je nejnižší clonové číslo. Přestože náš objektiv Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro nabízí hodnoty clony už od f/2.8, detailní snímky jsme zpravidla pořizovali při f/5.6 či f/6.3. Právě při těchto clonách kreslil objektiv nejlépe.
Ukázková makro fotografie květu (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
Ukázková makro fotografie květu (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
Nízké clonové číslo změnilo houbu k nepoznání (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
Při focení detailů je vhodné se zamyslet také nad tím, z jakého úhlu jsou makro snímky pořizovány. Stačí zpravidla objektivem pohnout jen o pár centimetrů a focená scéna se změní k nepoznání. Rozhodně se tedy nebojte s focenou scénou experimentovat, právě tak totiž vznikají ty nejhezčí makrofotografie.
Přímý pohled na focený předmět (originální velikost zde)
Pohled zboku (originální velikost zde)
Přímý pohled na focený předmět (originální velikost zde)
Pohled zboku (originální velikost zde)
Světlo a stíny
Při focení makro snímků musíme dávat velký pozor na světlo a stíny. Velmi dobře vypadá, když jde světlo mírně z výšky a zboku, je to stejně přirozené pro naše oko. Velmi dobře vypadá také protisvětlo, při kterém můžete daleko lépe nechat vyniknout některé detaily, například pavučinu, která se jemně táhne přes zdobení kovového zábradlí.
Detailní pohled na zdobení kovového zábradlí (originální velikost zde)
Detailní výřez odhaluje pavučinu
Toky světla je potřeba sledovat i kvůli vrhaným stínům. Přeci jen makro fotografie zpravidla vznikají ze vzdálenosti jen pár desítek centimetrů. Přitom samotné zrcadlovky a i objektivy jsou často velmi rozměrné. Nechtěně si tak fotograf sám svojí technikou může vytvořit v záběru stín, jak je vidět na momentkách níže. Zpravidla ale stačí jen nepatrně uhnout a problém je vyřešen.
Právě s velikostí objektivu souvisí jeho ohnisková vzdálenost. Fanoušci makro objektivů zpravidla používají delší ohniska, protože jim dovolují snímaný objekt ještě více „přitáhnout“ k sobě. Jednodušeji řečeno mají ze stejné vzdálenosti větší detail. Delší ohniska se ale už nedají tak snadno udržet při fotografování z ruky. Je tedy nutné použít buď stativ, nebo při případné koupi volit dražší objektivy s optickou stabilizací.
Stín vrhaný technikou může momentku snadno zkazit (originální velikost zde)
Stačí zpravidla jen nepatrně uhnout a problém je vyřešen (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
Hurá na zvířátka!
Pokročilejší uživatelé se mohou vrhnout na fotografování hmyzu a dalších obyvatel zvířecí říše. Detailní záběry například mravenců mohou být až dech beroucí. Pro kvalitní makro snímek ale zpravidla nestačí přijít k mraveništi a zmáčknout spoušť, podobně jako je tomu u rostlin. Nikdo nemůže čekat, že se mravenci zastaví a budou spořádaně čekat, až si je vyfotíme. Na dobrý záběr tak fotograf může čekat klidně i několik desítek minut.
Problém u focení hmyzu a zvířat nepředstavuje pouze kompozice, ale také rychlost. Právě v tomto ohledu mají navrch profesionálnější modely, jako je například zrcadlovka Nikon D750. Ta je citelně rychlejší než model D3200 a zároveň nabízí i více ovládacích prvků, které dovolují fotografovi daleko lépe reagovat na aktuální změny situace. Nehledě na to, že kresba fullframových modelů – tedy verze D750 – je i s použitím stejného objektivu o několik úrovní výše, což se pochopitelně ukáže i na samotném výsledku.
Mravenec zachycený pomocí Nikonu D750 (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
S levnějšími zrcadlovkami se dá ale také čarovat. Jak na to? Zatímco u květin jsme si mohli užívat manuálního ostření, u rychle se pohybujících mravenců to zpravidla bez automatiky nezvládneme. Vhodné je nenechávat hledat automatiku vhodný ostřící bod, ale jeden konkrétní jí určit – ideálně střed s tím, že případnou kompozici dořešíme ořezem v počítači.
Zmrazit pohyb nám může pomoci také blesk. Ten napevno zabudovaný se ale kvůli focení zblízka nehodí a prakticky to samé platí také o klasickém externím blesku. Ani jeden z nich totiž není stavěný na focení tak zblízka a výsledkem by byly tak maximálně přepálené plochy. Řešením může být pořízení tzv. makro blesku. Jde o kruhový blesk, který se připevňuje přímo na konec objektivu. Právě díky své konstrukci dokáže toto řešení rovnoměrně nasvítit focenou scénu i v detailu.
Níže si už můžete prohlédnout, jak náš „boj“ s mravenci probíhal s pomocí APS-C zrcadlovky Nikon D3200. Všechny snímky byly pořízeny bez blesku s ostřením na střed, v počítači byly následně mírně oříznuty.
Tváří v tvář mravenci (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
Mravenec z profilu (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
Ne každý snímek se povede dokonale ostře, mravenci jsou neskutečně rychlí (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
I když snímek vypadá na první pohled ostrý, realita může být úplně jiná (originální velikost zde)
Detailní výřez ze snímku výše
Kam dál?
Focení je relativně náročná umělecká disciplína, ve které se lidé zdokonalují prakticky celý život. Neustále klesající ceny digitálních zrcadlovek i obyčejných kompaktů ale lákají stále více amatérů a nadšenců. Právě na ty cílí nový speciál Okem fotoaparátu, který budeme na CZC.cz vydávat týden co týden. V jednotlivých dílech budeme čtenářům ukazovat, jak mohou své přístroje ovládat a na co si v určitých situacích dávat pozor. Doposud jsme vydali: