Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Build 2016: V centru pozornosti jsou hráči a brýle pro rozšířenou realitu Události

Build 2016: V centru pozornosti jsou hráči a brýle pro rozšířenou realitu

V americkém San Francisku je v plném proudu vývojářská konference Build 2016, na které americký softwarový gigant odhaluje své novinky. Velká pozornost byla věnována také hráčům a brýlím pro rozšířenou realitu.

Z chystaných kroků Microsoftu je patrné, že chce přitáhnout daleko více vývojářů k Xboxu One. Právě proto bude na této televizní konzoli k dispozici nový režim zvaný Xbox Dev Mode, který umožní snadné sdílení vyvíjených aplikací na Xboxu. Stačí, aby vývojáři zaregistrovali svou konzoli prostřednictvím jednoduché aplikace, která byla uvolněna v noci ze středy na čtvrtek.

Není bez zajímavosti, že z této na první pohled nedůležité novinky budou těžit i samotní uživatelé. Vývojáři totiž nebudou mít tak svázané ruce a budou schopni přinést hotové tituly díky novému způsobu testování v daleko kratším čase. Výsledek je nasnadě, k dispozici bude daleko více her a případné updaty opravující chyby a přidávající nové funkce budou moci vycházet častěji.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Xbox One by měl nabídnout díky nové vychytávce více her

 

Xbox One si bude povídat s Cortanou

Televizní konzole od Microsoftu se týká i další důležitá novinka – Xbox One dostane virtuální asistentku Cortanu. Zástupci amerického softwarového gigantu potvrdili, že se tak stane letos v létě. Zatím ale není jasné, zda bude dostupná také pro uživatele v České republice.

Cortana by přitom měla být chytřejší, než je tomu u současné verze. Co všechno bude umět, bylo vidět už na demonstraci oblíbeného komunikačního programu Skype, o kterém jsme psali včera.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Virtuální asistentka Cortana na Skypu

 

Herní komunity se týká také další novinka zvaná Desktop App Converter, která umožní převést libovolnou starší aplikaci do univerzálního rozhraní Windows 10. Dnes prozradili tvůrci další detaily, ze kterých je patrné, že novinka cílí především na herní vývojáře.

Na tiskovce byla k vidění ukázka ze hry Zaklínač 3. Tu se podařilo upravit do univerzální podoby prakticky pro všechna zařízení s desítkami, aniž by se nějak dramaticky zhoršila grafická stránka hry. V případě, že takový titul bude převeden pro tablety a chytré telefony, musí samozřejmě tato zařízení nabízet dostatečný výkon. To by ale s ohledem na rychlost moderních mobilních procesorů a grafických čipů neměl být příliš velký problém.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Desktop App Converter si poradil například i se Zaklínačem 3

Budoucnost přeje rozšířené realitě

Vedení Microsoftu se na tiskovce pochlubilo také tím, že brýle po rozšířenou realitu HoloLens dostávají již finální obrysy. První kusy již zamířily k vývojářům. Mimochodem o tuto futuristicky vyhlížející novinku mají zájem nejen různí výrobci automobilů (Audi, Saab či Volvo), ale například i americký vesmírný úřad NASA.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Brýle HoloLens

 

Microsoft ukázal některé vychytávky, které brýle přinesou. K vidění tak byla nová aplikace, která bude pomáhat s výukou anatomie – části lidského těla se zobrazí s detailním popisem přímo před uživatelem.

Ještě zajímavěji ale vypadá tzv. holoportace. Jde v podstatě o možnost propojení dvou nebo více lidí právě pomocí brýlí HoloLens a speciálních 3D kamer. Celý systém dokáže nahrát člověka v jedné místnosti a promítnout jeho obraz na místo klidně na druhé půlce planety. Lidé pak spolu mohou konverzovat a hrát si, jako by skutečně byli v jedné místnosti, jak je vidět na videu níže.

Holoportace v akci

 

Právě možnost holoportace ukazuje, jak zásadní rozdíl je mezi virtuální a rozšířenou realitou, i když bývají tyto pojmy často zaměňovány. Připomeňme, že brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od světa skutečného. Oči tak zpravidla zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí jednoho celku.

Oproti tomu systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něj. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.

 

Chytré brýle pro nevidomé

Perlička na závěr. Microsoft ukázal, že HoloLens nejsou jediné brýle, na kterých pracuje. Premiéru si odbyly chytré brýle, jež s trochou nadsázky „dokážou vracet slepcům zrak“. V brýlích se totiž ukrývají kamery, které detailně dokážou analyzovat objekty a postavy před uživatelem. A všechno mu poví do sluchátka.

Jak to funguje v praxi? Brýle dokážou popsat, že před uživatelem stojí mladá dívka a chystá se právě hodit oranžový létající talíř. Nebo další příklad, v restauraci sedí vedle nevidomého pohledná dívka. Brýle mu řeknou jak je asi stará a zároveň i to, zda se zrovna usmívá, nebo je smutná.

Chytré brýle pro nevidomé jsou ale zatím pouhým prototypem. Kdy by se mohly objevit na pultech obchodů, zatím není vůbec jasné.

Chytré brýle pro nevidomé

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

nahoru