Legendární sci-fi RPG se vrací a rozhodně stojí za to si ho připomenout. A nebo se s ním i poprvé seznámit. Moc lepších věcí v tomhle žánru nevzniklo.
Trilogie Mass Effect patří k tomu nejlepšímu, co v žánru RPG vzniklo. To potvrzuje i fakt, že její pověst nezničila ani příšerná Andromeda. Jenže první díl má už svoje roky a nová generace hráčů by se k němu asi už jen tak nevrátila, takže je potřeba jít jí trošku naproti, a tak tu máme Mass Effect Legendary Edition. Všechny tři díly epické sci-fi ságy si tak můžou znalci zopakovat a ti, kteří se s Shepardem a jeho partou dosud nesetkali, si můžou doplnit znalosti. A pokud byste si potřebovali připomenout ty nejlepší momenty a emocionálně nejsilnější chvíle, máme tu pro vás čtyři, kvůli nimž stojí za to dát si celou tuhle jízdu minimálně ještě jednou.
Kaidan, nebo Ashley?
Kaidan a Ashley v tom jeli od začátku spolu se Shepardem a vztahy mezi nimi a hlavním hrdinou byly od začátku plus mínus jasně dané. Co do zajímavosti a hloubky možná trošku ztráceli na hrdiny, které mohl člověk postupem času naverbovat, ale oproti nim měli zase náskok. Takže bylo celkem jasné, že dřív nebo později to povede k něčemu zásadnímu. A moment, kdy si Shepard, potažmo hráč, musel vybrat, kdo z jeho parťáků s ním pojede dál a kdo umře, rozhodně mezi ty zásadní patřil. Oba vaši parťáci měli navíc i svoje temné stránky, což člověku úplně neusnadní rozhodování, koho nechat žít a na koho se vykašlat. Tím to ovšem nekončilo. Trauma z toho, že Shepard musel nechat na Vermire jednoho ze svých parťáků, ho trápilo i v dalších dílech a když na přeživšího (nebo přeživší) narazil znovu, bylo v dialozích cítit hodně věcí, které zůstaly nedořešené. A nebyly moc příjemné. Takhle se pracuje s postavami!
Jack a Tali – hrdinové, které stojí za to poznat
Ono by šlo vyzdvihnout prakticky kohokoliv ze Shepardova týmu, protože v Mass Effect byli i ti nejnudnější mnohdy podstatně zajímavější než to, co bývá obvykle v RPGčkách k vidění. Jenže Jack a Tali jsou možná vůbec nejvýraznější. Zatímco Jack zpočátku působí jako nevypočitatelný magor a není od věci jít jí z cesty a moc často ji na Normandy nenavštěvovat (schovává se v místech, kde by nebyl problém ukrýt tělo nějakého toho otravného návštěvníka), postupem času se ukazuje, že za slupkou absolutní drsňačky se schovává jen zoufalý uzlíček nervů, který má za sebou hodně ošklivou minulost. Je docela těžké mít ji rád, ale i díky tomu nakonec její příběh graduje originálním a neskutečně působivým směrem.
U Tali to platí taky, ačkoliv k tomu finále se dostává trošku opačnou cestou. Od začátku sebevědomě působící parťačka ví, za co bojuje a je ochotná kvůli své flotile obětovat všechno, ale čím víc se s ní Shepard seznamuje a sbližuje, tím víc si uvědomuje, jak vlastně dovede být nejistá, vyděšená a jak moc potřebuje mít někoho, komu může věřit. Podobně detailně a do hloubky jsou propracované osudy téměř všech hrdinů z Normandy, u těhle dvou dam je však vidět nejvíc, jak moc si v BioWare umí se svými hrdiny vyhrát.
Sebevražedné finále
Druhý Mass Effect vsadil na trošku jiný typ hrdinství než jednička. Zatímco poprvé kopal Shepard víceméně za své nadřízené a zachraňoval galaxii tak nějak oficiálně, ve dvojce se přesunul do trošku šedé zóny a musel se začít spoléhat na podporu lidí, které by asi mezi Rychlé šípy nevzali. Okolnosti ho donutí nebýt hrdinou a už se nemůže spolehnout ani na to, že by si na písknutí povolal flotilu, aby by mu kryla záda. Musí dát dohromady jednotku drsňáků pochybných morálních kvalit, získat si jejich důvěru a pak… pak možná z nich půlku zabít proto, že člověk něco při hraní podcenil, nedotáhl do konce nebo se špatně rozhodl. Finále druhého Mass Effectu, kdy se posádka Normandy vydává na misi, při níž málokdo čeká, že se dožije jejího konce, je velkolepý a emocionální nářez, kde člověk sklidí důsledky všech svých herních rozhodnutí. A mnohdy to zatraceně bolí.
Obětování Mordina
Na třetí Mass Effect se vzpomíná nejen kvůli jeho kvalitám, ale i kvůli konci, který se nepovedl zdaleka tak, jak by si fandové přáli. Nebyly tam emoce, nebylo tam srdíčko. Naštěstí těch momentů, kdy musel člověk odložit joystick a jít se uklidnit, protože právě viděl něco, co s ním pořádně zamávalo, se tu našlo i tak dost. Shepard se pokoušel zlanařit pro svůj boj Krogany, kteří po něm však chtěli něco zdánlivě nemožného – zachránit jejich vymírající rasu, protože Krogani byli sterilní. A mohli za to salarianští vědci, ti se Kroganů báli tak, že jim jednoduše zabránili v tom, aby mohli mít děti. A celé to po sérii přestřelek, zrad a podrazů vede k situaci, kdy jediný, kdo může zachránit kroganskou planetu Tuchanka a spolu s ní i její obyvatele a potažmo celou galaxii, je salarianský vědec Mordin Solus. Bez ohledu na to, že ho to bude stát život… Solus tím vykupuje hříchy svojí rasy, emoce se z obrazovky doslova valí a jediné oko nezůstane suché. A zrovna u tohohle momentu si můžou dovolit brečet i ti největší drsňáci.
A teď si to díky Mass Effect Legendary Edition můžete dát celé znovu.