Rádi si zahrajete nějakou počítačovou hru, ale nevíte si rady s konfigurací, aby vám vše chodilo tak jak má? Potom právě pro vás czechcomputer připravil sestavu, která by měla tento požadavek splnit. Opravdu ale zvládá i velmi náročné moderní hry?
Sestavy určené pro hraní her mají samozřejmě své výhody i nevýhody. Každý herní počítač musí disponovat výkonnou grafickou kartou i procesorem. Na druhou stranu je třeba počítat s vyšší spotřebou a tím i vyšší hlučností (pokud neutratíme vysoké částky za velmi kvalitní chlazení, nejlépe vodní).
Základní informace
Při výběru komponent byl kladen důraz jak na výkon, tak i kvalitu. V sestavě nenalezneme žádné díly od neznámých či neslavně proslulých značek. V následující tabulce si můžete prohlédnout, z čeho je tento herní počítač sestaven.
Skříň | CoolerMaster Centurion 534 Light Silver |
Zdroj | Corsair VX550 550W |
Základní deska | EVGA nForce 750i SLI FTW |
Procesor | Intel Core2 Duo E6750 2,66GHz 4MB 1333MHz 775pin BOX |
Operační paměť | Corsair DIMM 2048MB DDR II 800MHz |
Pevný disk | Samsung SpinPoint T HD501LJ - 500GB SATA II |
Grafická karta | EVGA e-GeForce 8800 GT AKIMBO 512MB, PCI-E |
Mechanika | ASUS DRW-2014L1T Retail černá/stříbrná |
Ostatní | Redukce SATA - napájení, Napájecí kabel 1,8m |
Orientační cena | 18 500,- vč. DPH* |
*uvedená cena je pouze orientační a platí k datu vydání článku
Pro testování byl použit systém Microsoft Windows Vista Home Premium, který ovšem není součástí této sestavy.
Obsah balení
Ačkoliv se jedná o nadstandardní sestavu, příslušenství je poměrně strohé. Dostanete pouze běžné základní příslušenství (Sata kabely, redukce TV-out, Floppy disk kabel, SLI můstek,DVI redukce...) a samozřejmě manuály s ovladači na CD. Nyní si rozebereme jednotlivé díly.
Skříň a zdroj
K hernímu počítači jistě patří i kvalitní skříň a zdroj. Skříň od firmy CoolerMaster (Centurion 534) patří do střední třídy. Plech je o něco silnější než jakým disponují levné počítačové skříně. Pro umístění většiny komponent (pevný disk, mechanika, slotové karty) do této skříně nepotřebujete žádné šroubky, stačí je pouze uchytit pomocí speciálních prvků. Skříň má v základu velký 120 mm větrák pro lepší cirkulaci vzduchu.
pohled na skříň zepředu
Napájecí zdroj Corsair (550W) patří mezi ty lepší na trhu. Aktivní PFC zaručuje minimální zpětnou vazbu zpět do sítě. V našich podmínkách (230V) navíc pracuje s velmi vysokou účinností přesahující 80%. Vzhledem k celkové spotřebě sestavy má zdroj velkou rezervu pro případný upgrade.
pohled na skříň zezadu
Základní deska
EVGA nForce 750i SLI FTW. Na tuto desku by v klidu mohla být recenze sama o sobě. Jde o jednu z nejlepších a nejuznávanějších desek na trhu. Moderní chipset nForce 750i jí zaručuje vysoký výkon. Výrobce EVGA zase zaručuje vysokou kvalitu. Deska umožňuje zapojení dvou grafických karet a to ve verzi PCIe 2.0, které mimo jiné umožňuje napájet grafickou kartu až 150W (místo staršího revize, která dokáže dodávat maximálně 75W). PCIe sloty komunikují prostřednictvím celkově až 26 linek, které zaručují bezproblémovou komunikaci s CPU. Došlo tedy k nárůstu oproti starším modelům. Na druhou stranu chipset nForce 780i SLI je na tom ještě o něco lepé, dovoluje využít i 3-way SLI mód.
pohled na cpu a čipset. Na čipsetu je vidět masivní chlazení
Podpora moderních procesorů s frekvencí sběrnice až 1333 MHz je samozřejmostí. Vysoká frekvence hraje velkou roli ve výkonu (oproti konkurenčnímu AMD), jelikož procesor komunikuje s pamětí přes čipset, a proto potřebujeme co možná největší propustnost.
Zajímavostí je dvouciferný sedmisegmentový displej, který nám ukazuje v jakém stavu se deska nachází. V manuálu nalezneme, co jaké číslo znamená. Využijeme především v případě, že se nám naskytne nějaký problém se spolehlivostí, popřípadě pokud nám deska odmítá zcela nabootovat.
sedmisegmentový displej leží vedle baterie biosu
Na desce jsou použity odpory a kondenzátory nadprůměrné kvality. Vzhledem k vysokému zahřívání čipsetu je potřeba dostatečně výkonný chladič. Zdá se, ze EVGA nechce nic riskovat a proto jej osadila pasivním chladičem se zabudovanou technologií heat-pipe, ale navíc přidala i aktivní chlazení (ventilátor).
pohled na celou základní desku
Grafická karta
Nejdůležitějším prvkem herního PC je bezpochyby grafická karta. nVidia 8800GT s 512 MB splňuje požadavky pro většinu hráčů. V následující tabulce uvedu její základní parametry.
Počet SP (Stream Processors) | 112 |
Frekvence jádra | 600 MHz |
Frekvence shaderů | 1500 MHz |
Frekvence pamětí | 900 MHz (1800 MHz efektivně) |
Velikost paměti | 512 MB |
Šířka sběrnice | 256 bitů |
Propustnost | 57,6 Gb/s |
Počet ROP | 16 |
Podpora DirectX/OpenGL | 10 (Pixel shader 4.0)/2 |
pohled zepředu na grafickou kartu
Grafický čip (GPU) 8800GT zažil poměrně velký úspěch díky svému poměru cena/výkon. Za rozumné peníze dostanete poměrně vysoký výkon, který zatím pro veškeré hraní v rozlišení 1280x1024 stačí. Pro rozlišení 1680x1050 a vyšší budete muset bohužel u některých nejnáročnějších her mírně stáhnout detaily. Bližší informace o reálném výkonu se dozvíte v sekci testů. Asi největší nevýhoda nVidie 8800GT spočívá v jejím zahřívání. EVGA proto tuto kartu osadila dvouslotovým aktivním chlazením. Tím se podařilo teplotu GPU srazit na únosnou hranici. Bohužel hlasitost není příliš nízká, nicméně za velkou chybu bych toto považoval u domácího PC, nikoliv však u počítače herního, u kterého se se zvýšenou hlučností musí počítat. Jak jsem se již zmínil, pro redukci hluku by bylo potřeba nejlépe nějaké vodní chlazení, to je ovšem investice (myšleno pro celý počítač) v řádech několika tisíc.
pohled na grafickou kartu ze zadu
Další výhodou oproti konkurenci jsou její technologie. Poslední dobou se nejčastěji mluví o budoucím využití CUDA. Díky němu bychom měli být schopni využívat jednotky GPU například pro konverzi videa. Dle testů by potřebný čas mohl klesnout u této karty zhruba až 10krát oproti hi-endovému čtyřjádrovému procesoru. Malou chybou na kráse je absence Pixel Shaderů 4.1, ty jsou ovšem zatím téměř nevyužitelné. Pokud chcete využít PC i pro práci například v CADu jistě vás potěší možnost připojení dvou monitorů, buď se stejnými nebo rozdílnými plochami.
Procesor
Výkonná grafická karta nemůže využít svůj potenciál, pokud nemá stálý přísun dat ke zpracování. Proto je pro plynulý chod potřeba také dostatečně výkonný procesor. V našem případě se o přísun dat stará Intel Core2Duo E6750, vyráběný 65 nm technologií. Intel uvádí TDP 65W. Definice TDP u Intelu zní – průměrná dosažená hodnota spotřeby (v poslední době ale bývá zvykem uvádět vyšší spotřebu, zřejmě kvůli tomu, aby lidé více kupovali i dražší procesory). Vzhledem ke zvolené technologii jádra procesoru je pro vyšší výkon také potřeba velká cache paměť. Tento model proto dostal do vínku 4 MB této rychlé paměti. Sběrnice 1333 MHz zajišťuje dostatečnou datovou propustnost především pro komunikaci s pamětí. Procesor podporuje funkci speedstep, která v době nezatížení sníží násobič a tím i frekvenci procesoru. Chladič dodávaný společně v balení zvládá bez problémů uchladit procesor. Pokud ale rádi taktujete, budete muset investovat do nějakého kvalitnějšího chladiče.
Operační paměť
Operační paměť má nyní v podstatě dva problémy. Jeden globální a to její velikost. Drtivá většina uživatelů totiž dodnes používá 32-bitový systém a to i přesto, že první 64 bitové procesory se na trhu objevili před více jak 5 lety. 32-bitové systémy ovšem dokáží adresovat maximálně 4 GB veškeré paměti (např. RAM, VRAM grafické karty ... ), pokud chceme tedy využít více, je potřeba systém 64-bitový.
vysoce kvalitní paměti Corsair
Druhým problémem (momentálně především u Intelu, AMD tento problém vyřešilo) je komunikace mezi pamětí a procesorem. Procesory od AMD mají totiž paměťový řadič přímo na ploše CPU a proto s nimi komunikují přímo – nevyužívají tedy FSB. Na druhé straně Intel nemá paměťový řadič integrovaný v procesoru, ale je umístěn v čipsetu. Proto máme především dvě limitující složky pro využití pamětí RAM. Zaprvé samozřejmě samotná rychlost pamětí RAM. U Intelu platí, že nejvíce pomáhá vysoká frekvence pamětí (oproti tomu u AMD – co nejnižší latence). Zadruhé ale potřebujeme i co nejvyšší frekvenci FSB. V našem případě byli vybrány dva moduly DDR II – 800MHz s latencí CL 4-4-4-12, které jsou zapojené v dualchanellu. To znamená, že FSB v podstatě ani nedokáže tak velký potencionál propustit sběrnicí. Na druhou stranu kupovat v dnešní době DDR II – 667 MHZ není rozumné, jelikož cena pamětí je téměř stejná. Pro lepší chlazení se na pamětí nacházejí poměrně velké pasivní chladiče, využitelné především při přetaktování. Paměť potřebuje pro svou činnost napětí alespoň 2,1 Voltu.
Pevný disk, mechanika
Pro herní počítač by možná byla lepší alternativa dvou disků zapojených do raidu, na druhou stranu ne každý preferuje výkon před zvýšenou pravděpodobností ztráty dat. Navíc případné dokoupení druhého disku není žádný problém. Zvolený pevný disk o kapacitě 500 GB má 16 MB cache. Samozřejmostí je funkce NCQ – inteligentní čtení dat, pro rychlejší čtení.
šachta pro umístění disků
DVD mechanika již docílila svého maxima. V podstatě na trhu nejsou velké rozdíly mezi jednotlivými DVD mechanikami. Jako mírně nadstandardní můžeme považovat podporu „potisku“ lightscribe či čtení DVD-RAM disků. Blue-ray mechanika v sestavě není použita zřejmě kvůli své stále vysoké ceně. Společnost LG (od které je tato mechanika vyrobena) se dá považovat za spolehlivou. Bohužel i přesto patří DVD mechaniky k jedním z nejčastěji reklamovanýn komponentům.
Výkon sestavy
Nyní se pustíme do samotných testů. Nejdříve do teoretických benchmarků:
3DMark 2003
Tento již poměrně starý 3DMark jsem zvolil pouze pro ukázku, jak si tato karta poradí se staršími tituly her. U některých nových grafických karet se totiž stává, že kvůli snažení o co nejvyšší výkon u nových her se zapomíná na hry staré. V tomto případě to ovšem zřejmě nehrozí. Skóre 35 417 bodů můžeme považovat za více než jen dobré.
3DMark 2006
Skóre je sice samozřejmě horší než u 3DMarku 2003, i přesto se tato sestava nemá za co stydět. S téměř jistotou si zahrajete všechny hry z tohoto období (rok 2006) na nejvyšší detaily bez jakýchkoliv problémů a to jak u her s podporou pouze Pixel Shaderů 2.0, tak i s pokročilejšími Pixel Shadery 3.0.
3DMark Vantage – mód Entry
3DMark Vantage – mód Performance
Novinkou mezi 3DMarky je nová verze Vantage. Ta při testování umožňuje plné využití DirectX 10 efektů. K dispozici máme celkem 4 různé režimy testování. V našem případě jsem použil pouze schéma Entry a Performance, které patří k těm méně náročným. Grafická karta jej tedy stíhá bez větších problémů a dosažené výsledky nejsou zkreslené neúměrným zatížením (3DMark Vantage na tento problém sám upozorňuje, pokud je výsledek příliš nízký). Výsledky opět nejsou špatné. Podle nich můžeme usoudit, že i většinu nových her si zahrajeme plynule na vysoké detaily.
Hodnoty PC Marku 05
K testu celkového výkonu sestavy jsem využil program PCMark05. Kromě grafické karty dostáváme poměrně vyrovnané výsledky. Grafická karta má zřejmě vyšší výkonnostní potencionál, než ostatní komponenty. To ovšem neznamená, že by procesor (či paměť nebo disk) brzdil grafickou kartu (jak později uvidíme v dalších testech). Musíme brát v úvahu, že v době tohoto benchmarku nebyla takto výkonná grafická karta dostupná.
Výsledky testů benchmarku Windows Vista
Zde již dosahujeme téměř dokonale vyváženého skóre. Sestava by tedy neměla mít žádnou vyloženě nevýkonnou část.
Ostatní testy
Everest Ultimate
Čtení RAM | 8182 MB/s |
Zápis RAM | 6077 MB/s |
Kopírování RAM | 6204 MB/s |
Latence RAM | 64,9 ns |
Jak jsem se již zmínil, rychlost komunikace s operační pamětí RAM není tak rychlá, jako tomu je u konkurenčního AMD. Celkově se tato „chyba“ na celkovém výkonu projeví pouze maximálně v řádech jednotek procent.
Renderování byla vždy Intelova silná stránka a to se projevilo i na výsledcích z testovacího programu Cinebench (Cinema 4D).
Cinebench 10
Rendering (1x CPU) | 2724 |
Rendering (2x CPU) | 5243 |
OpenGL | 3996 |
Multiprocessor speedup | 1,93x |
Nyní se pustíme do reálných testů her. K měření framů za vteřinu jsem použil program Fraps.
Crysis – 1280x1024, Very high, bez AA
Crysis je opravdu náročná hra. Pouze pro rekreační hraní by se počet snímku dal považovat za dostatečný. I při snížení detailu na high tato hra vypadá velmi dobře. Počet framů velmi vzroste.
Call of Duty 4 - 1280x1024, 4xAA, Max detaily
I přes svoji grafickou propracovanost se firmě Activision podařilo hru obře odladit. Tuto hru si zahrajete opravdu bez jakýchkoliv problémů.
Colin Dirt - 1280x1024, 4xAA, Ultra detaily
Dle mého názoru graficky sice povedená hra, na druhou stranu její nároky na hardware jsou obrovské. Na starších grafických kartách a procesorech hratelná pouze na nízké detaily. Samozřejmě je tu možnost stáhnout detaily, ale i tak je náročnost překvapující vzhledem ke stáří hry.
NFS Prostreet, 1280x1024, 8xAA, Max detaily
Zde není příliš co dodat. Dalo by se říct – absolutně plynulá hra. Navíc zde máme rezervu (8xAA je celkem zbytečný).
Tomb Raider Legend – 1280x1024, AA, Max detaily
Éra 17 a 19 palcových monitorů pomalu ale jistě končí, proto jsem se rozhodl otestovat výkon i při rozlišení 1680x1050 bodů:
Crysis – 1680x1050, Very high, bez AA
Zvýšení rozlišení samozřejmě ještě zhoršilo hratelnost. Pro pohodlné hraní je potřeba stáhnout některé detaily.
Crysis – 1680x1050, High detaily, bez AA
Dokonce ani snížením všech detailů jsme nedocílili plynulého stavu. Překvapivě je ale počet framů velmi vyrovnaný, nedochází k žádným výrazným propadům.
Call of Duty 4 - 1680x1050, 4xAA, Max detaily
U Call of Duty 4 sice zvýšení rozlišení ubralo pár bodů „plynulosti“, pořád ale zůstává na velice dobré úrovni.
Colin Dirt – 1680x1050, 4xAA, Ultra detaily
Snížení snímků za vteřinu se téměř neprojevilo. Reakce ale začíná být mírně zpožděná, což je u závodní hry docela problém.
NFS Prostreet, 1680x1050, 8xAA, Max detaily
Opět mírné snížení framů. Hratelnosti to ovšem neubírá.
Tomb Raider Legend – 1280x1024, AA, Max detaily
Fraps mírný rozdíl poznal. Já osobně žádné změny nezpozoroval.
Spotřeba a zahřívání
Spotřeba a zahřívání jsou problémy, které doprovází snad každou herní sestavu. Spotřeba díky kvalitnímu zdroji není příliš vysoká oproti například domácímu PC, pouze v režimu bez zatížení musíme počítat s odběrem přibližně o 30 wattů více. Spotřeba procesoru a tím i jeho zahřívání díky pokročilé technologii a snaze o co nejšetrnější procesor se vyplatila, zde vysoká teplota nehrozí (pokud nebudete CPU přetaktovávat). Grafická karta (GPU) má s teplotou již větší problém, ovšem jádro grafického čipu je na takovou teplotu stavěné, není tedy proč se strachovat.
Spotřeba celé sestavy (bez monitoru a periférií)
Maximální zatížení se rovná přibližně polovině výkonu našeho zdroje. Zpravidla si ale pořizujeme o něco silnější zdroj, při polovičním zatížení také má zdroj největší účinnost.
Teplota
Grafická karta se opravdu více zahřívá. díky kvalitnímu dvouslotovému chlazení ovšem hodnota zůstává (v této kategorii grafických karet) na nízké hodnotě.
Klady a zápory
+ | - |
pouze kvalitní komponenty | hlučnost |
vysoký výkon ve hrách | |
grafická karta s kvalitním chlazením | |
poměr cena/výkon/kvalita | |
výkonnostně sladěné komponenty |
Závěrečné hodnocení
Mnozí z vás určitě namítnout, že za tyto peníze lze postavit výkonější stroj. A jistě budou mít pravdu. Ovšem tato sestava nenabízí pouze vysoký výkon, ale především i vysokou kvalitu. V dnešní době, kdy se výrobci snaží stlačit cenu na minimum, totiž na kvalitu často zapomínávají a vámi koupené komponenty vám nemusí vydržet dlouho. Samozřejmě, že v ČR máte dvouletou záruční dobu, ale kdo chce mít počítač místo na stolu věčně v servisním středisku? Netvrdím, že sestava je dokonalá, samozřejmě je vždy lepší počítač přímo na míru uživatele. Na druhou stranu pokud nevíte co přesně byste měli od počítače očekávat a především chcete PC určený pro zábavu a odpočinek, potom je tato sestava přímo stvořená pro vás.
Bližší infromace o dostupnosti, ceně a monosti konfigurace počítačové sestavy naleznete v našem internetovém obchodě.