Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Okem fotoaparátu: Hledáme taje nočního města

Okem fotoaparátu: Hledáme taje nočního města

Návody

Velké metropole i menší města vypadají v noci úplně jinak než přes den. Zachytit jejich taje ale nemusí být vždy úplně jednoduché. Právě proto jsme se vydali s fotoaparátem do ulic přikrytých peřinou noci, abychom si společně ukázali jak na to. 

Jak fotit městské budovy a architekturu jsme se naučili už v jednom z předchozích speciálů. V noci ale platí tak trochu jiná pravidla. I když města hrají všemi možnými barvami, světla se příliš nedostává a spoléhat na automatické režimy není příliš moudré. Ovládat manuální režimy ale není žádná věda, jak si dnes ukážeme.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Dnešní díl bude věnovaný noční fotografii (originální velikost zde)

 

Na co budeme fotit

Tento speciál je primárně určen pro majitele digitálních zrcadlovek. Neznamená to ale, že musíte hned běžet do obchodů a kupovat tu nejmodernější a nejdražší techniku. Většina rad, které si postupně budeme ve dvanáctidílném seriálu uvádět, totiž platí pro focení obecně – využijete je tedy při focení nejen digitální zrcadlovkou, ale také obyčejným kompaktem, nebo dokonce chytrým telefonem. Nicméně je pravdou, že obyčejné kompakty či smartphony mohou být v určitých situacích limitující. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotografická výbava od společnosti Nikon, na kterou budeme fotit

 

V dnešním díle speciálu Okem fotoaparátu budeme používat fotografické vybavení od společnosti Nikon, které se za několik posledních let focení recenzí a akcí pro CZC.cz více než osvědčilo. Konkrétně je řeč o digitální zrcadlovce Nikon D3300. Nezbytnou součástí výbavy pro noční focení je samozřejmě také stativ, jak již víme z dílu o focení noční oblohy.

Dnes tedy budeme fotit s pomocí následující techniky:

 

Kompenzace nedostatku světla

První věcí, se kterou se musí fotograf při pořizování nočních momentek vyrovnat, je nedostatek světla. Ten je možné kompenzovat v podstatě čtyřmi různými způsoby. Tím prvním je samozřejmě použití blesku, jak nám často radí i plná automatika dnešních fotoaparátů. Blesk ale například pro focení architektury není vhodný vůbec – krásně je to koneckonců vidět na ukázkovém snímku níže.

Vhodnější je tedy při fotografování ulic nočního města používat další tři způsoby. Jedním z nich je používání světelnějšího objektivu, ideálně s hodnotami f/2.0 a méně. Pokud takový nemáte, můžete využít také vyšších hodnot ISO. To se však hodí jen v případech, kdy potřebujeme fotit tzv. „z ruky“ a nemůžeme nastavovat delší časy. I u těch nejlepších fotoaparátů se totiž s rostoucím ISO začíná projevovat šum, především na tmavších plochách se pak zobrazují obrazové vady.

Nejideálnějším způsobem, pokud to situace umožňuje, je fotit s delšími časy závěrky. Například při čtvrtvteřinových časech se již dá pracovat s ISO okolo hodnoty 800 až 1600, ve kterých šum není tak patrný. Při ještě delších časech jsou tyto hodnoty samozřejmě ještě nižší. V takovém případě se ale většinou již neobejdeme bez stativu. Teoreticky si můžeme vypomoci tak, že opřeme fotoaparát o zábradlí, značku, nebo jiný pevný bod, ale výsledek pravděpodobně nebude tak dobrý, jako kdybychom použili stativ.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotit noční město s bleskem? Raději ne (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Použití delšího času, konkrétně 1/4 s (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Foceno z ruky při čase 1/50 s a ISO 6400 (originální velikost zde)

 

Správná expozice a vyvážení bílé

Použití delších časů ale nutně neznamená, že výsledná momentka bude skutečně dobrá. Průběžně je nutné pořízené fotografie kontrolovat na displeji, jestli nevycházejí příliš světlé. To se zpravidla stává, pokud nastavíme čas delší než vteřinu a ISO necháme na vyšší hodnotě než 800. V první řadě je tedy nutné snížit ISO, pokud s ohledem na dlouhý čas závěrky ani to nestačí, můžeme manuálně upravit korekci expozice. Běžně se používají hodnoty okolo -1EV, aby noční fotografie skutečně působila jako noční. Nastavovat korekci expozice je zpravidla možné u moderních zrcadlovek v poloautomatických a pochopitelně také manuálních režimech.

Naexponovat správně některé scény, kde se střetává tmavá obloha s pouličním osvětlením a nasvícenými budovami, ale nemusí být vždy úplně jednoduché. V takovém případě může přijít vhod režim HDR, který již známe z dílu o fotografování krajiny.

Jen ve zkratce tedy připomeňme, že jde o anglickou zkratku High Dynamic Range – vysoce dynamický rozsah. Toho fotoaparát v režimu HDR dosáhne tak, že scénu vyfotí v různých expozicích, světlejších a tmavších. Z nich pak složí dohromady HDR fotografii. Uživatel si zpravidla může upravovat sílu efektu HDR, případně si v nastavení zvolit, že snímky nemá fotoaparát skládat a místo toho vše poskládá ručně v počítači. Právě druhou zmiňovanou možnost jsme zvolili pro naší ukázkovou HDR fotografii my.  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Správně exponovaný snímek (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přeexponovaný snímek (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Podexponovaný snímek (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

HDR fotografie (originální velikost zde)

 

Velmi zajímavých efektů je možné docílit také nastavením vyvážení bílé. S jeho pomocí totiž můžeme focenou scénu změnit k nepoznání.  Úplně jinak totiž nasvícené budovy a světla pouličních lamp vypadají, když necháme nastavení bílé na automatiku a když zvolíme ruční režim.

Například při režimu žárovka se ulice města zbarví dožluta, v režimech stín a zataženo dočervena. Výsledkem pak může být až pohádkový nádech focené scény. Režim žárovka působí velmi zajímavě také ve spojení s vodou, zvýrazní totiž na momentce modrou barvu. Je to stejně efektní, jako kdyby byl na objektivu přišroubovaný nějaký barevný filtr.

Pokud to zrcadlovka dovoluje, nejsnadnější je nastavovat vyvážení bílé v kelvinech. V takovém případě totiž můžete pracovat s přesnou barevnou teplotou. Při co možná nejnižších hodnotách je nebe krásně modré, při vyšších se pak zbarvuje do zlověstné červené.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Automatické vyvážení bílé (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim žárovka (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim zataženo (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim stín (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Automatické vyvážení bílé (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim žárovka (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim zataženo (originální velikost zde)

 

Hrátky s časem

Jak je z řádků výše již patrné, nad časem se vyplatí mít kontrolu. Obzvláště to platí v případě, kdy v kompozici zachycujeme i ruch města, například pohybující se automobily. Stopy světel vozů totiž dokážou momentku oživit, ale při různých časech „kreslí“ do výsledného obrazu úplně jinak.

Podle konkrétní situace tedy volíme různé časy, což se vyplatí vyzkoušet vždy na místě. Při kratších časech jsou automobily jen mírně máznuté, zatímco zbytek scény je krásně ostrý. Naopak při delších můžeme pozorovat světelnou stopu přes celou šířku snímku. Níže si můžete prohlédnout různé načasování jedné a té samé scény a jak zajímavě se podle nastavení mění.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 1/60 s (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 0,3 s (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 1 s (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 3 s (originální velikost zde)

 

Práce s časem se vyplatí také v případě, kdy v kompozici máme zachycenou nějakou vodní plochu, do které se odráží buď samotné budovy, nebo pouliční osvětlení. Při kratších časech je vodní hladina přirozeně zvlněná, při delších se naopak zklidňuje a odlesky světla mají rovnější obrysy. Na snímcích níže si všímejte, jak se mění odlesky na vodní hladině při různých nastaveních času.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 0,3 s (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 10 s (originální velikost zde)

 

Kdy vyrazit fotit?

Ovládat fotoaparát při nočním focení již umíme. Pozornější čtenáři si patrně ale všimnuli, že momentky v tomto článku mají vždy trochu jiný charakter, který je dán především barvou oblohy. U některých je pozadí černé, zatímco u jiných modré.

Čím je to způsobeno? Dobou, kdy se vydáte do nočních ulic. Běžně je obloha samozřejmě černá, kvůli čemuž se pak focená scéna slévá do monotónního charakteru. Většina fotografů proto vyhledává pro pořizování nočních momentek dobu těsně po západu slunce, nebo těsně před jeho východem.

Pro bližší představu si ukážeme ještě dvě momentky. Ta s černým pozadím byla focena okolo 22. hodiny, ta s modrým pak mezi třetí a čtvrtou hodinou ráno. Slunce v ten den vycházelo jen o pár desítek minut později, proto již byla obloha namodralá.

Přivstat si kvůli focení se vyplatí ještě z jednoho důvodu. Když už pořídíte zajímavé snímky s atraktivnějším modrým pozadím, můžete počkat pár desítek a minut a vychutnat si atmosféru, kterou dokáže vykouzlit jen vycházející slunce. V takovém případě ale samozřejmě nezapomeňte také fotit…  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Černá noční obloha (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Modré nebe krátce před svítáním (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zvěčnit nezapomeňte ani samotné svítání  (originální velikost zde)

 

Kam dál?

Focení je relativně náročná umělecká disciplína, ve které se lidé zdokonalují prakticky celý život. Neustále klesající ceny digitálních zrcadlovek i obyčejných kompaktů ale lákají stále více amatérů a nadšenců. Právě na ty cílí nový speciál Okem fotoaparátu, který budeme na CZC.cz vydávat týden co týden. V jednotlivých dílech budeme čtenářům ukazovat, jak mohou své přístroje ovládat a na co si v určitých situacích dávat pozor. Doposud jsme vydali:

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru