Recenze: Yoshi’s Crafted World – vydejte se na nové dobrodružství Recenze
Yoshi's Crafted World (SWITCH)
Yoshi's Crafted World (SWITCH)
1 156 Kč 1 399 Kč

Recenze: Yoshi’s Crafted World – vydejte se na nové dobrodružství

autor: Tomáš Urbánek
Vydejte se s Yoshim na nové dobrodružství, které obrátí veškerá vaše plošinovkáv očekávání vzhůru nohama. Objevujte velký svět, který vypadá jako miniaturní diorama.

Hry od Nintenda mají v našich končinách stále ještě trochu zvláštní pověst. Konzole, které byly v Americe, a hlavně v Asii naprostým mainstreamem se u nás ve většině případů moc neprosadily a mnoho lidí tak nintendovky znalo pouze z obrázků. Proto se není moc čemu divit, že se stále mnohdy doslechneme, že Nintendo dělá kreslené blbosti pro malé děti, i když to samozřejmě není pravda. Tedy… většinou to není pravda. Právě nejnovější “velká” nintendovská plošinovka na Switch totiž pro děti do velké míry je. Ale nepředbíhejme.

It’s YOSHIII!

Již na první pohled nový Yoshi zaujme hlavně opravdu roztomilou grafickou stylizací. Kulisy vystřižené z kartonu, bavlnky, knoflíčky, plyšové postavičky, barevná paleta jako z divokých snů Andyho Warhola. Stačí si pustit libovolný trailer a budete mít dost konkrétní představu o tom, jak vypadá celá hra. V podobném duchu se nese i ozvučení, které nejspíš nemusí sednout úplně každému.

Hudba je sice příšerně vlezlá, občas až moc monotónní, ale časem ji přestanete vnímat. To se však už nedá říct o zvucích, které vyluzuje samotný Yoshi nebo i ostatní postavy. Ano, jsou to klasické nintendovské skřeky, ale pořádně na steroidech. Po několika minutách hraní už to dokáže trochu lézt krkem. A budete s Yoshim vůbec chtít trávit víc, než několik minut, i když je vám přes 10 let? Ve vašem vlastních zájmu by to bylo záhodno.

Jak to už u Nintenda bývá, pod přeslazenou skořápkou se dokáže ukrývat vejce, které je uvařené pořádně natvrdo. Yoshi’s Crafted World je totiž plnohodnotná plošinovka a nabízí (pozor, klišé) zábavu pro celou rodinu. Pro ty nejmenší je přichystaný speciální Mellow mód, který zvládne opravdu každý (na internetu se vyskytují videa, kde jednu úroveň dohrály dva kameny, které stačilo jen položit na šipku dopředu a tlačítko pro skok). Ostatní, včetně zkušených hráčů, si svoji porci zábavy najdou v módu klasickém. Tam sice také není problém dojít na konec úrovně, ale ta pravá výzva je vysbírání všech mincí a předmětů, které vývojáři do roztomilých kulis schovali.

Velkou výhodou hry je tak její přístupnost. Neklade na vás přehnané nároky ohledně ovládání, nestává se, že by některý z nepřátel byl přílišnou překážkou. Jde jen o to pořádně prozkoumávat a dívat se kolem sebe, protože bez toho opravdu není problém nějaké skrýše úplně minout. A hlavně není potřeba držet nějaké zběsilé tempo. Tady můžete v poklidu relaxovat dle libosti a není výjimkou, že se lze celou úroveň libovolně vracet až na začátek, když zjistíte, že vám něco chybí k úplnému vyzobání. Snad jen v pozdějších úrovních se obtížnost o něco zvýší, ale nejde o nic, co by se nedalo zvládnout.

YOSHIII! naruby

Pokud ale v něčem Yoshi opravdu exceluje, jsou to drobné nápady a designové prvky, které ve výsledku pod infantilním kabátkem vytváří poměrně propracovanou a zábavnou hru. Téměř každá úroveň přináší nějakou drobnost, která nejen potěší svojí nápaditostí, ale i příjemně osvěží hratelnost. Jeden z nejzajímavějších momentů hry nastane hned po asi čtvrté úrovni, kde si najednou otevřete možnost, projít level ještě jednou, ale v opačném směru.

Otočí se pohled kamery, sice běžíte tím samým světem, ale vidíte ho z druhé strany. Ukáže se, že ty roztomilé keříky na pozadí jsou vystřižené z papíru a nalepené na špejlích, mraky visí na provázku, dům je poskládaný z kartonových krabic, na kterých ještě zůstaly nálepky a podobných radostí je tu mnohem víc.

Zní to jako drobnost, ale tímto způsobem si pak můžete projít úplně každou úroveň a často se přistihnete, že se při prvních průchodu vlastně těšíte, až se na tohle místo podíváte zezadu. Zábavné jsou i pasáže, kde se nestaráte o pohyb Yoshiho (veze se na vlaku, na zádech psa Poochyho a podobně) a máte za úkol jen vajíčky sestřelovat vše kolem.

Ve dvou se to lépe YOSHIII!

Pokud se vám zdá, že nový Yoshi je ideální hrou pro vaše ratolesti, ale bavil by i vás, tak vězte, že i na to vývojáři mysleli. Každou úroveň jde projít ve dvojici se spoluhráčem, který ovládá jinak barevného Yoshiho. Narozdíl od kooperačních režimů jiných plošinovek, kde běží dvě postavičky vedle sebe, si ale každý hraje tak nějak po svém a díky tomu se jde v Yoshim pořádně vyblbnout.

Můžete svého parťáka “sníst” a někam vystřelit, může vám vlézt na záda a odrazit se na jinak nedosažitelnou plošinku a nebo ho prostě jen můžete na hřbetě přenést přes pasáž, která mu dělá potíže překonat. Ideální pro rodiče, kteří chtějí se svými dětmi hrát společně. Jen kamera občas dokáže trochu pozlobit. Nejedná o splitscreen, oba hráči se musí vmáčknout na jednu obrazovku, takže se může stát, že ten rychlejší neví, kam skáče, protože kamera ještě zabírá jeho zpomaleného parťáka vzadu.

Nintendo opět dokázalo přijít se hrou, která zaujme poměrně široké spektrum hráčů a každý si v ní najde to svoje. Pokud hledáte něco na poklidnější odreagování a nevadí vám trochu infantilní stylizace, s titulem Yoshi's Crafted World neuděláte chybu.

Hodnocení: 80 %

Nahoru