Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Další příběhy ze Středozemě. Recenzujeme Pán Prstenů: Putování po Středozemi

Další příběhy ze Středozemě. Recenzujeme Pán Prstenů: Putování po Středozemi

Produktové tipy
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi_1146094736
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi
Produkt není určen k prodeji.
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi - Stínové cesty (rozšíření)_572415153
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi - Stínové cesty (rozšíření)
Produkt není určen k prodeji.
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi - Zhouba z pustin (rozšíření)_1244074672
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi - Zhouba z pustin (rozšíření)
Produkt není určen k prodeji.
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi - Válečné tažení (rozšíření)_505327406
Desková hra Pán prstenů - Putování po Středozemi - Válečné tažení (rozšíření)
Produkt není určen k prodeji.

O tom, jak Bilbo k prstenu moci přišel a o Frodovi, kterému zase spadl do lávy za přispění Gluma, jsme četli, slyšeli a do jisté míry, to i viděli. Jenomže jak na to jde hra Putování po Středozemi? Dozvíte se v naší recenzi.

Řadu let se deskovkáři přou, jestli je vhodné spojit svět starý a nový tak, aby deskovka využívala výhod obou, přitáhla nové hráče a nepříliš se spoléhala právě na tu část, která udržuje pozornost sledujících u obrazovek, a ne na stole. Přiznejme si, že jsou tu dnes deskové hry právě proto, že se sejdou lidé u jedné aktivity a nekomunikují čistě jen online, jak to známe z videoherního průmyslu. Jenomže nic neunikne evoluci a ten, kdo se tomu snaží bránit nebo si to nepřiznat, dělá chybu. 

Mít či nemít? 

Proč o tom píšeme? Prostě proto, že dnes recenzovaný titul využívá k zážitkům doprovodnou aplikaci, bez které si to nezahrajete a jenž supluje jakéhosi Pána jeskyně. Vybavuje se Panství Hrůzy? Správně. Zlí jazykové tvrdí, že je to špatná cesta, která ničí oblast deskových her tak, jak nejspíš devastují mikrotransakce a DLC svět video her. Odpověď nemáme a nechceme se tím nyní ani zaobírat, ale faktem je, že tady to vážně nevadí, stejně jako u výše zmíněného titulu běžícího ve světě H. P. Lovecrafta. 

Samozřejmě není to zcela bez poskvrnky a vykřičníků. Což znamená, že chápeme obavy komunity, ale zatím to není trend, kterým by se řídila většina tvůrců stolních her a bylo to v tuto chvíli varovným ukazatelem. Aplikace v Pán Prstenů: Putování po Středozemi (dále jen PP) dělá, co má a jediné dvě jasně zářící rýhy jsou v podobě velmi špatného překladu z originálu a strach z toho, že apl. jednou zmizí nebo nebude podporována a vy si bez ní ani neškrtnete. 

Kde byl Gondor ! 

Druhého zmíněného bych se nebál, minimálně několik dalších let. To první je krapet aktuálnější a pokud to někdo nebude chtít doladit, textovým chybám se nevyhneme a může to mírně zkazit i celkový zážitek. Nám se během několika průchodů kampaněmi stalo, že jsme si chyb všimli téměř hned, ale nechceme jen láteřit nad neduhy. Naopak. Zdá se nám, že jde o obdivuhodnou náhradu za vypravěče, který se často pak nemůže dobrodružství účastnit, protože zná cestu i strasti, kterými se družina musí prosekat. 

Překladatelských chyb se připletla halda také na karty, které jsou součástí každého rozšíření. Již je přeloženo do češtiny všechno, co vyšlo fyzicky a další obsah se už neplánuje, takže máme na našem trhu komplet. Komplet, který není zrovna poctivě přeložený, ať si řekne, kdo chce, co chce. Kdyby nešlo o krabice s cenovkou kolem 2 000 Kč či více, asi by se to tolik neřešilo. Na druhou stranu, uznávám, že chyby v aplikaci se snažil Blackfire opravit, ale není to ideální. Jestli toužíte mít karty v pořádku, doporučíme stáhnout errata nebo požádat dodavatele o přelepky s opravenými texty, ale to je něco, co úplně nedoporučujeme hned z několika důvodů. Nebudeme je tu popotahovat dále, protože kritiky si nepochybně užili dosti a otázkou budoucnosti je, jestli se z toho poučili pro další projekty. 

Obsah krabic je, jak asi řada z vás ví, pokud vlastníte nějakou hru od FFG, plný karet i plastových figurek v neexistujícím insertu. Přiznáme se, že tohle nechápeme. Kdejaký levnější titul od jiných společností má alespoň základní, funkční insert. V cenovkách, kde se pohybuje PP by se hodilo mít insert slušného formátu, ale FFG zkrátka doručuje pouze hratelný obsah a krabici. Ostatní si sežeňte sami, pokud to bude k mání nebo si to vyrobte. Zajímavá filozofie, ale pocit je takový, že tu někdo nemíří přímo na pozitivní zákaznickou zkušenost. 

IMG_6470.jpg
IMG_6471.jpg
IMG_6458.jpg

I paní Galadriel by pochvalně pokývala hlavou. 

Naštěstí jsou, pro napravení reputace, plastové figurky skutečně vydařené a pokud máte doma ono Panství Hrůzy, za kterým stojí také FFG, porovnejte je. Nebe a dudy. Panství poskytuje figurky, které byste snad ani nechtěli na ten herní plán dávat, protože jde o silný podprůměr, ale tohle je jiné kafčo. Mnohem hezčí, a to platí jak pro hrdiny, tak nepřátele. Malý pavouk, velký zlobr, obléhací věž nebo takový Balrog. Vše fajnové a tvořící různá, velká dobrodružství, za podpory karet, jenž hrajete každé kolo. 

Kde začínáte, co se děje, co prozkoumáte a kudy si to můžete šupajdit, určuje, jak jsem již zmínil, aplikace, takže ji budete využívat pro stavbu mapy na stůl, pro pokládání žetonů, k odhalování potvůrek a čtení příběhů, stejně jako k informacím pro testy. Nejde o testy studijních předpokladů nebo testy IQ. Ve hře existuje 5 základních atributů, vedle příčetnosti a zdraví. Jsou jimi hbitost, moc, duch, moudrost a důvtip. K různým aktivitám, budete muset za pomoci karet s úspěchem či s lístky (osud), při využití inspirace, vyhodnocovat jeden ze zmíněných atributů. Může se stát, že úspěchů bude méně a pak se něco nevydaří nebo utržíte zranění na duši či na těle. 

Každý hraje za jednoho hrdinu a ti mají nějaké hodnoty, počáteční karty a unikátní schopnost. Z karet hrdinů, základních karet a karet rolí, si sestavíte balíček a ten si pochopitelně, postupně upravujete v průběhu kampaně. Zároveň si neopomeňte vždy připravit vybavení, která mají nemalý vliv. Každé kolo si zvolíte, kdo začne – přeci jen, hrajete všichni spolu, no a řešíte co dál. Dobrou zprávou je, že si nemusíte zaznamenávat během hraní do aplikace, kde zrovna stojíte, kam se přesunuli protivníci ani řešit čas na tahy, jako je to třeba u XCOMu (taky od FFG). To už by bylo opravdu nepříjemné pro hezký zážitek. 

Jako Společenstvo prstenu, ale lépe. 

Musíte si tak všímat i mapy na stole, protože často záleží, kde stojíte nebo kudy procházíte. Někde je vyznačený terén potemnělý a má nepříznivý vliv, pokud na něm stojíte a sem tam, narazíte na špatně schůdnou lokaci, takže buď přerušíte svůj pochod nebo odhodíte nějakou připravenou kartu před sebou vyložené max čtyři a výjimečně i více. Neignorujte nápady ostatních a komunikujte. Je žádoucí všechny kroky konzultovat s dobrodruhy u stolu. 

Nutno zmínit, že aplikace, poté co dohraje družina, aktivuje nepřátelské jednotky a posunuje hrozbu, což je ukazatel, který všem říká, kolik zbývá času na splnění cíle a výhru v kapitole. Když se naplní dokonce a není splněna podmínka vítězství, končíte nezdarem a někdy, může tak skončit celá kampaň. Nebo jen jdete dál, ale zůstanete bez bonusů, které jste mohli získat pro budoucí hry. Konec nastane i v případě, kdy zahyne celá skupina hrdinů anebo jen jeden a ostatním se nepodaří v následujícím kole splnit hlavní úkol. 

Útěchou jest, že se někdy dá hrozbu zpomalit, plněním žetonů hrozby nebo snížit její hodnotu splněním nějaké události na mapě. Také lze najít při cestách další předměty, získat pomocníky nebo zvířata jako další užitečný element. Připravte se ovšem na to, že se velmi pravděpodobně, nedostanete ke všem žetonům hledání, postav nebo hrozeb v herní oblasti. Bohužel, je někdy čas, tím největším nepřítelem, nemluvě o tom, že léčení postav ze zranění nebo psychické újmy, je extra těžké a někdy až nemožné. Lepší je předcházet zranění díky předmětům, a štěstí v podobě úspěchů na kartách u vyhodnocení zranění a útoku. Rozhodně tedy nelelkujte. 

No, a to jsme ještě ani nezmínili, že tu existují kartičky s efekty jako je Stráž, Sprint, Úkryt apod. Nebo můžete mít k dispozici modifikátory pro útok, jako je průnik, rozmach, omráčení ad. Všechno je však popsáno vcelku srozumitelně a abych se přiznal, celkově je to velmi jednoduchá hra, jakmile odehrajete prvních pár kol. Každé kolo má tři fáze a akce jsou jasné. Máte zpravidla jen dvě. Každopádně se můžete pohnout, bojovat nebo interagovat s žetonem ve své oblasti. Na vše ostatní jsou tu … karty, které máte na dobrání pro vyhodnocení nebo připravené před sebou. 

IMG_6464.JPG
IMG_6465.JPG
IMG_6466.JPG

Jednou blyštivá cetka, hlídkující elf, někdy skřet, jindy přízrak. 

Náhodě se ovšem nevyhneme, ale naštěstí to není na kostkách a dá se jít zdaru naproti. Jistá náhoda je ovšem dobrá věc pro variabilitu, kterou zesiluje několik dalších faktorů. Hrdinů a povolání je na výběr víc než pár a nemusíte vždy hrát to samé. Nikdy zase nevíte, na jaké lidi či předměty narazíte při putování a už vůbec nevíte, jak vám program připraví mapu a co na ni pustí. Dobré zmínit, že pokud máte více rozšíření a hrajete třeba jen první kampaň, mohou se v ní objevit potvůrky ze všech vlastněných krabic. 

Možná je méně komfortní, že na konci každého kola si musíte zamíchat svůj odhazovací a dobírací balíček, ale není to nic, za co byste hru zatratili. Za nás oceňujeme líbivé ilustrace na kartách i na mapových dílcích, které skládáte během hry, stejně jako náhodu v rámci aplikace. Příběhy jsou různé, a ačkoliv jde o souboj dobra se zlem, nemusí být kdejaký scénář jen o tomto konfliktu. Vývoj postav je pomalá záležitost a pravdou je, že přidávání karet je extra pomalé a hrajete tak vždy s tím samým, mírně doplněným balíčkem – taky záleží, kolik najdete znalostí. Naštěstí chápeme, proč tomu tak je a nijak nás to netrápilo.  

Cesta tam a zase zpátky, ale často jinak. 

Takže, jak si můžete domyslet, je obsahu dost, stejně jako znovuhratelnosti a doplňujeme, že kampaní, je také několik a můžete si za pár stovek další dokoupit, což doručí další hodiny zábavy a příběhů. Líbilo se nám, kolik toho nakonec můžete za své peníze dostat, jak lze všechna zakoupená rozšíření spojit, nenáročnost pravidel a kvalitní zpracování komponent. No a kampaňový systém v rámci her, kdy hrajete společně proti hře, nám přišlo trochu lepší než u kooperaček, které nefungují na takovém systému 

Jednoduchost a krása, kterou kazí snad jen špatný překlad, nulový insert, bez kterého je ukládání komponent po hře velké zlo a nutnost mít tu appku, která ovšem pomáhá a nikoliv škodí, takže bychom to nebrali jako čistý zápor. V jednom je to hratelné bez větších obtíží, ale ideální počet hráčů jsou 2+ (jako hra pro dva hráče funguje parádně). Ostatně, vždy je přihlédnuto na počet účastníků během hry. Máte rádi Pána Prstenů, Hobita nebo jakýkoliv další děj ze Středozemě? Tak PP je povinnost, která je kooperační a fakt super! Doporučujeme. 

 

Maximální počet hráčů: 1 - 5 

Ideální věk hráčů: 13+ 

Přibližná doba jedné hry: 60 minut – 2 hodiny 

Hodnocení: 85 %

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru