Recenze Wolfenstein: Youngblood - Chudák B.J. Recenze
Wolfenstein: Youngblood - Deluxe Edition (PS4)
867 Kč 1 049 Kč
Wolfenstein: Youngblood - Deluxe Edition (Xbox ONE)
867 Kč 1 049 Kč

Recenze Wolfenstein: Youngblood - Chudák B.J.

autor: Adam Plechatý
Wolfenstein býval synonymem čisté a ničím nevázané akce. Tohle pravidlo se však tvůrci Wolfenstein: Youngblood rozhodli vyhodit z okna a přichází s FPS říznutou RPG. A aby toho nebylo málo, tak nechali zmizet hrdinu, který střílel nácky už od roku 1992. Jak tenhle experiment dopadl?

Inu nebudeme chodit kolem vyhřeznutých vnitřností generála SS a hned na úvod můžeme prohlásit, že nepříliš slavně. Protože zatímco v dosavadních dílech bylo možné se k oněm vnitřnostem snadno dostat jedním precizním řezem, tentokrát budete muset řezat a řezat a řezat, dokud nad hlavami nepřátel postupně nezmizí bílý proužek s životy. Ano, Wolfenstein: Youngblood se vydává cestou akčního RPG a to není jediná součást hry, která se na míle vzdaluje od toho, proč máme tuhle pravěkou sérii tak rádi. Ale pojďme to vzít popořadě.

Wolfenstein: Youngblood v kostce

• Wolfenstein bez ikonického hrdiny Blazkowicze
  • Wolfenstein s RPG prvky
  • Wolfenstein, který byste měli hrát v kooperaci s kamarádem
  • Je to ještě Wolfenstein?

WOLFENSTEIN: YOUNGBLOOD

To dobré

Sami autoři přiznávají, že Wolfenstein: Youngblood je experimentem. Je to také dítko vzešlé ze spolupráce rovnou dvou vývojářských studií - původních Machinegames, kteří tak brilantně tuhle sérii před pár lety přivedli zpět mezi živé, a neméně brilantních Arkane Studios (Dishonored, Prey). Rukopis druhých zmíněných je v novém Wolfovi patrný na první pohled. Jste v Paříži osmdesátých let, pod nacistickou nadvládou, ale klidně byste mohli být v Dunwallu ze zmíněného Dishonored. Tak moc jsou si obě města podobná - a to berte jako kompliment.

Vertikální level design tak příznačný pro hry od Arkane je prostě skvělý a je to nejsvětlejší část celé hry. Otevřená okna v patrech charakteristicky štukovaných budov francouzské metropole svádí k malým domovním vloupačkám. Že tam najdete kousky příběhu o tom, jak se žije v okupované Paříži zatímco v kinech běží náckovské verze hollywoodských protějšků, na to se můžete spolehnout. Průzkum tří částí města navíc není sešněrovaný linéarním designem předchozích dílů (nic proti němu), a tak máte volné pole působnosti v plnění hlavních i vedlejších misí.

To horší

Jenže zatímco v Dishonored, Prey či jiných hrách, kde prostředí vypráví příběh, se můžete utápět v útrobách mysteriózního světa vlastním tempem, Wolfenstein: Youngblood vám na krk pověsí parťáka. Konkrétně pak jednu z čerstvě plnoletých sester manželů Blazkowiczových, které se vydávají po stopách zmizelého otce - ikonického B. J. Blazkowicze. Na začátku si tak vybíráte, zda-li budete hrát za krátkovlasou blondýnku nebo o něco vlasatější černovlásku, přičemž za tu druhou necháte buď hrát umělou inteligenci, nebo kamaráda (případně kamarádku, že). V nejhorším případě pak najdete parťáka online, ale to víme, jak dopadá...

Že je kooperace spíš naroubovaným přílepkem je bohužel viditelné na každém kroku. Nepřátel je víc, je těžké se jim proplížit za záda a tolikrát budete v tandemu na - raz, dva, tři - otevírat dveře, tahat za páky či otáčet ventily, že vám to už ve třetině nikterak dlouhé stopáže hry poleze krkem. Nebo se budete plížit ve snaze vyhnout se opancéřovanému hromotlukovi s rotačním laserem, když v tu chvíli vaše druhá polovička neohrabaně spustí alarm.

To špatné

Umělá inteligence je na tom ve Wolfenstein: Youngblood navíc velmi mizerně, a to na obou stranách, ovšem svou nejhorší tvář ukáže ve chvíli, kdy ležíte na zemi v tratolišti krve a vaše AI ségra vás ne a ne zvednout zpět na nohy. Že v případě smrti putujete zpět na začátek úrovně je už kopanec mezi nohy... asi z milosti. Nebo možná proto, aby to druhé straně nebylo líto. Protivníci jsou na tom s přemýšlením, respektive nějakým základním rozhodováním co dělat a co ne, ještě hůře. Souboje tak často připomínají podivnou grotesku, kdy nechybí zmatené pobíhání sem a tam nebo úporné civění do zdi.

Druhým obrovským kazem je pak nevysvětlitelné rozhodnutí tvůrců zakomponovat do hry RPG prvky. Levelování postav a vylepšování schopností i zbraní je obrovský klín vražený mezi vás a zábavu, která v předchozích dílech plynula z rychlého a plynulého masakrování všeho živého (i neživého), co na sobě mělo hákový kříž. V Younglood nastávají okamžiky, kdy ani trefa z brokovnice do hlavy nacistického pohlavára nevede k jeho totálnímu rozprášení - a to si pak člověk říká, jestli vůbec hraje Wolfensteina.

Skilly jsou navíc ohromně nudné - více střeliva, více životů, více brnění. Přestože je hra poměrně nelineární (na poměry série), stejně vás drží tam, kde chce, prostřednictvím rozdílu v úrovni mezi vaší postavou a nepřáteli. RPG prvky ale nedávají smysl ani tak, protože jakmile se vám zvedne úroveň, zvedne se i nepřátelům. K čemu tedy celý systém je? Inu asi pro pocit. A také pro to, abyste se příběhem neprokousali až příliš rychle...

To ošklivé

I když příběhem... Snad aby se neřeklo. Jenže ani tady není Wolfenstein: Youngblood důstojným nástupcem svých předchůdců. Ani trochu. Zatímco v The New Order či The New Colossus jsme potkávali celou paletu zajímavých a (opravdu) vtipných postav, Wofenstein: Youngblood spoléhá na hlavní tandem puberťaček, které zrovna prochází tou nejhorší fází puberty. Problém nastává ve chvíli, kdy holky otevřou pusu. Chápeme, že dcery náckobijce Blazkowicze nebudou žádné květinky, ale jejich chlapáctví (skutečně) je neuvěřitelně otravné a hraničí až s karikaturou. Kde je ten mrazivý monolog drcený mezi zuby starým dobrým Blazkowiczem?

Zkrátka a dobře Wolfenstein: Youngblood v mnohém netrefil tu správnou notu, což ovšem neznamená, že je úplně k odepsání. Kooperativních her, které byste mohli zažívat s kamarádem, moc není, a pokud jste fanoušky série, lze nový přírůstek opatrně doporučit. Snížená cena a možnost propůjčit kámošovi kopii hry zdarma, abyste měli s kým hrát, nám to přeci jen umožňuje. Jakkoli se u toho musíme ošívat...

Wolfenstein: Youngblood

Hodnocení: 55 %

Výrobce: Machinegames, Arkane Studios

Platformy: PC, PlayStation 4, Xbox One, Switch

Věk: 18+

WOLFENSTEIN: YOUNGBLOOD

Názory ostatních Geeků (15)

siddhi SID

RPG

siddhi 13. 8. 2019 17:04

Jen bych chtěl autora upozornit na jeho neznalost série. RPG prvky se objevily poprvé již v díle Wolfenstein (2009). Nejde tedy o novinku v sérii jak vyznívá z prvních vět recenze.
Jinak jak bylo řečeno. Vydavatel předem varoval, že nejde o klasického Wolfensteina, takže nechápu proč si stěžovat, že to není klasický Wolfenstein. To je jak koupit si televizi bez wifi a potom si v recenzi stěžovat, že nemá wifi.

avatar
Richelieu 13. 8. 2019 17:37

@siddhi: Tak to je docela blbé a špatné přirovnání. Když už jste použil televizi, tak bych to přirovnal k tomu, že jsem si koupil televizi, ale ta má dva ovladače a ten jeden ovladač musí ovládat manželka a druhý vy. V hroším případě to ovládá ta tupá umělá inteligence. Stejně tak brokovnice do hlavy, kdy došlo na headshoot kill. Tak s televizí musím zběsile mačkat tlačítko vypnout. Tak asi tak je to s touhle parodií na Wolfensteina.

VANISLAV VAN
VANISLAV 13. 8. 2019 19:23

@Richelieu: Musím říci, že člověka trochu překvapí, když střelí nácka brokovnicí zezadu do hlavu ze dvou metrů a on se otočí a opětuje palbu.....jinak hra naprostá blbost. Ještě, že jsem jí dostal jako bonus ke grafárně.

Antiexpert ANT
Antiexpert 14. 8. 2019 11:27

@VANISLAV: Takže ty HealthBary opravdu zapříčiňují že takovéhle věci například přežije ještě s půl HP? :D

narg01 NAR
narg01 15. 8. 2019 15:41

@Antiexpert: ne, problem neni v healthbaru, ale v ARMORU, resp. v systemu armoru, ve hre jsou 2 druhy armoru a 2 druhy naboju s tim, ze na urcity armor MUSITE pouzivat patricny naboj, smula ze bos na konci mise je heavy a vy mate pouze pistolku, protoze v cele misi uz NEJSOU heavy naboje k sebrani, tam kde by bose sejmuly 2 rakety v amate pistolku, ktera mu dava 0-1 damage a on vas da na jednu ranuto ze lehkej armor ma 2mm silnou carku a heavy 3mm je uz jen takovej bombonek, hra jako takova by spatna ani nebyla, ale tenhle system z toho dela megasracku, navic celej rpg system je tam jen kvuli tomu aby jste si kupovaly exp boosty a ruzny ***** za microtransakce

Antiexpert ANT
Antiexpert 15. 8. 2019 22:37

@narg01: jasné no :) ale už to není jako staré dobré klasiky wolfenstein..nebo dám příklad i far cry 3 kde prostě hlava byla smrt.. :)

avatar
jack2310 13. 8. 2019 22:49

@siddhi: Co by jste od czc chtěl? Snad kvalitní zaměstnance? To by jste toho chtěl moc.

Taralis TAR
Taralis 14. 8. 2019 9:42

@jack2310: Lol, jen proto, že napsal, že novej Wolf nestojí za nic? Když pravda je taková, že novej Wolf nestojí za nic?

avatar

AS

Bloodoom 13. 8. 2019 23:04

Nj Arkane Studio , ty zmršili aji Prey

Ravenn RAV
Ravenn 14. 8. 2019 6:18

@Bloodoom: Myslím že zrovna Prey bylo dost úspěšný narozdíl od téhle rychlokvašky....

avatar
Bendu Olo 14. 8. 2019 13:56

@Bloodoom: Tohle je první nepovedená hra od Arkane S.

seallassion@gmail.com SEA
seallassion@gmail.com 14. 8. 2019 16:12

@Bloodoom: Arkane Studio, dělalo mapu, co se týče gameplaye ( ty rpg prvky, gunplay, atd..) je od machine games, mohu doporučit vortex dělal dobré video o Youngbloodu ale ano prey mě nebavil ale Dishonored je bomba od Arkane :)

avatar

Re

corpse_despy_ 14. 8. 2019 16:42

recyklujem

řiháček6 ŘIH

Škoda třeba příště

řiháček6 16. 8. 2019 17:01

no souhlasím jen i když mam Wolfa fakt hodně rad tak mám hodně velký odpor ke koupi

luthar0 LUT

Páteční výroba 😅😊

luthar0 28. 8. 2019 16:10

Mě se recenze moc hezky četla, musím pochválit.. Nechápu zbytečné názory @siddhi a @jack2310 ... Nedá se tu nic vytknout.. Jo, dobře! .. autor se netrefil s těmi RPG prvky a použil neexistující slovo ,,abyste'', ale to je opravdu zanedbatelné, jinak moc dobře napsáno.. tak pšššt, vy hnidopichové 😅😇

Nahoru