Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Fortnite zmizel z obchodů. Apple a Google zasáhly proti Epic Games

Fortnite zmizel z obchodů. Apple a Google zasáhly proti Epic Games

Události
Nálepky Fortnite - Series 1_21376098
Nálepky Fortnite - Series 1
Produkt není určen k prodeji.
Klíčenka Funko Fortnite - Loot Llama_1260488420
Klíčenka Funko Fortnite - Loot Llama
Produkt není určen k prodeji.
Tričko Fortnite - Battle Royale (L)_318234037
Tričko Fortnite - Battle Royale (L)
Produkt není určen k prodeji.

Populární hru Fortnite byste v obchodech Apple Store a Google Play hledali ode dneška marně. Oba technologičtí giganti se totiž rozhodli tento populární titul stáhnout, protože Epic začal obcházet nastavená pravidla.

Hned na úvod se sluší zmínit, že Epic Games má s tradičními platformy na distribuci her problém již delší dobu. To byl koneckonců důvod, proč podnik založil vlastní obchod Epic Store. Ten je s námi již od konce roku 2018, ale takového věhlasu jako zavedená konkurence zatím nedosáhl. Obzvláště to platí o mobilních platformách, kde hrají prim Google Play a Apple Store.

Trailer ke hře Fortnite

 

Nejslavnější hru tohoto studia, Fortnite, tak bylo možné stahovat především prostřednictvím zmiňovaných obchodů. Od pátku to už ale není pravda, protože oficiální účet Epicu a tedy i jeho aplikace byly na obou platformách zablokovány. Vedení Epic Games se rozhodlo obejít nastavená pravidla a nabídnul hráčům Fortnitu jinou platební metodu, díky které si mohli nakoupit virtuální mince, battle pass, oblečky i další výbavu o 20 % levněji.

Tvůrci tak chtěli podle vlastního vyjádření protestovat proti nastaveným pravidlům, kdy si Apple i Google účtuje provizi několik desítek procent ze všech uskutečněných nákupů. Jak se ale už během pár hodin ukázalo, nebyla to příliš šťastná forma protestu. Google i Apple zakročily nekompromisně a Fortnite stáhly.

Epic Games může v tomto příběhu působit jako Robin Hood, sluší se ale připomenout, že jen v loňském roce si studio vydělalo především díky Fortnitu 4,2 miliardy dolarů, což je v meziročním srovnání o pětinu více. Čistý zisk před zdaněním tvořil 730 milionů dolarů. Předpokládá se, že v roce prolomí zisky hranici pěti miliard dolarů. Provize ve výši 15 až 30 % není rozhodně malá, ale Epic Games nouzí rozhodně také netrpí. Apple a Google navíc získané peníze používá nejen na rozvoj vlastních obchodů, ale také obou mobilních platforem.

Studio Epic Games na celou kauzu reagovalo podáním žaloby na Google i Apple. Celý příběh tedy bude mít ještě dohru u soudu. Bude zajímavé sledovat, jak tento spor dopadne.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (23)

Hodnoty

Co jsem hledal, Epic Games vydělali v roce 4,2 mld. USD a EBITDA730 milionů. Odkud máte prosím informaci 32,8 mld. dolarů? To je opravdu hodně velký příjem.A zároveň se jim vůbec nedivím, že chtějí bojkotovat Apple a Google. Hráči by je měli podpořit. Částky, které ty dvě firmy chtějí ve svých storech, jsou neskutečné. 30 % ze všech výnosů? To je velice, velice drahá služba. Je pravda, že jim to prochází proto, že je to služba stále zisková, ale nic to nemění na tom, že je extrémně (neospravedlnitelně) drahá jen proto, že neexistuje konkurence.

@dohnalek.pavel: Dobrý den, předpokládám, že kolega se snažil převést dolary na koruny a nějak se do toho zamotal. Děkujeme za upozornění, v textu jsem upravil hodnoty podle hospodářských výsledků Epic Games, které zveřejnila agentura Bloomberg. Hezký den.

@dohnalek.pavel: Nutno dodat že 30% je standard jak online tak v kamenných obchodech, stejně tak na Steamu i u konzolí Microsoft/Sony/Nintendo.

@dohnalek.pavel: To je zase blaf, bych zvracel.- Souhlasili s podmínkami jednotlivých storů? Ano.
- Porušil Epic Games ToS jak Google tak Apple? Ano
- 30% je naprostý standard, jak v online, tak v kamenných prodejnách.
30% si bere: Steam, GOG,Microsoft, Sony Playstation,Xbox,Nintendo,Apple, Google, Gamestop,Amazon, bestBuy, Wallmart, ...Takže já jsem na straně Apple za jejich "bold move".

@impo5sible: A vy v tom nevidíte problém? Že všichni berou stejnou částku? Já v tom vidím absenci konkurence.

@dohnalek.pavel: pokud v tom někdo vidí problém, tak ať s tím něco dělá. Apple konkurenci mít nemůže, Google nevim a jedinou konkurenci Steamu dělá GOG, a ti se zaměřují na trochu jiný typ her. Všechny ostatní online obchody nejsou konkurence, protože se snaží být uzavřenou monopolní platformou. Epic Store taky není konkurencí, protože se pouze snaží být monopolem kde Steam vůbec jako druhá možnost neexistuje.
Epic s pravidly souhlasil a pak je vědomě porušil. A vymlouvá se, že ostatní jsou chamtiví, aby sám mohl být jen další chamtivá korporace

@Platinumcoated: "Souhlasil" implikuje možnost volby. Jakou jinou možnost Epic Games měli, aby dosáhli takového růstu? Resp. jak teď můžou ukončit spolupráci s Googlem a Applem s tím, že si zachovají alespoň přibližně stejný počet hráčů a příjmů?Objektivně vidím jen dvě možnosti: přistoupit na podmínky nikoli ujednané, ale nadiktované Googlem a Applem, nebo zabalit byznys a přestat růst. Jaká je třetí, realizovatelná možnost, kterou nevidím?

@impo5sible: U Steamu to není tak jednoznačný. U malých studií v programu Steam Direct je to jinak. Tam je jednorázový poplatek 100 dolarů.
Pro ostatní pak platí:
- prodeje do 10m usd 30%
- 10-50m usd 25%
- 50m usd+ 20%

Fortnite vs Apple

Presne tak. Update na android nie je problém. ( napríklad galaxy store a následne epic launcher ) Nie je fér keď na apple zariadeniach musíš používať ich platobnú bránu a z každej transakcie odvádzať 30% applu, pričom NEMÁŠ inú možnosť ! Na android zariadeniach máš aspoň na výber a nemusíš používať iba obchod google play. Dúfam že si veľa zákazníkov apple uvedomí, ako pokrytecky sa apple chová, nakoľko ide o učebnicový príklad. EPICu držím palce. Je to ale predovšetkým pre to, že vďaka tomuto boju a ich momentálne veľkej popularite upozornia na problém, ktorý už vznikol ale na to aby sa ešte viac neprehlboval je dôležité aby si to začala uvedomovať aj nejaká kritická masa užívateľov a to sa dúfam začína diať. V zásade nemám nič proti veľkým korporáciám, treba však na nich dávať pozor lebo sa môže ľahko stať, že to čo je prospešné pre takýto "monopol" pôjde úplne proti užívateľom. Obávam sa že apple už zabudol čo ho dostalo na vrchol a úplne na túto ambíciu rezignoval ( že sú najlepší ). Ja sledujem IT od kedy IT existuje. Pozitívna správa je že vo všetkých takýchto sporoch to nakoniec dopadlo DOBRE. :)
PS: Aj keď som vždy držal palce tým slabším, ktorý boli podľa mňa aj práve, tak nakoniec vždy prehrali.
Ako príklady niektorých "vojen" čo mi práve prišli na rozum : IBM vs APPLE ( x86 vs 68K ) IBM vs MICROSOFT ( OS 2 vs WINDOWS ) MICROSOFT vs Netscape Communications ( Internet Explorer vs Netscape Navigator ) a dnes EPIC vs APLE alebo EPIC vs STEAM

Epic failure

Za mě jednoznačně podpora Apple a Google. Zkušenosti s obchodním oddělením EG strašná, velmi nenažraná, krátkozraká a arogantní firma, jen díky tomu, že je menší než Apple a Google, tak se může mediálně tvářit div ne jako nějaký Robin Hood. Ceny na Playstationu jsou taky brutální a customer service bídný? Jakto, pokud je chyba u Apple?
Pravděpodobně ale skvělá reklama, byť postavená na pokusu o úmyslný podvod a hromadě lhaní. Doufám, že komunita hráčů je dost chytrá na to, aby se tak lehce oblbnout nenechali. Už jen to, že ten kdo prodává triviální “vylepšení” postav ve Fortnite za tak nehorázné ceny se rozčiluje nad poplatky (Vždy kolem 30%) za používání celých globálních ekosystémů budovaných roky je komické. EG nikdo nebrání postavit si systém svůj. Anebo by to bylo snad příliš drahé? :-) Anebo by uživatel přišel o záruku? Anebo by takový Epic OS nepodporoval další tisíce funkcí co podporuje ios a Android? Prostě arogantní EG jako obvykle... ať zůstanou na PS a Xboxu a bude klid. Tam jistě odvádí mnohem míň... anebo úplně stejně? :-) Já jsem jsem jako developer s Appstorem a GPS (většinou:) naprosto spokojen, což o EG jako uživatel říct vždy nemohu.

@jíša9: Díváš se na to jen z jednoho pohledu. Ten druhý je podpora vývojářů her a vydavatelů. Ti často mají na hře, kterou úporně vyvíjeli menší marži než obchody, které je prodávají. Proti tomu se snaží Epic bojovat. Uživatel může být spokojen, ale pokud vývojář/vydavatel nic nevydělá, protože obchod mu sebere 30% tak se pak nemůžem divit v upadající kvalitu her a ve snaze nahnat nějaký peníz v DLC, mikrotransakcích apod.
Je to uplně stejný jako v případě supermarketů versus zemědělci/výrobci potravin, kteří jsou nuceni ke snižovaní kvality pro větší zisk supermarketu.

Ověřený GEEK - level 3

@siddhi: Epic Games fakt nekope za vývojáře, ale pouze za sebe. Je naivní si myslet, že EG chrání gamedevs, když chrání pouze a jen svoje zisky. Nedělejme z EG nějakého svatouška, aplikace samotná se chová jako spyware, stojí za nimi Tencent, což je naprosto bezskrupulózní firma. Pokud má někdo pocit, že se EG chová altruisticky a dělá něco pro dobro uživatelů, tak si lže těžce do kapsy.

@siddhi: Práveže naopak, 30% je nízka čiastka. Google Play a Apple Store podporuje vývojárov už len tým, že poskytuje spoľahlivý a bezpečný distribučný systém bez nejakej fixnej minimálnej ceny. Vytvorenie vlastného bezpečného distribučného systému by vyžadovalo náklady na server (lacne, možno sto korún mesačne) a aj čas (peniaze) človeka, ktorý by to spravoval. Pre všetkých malých vývojárov je Google Play a Apple Store veľmi veľká výhoda. Je to však nevýhoda pre obrovské firmy, ktoré chcú celý zisk pre seba, a nechcú podporovať distribučnú platformu, ktorá umožňuje vznik konkurencie.

@kravec: 30 % je nízká částka? Myslíte, že třeba CZC by se spokojilo s tím, kdyby za provoz svého e-shopu muselo svému webhostingu platit 30 % ze všeho, co prodá? A to je webhosting něco, bez čeho CZC už vůbec nemůže existovat, což se o Play Storu nebo App Storu říct nedá.

Ověřený GEEK - level 3

@dohnalek.pavel: A máte pocit, že webhosting a servery CZC.cz jsou zdarma? :)Je to prostě služba, jako jakákoliv jiná. Takže je logické, že si za ni nechává provozovatel platit. EG přeci nikdo nenutí, aby své aplikace prodávál přes Google nebo Apple. A pokud EG chce tyto platformy využívat, musí souhlasit s ToS. Pokud je poruší, následuje trest. Jako u kterékoliv jiné služby.

@Khalai: Co říkáte, je samozřejmě pravda, ale sotva by některý e-shop přistoupil na 30% provizi za webhosting. A přitom jediný důvod, proč ty ceny za hosting nejsou takové, je, že existuje konkurence.Story, a je jedno, od koho, jsou jen marketingový nástroj (nic víc vydavateli nepřináší, jen marketing a distribuci), který není pro provozovatele ani nijak drahý. Kravec uvedl příklad, že 30 % z milionu je v pohodě, že to jsou 3 měsíční náklady na senior vývojáře. Ale když to převedeme na miliardu dolarů, tj. 25 miliard korun, najednou je těch 30 % 7,5 miliardy Kč. Stále stejné procento, ale kolik těch vývojářů se dalo zaplatit z této částky? Resp. za ty peníze mohl klidně vzniknout celý nový produkt, a ne jen jeden. Místo toho ty peníze tvoří z drtivé většiny zisk Googlu a Applu.Argumentace náklady je taky lichá - vemte si, že jak zmiňují lidé v threadu výše, těch 30 % je nastavené "trhem" asi tak stejně jako tuzemské ceny mobilních operátorů. Myslíte, že třeba Steam nebo GoG mají stejné náklady jako Google nebo Apple? A u nich je navíc motivace dát nižší cenu ještě silnější právě proto, aby přetáhli potenciální vydavatele. A gigantickou infrastrukturu serverů... Vemte si AWS, Azure, Goocle Cloud. To jsou služby, na kterých by se distribuční platforma pro aplikace dala provozovat násobně levněji pro uživatele, přitom s daleko, ale daleko většími náklady pro provozovatele (SLA, certifikace nezávislých světových auditorů ohledně splnění standardů a compliance atd.).Na závěr bych mohl parafrázovat: jestli si někdo myslí, že Apple a Google nezneužívají svou dominanci na trhu k jeho extrémnímu (a opravdu závažnému, ne jen teoretickému) pokřivení, tak si lže těžce do kapsy. :)

Ověřený GEEK - level 3

@dohnalek.pavel: No, můžeme se u o tom hádat ad nauseam a stejně nic nevyřešíme.Vy to ale vnímáte, jako by ta služba byla levná, nevyžadovala početné support týmy a devs. A tyhle lidi také někdo (a obvykle dobře) musí platit. Ano, Google ani Apple to nedělají pro nic jiného, než pro zisk, to je jasné. Ale tak se chová každá firma na trhu, na tom není nic mimořádného. Nedělejme nicméně z Epic Games Store nějakého chudáka nebo oběť, když se jedná o vyčůranost a porušování ToS.

@Khalai: Zrovna tak nedělejme z Googlu a Applu chudáčky, kterým někdo jen porušil ToS. Epic Games nejsou jediní, kdo si na tak obrovskou provizi stěžuje, jen jsou aktuálně nejhlasitější. A zneužívání dominance je něco, za co Google už několikrát tučně (bohužel ne dost tučně) platil.Komu ta provize 30 % přijde malá nebo přiměřená, nechť si na to vzpomene, až se znovu podívá na svou výplatní pásku a zanadává si na 15% (tedy "pouze" poloviční) daň z příjmů.

Ověřený GEEK - level 3

@dohnalek.pavel: Však já taky z Google nebo Apple chudáčky nedělám, ale mají nějaké ToS a každý má na výběr s nimi souhlasit nebo ne. Pokud s nimi EG souhlasili a pak je porušili, tak sorryjako, ale je to čistě jejich hloupost. To je stejné, jako byste porušil zákon a pak si stěžoval, že zákon není férový. To ale nikoho u soudu zajímat nebude...A zdanění jen 15%? To bych si pískal. Nedávno jsem lehce přesáhl hrubou mzdu nad čtyřnásobek průměru, spadl jsem do solidárního pásma a nestačil jsem se divit. Z celkových mzdových nákladů zaměstnavatele (superhrubá mzda) jsem dostal 44% jako čistou mzdu. Takže celých 56% šlo státu jako daň z příjmu, sociální a zdravotní daň (odmítám tomu říkat pojištění). Co bych dal jen za 30%. Zdanění práce v ČR je šíleně vysoké.

@Khalai: Vidíte, vy máte svůj čistý zisk 44 % a přijde vám to, že dostáváte málo. Epic Games má obrat 4,2 mld. USD, EBITDA 730 mil., což je 17,38 %. PŘED zdaněním.Pravda, nejsou to zcela porovnatelná čísla, protože vy z toho budete ještě platit své náklady na existenci, kdežto v případě EBITDA jsou náklady (včetně výpalného Googlu a Applu) už odečtené, ale stěží se někdo může divit, že vydavatelé hledají způsob, jak snížit náklady (což je zcela běžná činnost jakékoli firmy stejně tak jako generování zisku). Začnou pochopitelně u toho jednoho největšího nákladu, což s velkou pravděpodobností jsou právě a Google a Apple. A 30% daň jen za to, že uživatelé nejsou ochotní si produkt opatřit jinak než přes předinstalovanou a neodinstalovatelnou aplikaci, o které firma dokázala uživatele přesvědčit, že je tou jedinou zárukou bezpečnosti (velmi mylná představa, jak již mnohokrát ukázala historie)? Ta rebelie proti takovému systému zákonitě musela přijít, dříve nebo později.A nakonec, argumentovat ToS je taky dost vrtkavé. Přijdou vám daně v ČR vysoké? Můžete přece jít jinam... Akorát zjistíte, že buď budete platit srovnatelně, nebo dokonce více, nebo nebudete schopný si udržet svůj životní standard. Vydavatelé jsou na tom stejně - buď budou platit obrovskou daň, nebo se budou muset scvrknout na drobné studio s velmi malým zásahem cílových skupin. Neexistuje možnost, jak fungovat dále ve stejném rozsahu, aniž by museli platit 30% daň soukromé společnosti. A proti tomu se, zcela pochopitelně, bouří.Tento celý spor Epicu vs. Google a Apple je vlastně více filozofická než materiální otázka. Je v pořádku, aby dvě firmy určovaly pro celý svět, co (a za kolik) můžou dělat všechny ostatní firmy? Z právního hlediska toto teď budou řešit soudy, z morálního hlediska si to uživatelé (v případě Epic Games hráči) musí urovnat sami v sobě.

@dohnalek.pavel: Je to malá čiastka, pri predaji cca 10.000 kusov aplikácie s cenou 100 korún je to jeden milión. Pričom, z toho je 300 tisíc použitých na distribučný systém, čo predstavuje asi 3 mesačne náklady na senior vývojára (super hrubá mzda, materiál/vybavenie/priestory), a to sme mali šťastie, a nájdený senior vývojár by za tri mesiace vytvoril distribučný systém s bezpečnou platbou, ochranou osobných údajov, uchovávaním informácií o zakúpených licenciách, stabilnou distribúciou , atď... a ešte k tomu nejakého veľmi lacného človeka a veľmi talentovaného čo by to spravoval za minimálnu mzdu... Myslím, že až pri predaji nad 10 miliónov korún by vývoj a prevádzkovanie vlastneho distribučného systému malo zmysel.

@dohnalek.pavel: 30% je určitě přiměřená částka, nezapomínej, že Apple i Google musí udržovat gigantickou infrastrukturu serverů a platit profíky, kteří se o to starají a mít z toho ještě zisk. Teď si vem, že když jdeš do obchodu třeba pro chleba, tak ten je napálenej o 200%, sice pekař dostane fixní částku, ale pořád je to o 200% míň, než by získal přímým prodejem.

@zmf: Tady trochu pozor na počty. Cena napálená o 200% znamená, že je oproti původní ceně trojnásobná.
Jdeme-li opačným směrem, tak cena pekařova tvoří třetinu ceny obchodníkovy, tedy 33,3% a je to o dvě třetiny méně, tedy o 66,7%.Pokud by dostal o 200% procent méně, tak by musel ještě celou částku doplatit...Hnidopich out.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru