Age of Empires IV – recenze strategie, která skládá poctu svému žánru

Age of Empires IV (PC)
PC Game Pass 3 měsíce - elektronicky_1321974454
PC Game Pass 3 měsíce - elektronicky
Age of Empires 2: Definitive Edition (PC) - elektronicky_1439205703
Age of Empires 2: Definitive Edition (PC) - elektronicky

Trvalo dlouhých šestnáct let, než se fanoušci žánru RTS dočkali čtvrtého dílu legendární série Age of Empires. A hned na začátek recenze bych rád zdůraznil, že čekání se vyplatilo.

Nové „ejdže“ samozřejmě mají nějaké dílčí nedodělky, celkově však jde o vynikající historickou strategii s překvapující edukativní hloubkou, zdařilou kampaní a samozřejmě také multiplayerem s téměř nekonečnou mírou znovuhratelnosti.

Úplné základy

Nové hráče přivítá krátký tutorial, který ale ukáže skutečně jen úplné základy pro ty, kteří jsou sérií AoE či žánrem strategií v reálném čase zcela nepolíbeni. Navazují na něj první dvě mise kampaně za Normany, bez jejichž absolvování není možné začít příběhy Mongolské říše, Moskevského knížectví a třicetileté války. Každá ze čtyř mimořádně výpravných kampaní vám zabere mezi pěti a deseti hodinami času v závislosti na tom, jaký herní styl vyznáváte.

Čtvrtý díl zpracovává podobnou historickou éru jako pravděpodobně nejpopulárnější AoE II, kampaně tak obvykle začínají na konci raného středověku a končí okolo roku 1400 našeho letopočtu. A ač mě jejich hraní nepřestávalo bavit, pravdou je, že jsou často designovány velmi lineárně a přílišný průchod strategickým choutkám či kreativitě při výběru řešení nedávají.

Přivítání starých známých

K dispozici je také nový mód Art of War, který slouží jako jakási pokročilejší tréninková zóna spojená s výzvami, které hráč musí plnit na čas výměnou za zkušenostní body a achievementy. Celkově je čtyřka možná až zbytečně protkána umělými gamifikačními prvky, které se snaží vytvořit iluzi neustálého postupu a odměňovat hráče za v podstatě všechno, co udělá. Uznávám ale, že míru toho, co je ještě vkusné, má každý hráč nastavenou jinde.

Samozřejmostí je také tradiční Skrimish, ve kterém jsou můžete hrát buď předpřipravené bitvy, nebo si upravit celý zápas zcela na míru. Zatím nelze hrát (ani tvořit) vlastní uživatelské mapy, budete tak muset vzít zavděk zhruba dvěma desítkami připravených terénních schémat, která se generují jen v mírných obměnách. V kampani i při boji proti umělé inteligenci je možné volit mezi čtyřmi úrovněmi obtížnosti, což dává dostatečný prostor pro přizpůsobení zážitku vašim aktuálním schopnostem.

Za zmínku stojí obrovské množství video obsahu, který by s přehledem vydal na samostatný výukový mód. Každou příběhovou misi uvádí zhruba pětiminutové video, které nádherně kombinuje reálné záběry s počítačovou animací, součástí hry jsou také filmy o středověkých technologiích či umění válečnictví.

Hratelnost, kterou si pamatujete

Ta zcela zásadní otázka však zní, jak se Age of Empires IV hraje. A ač je to překvapující, hraje se skoro stejně jako dvaadvacet let starý druhý díl, který předloni vyšel v mohutně remasterované definitivní edici. Tvůrci ze studia Relic Entertainment samozřejmě několik zásahů do klasické hratelnosti udělali, nicméně v zásadě nejde o nic, co byste nedokázali dostat „do ruky“ během několika málo hodin. Novinkou je postup do dalšího období skrze stavbu speciální budovy, přičemž na výběr máte vždy ze dvou. Vaše volba má přitom potenciál mít zásadní vliv na další hratelnost.

Kromě tradičního vojenského tažení a stavby divu lze nově zvítězit také dlouhodobým držením všech tzv. svatých míst, což výrazně zvyšuje dynamiku hry. Efektivně to totiž zabraňuje možnosti zabarikádovat se na delší dobu ve svém vlastním městě a nepouštět se do otevřených střetů na bitevním poli. Pryč jsou naštěstí některé překombinované mechaniky ze třetího dílu, jako byla práce s kartičkami. A vzhledem k historickému zasazení zapomeňte také na vlaky.

Hra celkově v základu nabízí osm různých civilizací, a jak správně očekáváte, každá z nich má nějaké speciální jednotky či herní mechaniky. Jenže zatímco Angličané, Francouzi či Rusové patří mezi ty tradičnější, za které se hraje velmi podobně, orientální civilizace nabourávají tradice série AoE tím nejlepším možným způsobem.

Za zmínku stojí třeba Číňané, kteří postupně mění zásadní bonusy podle vládnoucí dynastie a vybírají peníze imperiálním důstojníkem. Nebo mechanika přesouvání u kočovných Mongolů, kteří v jakoukoliv chvíli mohou kompletně sbalit základnu a migrovat na jiné místo na mapě. Způsob, jakým funguje jejich ekonomika, z občasných přesunů přitom nedělá možnost, ale v podstatě nutnost. A je vlastně trochu škoda, že se autoři nepustili do podobných odvážných nápadů častěji.

Osobně jsem byl trochu zklamán z opevnění, protože trailery naznačovaly, že půjde o zásadně přepracovaný prvek. Letos jsem hrál skvělé hry, které se právě problematikou středověkého opevnění zaobírají (např. Becastled), a se vzpomínkami na hrady a města, která odolávala skutečnému obléhání měsíce či roky, hodnotím dost negativně, že libovolně silnou zeď v AoE IV rozstřílí dva katapulty a dvacet lučištníků za pár vteřin.

Sázka možná až příliš na jistotu

Pochvalu zaslouží to, jak nový díl vypadá. Jasně, nejde sice o nejkrásnější strategii na trhu, nicméně celkový vizuální koncept je povedený a města vypadají neuvěřitelně přirozeně. Hra se navíc hýbe velmi svižně, oproti letní betaverzi došlo v oblasti optimalizace k výraznému pokroku. Microsoft se dušuje, že AoE IV spustíte i na strojích s integrovanou grafikou. Avšak pouze za cenu obrovských kompromisů, jak ukazuje přiložené porovnání na videu.

Od nejvyšších hodnocení hru sráží snad jen občasné fascinující bugy ve stylu vesničanů v normanské kampani, kteří na mě z ničeho nic začali mluvit italsky, či létajících jednotek. A také chybějící multiplayerový žebříček. Jde o věci, jež vyřeší budoucí patche, u slabší umělé inteligence bych si ale tak jistý nebyl. Čistě designové chyby a nedodělky naštěstí spočítáte na prstech jedné ruky.

Hodnocení

Relic a Microsoft zaslouží poklonu za to, že se rozhodli nejít cestou casual hry s konzolovým ovládáním, free-to-play titulu či NFT obchodu s obrázky lučištníků. Ne, nic z toho. Místo toho vytvořili skutečnou poctu žánru RTS, která významně pomrkává na všechny fanoušky série Age of Empires, přináší nové zajímavé nápady, a hlavně v ní není nic vyloženě špatně. Větší odvahy udělat něco jinak se třeba dočkáme v obsahových přídavcích, o jejichž brzkém příchodu snad nikdo nepochybuje.

Hodnocení: 80 %

Vývojář: Relic Entertainment

Vydavatel: Microsoft (Xbox Game Studios)

Platforma: PC

Názory ostatních Geeků (2)

AOE IV

Bude češtiny ?

@dream1982: Hra je v současnosti k dispozici pouze v angličtině a dalších světových jazycích. Osobně si myslím, že vzhledem k charakteru "hry jako služby" je oficiální česká lokalizace do budoucna velmi nepravděpodobná, ale třeba nás komunitní překladatelé překvapí :)