Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #5: Školní teror a starověká Čína

Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #5: Školní teror a starověká Čína

Produktové tipy

Grand Theft Auto ze školního prostředí a RPG inspirované starověkou Čínou a asijskou mytologií byly dobré hry. Jejich pokračování ale raději nevyhlížejte.

Bully

Rockstar dělá sakra dobré hry. A takové, o nichž se mluví a často nejenom kvůli jejich kvalitám. Tohle studio umí perfektně pracovat s kontroverzí a o téměř každé jejich hře, se píše i v médiích, která jinak počítačovým hrám nevěnují vůbec žádnou pozornost. V Rockstar Games vědí, že známé „negativní reklama je taky reklama“ platí stoprocentně. U Manhuntu vyšla sázka na extrémní brutalitu, série Grand Theft Auto je víceméně simulátor zločince, což spoustě lidí taky dovede nadzvednout mandle a Bully… tady to vypadalo skoro jako pokus vytočit úplně všechny mravokárce. Naštěstí z toho ale byla i sakra dobrá hra.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Bully se točí kolem Jimmyho Hopkinse, patnáctiletého sígra, který roste pro kriminál a až se do něj dostane, bude mu pravděpodobně šéfovat. Teď však musí do školy a vzhledem k tomu, že jde o prvotřídního hajzlíka, vzdělávací systém nad ním už zlomil hůl. Jimmy tak putuje do výběrové Bullworth Academy. Ta na první pohled může vypadat jako typická britská škola pro smetánku a kdyby se tam učila magie, chodil by tam možná i Harry Potter, ale pod vší tou naleštěnou parádou to docela zasmrádá. Bullworth Academy je plná šmejdů, hajzlíků a najde se tam i pár sociopatů. Celá škola je rozdělena do různých partiček a ty se vzájemně respektují, vedou spolu válku, nebo se prostě jen flákají a občas někomu dají po tlamě. Ideálně třeba držkatému nováčkovi. Jenomže Jimmy si tu brzy najde i pár kámošů a s jejich pomocí hodlá věci změnit. Ke klasickému hrdinovi má ovšem sakra daleko a i jeho metody jsou občas trošku za hranou…

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Bully by se dalo přirovnat ke školnímu Grand Theft Auto. Sice se tu zdaleka tolik nestřílí, na druhou stranu poctivá bitka má taky svoje kouzlo. Hlavně jde však o hru z otevřeného světa a elitní škola, přilehlé městečko a jeho okolí nabízí dost možností k vyblbnutí se. A podobně jako v GTA má i Bully perfektně napsané postavy, nečekané zvraty a hrdiny, kteří mají občas k hrdinství pořádně daleko, ale člověk jim přeci jen rád drží palce. A kdo by v podobné hře chtěl hrát za šprta? Navíc tu je i typicky rockstarovský černý humor.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zasazení do prostředí elitní školy mohlo na první pohled působit divně a zdaleka ne všichni věřili v úspěch hry, ale Bully uspěl. Prodalo se ho víc než jeden a půl milionu kopií, získal pár celkem významných cen a dočkal se i vylepšených edicí, které nabídly třeba i multiplayer. Byl to zkrátka hit, na jaké jsou Rockstar zvyklí. Takže proč nemáme do dnešního dne dvojku, i když si o ni fandové pravidelně říkají? Těžko říct. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Shawn Lee, jenž pro Bully dělal soundtrack, v roce 2009 řekl, že dvojka se chystá, o dva roky později pak bylo přislíbeno, že se na ni v Rockstar vrhnou hned, jak bude hotový třetí Max Payne, nic však nechtěli uspěchat. A tím to oficiálně skončilo. Neoficiálně se pak objevilo několik grafických návrhů, k nimž se studio nechtělo vyjádřit, a šeptalo se, že dvojka by se měla odehrávat během prázdnin, které Jimmy tráví s matkou, nevlastními sourozenci a nevlastním otcem v luxusní vile. Na projektu se údajně skutečně začalo pracovat v roce 2010, ale v roce 2013 měla dvojka Bully utrum, studio dalo podle všeho přednost jiným projektům.

Jade Empire

Když se řekne fantasy RPG, člověk si většinou vybaví něco ve stylu Advanced Dungeons & Dragons, tedy elfy, trpaslíky, nějakou tu magii a tak. Plus různé variace. Světy Dragon Age, Baldur's Gate a podobně si jsou do značné míry podobné, protože vycházejí z podobných základů a i když se to zatím asi nikomu nepřejedlo, čas od času je fajn zkusit i něco trošku jiného. Jade Empire chtělo být právě tím něčím jiným, přesto stálo na plus mínus ozkoušených základech a změny a novinky, které tohle akční RPG přineslo, nebyly tak násilné, aby fandy odradily. A i dnes je díky nim zajímavé. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Namísto klasického fantasy světa se v Jade Empire vydáváme na dálný východ, herní svět je totiž inspirovaný čínskou mytologií. Hlavní hrdina je mnich, který se pokouší zachránit svého uneseného mistra a zastavit zkorumpovaného císaře a jeho armádu. Ale než se k tomu dostane, čeká ho spousta questů, bitek a morálních rozhodnutí.

Podobně jako další RPGčka od Bioware se i tady hodně hraje na to, jestli ve správné chvíli někomu pomůžete, nebo ho podrazíte. Samotná rozhodnutí pak mají vliv na další herní vývoj, vztahy s postavami a nakonec i na celé vyznění hry. To ovšem všichni známe, velkým lákadlem tak měl být v roce 2005 hlavně ten asijský styl. Herní svět je kombinací staré Číny a čínského folklóru, takže tu lze vedle lidí narazit i na démony, monstra, magii založenou na elementech a mýtické tvory a nikoho to nepřekvapuje. Všichni žijí víceméně vedle sebe. Dalším a možná ještě větším lákadlem pak byl soubojový systém založený na bojových uměních. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

O Jade Empire se ve BioWare začalo potichu mluvit ještě před tím, než vyšel první Baldur's Gate. Zakladatelé studia Ray Muzyka a Greg Zeschuk přiznali, že pro ně šlo o srdcový projekt a chtěli hráčům nabídnout úplně nový a neokoukaný svět, v němž by dostali možnost stát se mistry bojových umění. Samotné styly jsou mimochodem inspirované Brucem Lee, Jackie Chanem nebo Michelle Yeoh. Při designu hledali inspiraci v umění a stylu čínských dynastií Ming a Han, ale pár věcí okoukali i v Japonsku, Tibetu nebo v Thajsku a dokonce vymysleli i vlastní jazyk. Nic neponechali náhodě a do světa vyslali RPG, které se mohlo rovnat starším kouskům, na jaké byli hráči od BioWare zvyklí. Jenomže ti tentokrát hru nekupovali. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zatímco z Baldur's Gate, Neverwinter Nights nebo Star Wars: Knights of the Old Republic (jeho pokračování kvůli Jade Empire přenechalo BioWare Obsidian Entertainment) se vyklubaly hity, s Jade Empire to nedopadlo tak slavně. Hráči i kritici chválili zajímavý a neokoukaný svět, dobrý příběh a inovátorský soubojový systém, jenomže hra se jednoduše neprodávala. Podle všeho bylo její vydání hodně špatně načasované. Na trhu se objevila ve stejné době jako Doom 3 nebo Unreal Championship 2 a to není zrovna malá konkurence, především se však nevyplatila sázka na exkluzivitu pro Xbox. V roce 2005 už hráči vyhlíželi novou konzoli Xbox 360 a nikomu už se moc nechtělo kupovat hry na starý model, když ho plánoval při nejbližší příležitosti vyměnit. Jade Empire se sice o dva roky později objevilo i na PC a později se dostalo i na mobilní zařízení, ale bylo už pozdě. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Je to škoda, protože tahle hra si vyloženě říkala o pár pokračování, v roce 2007 ovšem BioWare potvrdili, že dvojka se nechystá. A i když o čtyři roky později Muzyka a Zeschuk řekli, že by se ke hře rádi vrátili a mají spoustu nápadů, nejspíš zůstanou jen na papíře. Škoda.

 

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru