Recenze: O2 TV Air M – nová dimenze televizního vysílání

O2 TV Air M_121621242
O2 TV Air M

Operátor O2 přinesl letos zajímavou novinku. Set-top box TV Air M, který dovede pozvednout obyčejné televizní vysílání na úplně jinou úroveň. Funkce nahrávání, zpětného zhlédnutí a pozastavení – to jsou jen některá lákadla této novinky.

Donedávna bylo možné používat televizní službu O2 TV pouze v případě, že měli lidé připojení právě od tohoto operátora. Nový set-to box O2 TV Air M však tato zažitá pravidla mění a zpřístupňuje televizní vysílání všem uživatelům bez ohledu na poskytovatele internetového připojení. TV je tak možné sledovat i v místech, kde je problematické pokrytí digitálním signálem. To ale není jediná přednost, jak si ukážeme v dnešní recenzi, novinka toho umí daleko více.

O2 TV Air M

Technické parametry

Testovaný model: O2 TV Air M

Full HD: Ano

Dálkový ovladač: Ano

HDMI: Ano

RJ-45: Ano

USB: Ano

Integrované WiFi: Ano (802.11b/g/n)

Formát video komprese: MPEG1, MPEG2, MPEG3, MPEG4

Rozměry: 12,5 x 12,5 x 3,2 cm

Obsah balení

Nový set-top box od společnosti O2 dorazil do redakce v modré kartónové krabičce, která je značně větší než samotné zařízení. Ukrývá totiž i vcelku bohaté příslušenství, především co se kabeláže pro připojení týče. Kromě samotného set-top boxu v balení naleznete ještě 1,5m HDMI kabel, 3,5mm/RCA kabel, SCART redukci, 3m ethernetový kabel, napájecí zdroj, dálkový ovladač s bateriemi, návod k použití a záruční list.

Balení novinky

Dodávané příslušenství

Televize kdekoliv, kde je internet

Ještě než si nové zařízení představíme, pojďme se podívat, jak vlastně O2 TV Air funguje. V rámci vysílání po internetu získají lidé 60 kanálů, přičemž 12 z nich je k dispozici v HD kvalitě. Sluší se zmínit, že sledovat programy je možné samozřejmě v set-top boxu O2 TV Air M, zároveň ale také na tabletech, chytrých telefonech nebo v počítačích. V případě poslední zmiňované možnosti se stačí přihlásit ke službě O2 TV ve webovém prohlížeči, pomocí tabletu či telefonu je pak možné sledovat televizní vysílání prostřednictvím mobilních aplikací. K dispozici jsou mobilní aplikace pro Apple iOS, Google Play i Windows Phone.

Přehled nabízených kanálů

Rozhraní O2 TV je na testovaném set-top boxu velmi přehledné

Nabídka zobrazující program jednotlivých stanic

K čemu je tedy dobrý samotný set-top box? Na většině televizorů, obzvláště na těch starších, se bez něj neobejdete – jednoduše O2 TV nenaladíte. A sledovat fotbalový západ nebo oblíbený seriál je přece daleko pohodlnější na velké obrazovce, než na mobilu nebo tabletu. Starší televizor se dokáže proměnit v chytrý díky set-top boxu všude, kde je k dispozici pevné internetové připojení. Jak jsme si zkusili v praxi, novinka ale bez problémů funguje i s rychlým mobilním LTE internetem.

Ale zpět k samotnému set-top boxu. Grafické prostředí pro přehrání televizního vysílání je poměrně přehledné a intuitivní, samozřejmě komunikuje s uživatelem česky – stejně jako samotná instalace. Už po pár kliknutích v jednotlivých nabídkách si ale uživatelé všimnou, že sledování televize je tak trochu chytřejší, než jsou zvyklí u klasických kabelových rozvodů nebo pozemního digitálního vysílání.

Přetáčet, nahrávat i koukat na již odvysílané pořady

Nestihli jste začátek pořadu? Nevadí, stačí na něj kliknout přímo v programové nabídce a zvolit možnost „spustit od začátku“. Program bude pokračovat úplně stejně, jako kdybyste k obrazovce přišli včas. Zajímavé je i to, že nechybí možnost posouvat obraz vpřed, vzad či jej pozastavit. Zkrátka s běžným televizním vysíláním pracujete úplně stejně, jako kdybyste koukali na film na DVD. Funkce zpětného zhlédnutí je k dispozici až 50 hodin zpět po živém vysílání.

Pokud by vám tento časový úsek nestačil, je možné přímo do set-top boxu pořady nahrávat. Interní úložiště postačí až pro 100 hodin záznamu. Nastavit je přitom možné klidně i automatické nahrávání, například aby se zaznamenávaly všechny díly oblíbeného seriálu.

Funkce přetáčení v rámci běžného televizního vysílání

Nestihli jste začátek? Libovolný program je možné spustit od začátku, i když už dávno běží

Programy je možné i nahrávat

Přehled nahraných programů

Videotéka ukrývá tisíce filmů

Třešničkou na dortu jsou poté některé multimediální funkce. Set-top box například dokáže zobrazovat aktuální informace o počasí, a to včetně předpovědi na nadcházející dny. Zároveň je v něm možné hrát jednoduché hry – Tetris a Solitaire.

Není určitě bez zajímavosti, že s O2 TV Air M získají lidé přístup také do Videotéky, která jim umožní půjčovat si filmy. K dispozici už jich je více než tisíc a nechybí ani tituly určené výhradně pro dospělé. Ty je mimochodem možné na set-top boxu zablokovat rodičovským zámkem, aby k nim neměl přístup nikdo mladší. Filmy se nabízejí zpravidla za desetikorunové částky, a to včetně nejnovějších premiér. Uživatel pak může zapůjčený film opakovaně sledovat po dobu 48 hodin od zapůjčení.

V podstatě jde tedy o podobnou službu, jakou dodnes nabízejí DVD půjčovny – akorát pro film nemusíte nikam chodit, vše obstaráte z pohodlí obýváku. Zapůjčené filmy je samozřejmě kromě set-top boxu možné sledovat také na počítači, tabletu či notebooku.

Počasí

Tetris

Solitaire

Videotéka O2

Design a kvalita zpracování

Set-top box O2 TV Air M zaujme na první pohled svými kompaktními rozměry. Malá černá krabička čtvercového půdorysu je velká 12,5 x 12,5 x 3,2 cm. Plasty jsou lesklé, díky čemuž zařízení působí luxusnějším dojmem. Na těle zařízení kvůli tomu ale logicky ulpívají otisky prstů. Na druhou stranu, většina uživatelů zapojí set-top box a už na něj nebude nikdy šahat – vše bude jednoduše ovládat prostřednictvím dálkového ovladače. Případné omaky tak budou vrásky na čele dělat málokomu.

Na čelní straně nalezneme jen logo O2 a indikační diodu, která svítí buď zeleně, nebo červeně – podle toho, zda je zařízení vypnuté nebo zapnuté. Displej byste tu hledali marně, stejně jako jakékoliv konektory. Ty jsou umístěny na zadní straně. Konkrétně jde o HDMI 1.4a s HDCP, AV out, USB 2.0 a síťové rozhraní RJ-45.

Na obou bočnicích jsou pak umístěny výdechy chlazení, aby se pasivně chlazená elektronika nepřehřívala. Jedinou matnou částí set-top boxu je spodní strana. Ta je také dírková, aby zařízení bylo dostatečně odvětrávané, a navíc jsou zde umístěny čtyři protiskluzové podložky zajišťující stabilitu. Zpracování není co vytknout. Všechny spoje na sebe přesně doléhají, nikde se nic neprohýbá, ani nevrže.

Hlavní hrdina dnešního testu

Čelní strana neobsahuje displej…

…dominantním prvkem je zde logo O2

Zařízení je poměrně kompaktní, na výšku má jen tři centimetry

Na obou bočnicích jsou umístěny výdechy chlazení

Detailní pohled na jeden z výdechů chlazení

Všechny konektory jsou umístěny na zadní straně

Detailní pohled na jednotlivé konektory

Spodní strana set-top boxu

Stabilitu zajišťují čtyři takovéto protiskluzové podložky

Ergonomie aneb dálkový ovladač v akci

Jak jsme zmiňovali již výše, celé zařízení se podobně jako drtivá většina dalších set-top boxů ovládá pomocí dálkového ovladače. Zajímavé je, že v jeho horní části naleznete přepínače TV a STB, díky kterým je možné ovládat nejen set-top box, ale také samotný televizor, k němuž je malá černá krabička připojena. S naším televizorem od Samsungu to fungovalo skvěle.

Ovladač padne docela dobře do ruky a ovládání je velmi intuitivní, protože jednotlivé ovládací prvky jsou umístěny do třech částí. V té horní je klasický číselník, uprostřed je čtyřsměrný kurzor s potvrzovacím tlačítkem OK uprostřed a dole se pak nachází tlačítka pro krokové přepínání kanálů, ovládání hlasitosti a přehrávání. Na spodní straně své místo našla zdířka pro vložení dvou tužkových baterií.

Dálkový ovladač dodávaný se set-top boxem

Horní část obsahuje klasický číselník

Ve spodní části jsou pak umístěna tlačítka pro ovládání hlasitosti i přehrávání

Spodní strana ovladače slouží k vložení baterií

Zapojení a první konfigurace

Set-top box O2 TV Air M spolupracuje s jakýmkoliv typem připojení. Jedinou podmínkou je rychlost přípojky, která musí dosahovat alespoň 6 Mb/s. My jsme testovali novinku s připojením od lokálního Wi-Fi poskytovatele, od kterého máme předplacenou rychlosti 10 Mb/s. Vše fungovalo bez sebemenších problémů. Ale abychom nepředbíhali…

Pokud splňujete rychlostní podmínky služby, můžete se rovnou vrhnout na připojení set-top boxu. Obávat se ho nemusejí ani méně zkušení uživatelé, je to hračka. Pro připojení k moderním televizorům je k dispozici HDMI kabel, starší přístroje si pak musí vystačit s AV-RCA kabelem (cinch konektory), přičemž v balení nechybí ani redukce na SCART. Pak už jen stačí připojit napájecí zdroj a případně ethernetový kabel – set-top box je ale možné připojit k internetu klidně i bezdrátově.

Zapojený set-top box

Po připojení k elektrické síti se na čelní straně rozzáří indikační dioda

Po zapojení je nutné zařízení ještě nakonfigurovat. Průvodce se automaticky zapně po spuštění příslušeného vstupu, na který je set-top box připojen. Konfigurace probíhá v několika krocích a v závislosti na internetovém připojení může trvat klidně i několik minut – stahují se během ní totiž i aktualizace pro zařízení, pokud jsou k dispozici. Vše ale s uživatelem komunikuje plynně česky, což proces nastavení značně usnadňuje.

Je nutné zdůraznit, že set-top box O2 TV Air M je určen pro provoz placené televizní služby O2 TV. Uživatel tedy musí mít O2 ID, které je možné získat na infolince operátora 800 111 000. Bez něj není možné konfiguraci dokončit, jak si ukážeme krok za krokem níže.

Průvodce se spustí automaticky po prvním připojení set-top boxu

Hned v dalším kroku volí uživatel způsob připojení k internetu

Většinu typů připojení zvládne set-top box nakonfigurovat automaticky

Po připojení k síti začne zařízení automaticky vyhledávat aktualizace

Instalace aktualizace je závislá na rychlosti připojení

Poté se již začne načítat samotná služba O2 TV

Jak jsme zmiňovali již výše, k dokončení konfigurace je nutné O2 ID

Zadání přihlašovacích údajů na virtuální klávesnici

Dalším krokem je volba jazyka

Uživatel může zvolit, zda chce používat funkci zpětného zhlédnutí. Tím je proces instalace dokončen

Kvalita obrazu

Kvalita obrazu v rámci O2 TV Air M je přinejmenším srovnatelná s kvalitou kabelových a satelitních poskytovatelů. Pozor by si měli dát uživatelé pouze na nastavení kvality výstupu. Defaultně je totiž nastaven horší obrazový standard 720p, stačí přepnout v nastavení na 1080p a kvalita obrazu se dramaticky zlepší. Platí to samozřejmě pro uživatele, kteří mají Full HD televizory, případně vyšší rozlišení 4K.

Ať už je nový set-top-box O2 TV připojen přes wi-fi nebo kabelem, funguje vždy zcela stejně. Samozřejmě za předpokladu, že pokrytí wi-fi je v daném místě kvalitní. Kvalita obrazu totiž velmi souvisí také s kvalitou internetového připojení. Například pokud připojíte set-top box od O2 bezdrátově a kvalita bezdrátového signálu bude bídná, logicky se to promítne do obrazu. Bude docházet k zamrzání, případně k fragmentaci obrazovky. V takovém případě je ale možné vše připojit jednoduše kabelem. Tyto problémy ale mohou nastat i v případě, že rychlost připojení nebude dostatečná.

Kvalita obrazu souvisí s kvalitou internetového připojení

Klady a zápory

+ intuitivní obsluha

+ funguje s libovolným poskytovatelem připojení

+ televizní vysílání je možné přetáčet či pozastavit

+ možnost nahrávání

+ přístup k Videotéce O2

+ TV lze sledovat i na mobilu, tabletu či v počítači

- na lesklých plastech ulpívají otisky

- horší kvalita internetového připojení se promítá do kvality obrazu

O2 TV Air M

O2 TV Air M je krabička netušených možností. I když zařízení na první pohled vypadá jako obyčejný set-top box pro příjem televizního vysílání, ve skutečnosti toho umí daleko více. Přetáčet sledované pořady v televizi, pozastavit je a pak normálně pokračovat dál, jako kdyby šlo o obyčejné DVD. Zajímavé je rozhodně i to, že službu lze provozovat s jakýmkoliv poskytovatelem internetového připojení. K dispozici je navíc nejen v testovaném set-top boxu, ale také na mobilu, tabletu či v počítači.

Zařízení O2 TV Air M můžete zakoupit v našem obchodě.

Tím je proces konfigurace ukončen a rovnou se spustí přednastavené programy

Názory ostatních Geeků (9)

Další nevýhoda

Máme(jako mnoho ostatních) a dle mého se dost hřeje. Ale jaké zařízení se dneska nehřeje že :-D.Dále pak O2 udává životnost zařízení 5 let. Na otázku zda garantovanou nebo jak, tak že prý průměrná. Na otázku zda je to jen na ochranu nebo seriózně průměr jen 5 let životnost? To jsem z pána na generickém O2 chatu nedostal.

@VashCZ: Omyl 5 let !!!!!!!!!!!!!! Po 4 minutách provozu (po registraci a resrartu) v něm zapraskalo a odešel do věčných lovišť - Ještě že jsem si nechal starý, osvědčený model :-)) Vlasta

@Kacbos: lolol, tak to byl ale vadný kus, to se nepočítá :)

Fungování v zahranici

Pokud nezáleží na poskytovateli int. pripojeni, tak by to mělo fungovat i v zahraničí, nebo ne?

@koparek: Nevím to z praxe, ale teoreticky nemusí - stačí to kontrolovat podle příslušnosti IP adresy.

FullHD ani omylem a pouze dvoukanalovy zvuk - potvrzeno O2

By me zajimalo o jakem dramatickem zlepseni kvality obrazu to v te recenzi mluvite :Dhttps://twitter.com/SpravceSite/status/722902517265223681Test @O2_CZ TV Air
Bez FullHD (max 720)
Bez pr. zvuku (max 2CH PCM 48)
Bez podpory (1/2 h. operatori obsazeni)
#o2nebrat! #wtf @O2GuruCZ ???@SpravceSite V případě O2 TV Air je HD skutečně 720p. Váš požadavek nám můžete zaslat také online: http://www.o2guru.cz/guru Sandra, O2 Guru@O2GuruCZ To si jako o 1080p a Dolby Digital a DTS musim zazadat? :o #asisisedimnavedeni@SpravceSite Jedná se o vlastnost služby. Full HD 1080i je k dispozici pro klasickou O2 TV. Sandra, O2 Guru@SpravceSite Jedná se o Mobilní O2 TV. Ne, služba podporuje zvuk ve formátu stereo. Sandra, O2 Guru@O2GuruCZ ja mluvim o te krabicce kterou ted davate na 2 mesice. Zadna mobilni, pevna po ethernetu....@SpravceSite Pokud se jedná o O2 TV, kterou byste využíval s připojením od jiného poskytovatele, nikoliv IPTV, jde o mobilní verzi služby.

O2 TV

Dobrý den, dnes jsem vyzkoušel dodávku modré krabičky od O2. Vše dobré kromě obrazu. Porovnání s pozemním DVBT HD maximálně při statickém obrazu. V rychlém pohybu (míč při fotbalu a tenisu) je to rozfázováno tak na 25Hz. V porovnání se satelitem kulhá i ostrost obrazu. Škoda, musím vrátit. Internet mám spolehlivě 10/5. O přepínání kvality jsem v příručce nic neviděl. Nastavit prioritně horší kvalitu mi nepřipadá normální u zařízení HD. Díky za názor. Petr Buršík

Aktualizace

Dobrý den. Prosím Vás ze dne na den mi vypadla O2 tv .. po par minutach se set top box zapnul a chtěl aktualizaci. Udělal jsem vše podle instrukcí. Po dokončení aktualizace se set top box restartuje a vše jde od znova .. opet chce aktalizaci. Nevim si rady.

Set top box nefunguje

Dobrý den v pondělí jsme zakoupili Set top box k O2 po zapojení se na obrazovce ukázal text služba se načítá.. a nic co s tím. Zkoušeli jsme znovu zapojit ,restartovat a stále nic 😑 co s tím?