Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Recenze: ASUS ROG Swift PG248Q – herní speciál

Recenze: ASUS ROG Swift PG248Q – herní speciál

Recenze
ASUS ROG Swift PG248Q - LED monitor 24"_1534241419
ASUS ROG Swift PG248Q - LED monitor 24"
Produkt není určen k prodeji.

Dnešní recenzí uděláme radost všem náruživým hráčům. Společně se totiž podíváme na zoubek monitoru ASUS ROG Swift PG248Q, který svými parametry přímo vyzývá ke spuštění zběsilých FPS akcí. Jaký bude tento herní stroj ve skutečnosti?

Monitor ASUS ROG Swift PG248Q je na tuzemském trhu naprostá novinka. Jak už samotný název napovídá, patří do herní série ROG, což není jen marketingové klišé. Už podle přehledu funkcí jde poznat, že tento panel cílí skutečně na hráče. Vyzdvihněme alespoň vysokou obnovovací frekvenci 180 Hz a rychlou odezvu 1 ms. Sluší se také zmínit, že tento model je oficiálním monitorem herních akcí ESL ONE Cologne 2016 a The International 2016, což do určité míry také svědčí o jeho kvalitách, ale pěkně popořadě…

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

ASUS ROG Swift PG248Q

 

Technické parametry

Testovaný model: ASUS ROG Swift PG248Q - LED monitor 24"

Velikost panelu: 24" (61 cm); širokoúhlý s poměrem stran 16:9

Podsvícení/typ panelu: WLED/TN

Rozlišení: 1920 × 1080

Rozteč pixelů: 0,276 mm

Maximální jas: 350 cd/m²

Kontrastní poměr: 1000 : 1

Pozorovací úhly: 170° (H) / 160° (V)

Počet barev: 16,7 miliónu (8 bitů)

Nastavení gamma: Podpora gamma 1,8 / 2,2 / 2,5

Odezva: 1 ms (šedá-šedá)

Zobrazovací technologie: NVIDIA G-SYNC, NVIDIA Ultra Low Motion Blur, NVIDIA 3D Vision, NDVIDA 3D LightBoost

Technologie Eye Care: Low Blue Light (certifikace TÜV Rheinland), Flicker-Free (certifikace TÜV Rheinland)

Vstupní a výstupní porty: 1× DisplayPort 1.2; 1× HDMI (v1.4); 2× USB 3.0; Konektor pro sluchátka

Rozměry: 561,6 × 418,2–538,2 × 237,9 mm (Š × V × H)

Hmotnost: přibližně 6,6 kg

 

Obsah balení

Testovaný kousek dorazil do redakce v černočervené kartónové krabici, která víceméně kopíruje rozměry samotného monitoru. Potěšující je, že panel je už přímo od výrobce sestaven. Bez nadsázky jej tak stačí vybalit z krabice a rovnou začít používat. Dodávané příslušenství čítá napájecí adaptér, DisplayPort kabel, HDMI kabel, USB 3.0 kabel, příručku pro rychlé spuštění, instalační CD a v neposlední řadě i záruční list.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Krabice, ve které je monitor dodáván

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Takto pečlivě je panel zabalený

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Část dodávaného příslušenství

 

Vzhled a kvalita zpracování

Monitor ASUS ROG Swift PG248Q je vyveden v odstínech černé barvy. Plasty zvolil výrobce matné, díky čemuž na nich zbytečně neulpívají otisky prstů jako u celé řady konkurentů. I přes absenci lesklých plastů má přitom novinka poměrně zajímavý vzhled. Rámeček okolo displeje je totiž tenký, což naznačuje určitou subtilnost. Oproti tomu ostře řezaný podstavec je značně masivní, což vytváří zajímavý kontrast.

Výrobce samozřejmě monitor takto navrhnul z ryze praktického hlediska. Tenký rámeček nejenže dobře vypadá, zároveň díky němu nevzniká zbytečně velký prostor v případě, že používáte dva či více displejů vedle sebe. Masivní stojan zase zajišťuje perfektní stabilitu prakticky za jakékoliv situace, například když hráč začne po neúspěšné misi naštvaně mlátit do desky stolu – vyzkoušeno.

Ovládací prvky i jednotlivé konektory jsou umístěny na zadní straně, nechybí zde ani bezpečnostní slot pro zámky Kensington. Jednotlivé konektory jsou mimochodem umístěny na zkosených stranách ve spodní části monitoru. To je poměrně zajímavé řešení, neboť připojené kabely automaticky směřují ke středu – k podstavci, kde se nachází organizátor kabelů. Kabely díky tomu není nutné při zapojování jakkoliv lámat nebo ohýbat.

Použité plasty jsou velmi pevné a jejich slícování bez sebemenší chybičky. Kvalitě zpracování tak není co vytknout.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hlavní hrdina dnešní recenze

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na poměrně tenký rámeček a logo výrobce na čelní straně

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Stojan monitoru je masivní

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hrany stojanu jsou ostře řezané, design se rozhodně povedl

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Černý monitor doplňuje kontrastní červené lemování stojánku

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na korektní slícování jednotlivých plastů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana monitoru

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celý monitor je matný, pouze dvě malé ozdoby, které lemují pravou a levou stranu panelu, jsou lesklé

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V zadní části se nachází také ovládací prvky monitoru             

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Chybět nemůže ani logo herní divize ROG

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Konektorová výbava panelu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jednotlivé konektory jsou umístěny na zkosených hranách

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Samozřejmostí jsou popisky každého konektoru

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nechybí ani Kensington lock

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Podstavec monitoru je opatřen masivními gumami a pevně drží na stole své místo

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Stojan je možné odšroubovat a připevnit na zeď pomocí standardu VESA

 

Široké možnosti ergonomie

Aby bylo hraní na monitoru co nejpohodlnější, věnoval výrobce velký důraz i na celkovou ergonomii panelu. S trochou nadsázky se tak dá říci, že s ním jde dělat prakticky cokoliv, co vás napadne. Už na fotografii výše si pozornější uživatelé jistě všimli, že panel je možné připevnit na zeď pomocí standardu VESA.

Dále je možné panel nastavovat do výšky až o 120 mm. To jinými slovy znamená, že horní hrana monitoru může končit ve výšce od 418 cm do 538 mm. Výšku je přitom možné plynule nastavovat doslova po milimetrech, přičemž monitor i přes své větší rozměry pevně drží pozici.

Nechybí ani možnost monitor otáčet do stran o cca 60°, to platí pro pravou i levou stranu. Naklápět jej je mimochodem možné také směrem vzhůru o cca 20° a směrem dolů o zhruba 5°. Samozřejmostí je funkce pivot, tedy možnost přetočení panelu o 90°, kdy užší strana bude v podstatě vespod.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nejnižší pozice monitoru

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nejvyšší pozice monitoru

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Maximální otočení doleva

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Maximální otočení doprava

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

O naklápění se stará tento kloub

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Maximální naklopení směrem vzhůru

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Maximální sklopení směrem dolů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nechybí ani funkce Pivot

 

Kvalita obrazu

ROG Swift PG248Q má matný panel o velikosti 24 palců, který nabízí rozlišení 1920 x 1080 obrazových bodů. Použita u něj byla technologie TN, což je vcelku logické, neboť IPS by i přes své nesporné kvality nebyla schopná nabídnout takovou rychlost. A ta je přeci jen u her tím nejdůležitějším. Některým uživatelům může scházet jemnější rozlišení 4K, to však nabízejí jiné řady od společnosti ASUS. Tento konkrétní model je zkrátka určen na hraní ve Full HD.

V případě testovaného kousku to platí dvojnásob. Má totiž nativní obnovovací frekvenci 144 Hz, kterou však lze přetaktovat až na 180 Hz. Obraz je pak v praxi až neskutečně plynulý, a to i při těch nejrychlejších akcích – od akčních stříleček přes závodní hry a RTS strategie až po sportovní tituly. Nicméně takto vysoká frekvence je k dispozici pouze přes rozhraní DisplayPort. Přes HDMI kabel se uživatelé musí smířit pouze s 60 Hz.

ROG Swift PG248Q navíc disponuje dobou odezvy 1 ms, tato hodnota však platí pro přechody z šedé do šedé. V praxi jsme nicméně žádné rozmazání obrazu nepostřehli prakticky v jakékoliv situaci. I přes použití matného panelu jsou zobrazované barvy poměrně živé a přitom působí přirozeným dojmem. Pokud na něm zobrazíte kvalitní fotografii, všechny odstíny jsou zkrátka zobrazeny přesně tak, jak mají. Tomu přispívá také kvalitní rovnoměrné podsvícení po celé obrazové ploše monitoru.

Nejen u filmů oceníte také povedené pozorovací úhly panelu. Ten jakkoliv nedeformuje obraz prakticky z libovolného vertikálního úhlu, jak se můžete přesvědčit na ukázkových fotkách v textu. V horizontální rovině při překročení určitého úhlu začne při pohledu zespodu obraz nepatrně tmavnout a při pohledu seshora zase mírně světlat. Výrobce udává, že obraz se začne deformovat až při náklonu přesahujícím 160° vertikálně a 170° horizontálně, což je v praxi těžko překonatelná hodnota.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přímý pohled na displej

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přímý pohled na displej

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Horizontální pozorovací úhly

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Horizontální pozorovací úhly

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Horizontální pozorovací úhly

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Horizontální pozorovací úhly

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vertikální pozorovací úhly

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vertikální pozorovací úhly

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vertikální pozorovací úhly

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vertikální pozorovací úhly

 

Herní funkce a obrazové režimy

OSD nabídka s ovládáním jednotlivých funkcí je poměrně přehledná, k čemuž přispívá i fakt, že je lokalizovaná do češtiny. Pohyb v jednotlivých nabídkách snažně usnadňuje čtyřsměrný kurzor, který je umístěn na zadní straně monitoru a který slouží zároveň jako potvrzovací tlačítko. I když tlačítka uživatel nevidí, po chvilce mu již přijde ovládání intuitivní.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Monitor komunikuje s uživatelem česky

 

Hráče bude patrně nejvíce zajímat speciální tlačítko ASUS GamePlus, díky kterému je ve hrách možné zobrazit na panelu hned několik šikovných vychytávek.

V první řadě je řeč o zaměřovači, který nabízí čtyři různé varianty. K dispozici je i časovač umístěný v levé části obrazovky, ten hráčům pomáhá sledovat herní čas, počitadlo FPS zase informuje o tom, jak plynule hra běží. V neposlední řadě uživatel může využít i funkci zarovnání obrazu ve všech čtyřech rozích monitoru. To se hodí v případě, kdy jsou u počítače využívány dva a více monitorů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nabídka ASUS GamePlus

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nabídka různých zaměřovačů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nastavení časovače

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Odpočítávání času v levém horním rohu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Monitor dokáže počítat i fps

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Funkce zarovnání obrazu se hodí při použití více monitorů

 

Tím výčet herních funkcí ani zdaleka nekončí. Pro různé žánry má totiž testovaný kousek přednastaveno hned šest režimů zobrazení – Krajina, Závodní hry, Kino, RTS/RPG, FPS a sRGB. Jak už samotné názvy režimů napovídají, některé se hodí například i pro sledování filmů. Aktivovat jednotlivé režimy je možné stiskem příslušného tlačítka na zadní straně monitoru.

Na snímcích níže jsme se pokusili jednotlivé režimy zachytit pomocí fotoaparátu, i když rozdíly pochopitelně nevyniknou tak moc, jako ve skutečnosti.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nabídka jednotlivých obrazových režimů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Krajina

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Závod

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Kino

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

RTS/RPG

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

FPS

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

sRGB

 

Další praktické zkušenosti

Novinka cílí především na majitele herních sestav, kteří mají grafické karty od společnosti NVIDIA. ROG Swift PG248Q totiž využívá zobrazovací technologii NVIDIA G-SYNC, která synchronizuje obnovovací frekvenci monitoru s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX. Výše zmiňovaných 180 Hz je možné dosáhnout s grafickou kartou NVIDIA GeForce GTX 1060 nebo vyšší. Právě verzi GTX 1060 jsme používali i my během testů, šlo o nedávno recenzovaný model.

Sluší se také zmínit, že novinka je kompatibilní i se sadou NVIDIA 3D Vision 2, dokáže tedy vtáhnout hráče do světa 3D. Pro připojení je k dispozici DisplayPort 1.2 a HDMI, dnes již přežité rozhraní DVI chybí. Pro úplnost dodejme, že v konektorové výbavě jsou také dva porty typu USB 3.0.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Monitor ROG Swift PG248Q

 

Hráči tráví před obrazovkami často dlouhé hodiny každý den. Proto byl u modelu ROG Swift PG248Q kladen velký důraz na šetrnost očí. Technologie ASUS Ultra-Low Blue Light má čtyři různá nastavení filtrů modrého světla, která jsou snadno přístupná prostřednictvím OSD nabídky aktivované pětisměrným tlačítkem. Technologie Flicker-Free pomáhá omezit blikání obrazu, a vytváří tak příjemné prostředí pro dlouhé herní akce. Popravdě ani po celodenní práci (chápejte hraní) na tomto monitoru recenzenta hlava nebolela, takže na tom asi něco bude.

Spotřeba monitoru se v praxi pohybovala okolo 27 W. To je víceméně hodnota, která odpovídá i modelům konkurenčních výrobců. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Dodávaná nabíječka

 

Klady a zápory

+ široké možnosti ergonomie

+ kvalita obrazu

+ vysoká obnovovací frekvence

+ množství nabízených herních funkcí

+ široká škála přednastavených obrazových režimů

+ funkce šetřící oči

 

- při vyšších horizontálních náklonech obraz mírně tmavne/světlá

- nemá DVI konektor

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

ASUS ROG Swift PG248Q

 

Závěrečné hodnocení

ASUS ROG Swift PG248Q je herní monitor každým coulem. Výrobce u něj kladl velký důraz na příjemnou ergonomii, díky čemuž je jeho použití velmi příjemné i při delší době hraní. Tomu přispívají i funkce šetřící oči. Vyzdvihnout si zaslouží také celá řada herních funkcí a vysoká obnovovací frekvence. Svými kvalitami by novinka měla vyhovovat i těm nejnáročnějším hráčům.

Monitor ASUS ROG Swift PG248Q můžete zakoupit v našem obchodě.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (7)

Cena nic moc.

skoda te cenovky..
prece jenom platit 13tis za 24" 1080p TN panel mi pride jako Masochizmus..27" LENOVO monitor s Free Sync, 1080p rozlišením, 144Hz a VA zakřiveným panelem stoji méně...
http://www.cnews.cz/prvni-monitor-lenovo-s-freesync-prohnuta-144hz-sedmadvacitka-s-va-panelemDokonce i 27" IPS monitor s Free Sync + 4K IPS panel stoji stále mene
https://www.czc.cz/lg-27ud68-w-led-monitor-27/195517/produktPride mi ze cela G-Sync technologie je proste strasne "draha" a ty vysledne ceny tech monitorů to navysuje az moc vysoko... (13-14tis za 1080p TN je opravdu ulet)

Ověřený GEEK - level 3

@stratos.: To vážně ani jeden z těch vyjmenovaných monitorů neumí redukcí rozmazání?
Tzv. strobing pro ty, co neví o co jde.

@stratos.: Pro běžné uživatele je to drahé na to co to umí ale pro profi hráče je to pořád jeden z nej monitorů. Na 27" se nedá hrát závodně - je to příliš velká plocha což zpomaluje reakce. Obnovování 180 Hz taky nikdo jiný nenabízí (akorát ASUS bude mít za chvílí ještě PG258Q který zvládne 240 Hz). A Freesync je člověku na nic když už má Nvidia kartu. Nehledě na to, že G-Sync je momentálně technologicky pokročilejší. Freesync má strašně divně omezené rozsahy frekvencí, ve kterých funguje. Takže asi tak.

@wyvern01: free sync umi "papirove" 9-240Hz, je ciste na vyrobci panelu jaky rozsah zvoli.. Jinak treba novy Lenovo ma roszah 48-144Hz coz mi nepride jako neco spatneho, pokud ma clovek silnou grafiku a bude se pohybovat kolem 100fps+ nebude mit zadny problem. Prece jenom kdyz uz si nekdo kupuje 144Hz panel asi nema tak slabej HW aby se pohyboval pod 60fps..Viewsonic napriklad uz ma Free sync panel s rozsahem 30-144Hz... nebo dle wiki i XG2703 model s 1440p rozlisenim, IPS panelem a 165Hz rozsahem

Ověřený GEEK - level 3

@stratos.: Sám jsem to nezkoumal, ale od 48 Hz? :D
Jasně začneme pokrývat až frekvence, kde Sync přestává mít význam a přestává se vyskytovat tearing.
No jo Lenovo, co taky čekat, že jo?

@BERNADIC: podle tve logiky teda nema G.Sync smyls ani u tohoto 180Hz panelu kdyz profi hrac bude mit nastavenou hru tak aby mu litiala kolem 100fps+ neli jeste mnohem vic..

Ověřený GEEK - level 3

@stratos.: Pokud tématice neozumím, tak se ani nesnažím předpokládat, co si ostatní o problematice myslí, ok? Můžeme u toho začít?
"Sync" je mi jedno který. Co to asi dělá? Nečekaně synchronizuje frekvenci monitoru ke grafické kartě.Kdy se tedy tato technologie nejvíc projeví?A) Když monitor vykresluje <60Hz
B) 144-180Hz

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru