Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #6: Hororová jízda a kolosové Produktové tipy
Shadow of the Colossus (PS4) Elektronické předplatné deníku Sport a časopisu Computer na půl roku v hodnotě 2173 Kč
Shadow of the Colossus (PS4)
826 Kč 999 Kč 743 Kč 899 Kč
Zarámovaný plakát Shadow of the Colossus - Key Art Elektronické předplatné deníku Sport a časopisu Computer na půl roku v hodnotě 2173 Kč
Zarámovaný plakát Shadow of the Colossus - Key Art
578 Kč 699 Kč
PlayStation 5 Elektronické předplatné deníku Sport a časopisu Computer na půl roku v hodnotě 2173 Kč
PlayStation 5
11 149 Kč 13 490 Kč
Microsoft Xbox Game Pass Ultimate 3 měsíce - elektronicky Elektronické předplatné deníku Sport a časopisu Computer na půl roku v hodnotě 2173 Kč
Microsoft Xbox Game Pass Ultimate 3 měsíce - elektronicky
826 Kč 999 Kč 743 Kč 899 Kč

Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #6: Hororová jízda a kolosové

autor: Matěj Svoboda

Hororová pecka plná monster a temnoty i kultovní souboje s gigantickými protivníky slavily úspěch. Proč se tedy nedočkaly sequelů?

Alan Wake

V Remedy Entertainment umí dělat dobré hry a minimálně jejich Max Payne a jeho pokračování zajistili tomuhle studiu, že hráči budou každou jejich novinku vyhlížet s nadějí, že dostanou další pecku. Alan Wake z roku 2010 rozhodně nezklamal a slušně se i prodával, takže se nabízí otázka, proč se tenhle hororový kousek nikdy nedočkal pokračování. Ale ono je to s ní docela složité.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Alan Wake je spisovatel, jenž už sakra dlouho nenapsal ani řádku, a tak se vydává spolu s manželkou do městečka Bright Falls, aby nabrali nové síly, jenomže Alana tu čekají úplně jiné věci než odpočinek. Když jeho žena za podivných okolností zmizí, rozhodne se ji najít, jenomže brzy začne mít pocit, že v Bright Falls se dějí věci, které není vůbec snadné pochopit. Jisté však je, že dovedou být smrtelně nebezpečné. Alan navíc začíná tušit, že zmizení jeho manželky může mít něco společného s jeho nočními můrami. Postupně mu dochází, že se ocitl na místě, kde bude muset bojovat o život i osvoje duševní zdraví. Proti němu stojí podivná síla schopná posednout obyvatele městečka, ale i jeho vlastní mysl, které nemůže věřit. Povede se mu zjistit, co se v Bright Falls děje, zachrání svou manželku, nebo se stane další obětí sil, jimž úplně nerozumí, ale ví, že jsou smrtelně nebezpečné? 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Alan Wake byl od začátku velmi ambiciózní projekt, se kterým chtěli Remedy posunout hororový žánr o kousek dál. Původně se plánovalo, že půjde o sandbox ve stylu Grand Theft Auto. Jen hororový. Město mělo být otevřené a hráč měl dostat spoustu možností, jak se v něm vyblbnout, jenomže studio časem pochopilo, že to nepůjde. Nejde vyprávět děsivý příběh, když si hráči mohou kdykoliv odběhnout někam pryč a dělat jiné aktivity, než jaké jim zrovna studio připravilo. Prostě to nefungovalo, a tak bylo na poslední chvíli rozhodnuto, že se Alan Wake překope do standardnější podoby lineárně pojatého survivalu. Tyhle změny se naštěstí na kvalitě neprojevily a z Alana Wakea se vyklubala povedená hra. Jenomže po vydání to vypadalo, že ji nikdo nechce hrát. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Problém tkvěl v tom, že Remedy vyslalo Alana Wakea na trh ve stejný týden, kdy se objevilo Red Dead Redemption. A zatímco během prvních dvou týdnů se prodalo jeden a půl milionu kopií westernové klasiky, Alan Wake byl sotva na desetině. Vypadalo to na propadák. Naštěstí se ukázalo, že k dobrým hrám si lidé cestu najdou, a tak se s postupem týdnů, měsíců a let dostal tenhle hororový kousek na hodně solidní čísla, postupně na víc než tři miliony prodaných kopií. 

V Remedy od začátku počítali s tím, že jde jen o začátek série a o hře mluvili jako o první sezóně. Chvíli po vydání se začalo pracovat na dvojce a v roce 2012 vyšel spin-off s podtitulem American Nightmare a sklidil taky slušný úspěch, proto bylo pro spoustu lidí celkem překvapení, když se v roce 2013 dozvěděli, že Remedy pracují na projektu Quantum Break a sequel Alana Wakea se posouvá. Časem vypluly na světlo informace, že i když studio dvojku chtělo, nesehnalo na ni peníze a Microsoft, který Alana Wakea vydával, preferoval jiný projekt. A vzhledem k tomu, že měl práva na distribuci, si mohl diktovat. Remedy ovšem v roce 2019 práva koupilo a Alan Wake je teď komplet jejich. I proto na něj mohou odkazovat ve dva roky starém Control a tvářit se, že obě hry se odehrávají ve stejném vesmíru. Alan se tedy vrátit může a studio má prý v plánu dál tvořit hry, které by se odehrávaly v jeho světě. Ale pokud se budou někdy věnovat regulérnímu pokračování, dojde na něj nejdřív za pár let. Teď jednoduše není čas a mají plné ruce jiných projektů… Snad se dočkáme.

Shadow of the Colossus

Shadow of the Colossus byla unikátní hra a jedna z nejlepších, které se kdy na Playstation 2 objevily. Vyšla i na PS3 a v roce 2018 se pak dočkala remastru a vyšla i na Playstation 4, takže si svět, který lákal hráče na obří monstra, silný a emocionální příběh a unikátní herní zážitek mohly užít i další generace hráčů. Dnes je Shadow of the Colossus legenda, jestli se však někdy vrátí s pokračováním, jisté není. Spíš bychom na to nesázeli a problém má tentokrát jméno. Fumito Ueda. Ale zlobit se na něj nemůžeme. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ueda si dává se svými hrami načas. Po Shadow of the Colossus se vrhl na projekt The Last Guardian a na jeho vydání se čekalo víc než deset let. Tenhle designér nikam nespěchá, rád se se svými hrami piplá a potom posílá do světa věci, které za to doopravdy stojí. A i když regulérní sequel nikdy nedělal, jeho Ico, Shadow of the Colossus i The Last Guardian k sobě mají poměrně blízko. Všechny hry jsou originální, řeší se v nich svérázně vymyšlené puzzly (vylézt na kolosa a zasadit mu rány tam, kde ho to bolí, může být taky puzzle) a skvěle v nich fungují emoce. Ale desetileté čekání, to je zkrátka moc. Na druhou stranu Ueda je tímhle opravdu proslulý, takže když v březnu 2020 oznámil, že pro Epic Games chystá novou hru a dá se víceméně předpokládat, že se bude věnovat jen a pouze té. A určitě prý nepůjde o pokračování jeho předchozích her. 

Vloni navíc řekl, že nová hra je teprve na začátku vývoje a spíš se testují nápady a zjišťuje se, co funguje a co ne, takže asi bude ještě chvilku trvat, než ji uvidíme a než by teoreticky měl čas na sequel Shadow of the Colossus. Na druhou stranu sám Ueda říká, že jeho hry k sobě mají blízko a možná se prý odehrávají i ve stejném světě, ale dál prý o tomhle tématu nepřemýšlí a rád to nechává na hráčích. Návrat jeho nejslavnější hry tedy rozhodně nemožný není. Ačkoliv zatím to nevypadá, že by ho jako designéra pokračování lákalo.

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

nahoru