Společnost Sony neustále tají, jak bude vypadat chystaná televizní konzole PlayStation 5. Nyní však zástupci japonského herního gigantu odhalili ovladač DualSense, který má být nástupcem legendárního DualShocku.
Jak je z řádků výše patrné, pětka s sebou nepřinese další generaci DualShocku. Místo toho se fanoušci herní konzole PlayStation mohou těšit na DualSense, který působí rozhodně futuristickým dojmem. Obzvláště to platí o bílém provedení, které bylo zatím jako jediné odhaleno. Novinka je nicméně částečně černá. V tuto chvíli není jasné, zda výrobce bude nabízet i další barevná provedení. Díky dvoubarevnému designu působí ovladač kompaktnějším dojmem, než je ve skutečnosti. Vzhled tedy rozhodně patří k jedněm z hlavních předností novinky.
Menší i větší vylepšení
Rozmístění jednotlivých ovládacích prvků je víceméně standardní. Nechybí tedy klasický d-pad, analogové páčky symetricky postavené do jedné linie a další PS tlačítka v pravé části. To samé platí o tlačítkách Options a Share. Poslední zmiňovaný prvek se nicméně nazývá nově Create. Sony tím chce dát jasně najevo, jak výrazně se funkce Share u pětky mění, Create totiž bude dovolovat „tvorbu pompézních gameplay videí, které půjde snadno sdílet“. Detaily ale podnik zatím tají
Potvrzena byla i dřívější oznámení, která změní DualSense k nepoznání. Konkrétně se fanoušci televizní konzole od Sony mohou těšit na změněný systém vibrací – na haptickou odezvu, díky které bychom měli cítit zásadní rozdíl mezi jednotlivými tituly. Ovladač se zkrátka bude chovat jinak při hokejovém klání i při automobilových závodech. Nejjemnější nuance budou poznat už při běhu v trávě či brodění blátem.
Chystaný DualSense pro PlayStation 5 má mít také přizpůsobitelná zadní tlačítka L2 a R2, což opět souvisí s uživatelským zážitkem. Programátoři totiž budou moci v jednotlivých titulech naprogramovat odlišnou sílu stisku. Například při automobilových honičkách tak budou moci vývojáři upravit sílu mačkání podle toho, v jakém autě zrovna jedete. Ve starším to dá více práce než v novějším, což by mělo navodit opět reálnější atmosféru. Třešničkou na dortu je pak nahrazení staršího standardu microUSB nyní daleko více rozšířeným portem USB-C, který nabízí v praxi rychlejší nabíjení.
Co bude umět?
Tajemstvím už nejsou ani hardwarové specifikace PlayStationu 5. Pracovní tempo u pětky bude udávat upravený procesor AMD s architekturou Zen 2, který nabídne 8 jader a 16 pracovních vláken. U něj bude frekvence proměnlivá, přičemž maximální hodnota bude 3,5 GHz.
V případě grafického jádra označuje výrobce architekturu jako Custom RDNA 2. Důležité je nicméně to, že bude k dispozici 36 CU jednotek, které poběží až při frekvence 2,23 GHz. Výrobce přitom počítá s tím, že tyto součástky by měly dát dohromady výkon přesahující 10,2 TFLOPS. Počítá se s 16 GB paměti typu GDDR6 (256-bit) s propustností 448 GB/s.
Výkon by měl tedy být dostatečný i na to, aby všechny hry běžely v rozlišení 4K, a to při 60 fps. Chybět by neměla ani hardwarová akcelerace ray tracingu. Připomeňme, že ray tracing je zatím v plenkách a nabízí jej pouze vybrané grafické karty. Ty pak zvládají realističtější vykreslování grafiky ve hrách, karty dovolují vypočítat přesné stíny odrazy a lomy světla podle konkrétních materiálů a samotné scény.
PlayStation 5 nabídne rychlou SSD jednotku s kapacitou 825 GB. Díky tomu by konzole měly být výrazně rychlejší, ale zároveň i tišší. Rychlejší bude načítání her, ale pochopitelně také odezva celého operačního systému. Pokud by někomu kapacita úložiště nedostačovala, může připojit další SSD prostřednictvím NVMe slotu. Chybět nebude ani podpora pro USB HDD. Případní zájemci mohou počítat také s 4K UHD Blu-ray mechanikou.