Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #4: Postapokalyptičtější hrdinové a poldové z L.A.

Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #4: Postapokalyptičtější hrdinové a poldové z L.A.

Produktové tipy
PlayStation Plus 12 měsíců - Dárková karta_610248900
PlayStation Plus 12 měsíců - Dárková karta
Produkt není určen k prodeji.
Xbox Live zlaté členství 12 měsíců_377855815
Xbox Live zlaté členství 12 měsíců
Produkt není určen k prodeji.
PlayStation 5_968501121
PlayStation 5
11 485 Kč 13 897 Kč
Xbox Series S, 512GB, bílá_447453854
Xbox Series S, 512GB, bílá
5 529 Kč 6 690 Kč
Xbox Game Pass Ultimate 3 měsíce - elektronicky_844082301
Xbox Game Pass Ultimate 3 měsíce - elektronicky
Produkt není určen k prodeji.

Skvěle vypadající a zábavná akční adventura Enslaved: Odyssey to the West si své publikum nenašla. Revoluční detektivka L.A. Noire ano, ale vývojářům zajistila hodně bezesných nocí.

Enslaved: Odyssey to the West

Ačkoliv akční adventura Enslaved: Odyssey to the West vyšla před více než deseti lety, pořád jde o hru, na kterou se skvěle dívá a velmi dobře se i pořád hraje. A navíc je na ni vidět, že v Ninja Theory vážně dělali všechno pro to, aby hráči dostali unikátní zážitek. Tohle dobrodružství se totiž odehrává ve 150 let vzdálené budoucnosti, ale samotný svět je rozhodně na pohled originálnější než to, co nabízí většina postapokalyptických příběhů. Tvůrci se totiž částečně inspirovali slavným čínským příběhem Putování na západ, který vznikl na konci šestnáctého století, jehož hrdinou byl i opičí král Sun Wu-kchung a bývá co do výpravnosti srovnávaný třeba i s Pánem prstenů. Nápady pro vizuální ztvárnění postapokalyptického světa pak tvůrci hledali v seriálu Život po lidech, v němž se teoretizovalo, jak by svět vypadal, kdyby lidé zmizeli. Vzala by si příroda města zpět? Jak by vypadala a kdo by v nich žil, jaký by to mělo vliv na život zvířat a podobně. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zkrátka vytvořili hodně zajímavý svět a navíc do něj zasadili hodně zajímavou hru. Drsňák Monkey se tu na začátku pokusí utéct z lodi převážející otroky a i když se mu to povede, radost nakonec moc nemá. Našla ho totiž dívka jménem Trip a ta mu na hlavu nasadila podivné zařízení, kterého ho nutí poslouchat všechny jeho příkazy. A ona chce, aby ji přes nebezpečné zbytky New Yorku doprovodil do její vesnice. Musí ji poslouchat na slovo a když Trip zemře, bude to znamenat i jeho smrt. Nedobrovolné partnerství se postupem času začne měnit v přátelství a ti dva postupně začínají chápat, že v drsném světě přežijí, jen když začnou spolupracovat. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Chytře vymyšlená akční adventura kombinuje efektní bitky s logickými úkoly a krásně se na ni kouká. Navíc má i povedený příběh (Ninja Theory původně plánovali celý projekt jako počítačem animovaný film) a hlavního hrdinu dabuje Andy Serkis a oba hrdinové a jejich vztah jsou dost propracovaní na to, aby s nimi hráči chtěli trávit čas. Není divu, že Ninja Theory měli celkem velké ambice a spolu s vydavatelem Namco doufali, že se prodá milion kopií. 

To se bohužel nepovedlo, když se ovšem v listopadu 2010 zveřejnila čísla a prodeje přesáhly osm set tisíc kusů, pořád to nemusel být důvod ke smutku a o pokračování by se určitě dalo uvažovat. Jenomže o pár měsíců později se ukázalo, že čísla byla hodně přehnaná a reálně se audiovizuálně originální akční adventury neprodalo ani půl milionu kusů. I ti nejslabší matikáři by si spočítali, že výsledkem byl propadák. A plány na pokračování měly utrum. Namco i Ninja Theory to mrzelo, zpětně však moc nevěděli, v čem tkvěl problém. Možná prý ve velké konkurenci na konci roku 2010, možná v na první pohled trošku nepřístupně vypadajícím světě… každopádně je to škoda. Enslaved navíc v Ninja Theory začali vyvíjet místo pokračování staršího Heavenly Sword a nevyšlo jim to tak už podruhé. Zamrzí to, protože hra to rozhodně je zajímavá. Ale možná zkrátka svou osobitostí nedovedla oslovit masy.

L.A. Noire

V roce 2011 se Team Bondi pokusil přinést trochu svěžího větru do žánru akčních adventur. A docela se to povedlo. L.A. Noire se odehrává v Los Angeles po druhé světové válce a hlavní hrdina Cole Phelps tu nastupuje k policii. Z Tichomoří si přivezl vyznamenání, ale taky nějaké to solidní trauma, teď by ovšem rád začal znovu. A protože mu to pálí, šplhá po kariérním žebříčku vcelku rychle. Od vyšetřování autonehod a pojišťovacích podvodů se postupně dostane k případům, ve kterých jde o obchod s drogami, mocné gangstery a dokonce půjde i po stopě sériového vraha. V L.A. Noire ale akce nekončila ve chvíli, kdy Cole zastřelil nebo zatkl podezřelého. Tady bylo potřeba ho i usvědčit. Takže namísto honiček, rvaček a přestřelek (i když i na ně často dojde) je tady důležité hledat přesvědčivé důkazy a s jejich pomocí pak zatčeného zlomit a donutit k přiznání. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Team Bondi se rozhodl zkombinovat městskou akci s poměrně klidnou a na detaily zaměřenou adventurou a ono to celkem fungovalo. Sice měl člověk po nějakém čase pocit, že samotné ježdění po městě a čekání na to, kdy se z vysílačky ozve hlášení o nějakém zločinu, se rychle okouká, samotné případy však byly obvykle hodně chytře napsané a vygradované. L.A. Noire navíc lákalo i na perfektně zpracované emoce hrdinů i záporáků, takže bylo při výslechu třeba sledovat jejich reakce a z nich usuzovat, jestli mluví pravdu, kecají, něco tají, jsou vyděšení nebo připravení nechat se zlomit. Samotná technologie sice zestárla a už v době vydání působila občas trošku kostrbatě, ale kdo si chtěl hrát na drsného poldu v poválečném L.A. a na vlastní kůži prožít atmosféru noir filmů jako Maltézský sokol nebo Hluboký spánek, ocitl se v sedmém nebi. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Po vydání sklízeli tvůrci pochvaly ze všech stran. L.A. Noire se líbilo kritikům a hráči hru kupovali ve velkém, takže by bylo logické, kdyby na ni chtělo studio navázat. Zakladatel Team Bondi a scenárista a režisér L.A. Noire Brendan McNamara měl v plánu sequel a sliboval, že zatímco jednička pracovala s emocemi ve tváři, v pokračování bude důležité celé tělo. Technologie existovala a dvojka tak měla dorazit do pěti let. Dnes už víme, že to nevyšlo. Samotný Team Bondi totiž skončil chvilku po vydání hry a už v té době se vědělo, že vývoj neprobíhal úplně ideálně. Zaměstnanci si velmi hlasitě a hlavně veřejně stěžovali na to, že museli dřít od rána do noci a že manažerské vedení mělo daleko k něčemu, co by se dalo nazvat „profesionální.“ Takže i když existovala poptávka po pokračování, spousta tvůrců jedničky byla asi ráda, že mohla od téhle značky utéct co nejdál. 

Chvilku to vypadalo, že vedle slibované dvojky dostanou fandové detektivek i další případ v podobě ambiciózní a velmi podobné hry Whore of Orient. Ta se měla odehrávat v roce 1936 v Šanghaji, kde se střetávaly zájmy západních vlád a obchodníků s čínskými politiky a gangstery, v roce 2016 byl však tenhle duchovní nástupce L.A. Noire zrušený. Samotná značka ovšem podle všeho pořád žije. Nebo spíš přežívá. Rockstar ještě nehodil flintu do žita a údajně pořád s návratem do poválečného Los Angeles prolezlého zločinem plus mínus pořád počítá. Ale jak moc, to ví asi jen oni sami.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (2)

Enslaved

Enslaved neni od Team Ninja ale Ninja Theory :)

@skipped1: Máte pravdu, opraveno a děkujeme :)

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru