Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Okem fotoaparátu: Když snímky prodávají, klidně i na bazaru

Okem fotoaparátu: Když snímky prodávají, klidně i na bazaru

Návody

Vyklízíte chalupu a je vám líto vyhodit již nepotřebné věci, které ale stále mohou někomu sloužit? Proč je nezkusit prodat? Polovinou úspěchu je kvalitní nafocení prodávaného předmětu – není totiž žádným tajemstvím, že právě snímky prodávají… 

Focení je relativně náročná umělecká disciplína, ve které se lidé zdokonalují prakticky celý život. Neustále klesající ceny digitálních zrcadlovek i obyčejných kompaktů ale lákají stále více amatérů a nadšenců. Právě na ty cílí nový speciál Okem fotoaparátu, který budeme na CZC.cz vydávat týden co týden. V jednotlivých dílech budeme čtenářům ukazovat, jak mohou své přístroje ovládat a na co si v určitých situacích dávat pozor.

Hned v prvním díle se zaměříme na produktovou fotografii. I když název zní velmi odborně, je to disciplína, které se řada lidí věnuje, i když si to možná sami ani neuvědomují. Nejrůznější produkty totiž fotíme prakticky neustále – například když se chceme zbavit nějakých starších věcí, které už dávno nepotřebujeme. Dobrá fotka totiž může výrazně zvýšit šance při úspěchu na prodej. Jak ji vytvořit, si ukážeme v dnešním díle. Takže prsty na spouště, startujeme!

 

Na co budeme fotit

Tento speciál je primárně určen pro majitele digitálních zrcadlovek. Neznamená to ale, že musíte hned běžet do obchodů a kupovat tu nejmodernější a nejdražší techniku. Většina rad, které si postupně budeme ve dvanáctidílném seriálu uvádět, totiž platí pro focení obecně – využijete je tedy při focení nejen digitální zrcadlovkou, ale také obyčejným kompaktem, nebo dokonce chytrým telefonem. Nicméně je pravdou, že obyčejné kompakty či smartphony mohou být v určitých situacích limitující.  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotografická výbava od společnosti Nikon, na kterou budeme fotit

 

Ve speciálu Okem fotoaparátu budeme používat fotografické vybavení od společnosti Nikon, které se za několik posledních let focení recenzí a akcí pro CZC.cz více než osvědčilo. Konkrétně je řeč o digitální zrcadlovce Nikon D3200, která dnes již byla v obchodech nahrazena vyspělejším modelem D3300, a o fullframovém těle D750. Právě to bývá častou volbou mezi profesionály a náročnějšími uživateli. Samozřejmě k tomu budeme mít celou řadu nejrůznějších objektivů, blesky a další fotografické vybavení, jako jsou stativy či odrazné desky. Ale pěkně popořadě…  

Dnes tedy budeme fotit s pomocí následující techniky:

  • Nikon D3200
  • Setový objektiv Nikkor 18-55 AF-S DX VR II
  • Blesk Nikon SB-700
  • Makro objektiv Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Setový objektiv Nikkor 18-55 AF-S DX VR II

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Blesk Nikon SB-700

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Makro objektiv Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro

 

Nepodceňovat přípravu

Když někdo prodává automobil, dá si zpravidla na jeho přípravě před focením velmi záležet. Krásně naleští karoserii, vysaje všechny záhyby interiéru a teprve poté začne vůz detailně fotit. Důvod je jasný, chce potencionálním kupcům ukázat, že se o své autíčko skutečně dobře staral a co případní zájemci za své peníze dostanou. Jde v podstatě o tvorbu na pomezí reklamní a produktové fotografie, kdy chceme focený předmět ukázat v tom nejlepším možném světle.

Bohužel u menších předmětů, které nalezneme třeba na půdě, nebo je prostě už jenom nepotřebujeme, ale tato příprava často chybí. Většina uživatelů jen bezmyšlenkovitě svoje věci vyfotí tak, jak je zrovna našla. A právě to bývá největším kamenem úrazu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotit věci k prodeji, jak je zrovna najdeme, je rozhodně špatně (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ani tento snímek není správný – kvalitní produktová fotografie potřebuje trochu úsilí a času (originální velikost zde)

 

Pokud přípravě snímku věnujeme trochu úsilí a času, rozhodně dosáhneme daleko lepších výsledků, než v prvním zmiňovaném případě. Focený předmět by měl tedy být v každém případě zbavený jakýchkoliv nečistot a v případě lesklých ploch i omaků prstů.

Dalším velmi důležitým krokem je prostředí, kde budeme fotit. Snímek teoreticky můžeme pořídit klidně i na zmiňované půdě – mezi ostatními věcmi, které nalezneme. V takovém případě se však na něm zpravidla bude objevovat mnoho dalších věcí, které budou potenciální kupce při výběru zbytečně rozptylovat.

Daleko vhodnější je tedy najít pro focení jednobarevné místo, které nebude příliš kontrastní, aby opět neodvádělo pozornost případného zájemce. Například při prodeji nějakého starožitného stolku se jej vyplatí postavit před bílou zeď, než jej fotit přímo uprostřed místnosti, kde za ním budou vidět další předměty a nábytek.

Podobně to platí i v případě našich hodinek, které chceme prodávat. Fotit je budeme na obyčejném bílém stolku, jenž jinak běžně slouží pro odkládání nápojů a dalších drobností vedle sedací soupravy. Postavili jsme jej do středu dětského pokoje, kde máme dostatek místa na focení a zároveň sem jde poměrně dost přirozeného slunečního světla, jak je vidět na snímcích níže.

Stejně posloužit může ale samozřejmě stůl jakékoliv barvy. Dbát musíme pouze na to, aby nebyl ve srovnání s foceným předmětem příliš kontrastní. Pokud žádné takové místo doma nemáme, můžeme si u menších předmětů – jako jsou například focené hodinky – vypomoci obyčejným pečícím papírem nebo bílou čtvrtkou. Z nich si jednoduše vytvoříme podklad pro focení.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Prostředí pro focení by nemělo působit příliš rušivě, aby vynikl hlavně focený předmět (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotit budeme uprostřed místnosti, kde je dostatek místa k pohybu a zároveň i přirozené denní světlo

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

K focení použijeme obyčejný bílý stolek

 

Na co si dát pozor, než začneme fotit

Prostor pro focení máme již připravený, stejně jako samotný předmět, který chceme prodávat. Na řadě je tak logicky samotný fotoaparát. I když jsou moderní zrcadlovky daleko chytřejší než před lety a jejich automatické režimy toho zvládnou už opravdu vhodně, produkty se vyplatí fotit spíše na poloautomatické nebo plně manuální režimy. A to hned z několika důvodů.

V automatických režimech se totiž fotoaparáty zpravidla snaží o co nejprofesionálnější vyznění, což zpravidla řeší nastavením co nejnižšího clonového čísla. Clona přímo souvisí se světelností objektivu (označováno například jako f/2.8). Právě světelnost objektivu totiž rozhoduje o tom, jakou minimální/maximální clonu budete moci použít. U námi testovaného objektivu Nikkor 18-55 AF-S DX VR II je světelnost dána v rozmezí od f/3.5 do f/5.6. To znamená, že u nejmenšího ohniska 18 mm je možné nastavit clonu f/3.5, u maximálního zoomu, tedy ohniska 55 mm pak f/5.6 a samozřejmě i další vyšší číselné hodnoty.

U tak malého předmětu, jako jsou hodinky, na tom zase tolik nezáleží, ale u těch větších by nízké clonové číslo způsobilo, že ostrá by byla jen malá část snímku a zbytek by byl rozmazaný. U kreativních snímků je to žádoucí, ale u těch produktových zpravidla ne. Případným zájemcům o koupi totiž chceme ukázat předmět celý. Proto při focení celků volíme vyšší clonová čísla, ideálně osm a výše. Tím docílíme vyšší hloubky ostrosti – předmět a částečně i pozadí bude mít daleko jasnější obrysy.

Obzvláště při focení na bílých a světlých podkladech je potřeba dávat pozor také na vyvážení bílé, často označované zkratkou WB (White Balance). Právě s tímto parametrem mají totiž digitální fotoaparáty obecně velmi často problémy. Pro focení za slunečného dne, v šeru nebo pod umělým světlem se totiž vždy hodí jiný režim. A automatika jej nemusí vždy vybrat správně, snímky pak mohou být nažloutlé, zešedlé nebo namodralé.

Není nic jednoduššího, než si vyvážení bílé na několika snímcích ještě před finálním focením vyzkoušet. Na displeji zrcadlovky pak hned uvidíte, co je a co není správně. Že je výsledek jasný skutečně okamžitě, jsme se cíleně pokusili zachytit na snímcích níže.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nesprávné vyvážení bílé bije do očí na první pohled (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nesprávné vyvážení bílé bije do očí na první pohled (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Takto je vyvážení bílé v pořádku (originální velikost zde)

 

A jdeme fotit

Prakticky vše je již připravené, můžeme se vrhnout na focení. Při vytváření finálních snímků je vhodné se zamyslet nad tím, jak na nich vypadá vrhané světlo. V našem konkrétním případě je stolek poměrně nízký, díky čemuž jde světlo zboku a v mírném sklonu jakoby z výšky, což působí přirozeně.

Pozornější čtenáři si ale patrně všimli, že u stolku máme ještě odraznou desku. To kvůli tomu, abychom změkčili stíny vrhané vlivem dopadu slunečního světla a projasnili předmět i z druhé strany – rozdíl ve výsledku je vidět opět na snímkách níže. U první fotografie si všimněte velmi výrazného stínu v pravé části. Druhá momentka již byla pořizována s odraznou deskou, stíny jsou tedy výrazně měkčí.

Pokud odraznou desku zrovna nemáte, můžete si opět vypomoci bílou čtvrtkou. Tu je potřeba postavit co nejblíže předmětu do míst, kde jsou stíny velmi tmavé.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Snímek pořízený bez odrazné desky – všimněte si tmavých stínů vpravo (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Snímek pořízený s odraznou deskou – stíny vpravo se projasnily (originální velikost zde)

 

Pokud přirozené světlo nestačí, nezbývá než sáhnout po blesku. Protože produkty se fotí často velmi zblízka, není příliš vhodné používat vestavěný blesk. Ten totiž výsledný obraz zploští a navíc pak lesklé plochy vrhají nepříjemné odlesky. Určitě se tedy vyplatí používat externí blesk, který nemusí mířit přímo na focený předmět, ale ideálně podle potřeby na zeď, odraznou desku nebo strop.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotit produkty zabudovaným bleskem není vhodné (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotit produkty zabudovaným bleskem není vhodné (originální velikost zde)

 

Při focení produktů se vyplatí používat delší ohniska, aby nedošlo k deformaci tvarů. Při kratších ohniscích totiž nemusí linie zůstat ostré. V případě tzv. APS-C zrcadlovek, tedy například i modelu Nikon D3200, který používáme, je vhodné používat ohniska 30 mm a více. A to i za cenu toho, že od fotografovaného předmětu budeme muset postoupit o kousek dál.

Předmět nejprve nafotíme zepředu i zezadu a potom ze všech detailů. Na nich můžeme ukázat všechny přednosti našeho produktu. Například v případě focených hodinek velmi dobře vypadají detaily ciferníku a loga na korunce hodinek. Detaily jsou ale potřeba i kvůli zachycení případných nedostatků. Přeci jen starší věci mohou mít ty nejlepší léta již za sebou, a proto je více než vhodné všechny vady detailně zdokumentovat. Vyhneme se tak případným dohadům při samotném prodeji a hlavně neuvedeme kupujícího v omyl.  

Na focení detailů zpravidla již setový objektiv nestačí, protože nedovoluje fotit snímek z dostatečné blízkosti. Vhodnější je tak použití makro objektivu, což je v našem případě Nikkor 60mm f/2.8G ED AF-S Micro. Pokud takové sklo nevlastníte, můžete samozřejmě použít také klasický setový objektiv a v počítači pak udělat jen výřez snímku. Kvalita výsledku ale pochopitelně nebude tak dobrá, jako v případě použití makro objektivu.

Na závěr nezapomeneme ještě vyfotit případnou výbavu, kterou k předmětu nabízíme. V našem případě je to speciálně polstrovaná kovová krabička. I ta je velmi důležitá, protože kupující klidně z druhé strany republiky jasně uvidí, že předmět mu přijde poměrně pečlivě zabalen a že se během transportu nijak nepoškodí.  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přední strana hodinek (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana hodinek (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na designový ciferník (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Dobře vypadá i logo výrobce na korunce (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Na spodní straně je vygravírovaný portrét (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Kožený pásek je mírně poškozený (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zub času se podepsal i na konci pásku (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Na závěr nezapomeneme vyfotit ještě příslušenství, případně krabičku (originální velikost zde)

 

Co bude dál?

V seriálu Okem fotoaparátu přineseme celkem 12 článků, ve kterých budeme radit, jak dosáhnout lepších výsledků při focení. Hned v dalším díle budeme odkrývat krásy makro fotografie. Mezitím si v našich dřívějších článcích můžete připomenout základní fotografická pravidla a poučky, stejně jako rady pro ovládání fotoaparátů:

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (2)

Trocha formálních chyb

Pro širokou veřejnost pěkně napsaný článek. Škoda několika formálních chyb.
1. Clona v označení objektivu se neoznačuje clonou minimální, ale naopak maximální. Clona minimální je ta s největším clonovým číslem.
2. Hloubka ostrosti při použití vyššího clonového čísla je je samozřejmě vyšší a tedy se s její pomocí nedosahuje nižší hloubky ostrosti, ale naopak vyšší hloubku ostrosti.
3. Fotoaparáty s crop senzorem se označují APS-C.

@petr.oliva: Dobrý den, díky moc za upozornění. Změny jsme zapracovali, aby to v textu bylo jasné na první pohled a opravili označení APS-C. Hezký den.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru