Čekání je u konce, Sony se rozpovídalo o PlayStationu 5
Tisková konference společnosti Sony se původně měla konat v rámci odborné konference GDC. Ta však byla kvůli koronaviru zrušena, a tak japonský elektronický gigant odhalil svoje trumfy na samostatné on-line tiskovce.
„Vysokorychlostní SSD, vlastní I/O systém, upravené AMD GPU s ray tracingem a pohlcující 3D zvuk. Na všechny tyto vychytávky se můžete u PlayStationu 5 těšit,“ prohlásil hned na začátek slavnostní akce Hideaki Nishino, senior vice prezident v rámci divize platform planning & management ve společnosti Sony.
Aktuálně nabízený PlayStation 4 Pro, vzhled pětky je stále tajemstvím
Co se ukrývá pod pokličkou…
Tím v podstatě odhalil skutečně hlavní přednosti nové herní modly od Sony, dále jsme se však dočkali i podrobnějších specifikací. Pracovní tempo u pětky bude udávat upravený procesor AMD s architekturou Zen 2, který nabídne 8 jader a 16 pracovních vláken. U něj bude frekvence proměnlivá, přičemž maximální hodnota bude 3,5 GHz.
V případě grafického jádra označuje výrobce architekturu jako Custom RDNA 2. Důležité je nicméně to, že bude k dispozici 36 CU jednotek, které poběží až při frekvence 2,23 GHz. Výrobce přitom počítá s tím, že tyto součástky by měly dát dohromady výkon přesahující 10,2 TFLOPS. Počítá se s 16 GB paměti typu GDDR6 (256-bit) s propustností 448 GB/s.
Výkon by měl tedy být stejně jako v případě Xboxu Sries X dostatečný i na to, aby všechny hry běžely v rozlišení 4K, a to při 60 fps. Chybět by neměla ani hardwarová akcelerace ray tracingu. Připomeňme, že ray tracing je zatím v plenkách a nabízí jej pouze vybrané grafické karty. Ty pak zvládají realističtější vykreslování grafiky ve hrách, karty dovolují vypočítat přesné stíny odrazy a lomy světla podle konkrétních materiálů a samotné scény.
PlayStation 5 nabídne rychlou SSD jednotku s kapacitou 825 GB. Díky tomu by konzole měly být výrazně rychlejší, ale zároveň i tišší. Rychlejší bude načítání her, ale pochopitelně také odezva celého operačního systému. Pokud by někomu kapacita úložiště nedostačovala, může připojit další SSD prostřednictvím NVMe slotu. Chybět nebude ani podpora pro USB HDD. Případní zájemci mohou počítat také s 4K UHD Blu-ray mechanikou, nad vzhledem novinky nicméně zatím stále ještě visí otazník.
Tato vylepšení má nabídnout PlayStation 5
Předělaný ovladač
Další vylepšení se týkají bezdrátového ovladače, pětka má disponovat dvěma klíčovými vychytávkami. Konkrétně se fanoušci televizní konzole od Sony mohou těšit na změněný systém vibrací – Hideaki Nishino hovoří o haptické odezvě, díky které bychom měli cítit zásadní rozdíl mezi jednotlivými tituly. Ovladač se zkrátka bude chovat jinak při hokejovém klání i při automobilových závodech.
„Nejjemnější nuance budou poznat už při běhu v trávě či brodění blátem,“ prohlásil Hideaki Nishino s tím, že nový haptický systém by měl hráče vtáhnout do děje daleko více než současné hry. Důvod je prostý, při hraní se zapojí „do práce“ další lidský smysl – hmat.
Chystaný Dualshock pro PlayStation 5 má mít také přizpůsobitelná zadní tlačítka L2 a R2, což opět souvisí s uživatelským zážitkem. Programátoři totiž budou moci v jednotlivých titulech naprogramovat odlišnou sílu stisku. Například při automobilových honičkách tak budou moci vývojáři upravit sílu mačkání podle toho, v jakém autě zrovna jedete. Ve starším to dá více práce než v novějším, což by mělo navodit opět reálnější atmosféru.