Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Recenzujeme Ghost of Tsushima, poslední velkou exkluzivitu na PlayStation 4 Recenze
Ghost of Tsushima (PS4)  + O2 TV s balíčky HBO a Sport Pack na 2 měsíce (max. 1x na objednávku)
Ghost of Tsushima (PS4)
1 404 Kč 1 699 Kč

Recenzujeme Ghost of Tsushima, poslední velkou exkluzivitu na PlayStation 4

autor: Adam Plechatý
Poslední z velkých exkluzivit pro PS4 a parádní rozlučka s končící generací současných konzolí, i taková je Ghost of Tsushima. Jak se hraje Assassin's Creed v samurajském prostředí? V recenzi vám to povíme!

Přirovnání k Assassin's Creed samozřejmě není náhodné a vlastně je tak trochu zbytečné, protože která hra s otevřeným světem se dnes ve slavné sérii alespoň trochu (či hodně) nevzhlíží. Ghost of Tsushima nedělá nic revolučního, co se herních mechanik týče. Osvoboďte městečko, vylezte na kopec, doskákejte si pro upgrade, pobijte náhodné nepřátele, promluvte s postavou, splňte quest...

Že to však dělá přinejmenším stejně dobře, ne-li lépe než zbytek konkurence, je jedno z vítězství, které tvůrci se svým nejnovějším titulem vybojovali. No a pak je tu ona samurajská estetika a tematika poskytující autorům obrovskou studnici inspirace, ať už jde o dechberoucí vizuální styl či nesmírně dynamický (a zábavný) soubojový systém. A nakonec, co je možná na tom nejlepší, nemusíte být japanofilové, abyste se tu cítili jako doma.

Ghost of Tsushima v kostce

  • 40hodinové samurajské dobrodružství v otevřeném světě
  • Jen pro hráče sólisty, žádný multiplayer (ovšem ani žádné mikrotransakce)
  • Skvělý soubojový systém
  • Dechberoucí vizuální styl

GHOST OF TSUSHIMA

Epos o samurajovi

Začněme hezky na začátku. Je konec 13. století a mongolská horda se vyřítila na pobřeží japonského ostrova Tsushima. V cestě jim stojí jen hrstka samurajů, kteří svoji domovinu brání se vší odvahou a především pak ctí, což se tváří v tvář brutálním nájezdníkům z pevniny ukazuje jako kritický nedostatek a archaismus. Zkrátka a dobře Mongolové nehrají fér a na nějaké úklony a souboje muže proti muži, tváří v tvář, kašlou. Obránci jsou rychle poraženi a ostrov se dostává pod nadvládu cizinců.

Coby hráči se během úvodních minut seznamujeme s hlavním hrdinou, urozeným samurajem (Jin Sakai) a jeho strýcem a správcem ostrova (lord Shimura). Už tady Ghost of Tsushima nešetří samurajskou estetikou a závěr dramatické bitvy prožijeme za plného úplňku v ostrém kontrastu k hořícím ohňům a smršti zápalných šípů krvelačných dobyvatelů. Jin je smrtelně zraněn a jeho strýc je lapen a uvězněn chánem (Khotun Khan), úhlavním záporákem v našem příběhu. V tomto bodě začíná zhruba 40hodinový epos protkaný hrdinskými činy, výhrami i prohrami, a v neposlední řadě samozřejmě i nějakou tou zradou či úskokem.

Ghost of Tsushima ceny za nejlepší scénář ani námět nevyhraje, jenže ona se o to ani nesnaží a je to tak dobře. Za svou cestu potkáte plejádu postav a stejně jako je tomu třeba u her od Rockstaru, ke každé si vybudujete nějaký vztah a budete s nimi moci plnit různé vedlejší úkoly. Ty jsou pevně svázány s jejich vlastními příběhy, které jsou z drtivé většiny zajímavé a jejich protagonisté skvěle napsaní. Tvůrci vám nestandardně dávají na výběr i japonský dabing, což je skvělé pro všechny nadšence japonské kultury a znalce jazyka, anglická verze je nicméně výborná a nemusíte řešit asynchron mezi tím, co a jak postavy říkají a jak se hýbou jejich rty. Což je pochopitelně "poanglicku".

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Na začátku byla mapa

Mohlo by se zdát, že hlavním hrdinou Ghost of Tsushima je Jin Sakai, tedy samuraj, jehož kroky od prvních minut ovládáte, ale je tomu tak napůl. Tou druhou, a skoro by se chtělo napsat výraznější polovinou, je mapa herního světa. Ostrov Tsushima je ve srovnání třeba s posledním Assassin's Creed či Red Dead Redemption 2 relativně standardní velikosti. Jeho zpracování a především výtvarná stylistika je naprosto famózní. Prostředí jako by vypadlo ze všech filmů o samurajích, které jste kdy mohli vidět.

Bambusové háje, rozkvetlé louky, dramatická skaliska na pobřeží, lesy oděné do žlutého hávu... Jasně, docela klasika. Ale způsob, jakým tvůrci pracují se světlem, kontrastem a barevnou paletou, přičemž všechny zmíněné ingredience spolu hovoří jasným jazykem, je důkazem, že nepotřebujete fotorealistickou grafiku k vytvoření úžasu. Ghost of Tsushima je vizuálně jednou z nejlepších her své generace, takže zdejší fotorežim, který mimochodem praská ve švech funkcemi, budete prohánět často.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Tvůrcům se navíc podařilo skvěle vychytat mechaniky, které se právě díky hrám jako Assassin's Creed či Far Cry staly synonymem žánru. Na rozdíl od zmíněných titulů je cestování po ostrově na hřbetu věrného koně neuvěřitelně zenová záležitost. Prostě se jen tak projíždíte a kocháte se i žasnete. Tvůrci třeba skvěle vychytali hustotu nepřátel, takže se nestává, že byste se museli na každém kroku zastavit a s někým se poprat. Zvířata na vás absurdně neútočí jako ve Far Cry. Naopak, třeba takové lišky vás zavedou k pomníčkům, kde si můžete vylepšit postavu. Zlataví ptáčci zpěváčci jakbysmet. A občas něco objevíte sami, jen tak náhodou.

A nějaké směrové šipky, které by vás navedly k cíli? Kdepak! Vítr vám poví cestu! Jakmile označíte nějaké místo na mapě, okamžitě se tím směrem rozfouká vítr. Navádí vás tak koruny stromů, komíhání bambusových prutů a listí chycené ve vzdušných proudech. Ghost of Tsushima je prostě neuvěřitelná stylovka, která hravě zvládá skloubit formu i obsah v jeden dech beroucí celek.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Být samurajem

Druhým pilířem, na kterém Ghost of Tsushima stojí, jsou bezpochyby souboje. Hned v úvodu se de facto musíte rozloučit s dosavadním kódem samuraje a stát se takovým hybridem, který je s mongolskou hordou schopný držet krok. Máte tak na vybranou, zda-li půjdete do soubojů hezky na férovku, s katanou připravenou zasadit smrtící rány, nebo si potykáte se stíny a seznámíte svou druhou, kratší čepel s tepnami svých obětí. Jasně, mohli bychom teď pranýřovat tvůrce za to, že katana na konci 13. století de facto neexistovala, a že si tady i jinde tvůrci trochu popletli názvosloví, ale... devět z deseti hráčů o tom nemá ani tušení (včetně nás samotných, nejsme pokrytci) a osmi z oněch deseti to bude upřímně jedno. Nuže zpět.

Strategie, se kterou budete přistupovat k dobývání obléhaných či zabraných vesniček na ostrově, se tedy bude přizpůsobovat vašim preferencím. Stealth postup se obzvlášť z počátku hodí nejlépe, protože na vyšší obtížnosti (které doporučujeme) je mongolská přesila opravdu znát. Později, když zainvestujete do vývoje postavy v klasickém RPG stylu, se karta obrátí a vaše schopnosti dovolí, abyste si s nepřáteli pohráli tváří v tvář či kombinovaně. Tady pak přichází na změny stylu držení meče, každý funguje lépe na jiný druh nepřítele. Tak či tak vás hra do ničeho nenutí a až na výjimky v rámci některých misí vám nechává volnou ruku. Třetím stylem boje je pak lukostřelba, která oba předchozí způsoby válčení skvěle doplňuje a nabízí vychytávky jako zápalné či explozivní šípy.

Ani tady Ghost of Tsushima nepřepisuje učebnice herního designu, ale bere si z nich to nejlepší a dává tomu svou vlastní tvář. Nepřátelskou základnu můžete začít dobývat metodickou likvidací stráží na věžích, z místa na místo se přesouvat plížením ve vysoké trávě, a jen z volna přejít do frontálního útoku. Nebo můžete vstoupit hlavní branou a vyzvat stráže na souboj. Hra v tomto režimu připomíná tradiční kovbojské duely, kdy proti sobě stojí dva pistolníci a vyhrává ten rychlejší. Tady je to podobně, jen je potřeba tasit katanu včas, aby mohla elegantním obloukem proříznout útočícího protivníka od slinivky až ke krku. Neuvěřitelně působivé a nečekaně zábavné i po stopadesáté...

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Na obrázku takzvaný Kurosawa mód, pojmenovaný po věhlasném režisérovi Akiro Kurosawa, který vás nechá celou hru odehrát v dvoubarevné paletě. Nepříliš praktické, ovšem velmi působivé!

Duel v rýžovém poli

Ještě jsme se nezmínili o tom nejlepším, co Ghost of Tsushima nabízí. Jsou to souboje s bossy, respektive dobrovolné duely, které jsou po zdejším světě rozesety a musíte je sami odhalit. Z jinak výborné ale tradiční masírovačky lehkých a těžkých útoků se v kombinaci s tlačítkem pro kryt a úskok stranou stává v podstatě bojovka. Jasně, z výše zmíněného sestávají také souboje s tlupami nepřátel v otevřeném světě. V duelech ovšem záleží na každém vašem pohybu.

Ať už jde o zrádce ve vlastních řadách či mongolské vůdce, v soubojích jeden na jednoho skutečně vynikne neuvěřitelná choreografie, kterou Ghost of Tsushima oplývá. Není to jen nějaké máchání mečem sem tam, ale dynamický tanec plný výpadů a jiskřící ocele, vždy navíc zasazený do prostředí, které jako by bylo nakreslené na plátně některého z mistrů. A taková je prostě celá hra. Ghost of Tsushima není nejlepší hrou své generace, ale zároveň dokázala všechny její dosavadní milníky skloubit do jednoho celku a přinést jej ve velkém stylu a s nejvyšší mírou řemeslné kvality. Tenhle výlet do historie si prostě nenechte ujít, i kdybyste byli z těch otevřených světů poněkud znaveni. My byli také, jenže Ghost of Tsushima nás přesvědčila o tom, že pořád nás má co překvapit a nadchnout. Díky za to!

GHOST OF TSUSHIMA

Hodnocení: 90 %

Výrobce: Sucker Punch

Platformy: PS4

Věk: 16+

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

nahoru