V dnešním testu se zaměříme na válečný titul Battlefield V a na to, jak se jednotlivé scény dramaticky promění v případě použití technologie ray tracing, kterou nabízejí grafické karty od společnosti Nvidia.
Technologii ray tracing jsme se podívali za zoubek už v titulu Metro Exodus. V něm se nicméně velmi často hráči plouží ztemnělými tunely, kvůli čemuž hra světel a stínů nevynikne tak dramaticky – alespoň tedy v porovnání s titulem Battlefield V, jak si ukážeme v řádcích níže.
Trailer ke hře Battlefield V
Druhá světová válka ve velkém stylu
Battlefield V byl jedním z nejočekávanějších titulů konce loňského roku. Pokud vás tato pecka minula, pojďte si s námi alespoň krátce připomenout, co od nejnovějšího pokračování čekat. Švédské studio DICE se po šestnácti letech a 12 dílech série Battlefield vrací ke kořenům – do druhé světové války.
Nechybí samozřejmě bombastická prezentace válečné vřavy, do které se můžete v příběhové kampani pustit jako vlci samotáři, nebo v multiplayeru s ostatními hráči. Samozřejmostí jsou rozlehlé mapy, na kterých válčí pěšáci, tanky i letadla. Novinkou je battle royale režim, tedy velmi rychlá bojovka, ve které vyhraje ten, kdo zůstane jako poslední stát na nohou.
Battlefield V je přitom jednou z her, která plně podporuje již zmiňovanou technologii ray tracing. Řeč je o realistickém vykreslování jednotlivých scén ve hře. Grafiky, které podporují tuto technologii, dovolují vypočítat přesné stíny, odrazy a lomy světla podle konkrétních materiálů a samotné scény. Hra díky tomu působí reálnějším dojmem.
Konkrétně nastavení ray tracingu hráči naleznou v samotné hře v nastavení videa, kde je nutné povolit technologii DXR. Téměř na samotném konci této nabídky je také možné natavit úroveň ray tracingu, tedy zda má být kvalita vykreslování nízká, střední, vysoká nebo ultra. Naše testovací sestava stačila bez problémů i na režim ultra, pomalejší grafiky nicméně budou potřebovat pravděpodobně nižší hodnoty. Nastavit ray tracing je samozřejmě možné také v obslužném programu GeForce Experience.
Ukázka ray tracingu ve hře Battlefield V
Nastavení ray tracingu
Měnit je možné také kvalitu ray tracingu (druhá položka odspodu)
Novinky ze světa ray tracingu a testovací sestava
Od testu titulu Metro Exodus se toho událo ve světě grafik. Dříve totiž podporu ray tracingu nabízely pouze grafiky se speciálními RT jádry, tedy grafiky z rodiny GeForce RTX 20XX. Společnost Nvidia nicméně oznámila zpětnou podporu pro ray tracing i u grafik s čipy GeForce GTX. To jinými slovy znamená, že věrnější grafiku budou po aktualizaci driverů nabízet také karty, které nemají speciální RT jádra. V podstatě ray tracing poběží na kartách GeForce GTX 1060 6GB nebo vyšších.
S novým driverem budou moci grafické čipy GeForce GTX využívat pro výpočet ray tracingových efektů jádra určená pro shadery. Výkon hry se bude odvíjet podle ray tracingových efektů a podle počtu paprsků zobrazených ve hře. Podporovány jsou přitom všechny hry s Microsoft DXR a Vulkan API.
Jedním dechem nicméně musíme dodat, že věrnost grafické stránky sice bude s ray tracingem u karet GTX lepší než při defaultním nastavení, ale pochopitelně takového grafického výkonu jako RTX karty starší grafiky nedosáhnou. Fyzika zkrátka oklamat nejde, pro opravdové fajnšmekry tedy budou stále lepší volbou karty s RT jádry, tedy řada GeForce RTX.
Nejlépe je na tom vcelku pochopitelně vrcholný a nejdražší model s jádrem RTX 2080 Ti, protože má RT jader nejvíce. Sluší se nicméně podotknout, že ray tracing podporuje také grafika GeForce RTX 2060, která se dá pořídit už za méně než deset tisíc korun.
My jsme nicméně celou technologii otestovali na kartě ASUS GeForce ROG-STRIX-RTX2080TI, která v boostu pracuje až při frekvenci 1665 MHz a má k dispozici 11 GB grafické paměti GDDR6. Pro úplnost dodejme, že sestava běžela na procesoru Intel Core i9 a měla k dispozici 32 GB operační paměti typu DDR4.
Většina hráčů sice hraje v dnešní době stále ještě ve Full HD rozlišení, my jsme však zvolili standard 4K, aby co nejvíce vynikly rozdíly mezi jednotlivými scénami při různém nastavení. Konkrétně nám k testům posloužil profesionální herní monitor ASUS ROG Swift PG27UQ s úhlopříčkou 27 palců. Ten se navíc chlubí podporou technologie G-Sync. Nejde přitom o obyčejný 4K G-Sync, ale o profesionální 4K HDR G-Sync. Právě to se nejvíce podepsalo na pořizovací cenovce, ale barevné podání, nabízený kontrast i rychlost panelu zkrátka vysokou cenovku opodstatňují.
Obecně ale platí, že v počítači by měl být vždy nainstalován nejnovější software, obzvláště to platí pro patche her a drivery grafické karty. Tvůrci totiž jednotlivé tituly neustále vylepšují, což se může nakonec projevit na lepším výkonu samotné karty nebo zvýšení obrazové kvality u daných her. Aktualizace tedy rozhodně nepodceňovat.
Testovací sestava
Grafika ASUS GeForce ROG-STRIX-RTX2080TI
Velký důraz byl u tohoto modelu kladen na chlazení
Profesionální herní monitor ASUS ROG Swift PG27UQ
Herní geny tento stroj nezapře
Panel není žádný drobeček, nabízí úhlopříčku 27 palců
Ray tracing v akci
Nyní se konečně dostáváme k nejdůležitější části tohoto testu – podíváme se na to, jak dramaticky se hra mění při zapnutí technologie ray tracing. Pravidelní čtenáři si patrně vzpomenou na titul Metro Exodus, u kterého jsme konstatovali, že různé nastavená ray tracingu se do scény promítají jen velmi mírně, platí to především pro režimy High a Ultra.
Battlefield V nicméně nabízí ještě režim Low, který mohou využít majitelé pomalejších sestav. Na ukázkových snímcích níže je sice rozdíl mezi Low a Ultra znát, ale není tak propastný jako když je ray tracing zcela vypnutý a zapnutý. Řešit drobné nuance v obrazu, kdy jsou například trochu menší odlesky na vodní hladině, nemá příliš smysl. Proto se v následujících řádcích zaměříme především na rozdíly mezi vypnutým a zapnutým ray tracingem.
Porovnání různých úrovní ray tracingu
Vypnutý ray tracing
Režim Low
Režim Ulra
Přednosti ray tracingu vyniknout v Battlefieldu V ještě více než u Metro Exodus. Drobných i větších rozměrů si totiž všímáte prakticky na každém záběru. Je to dáno pochopitelně tím, že válečná vřava je daleko akčnější než plazení se tunely a trosky zamořeného města po atomové katastrofě.
Především výbuchy jsou patrné v dnes testovaném titulu na každém kroku. A právě zde se ukazuje největší rozdíl při zapnutém ray tracingu, odlesky jsou totiž vidět úplně všude. Je přitom jedno, zda se zrovna prodíráte jako pěšák mezi torzy mrtvých spolubojovníků, nebo si v tanku razíte cestu napříč nepřátelskými liniemi.
Na první pohled se to nemusí vůbec zdát, ale všechny tyto odlesky hrají pro psychiku hráče velmi důležitou roli. Jednotlivé scény totiž vypadají díky nim daleko věrněji a přirozeněji, hra vás tak dovede bez nadsázky pohltit. Pokud pak ray tracing vypnete a zkusíte hrát bez něj, bude vám neustále něco chybět – odlesky se totiž jinak ve hře nezobrazují vůbec.
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Dramatické jsou rozdíly také ve světelně náročných scénách. V přímém srovnání si všimnete nejen lépe zpracovaných odlesků na zbraních, ale také reálněji vyvedených stínů. Níže přinášíme různé ukázky. V jedné z nich se plazíme po bojišti se samopalem v ruce. S vypnutým ray tracingem nejde zbraň prakticky vidět, zatímco v režimu Ultra jsou krásně prokreslené detaily díky odleskům od plamenů v pozadí.
To samé platí také o druhé ukázce v pořadí. V ní totiž scénu nasvicuje kromě polární záře už jen malá lampa na druhé straně mola. Zatímco se zapnutým ray tracingem jde vidět zbraň díky odlesku lampy, u vypnutého ray tracingu nevidíme skoro nic.
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Úplně jiný nádech dostanou také scény, kde se ostře láme světlo a stín. Vidět to jde na jedné u ukázek níže, kde se ostré slunce v pravé poledne opírá do zalesněné scény. Stín stromu vržený na vodní hladinu totiž vypadá velmi nereálně, zatímco druhé vykreslení působí daleko opravdověji.
Jak výrazně ray tracing prospívá věrnosti celého titulu krásně ilustruje také další ukázka, ve které voják stojí na bahnité cestě, po které se jemně rozlévají mělké kaluže vody. S vypnutým ray tracingem totiž jeho noha působí, jako kdyby byla uměle zasazena do scény. Díky jemnému stínu v režimu Ultra a náznaku odrazu ve vodní hladině je ale rázem vše jinak.
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Řádky výše jsme se plynule dostaly k odleskům na vodní hladině. V přímém srovnání si všimnete nejen lépe zpracovaných odlesků na třpytící se hladině, kdy louže skutečně vypadá jako voda, a ne pouze jako namalovaný flek. Ještě markantnější to však je, pokud se má ve vodní hladině skutečně zrcadlit nějaký předmět. V řadě scén je totiž s vypnutým ray tracingem vodní hladina nepřirozeně světlá. Například na snímku s tramvají je krásně vidět, že má světlo procházet na úplně druhou stranu, než tomu s vypnutým ray tracingem je. Správné vystínování scény je patrné v režimu Ultra.
Za pozornost stojí také odlesky na stojících vozidlech nebo ve skleněných plochách. Když totiž projíždíte tankem přes nepřátelské linie, nevidíte v oknech po stranách prakticky vůbec nic – ani náznak odlesku. A to i navzdory tomu, že přímo naproti stojí další budova. Rozdíl se zapnutým ray tracingem je ohromující.
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Vypnutý vs. zapnutý ray tracing
Zapnutý ray tracing
Vypnutý ray tracing
Výkon v praxi a DLSS
S ohledem na všechny grafické efekty není patrně nutné zdůrazňovat, jak náročný je titul Battlefield V na výkon celé sestavy. Model RTX 2080 Ti má samozřejmě výkonu na rozdávání, ale u nižších tříd grafických karet společnosti Nvidia počítejte se hraním ve 4K spíše při nižších detailech. Obzvláště to platí při zapnutém ray tracingu, který ubere zhruba o 25 FPS.
Při rozlišení 4K jsme naměřili 51 FPS, při rozlišení Full HD 86 FPS. Pokud jsme ray tracing vypnuli a všechna ostatní nastavení nechali na ultra, povyskočilo snímkování na 78 FPS v případě 4K a dokonce na 145 FPS při Full HD.
Plynulosti hraní přitom napomáhá technologie Deep Learning Super-Sampling (DLSS). Ta využívá síly strojového učení a umělé inteligence, aby naučila grafický procesor renderovat ostrý obraz, zatímco běží až 2x rychleji než předchozí generace grafických procesorů používající běžné metody vyhlazování. V praxi je obraz skutečně neskutečně ostrý, jak je vidět i na ukázkových snímcích níže – především pokud se zaměříte na jednotlivé listy trčící se nad vodní hladinou a to, jak plynule je se zapnutým DLSS grafika byla schopná vykreslit. Zkrátka přínosy DLSS jsou nepopiratelné.
Zapnuté a vypnuté DLSS
Zapnuté DLSS na celé scéně
Vypnuté DLSS na celé scéně
Resumé
Nebudeme zapírat, technologie ray tracing nás opravdu nadchla. U hry Battlefield V je totiž její nasazení v praxi ještě markantnější než u dříve testovaného titulu Metro Exodus. Už samotná hra Battlefield V je velkolepá podívaná, ale ray tracing ji povyšuje na úplně novou úroveň.