Recenze Far Cry: New Dawn – pestrobarevná apokalyptická zábava Recenze
652 Kč 789 Kč
Far Cry New Dawn (Xbox ONE)
Far Cry New Dawn (Xbox ONE)
652 Kč 789 Kč

Recenze Far Cry: New Dawn – pestrobarevná apokalyptická zábava

autor: Matěj Pejsar
Svět po atomové válce jsme měli možnost vidět už v mnoha herních sériích. Mezi ty nejznámější samozřejmě patří nedávno recenzované Metro, veteráni samozřejmě neopomenou nezmínit Fallout. Svět Far Cry: New Dawn ale ukazuje post-apokalyptický svět tak trochu jinak.

Herní série Far Cry toho má od svého vzniku v roce 2004 už spoustu za sebou. Základy se ale stále nemění. Veliký otevřený svět, plno možností k průzkumu, v některých dílech i zajímavý příběh, spousty zbraní, vozidel, ale také občasný stereotyp, nebo neustále opakující se činnosti. A šplhání na vysoké věže.

Nový díl s podtitulem New Dawn není plnohodnotné pokračování, i když příběhově navazuje na události z Far Cry 5. Jedná se o spin-off ve stylu Far Cry 3: Blood Dragon a Far Cry Primal. Podobně jako zmíněné odbočky mimo zavedenou sérii, tak i New Dawn nabízí něco zajímavého a nového, ale herní dobou, velikostí herní plochy či rozličností toho nenabízí tolik. To však může vyhovovat právě těm, kteří jsou ze série tak trochu unaveni.

Zářivá apokalypsa

Přesně sedmnáct let po jaderném výbuchu začíná naše pouť opět v americkém státě Montana, přesněji na části území Hope County známé z „pětky“. Do nádherného postapokalyptického světa nebyla předělána celá mapa z pátého dílu, ale pouze její část (asi vývojářům došla růžová). Matka příroda je snad ještě hezčí než tomu bylo před výbuchem jaderných bomb. Jediné, co kazí nádherné scenérie, jsou polorozpadlé budovy, silnice, továrny a narychlo smontované základny z trosek a nalezeného materiálu. Většina z nich je sešitá či přinýtovaná k sobě tak, aby plnila ochrannou funkci.

Každý člověk má trošku jiné cíle. Někdo chce v poklidu žít, pěstovat zeleninu a ovoce, jiní hledají duševní rovnováhu a něco nadpřirozeného a samozřejmě nechybí ti s cílem vládnout světu pomocí strachu. Všechny tři skupiny najdeme i ve Far Cry: New Dawn. Lidé, kteří chtějí žít v poklidu a míru založili osadu s názvem Prosperity s vidinou normálního života. Záporáky tu představují zbojníci, kteří pod vedením povedeného sesterského dua Lou a Mickey drancují nevinné osady a rozšiřují svůj vliv.

V tom na scénu přicházíte vy a váš hrdina, kterého si opět můžete upravit k obrazu svému. Vedení osady vás spolu s vaším týmem požádá o pomoc, jelikož jezdíte po státech a pomáháte podobným opuštěným enklávám. Jak už to tak bývá, vše se tak trochu zamotá a vy z ohořelého vlaku jen zázrakem vyváznete živí. Osud celé osady a všech slušných lidí, kteří stále ještě žijí v apokalypsou zpustošené krajině, ale i tak pochopitelně spadne celou silou na vaše bedra.

To znamená vybudovat z malé osady nové útočiště pro obyvatele Hope County, získat dostatek schopných lidí, hromady materiálu a v neposlední řadě se vypořádat s pošahanými sestřičkami a jejich bandou zbojníků. Při svém putování narazíte na několik známých tváří z předchozího dílu, samozřejmě po sedmnácti letech někteří již zestárli, jiní zase vyrostli. Fanoušky Far Cry 5 ale znovushledání určitě potěší. Několik z nich dokonce opět pozvedne své zbraně, aby pomohli s ochranou své domoviny.

Budování a boj za svobodu

Asi nemá smysl se více rozepisovat o hratelnosti a příběhu, jelikož postup příběhem je stále ve stylu předchozích dílů séroie. Jádro hry ve všem dokonale kopíruje svého předchůdce. Jak jsem již zmínil i na začátku recenze, tak New Dawn nabízí i něco nového, což v konečném důsledku neznamená lepší, ale alespoň nepůsobí tolik jako laciná kopie. Největší změnou je budování osady Prosperity. K vybudování bezpečné základny je v prvořadě třeba lihu, což je zdejší nejvzácnější surovina, používaná jako palivo místo benzínu. Získávat ho budete převážně obsazováním stanovišť, jejich vyrabováním (čímž o ně krátkodobě přijdete, ale pokud je obsadíte znovu, povýšíte jejich úroveň) a také ze shozených zásob. Jenom líh nestačí, k dalšímu vylepšování osady je potřeba mít v osadě „důležité osobnosti“. Tyto speciální postavy slouží v podstatě jako klíče k lepšímu vybavení a pochopitelně se s nimi pojí i další mise, točící se kolem vaší enklávy.

Zdroje jsou sice zdánlivě nekonečné, ale minimálně zpočátku budete muset pečlivě zvažovat, do čeho je vložíte. Chcete lepší zbraně? Je nutno investovat líh do zbrojnice. Chcete lepší fáro? Nezbývá nic jiného než zmodernizovat garáž. Rádi byste schopnější spolubojovníky? Stačí investovat do výcvikového tábora a takhle se dostat třeba k lepšímu brnění, kvalitnějším výbušninám, mapám nebo rychlému cestování.

Další materiál, pro který budete prohledávat každou budovu, jako jsou ozubená kola, pružiny, titan nebo izolační pásky slouží k výrobě podpůrných předmětů (vrhací nože, zápalné láhve a další výbušniny), upgradům vozidel a zbraní. Zbraně jsou potřeba asi nejvíce, jelikož obtížnost potyček s nepřáteli časem stoupá a pouze získáváním nových dovedností nemáte proti těžkým ozbrojencům šanci. Výroba nových zbraní je opravdu drahá záležitost na materiál. Tím vás hra nutí do neustálého průzkumu menších komplexů, budov či stálého běhání za spadanými zásobami nebo přepadávání nepřátelských konvojů.

V neposlední řadě se v honbě za větším množstvím výrobního materiálu můžete vrhnout na expedice. Jedná se o menší mise, kdy se helikoptérou ze své základny dostanete mimo území Hope County a z nepřátelské základny vybudované v troskách velké lodi nebo starého vězení seberete balík zásob.

Far Cry: New Dawn je co do mechanik prakticky totožnou hrou, jako předchozí díly v sérii. Hlavní lákadlo spočívá v barevném post-apokalyptickém světě a faktu, že není třeba se cokoliv učit - jednoduše naskočíte tam, kde jste v pětce přestali. Herní doba se pohybuje od 10 do 20 hodin. Zde hodně záleží, jestli hru hrajete sólo, nebo v kooperaci a jak moc zabřednete do prozkoumávání hezkého Hope County kvůli zásobám. Nicméně pokud od hry nebudete očekávat nic převratně odlišného, tak si můžete užít velmi slušnou zábavu.

Hodnocení: 75 %

Nahoru