Srdce od AMD, ray tracing jádra, rychlé SSD či například 3D zvuk. To by měly být hlavní lákadla připravovaných televizních konzolí od Sony i Microsoftu. Úniky navíc naznačují, že PlayStation 5 bude o něco výkonnější než nový Xbox.
Nové televizní konzole od Sony a Microsoftu by se měly na pultech obchodů objevit až letos před Vánocemi. Výrobci nicméně o chystaných novinkách již nyní prozradili celou řadu informací. Prakticky jisté je tak například to, že oba modely se pochlubí rychlými SSD jednotkami namísto pevných disků. Díky tomu by konzole měly být výrazně rychlejší, ale zároveň i tišší. Rychlejší bude načítání her, ale pochopitelně také odezva celého operačního systému.
Tato vylepšení má nabídnout PlayStation 5
Chybět by neměla ani hardwarová akcelerace ray tracingu. Připomeňme, že ray tracing je zatím v plenkách a nabízí jej pouze vybrané grafické karty. Ty pak zvládají realističtější vykreslování grafiky ve hrách, karty dovolují vypočítat přesné stíny odrazy a lomy světla podle konkrétních materiálů a samotné scény.
Přesné parametry Xboxu Series X a PlayStationu 5 nicméně výrobci drží stále pod pokličkou. Na serveru TweakTown se však nyní objevily parametry obou chystaných novinek. Je samozřejmě nutné je brát s určitou dávkou rezervy, neboť zatím nejsou oficiální. Naznačují nicméně, že konzole od japonského herního gigantu bude o něco výkonnější.
Uniklé parametry PlayStationu 5
Celkový výkon: 12,6 TFLOPS, RDNA 1.5
Procesor: AMD Zen 2 s frekvencí 3,6 GHz, 8 jader
Paměť: 4 GB DDR4 + 18 GB GDDR6
Úložiště: SSD 500 GB s rychlostí 5,5 GB/s
Další funkce a vlastnosti: Ray tracing jádra a podpora 3D zvuku
Šířka pásma: 576 GB/S
Uniklé parametry Xboxu Series X
Celkový výkon: 11,8 TFLOPS, RDNA 1.5
Procesor: AMD Zen 2 s frekvencí 3,7 GHz, 8 jader
Paměť: 4 GB DDR4 + 16 GB GDDR6
Úložiště: SSD 1 TB s rychlostí 3,8 GB/s
Další funkce a vlastnosti: Ray tracing jádra (menší počet než u PS5)
Šířka pásma: 596 GB/S
Xbox sází na nový design, PlayStation na věrnější herní zážitek
U Xboxu Series X již není tajemstvím vzhled. Zapomeňte na placatý design, díky kterému byste tento výkonný herní stroj mohli schovat někam pod televizor. Skříň nového Xka má tvar věže, či chcete-li nějakého mrakodrapu. Sluší se nicméně podotknout, že konzoli bude možné postavit vertikálně i horizontálně.
Na přední straně bude jeden USB-A konektor, kterému bude sekundovat vypínač a štěrbinová Blu-ray mechanika. O poznání bohatší je však konektorová výbava vzadu. Zde se nachází dvojice USB-A s označením, zdířka síťového kabelu RJ-45, optický zvukový výstup S/PDIF, HDMI a otvor pro napájecí kabel. Umístěn je zde také speciální obdélníkový konektor, který má údajně sloužit k diagnostice. To se nicméně potvrdí až po oficiálním odhalení.
Představení Xboxu Series X
U PlayStationu 5 se mají vylepšení týkat bezdrátového ovladače, pětka má disponovat dvěma klíčovými vychytávkami. Prozradil to prezident a provozní ředitel Sony Interactive Entertainment Jim Ryan.
Konkrétně se fanoušci televizní konzole od Sony mohou těšit na změněný systém vibrací – Ryan hovoří o haptické odezvě, díky které bychom měli cítit zásadní rozdíl mezi jednotlivými tituly. Ovladač se zkrátka bude chovat jinak při hokejovém klání i při automobilových závodech. „Nejjemnější nuance budou poznat už při běhu v trávě či brodění blátem,“ prohlásil Ryan s tím, že nový haptický systém by měl hráče vtáhnout do děje daleko více než současné hry. Důvod je prostý, při hraní se zapojí „do práce“ další lidský smysl – hmat.
Chystaný Dualshock pro PlayStation 5 má mít také přizpůsobitelná zadní tlačítka L2 a R2, což opět souvisí s uživatelským zážitkem. Programátoři totiž budou moci v jednotlivých titulech naprogramovat odlišnou sílu stisku. Například při automobilových honičkách tak budou moci vývojáři upravit sílu mačkání podle toho, v jakém autě zrovna jedete. Ve starším to dá více práce než v novějším, což by mělo navodit opět reálnější atmosféru.