Linux a hry? Valve má velké plány
Většina herních domů vydává v současnosti hry především pro Windows, titulů určených pro různé verze Linuxu je jako šafránu. V prostředí Linuxu jdou sice spouštět i tituly pro Windows, ale příliš pohodlné a intuitivní to není.
Steam v prostředí Linuxu
Vlastní verze Linuxu
Valve se proto snažilo celou situaci změnit už před časem, kdy uvedlo vlastní systém postavený na linuxovém jádře zvaný SteamOS. Zároveň se tvůrci podíleli na optimalizaci aplikačního rozhraní Wine, které právě dovoluje spouštět na Linuxu aplikace určené pro Windows – tedy i hry. A tím snahy herního domu Valve týkající se Linuxu rozhodně nekončily…
Tvůrci například představili vlastní platformu Proton, která stála na základech Wine. Ta výrazně zlepšila efektivitu chodu her v prostředí Linuxu, větší popularity se ale nedočkala. Hlavním problémem je totiž to, že výkonný hardware není možné využít pro potřeby her naplno – virtualizace, či chcete-li převod aplikací z Windows do prostředí Linuxu si ukrajuje nezanedbatelný podíl.
Operační systém SteamOS
Na všech distribucích a nadstavbách
Valve to nicméně nevzdává. V současnosti se snaží dosáhnout toho, aby linuxová komunita zapracovala potřebné změny přímo do jádra systému. V podstatě by se pak Linux mohl pochlubit novými funkcionalitami a technologiemi, díky kterým by hry běhaly plynuleji a dokázaly lépe využít potenciál hardwaru.
Zástupci společnosti Valve si od toho slibují výrazné rozšíření herní komunity. Jejich aplikace Proton by pak mohla totiž fungovat nejen ve SteamOS, ale prakticky ve všech distribucích a nadstavbách. A vzhledem k tomu, že hry by mohly k Linuxu přitáhnout úplně nové uživatele, je vcelku pravděpodobné, že konsorcium Linux Foundation skutečně přání Valve vyslyší.