Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Sapphire HD4850 – elegantní volba pro menší monitory

Sapphire HD4850 – elegantní volba pro menší monitory

Recenze
Sapphire HD4850 512MB bulk, PCI-E_779609114
Sapphire HD4850 512MB bulk, PCI-E
Produkt není určen k prodeji.
Sapphire HD 4850 512MB Full Retail, PCI-E_1382566601
Sapphire HD 4850 512MB Full Retail, PCI-E
Produkt není určen k prodeji.
Sapphire HD 4850 512MB, PCI-E_842076833
Sapphire HD 4850 512MB, PCI-E
Produkt není určen k prodeji.

Nejen dražšími kartami jsou společnosti živy. Každý manažer ví, že dražší a lepší výrobky se prodají, ale ne v takové míře, aby mohly finančně zabezpečit firmu i další vývoj. Musí tedy existovat něco s dobrým výkonem a dobrou cenou pro většinu těch, kteří se výsledky drahých modelů rádi kochají, ale reálně pak pořídí výrobek levnější série. Připadá Vám to podobné situaci společností ATI a nVidia? Tak máte pravdu. ATI do této situace postavilo kartu HD4850, dnes v testech z výroby společnosti Sapphire!

V minulých testech jsme si užívali těch aktuálně nejvýkonějších karet na trhu. Ještě před otestováním té poslední nad 5000,-Kč, GTX 260, ale nahlédneme do nižšího cenového sektoru. HD4850 se pohybují od tři a půl do čtyř tisíc korun a to je už pro většinu z nás snesitelné.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Sapphire HD4850 512MB

Na rozdíl od HD4870, která je směrována cenou a hlavně výkonem k high-endu (můžeme tedy označit jako vyšší mainstream), je HD4850 tím aktuálně tou pravou střední třídou. Jádro RV770(Pro) není tak nataktované jako RV770(XT) u HD4870 a použito je jednoslotového chlazení. Na ostatní rozdíly se podívejme v tabulce:

HD3850

HD3870

HD4850

HD4870

Čip

RV670

RV670

RV770

RV770

Počet tranzistorů

666 milionů

666 milionů

965 milionů

965 milionů

Takt jádra

670 MHz

775 MHz

625 MHz

750 MHz

Typ pamětí

GDDR3

GDDR4

GDDR3

GDDR5

Takt pamětí

1660 MHz

2250 MHz

1986 MHz

3600 MHz

Velikost paměti

256-512MB

512MB

512MB-1GB

512MB -1GB

Takt jednotek

670 MHz

775 MHz

625 MHz

750 MHz

Počet jednotek

320

320

800

800

ROPs

16

16

16

16

TMUs

16

16

40

40

Šířka sběrnice

256bit

256bit

256bit

256bit

Výpočetní výkon

0.428 TFlops

0.497 TFlops

1.0 TFlops

1.2TFlops

V porovnání s minulou řadou jsou rozdíly mezi oběma aktuálními modely větší. U HD4850 jsou použity „pouze“ GDDR3, u HD4870 jsou hned GDDR5 a i takt jádra je o 125MHz vyšší u HD4870 než u HD4850. Jestli byl rozdíl ve výkonu obou karet starší řady okolo 15%, pak by se rozdíl aktuálních modelů měl pohybovat okolo procent 20, čemuž napovídá i maximální možný výpočetní výkon 1.0 TFlops proti 1.2Tflops.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Reklamní materiál ATI

Podrobnější porovnání se starší řadou můžete nalézt v dřívější recenzi na HD4870-OC. HD4850 obsahuje stejně jako její vyšší kolegyně UVD čip pro hardwarovou akceleraci pokročilých video kodeků , teselační jednotu pro více polygonů a s novým BIOS, který už mají všechny karty na skladě i šetřící utilitu ATI PowerPlay. Maximální odběr karty je 110W a stanovená cena ve USA je 199 dolarů, což je při přepočtu něco okolo třech tisíc korun. Pokud připočteme DPH, máme cenu, za kterou se prodává karta v našem e-shopu.

Představení

Grafickou kartu jsem dostal na zápůjčku přímo z našeho skladu před přibližně dvěma týdny. Starší verzi BIOSu jsem nahradil novější a porovnával jsem také s BIOS od společnosti MSI. Slibovaný postup aplikace nového BIOS zatím nemám schválený, a proto počkáme možná do příští recenze, kde se nám objeví dnes testovaná karta hned dvakrát v CrossFire.

Sapphire HD4850 512MB

Základní verze s menší krabicí a příslušenstvím nám pro dnešek plně postačí a pro příště se budeme těšit i na představení Full Retail balení Sapphire. Na trhu jsou zatím většinou základní verze se základními takty, stejně jako dnešní model. Prvním z výroby přetaktovaným modelem v nabídce je zatím nedostupný Sapphire HD4850 TOXIC, který má o celých 50MHz na jádře a 214MHz na pamětech více. Až bude k mání, určitě si ho také otestujeme.

Balení a příslušenství

Jak jsem naznačil, dnes budeme testovat kartu ze série Lite, která je v malé krabici pouze se základním příslušenstvím. Tento detail nemůžeme brát jako mínus, nýbrž je Lite set levnější a také není problém s tím „Kam všechny ty velké krabice schovat“.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Úzká krabice s kartou

Na přední straně úzké krabice vidíme rozjímající krasavici. Krabice je hodně tmavá a i slečna na ní není nejsvětleji zabraná, celkově tak toho moc nevidíme, což není chyba fotky. Barvy bych si představoval živější, chytlavější. Styl krabice mě prostě moc nezaujal.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana krabice

Na zadní straně je vypsáno, co všechno karta umí a má, co nalezneme v krabici a jak nekompromisní výkon nám nabídne. Na malém obrázku je opět sličná a tmavá bojovnice, tentokrát s mečem, se kterým vypadá, jak když ho drží poprvé v ruce. Nu…zde je potřeba oproti konkurenci ještě trochu zapracovat.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Malé rozměry krabice

Samotná krabice je malá a to není na škodu. Délku má o něco větší než samotná 24cm dlouhá karta a šířku taktéž. Sapphire se na obalu pyšní prvenstvím v počtu vyrobených karet s čipy společnosti ATI.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

I když se jedná o levnější verzi karty, příslušenství je standardní, průměrné. Obsahuje to, co většina karet z minulých testů:

• Rychlý manuál pro správné zapojení s popisem (Quick User`s Guide)

• Instalační CD s aktuálními ovladači (verze 8.500.0.0), programy a .pdf manuály

• Redukce DVI na D-Sub a HDMI na DVI

• Redukci na rozčlenění kompozitního výstupu

• Redukci zvukového koaxial výstupu

• CrossFire můstek pro spojení dvou grafických karet ATI v systému

• Redukci napájení z molex na 6pin PCI-E

Grafická karta

Grafická karta vychází z referenční výrobní podoby. Má klasický chladič, velmi podobný předchozí verzi Radeon HD3850.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pohled na kartu z vrchu

Chladič je jednoslotový a dostačující. Je možné ho nahradit jiným, se kterým dosáhneme nižších teplot, ale musíme zajistit vhodné chlazení i pro napájecí čipy, které se jinak přehřívají. Jediným rozdílem je tak oproti výrobní ATI verzi samolepka výrobce Sapphire.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Atraktivní vzhled

Nevýhodou jednoslotového chlazení je větší zahřívání vzduchu ve skříni, neb není odváděn ven jako při chlazení přes dva sloty. Tomu pomůže přídavný ventilátor do zadní pozice ve skříni, který právě teplo z této oblasti bezpečně odvede.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výstupy na zadní straně

HD4850 má v zadní části celkem tři obrazové výstupy. Dva jsou digitální DVI a jeden kompozitní pro přenos na televizní obrazovku. Výrobci by mohli místo jednoho DVI konektoru dávat moderní HDMI výstup, který je už poměrně rozšířený.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Napájecí část karty

Maximální spotřeba grafické karty je 110W a pokud je to hodnota reálná, pak je zajímavá spotřeba v klidu – o tom později. Přídavné 6pin napájení by teoreticky pro majitele základních desek s PCI-E verze 2.0 nemuselo být, ale raději ho zapojte.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Průduchy v měděném chladiči

Celé pasivní tělo chladiče je měděné a otevřené průduchy pro odvátí teplého vzduchu pryč jsou po celém obvodu karty. Při zapojení do systému a zatížení se na chladič a větší část červeného PCB nedá moc sahat, neb teplota je vyšší, než by se Vaší kůži líbilo.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Potisk Sapphire

Polepení umělohmotného krytu chladiče je decentní, ale hezké. Karta vypadá hned o něco více k světu, než když je zabalena v nevýrazné krabici.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana karty v oblasti čipu

Doba pokročila a na zadní straně není moc míst prázdných jako třeba na 9600Pro, kterou jsem tu shodou okolností nedávno měl (nebojte, nebudu ji testovat proti těmto kartám). Obvody jsou natěsnány k sobě a je fascinující, jak složité sítě na PCB najdeme. Zadní strany v oblasti čipu se po zapnutí PC dotknout kvůli vysoké teplotě také nedá.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celá karta v atraktivní poloze

Stejně jako HD4870 působí i HD4850 na pohled hezky, výrazněji. Měděné části spolu s červenou a černou barvou jsou lákavé, což se o černých obalech karet nVidia říci nedá. Krása je dobrá, ale zbývá pro ni až některé z pozdějších míst na stupnici při výběru pro koupi. Nás zajímá výkon. Shlédněme ještě celou zadní stranu karty a pojďme se přesvědčit, jak výhodná či nevýhodná koupě HD4850 vlastně je.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana karty posetá obvody

Nastavení – informace o kartě po zapojení

Program GPU-Z je vhodný pro podrobné prozkoumání technických hodnot karty a jeho výhodou je mimo jiné také zobrazení verze BIOS.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Informace o kartě z programu GPU-Z 0.2.6

Při snímkování jsem měl nahraný poslední BIOS od MSI s označením, které vidíte. Přehled stažitelných BIOS pro HD4850 naleznete například zde. Jádro je vyráběno pokročilým 55nm procesem, má 800 výpočetních jednotek. Karta nese 512MB pamětí GDDR3 a má referenční takty 625/993MHz (jádro/paměti).

Testovací sestava a nastavení systému

Testovací sestavu jsme oproti minulým testům nijak neměnili, zůstává stále stejná – výkonná, ale ne cenově nedostupná. Celková pořizovací cena by (pokud bereme v úvahu zapojení tradiční HD3850 512MB) v e-shopu nepřesáhla dvacet tisíc korun (nepočítáme monitor).

Procesor

Intel Core 2 Quad Q9300 (2.5GHz)

Chlazení

Thermalright Ultra-120 eXtreme + 120mm Tt fan

Základní deska

Gigabyte GA-EX38-DS4

Operační paměť

Corsair 2x2GB DDR II 800MHz XMS2 DHX CL4

Grafická karta

Dle testu

Pevný disk

Western Digital Caviar SE16 - 640GB SATA II

Zdroj

Corsair Power Supply HX520 520W

OS

Windows Vista Home Premium 64-bit SP1

Monitor

HP w2408h 24“ max. 1920x1200

V diskuzích se objevily i příspěvky, které označují procesor za málo výkonný a brzdící nejvýkonnější grafické karty. Pokud to vezmu z hlediska uživatele – bylo by smutné koupit si za více než 5 000,- Kč procesor, který by nestíhal obhospodařovat jednu grafickou kartu. Reálně to opravdu stíhá a nemá s jednou grafickou kartou problém. Procesor jsem přetaktoval na 3GHz a otestoval na několika hrách. Nárůst snímků nebyl větší než 2-3FPS z více než sta (UT3 a Bioshock), což odpovídá nárůstu výkonu procesoru. Pokud by procesor kartu brzdil, nárůst by byl v desítkách FPS. Operační paměti jsou nastaveny standardně na časování CL4 při 4-4-4-12 (2.2V).

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Testovací sestava

Způsob testování

Testování probíhá ve třech herních rozlišeních. Maximální je 1920x1200, střední 1680x1050 a nejnižší 1280x1024. Větší rozlišení nemá smysl, neb testy jsou tvořeny na praktické porovnání pro běžné uživatele.

Nastavení úrovně detailů je vždy specifikováno i s postupem měření u každé hry. Detaily a vyhlazování byly voleny podle celkové náročnosti vzhledem k dalšímu testování i méně výkonných grafických karet. I tak jsem velmi často použil nastavení maximální. Vyhlazování AA nebo AF jsem volil pouze podle možností ve hře a nevynucoval jsem ho přes nVidia nebo ATI ovladače, neb to většina z normálních uživatelů také nedělá. Hry jsou řazeny abecedně. Všechny hodnoty FPS jsou měřeny pomocí programu FRAPS. Sedm her je s použitím DX10, devět s DX9. Pro lepší orientaci jsem v grafech zvolil označení ♦ pro aktuálně testovanou kartu, označení budu používat pro přehlednost i v dalších recenzích.

Použité ovladače:

HD4850 – Catalyst 8.7 (8.512.0.0)

3DMark 2006

Nejznámější grafický benchmark vyžadovaný uživateli v každé recenzi grafických karet. Jeho výsledky nejsou vhodné pro určení výběru grafické karty ke koupi. Výsledky uvádím pouze ze zajímavosti.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celkový výsledek ovlivňuje i použitý procesor, což je další prvek v nemožnosti porovnání s ostatními uživateli. Abych dokázal pradivost tvrzení o vlivu procesoru, zkusil jsem testovací Q9300 přetaktovat na 3GHz a změřit výsledek. Celkově karta dosáhla součtu 12729, přičemž SM2.0 Score bylo 4791 a SM3.0 Score 5740.

Assassin`s Creed (DX10)

Datum vydání hry

Duben 2008

Typ hry

Akční

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Běh od studny k hradu a běh od hradu ke studni, první lokace ve hře

Počet testování FPS

4 (2x2)

Použitý patch

Verze 1.01 (DX10.1) pro karty ATI a verze 1.02 (bez DX10.1) pro karty nVidia

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Bioshock (DX10)

Datum vydání hry

Srpen 2007

Typ hry

FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Poměrně nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Průběh po dobu 35 sekund celou silvestrovskou restaurací s bazénkem, lokace před prvním setkáním se sestřičkou (Little Sister)

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Call of Duty 4: Modern Warfare (DX9)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních, 4xAA, 4xAF

Způsob testování hry

40 sekund aktivního hraní mise „Shock and Awe“ – ostřelování pozemních jednotek Al-Asada ve městě z vrtulníku

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.6

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Call of Juarez (DX10)

Datum vydání hry

Květen 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

30 sekund běhu od chaty místního šílence k mostu přes řeku

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.1.1.0

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)

Datum vydání hry

září 2007

Typ hry

RTS (Real-Time Strategy)

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

1

Použitý patch

Verze 2.301

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Crysis (DX10)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na „High-Vysoká“ bez AA ve všech rozlišeních

Způsob testování hry

Běh po dobu 30 sekund u pobřeží přes velitelství Korejců

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.2.1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

F.E.A.R.: Perseus Mandate (DX9)

Datum vydání hry

Únor 2008

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

1

Použitý patch

Verze 1.0

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (DX9)

Datum vydání hry

Červen 2007

Typ hry

Akční/taktická

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, AA, 16xAF

Způsob testování hry

Běh po dobu 30 sekund v první misi skrz vesnici

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.05

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hellgate: London (DX10)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

RPG (Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na high, detaily zapnuty, AA

Způsob testování hry

Reálné hraní, zabíjení zombií v mapě Tottenham Court Road

Počet testování FPS

5-6

Použitý patch

Verze 1.2

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Mass Effect (DX9)

Datum vydání hry

Červen 2008

Typ hry

FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, AF

Způsob testování hry

Běh po dobu 40 sekund v terénu od skal k základně na Eden Prime

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.0

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Medal of Honor: Airborne (DX9)

Datum vydání hry

Září 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Poměrně nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum

Způsob testování hry

Měření FPS při tréninku seskoku padákem, měřeny 3 seskoky

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.3

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Need for Speed: ProStreet (DX9)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

Závodní

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, 8xAA, AF

Způsob testování hry

Tréninková jízda bez protivníků po dobu 45 sekund na trati Nevada

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

TrackMania Nations Forever (DX9)

Datum vydání hry

Duben 2008

Typ hry

Závodní

Náročnost na systém

Střední

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum kromě Bloom a rozostření, 8xAA, 16xAF

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

1

Použitý patch

Patch 1

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Unreal Tournament 3 (DX9)

Datum vydání hry

Listopad 2007

Typ hry

FPS (First-Person Shooter)

Náročnost na systém

Poměrně nízká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum

Způsob testování hry

Měření přímo při hraní první mapy v single-player kampani

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.2

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

World in Conflict (DX10)

Datum vydání hry

září 2007

Typ hry

RTS (Real-Time Strategy)

Náročnost na systém

Vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na profil „High-Vysoká“, 2xAA, 2xAF

Způsob testování hry

Herní benchmark

Počet testování FPS

2

Použitý patch

Verze 1.008

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zaklínač (The Witcher) (DX9)

Datum vydání hry

Říjen 2007

Typ hry

Akční RPG (Role-Playing Game)

Náročnost na systém

Poměrně vysoká

Testované nastavení hry

Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF

Způsob testování hry

Běh po dobu 50 sekund po nádvoří hradu na začátku hry

Počet testování FPS

3

Použitý patch

Verze 1.3

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Spotřeba systému

Spotřeba grafické karty, resp. celého PC je v dnešní době důležitá. Neřekl bych, že rozhoduje 10 nebo 20W, ale pokud je spotřeba grafiky v klidu o více než 20W vyšší než u srovnatelné karty, dá se hovořit o velkém plusu. Spotřebu v klidu (idle) měřím bez zatížení ve Windows. Maximální spotřebu v zátěži měřím u náročné scény ze začátku hry Bioshock, kde se objevuje oheň i voda najednou.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Spotřebu jsem u karty měřil se dvěma BIOS. První byl aktuální Sapphire z 2.6.2008, který má ve 2D bez zatížení takty 500/750MHz a hodnoty spotřeby s ním jsou uvedeny v tabulce. Druhý byl BIOS MSI z 5.6.2008, který má takty v 2D klidu pouze 160/500MHz. Oba pak mají stejné maximální takty 625/1986MHz, tedy referenční. V porovnání dosáhl MSI BIOS menší spotřeby v klidu 116W ku 122W u Sapphire a v zatížení 224W ku 222W u Sapphire. Ač je tedy snížení taktů u MSI BIOS velké, spotřeby se dočkáme menší „pouze“ o 6 wattů, ale i to je dlouhodobě dobrá hodnota.

Teplota

Teploty odebírám z programu GPU-Z verze 0.2.6. V programu se nachází teplot GPU více. U karet nVidia beru první teplotu „GPU Temperature“ a u karet ATI jedinou hodnotu „GPU Temperature“. Celkově jsou teploty nižší díky stále otevřené skříni bez bočnice, ale ta je otevřená stejně u všech testovaných karet. Jediný menší nedostatek je neklimatizovaná místnost, kde se teploty mění v závislosti na teplotách venku. Při vedrech je teplota až 28°C, při letních deštivých dnech okolo 25°C. Tři stupně Celsia tedy můžeme brát jako možnou výchylku. Maximální teploty jsou odebírány při zatížení programem ATI Tool. Minimální pak v klidu při běhu Windows Vista.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Teploty v klidu i zátěži jsou u Sapphire HD4850 a ostatních HD4850 s referenčním chladičem i přes nejnovější BIOS vysoké. Neznamená to však, že by 90°C vadilo chodu karty. Grafické karty jsou stavěny pro výdrž v teplotě jádra až nad 100°C. Použité referenční chlazení je jednoslotové a dostačující. Při zátěži je sice pěkně rozpálené, ale musíme brát v úvahu, na jakou plochu vyzařuje čip teplo. Je velmi malá a tak teplota je vyšší. U GTX 280 je naopak plocha více než dvakrát větší a teploty v zátěži má podobné a to bereme v úvahu i mnohem lepší dvouslotový chladič. Měřil jsem také s použitím MSI BIOS a bez zatížení byla teplota s nižšími takty jen o 1-2°C lepší než s BIOS od Sapphire. Celkově se teplot nemusíme bát a kdo i přesto ano, pořídí si třeba Accelero, dá pasivy na napěťové čipy a bude mít teploty o 20 stupňů nižší, s přídavným ventilátorem ještě nižší.

Hlučnost

Měření hlučnosti probíhalo subjektivně dle mého ucha. Na stupnici od 1(ticho) do 10 (lux) porovnávám grafické karty při zátěži ve hrách a v klidu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hlučnost referenčního chlazení ATI HD4850 je realtivně nízká. V klidu od okolních ventilátorů ve skříni nerozeznatelná, dávám ta tři. S BIOSem MSI jsou sníženy i otáčky o přibližně 200ot./min (na 1400ot./min) a tak je s ním ventililátor i při vypnutí ostatních ve skříni skoro neslyšitelný a dostal by známku 2. V zatížení má ventilátor otáček za minutu přes 5000 a opět dochází ke kolísání dle potřeby chlazení. Není tolik slyšet vyfoukávaný vzduch jako spíše pískání. Naštěstí není uchu nepříjemné a není siné, pohybuje se na úrovni dříve testovaných karet.

Minimální FPS

Minimální počet snímků je u her velmi důležitý. Průměrná hodnota může být třeba 45FPS, což na hraní bez sekání plně stačí, ale pokud je u průměrných 45FPS minimálních 15FPS, pak už se o hratelnosti dá pochybovat. Hodnoty uvedu v tabulce i s barevným označením, které je lehce nadneseno realitě – s minimální hodnotou 29FPS si zahrajete dobře, ale já ji už beru jako mezní pro červené označení. Je to z důvodu netestování těch nejnáročnějších lokací ve hrách a z důvodu, že každý nemá takovou sestavu, jako je ta testovací. Dávám tím výsledkům větší vůli. Takže ani červených políček se bát nemusíte, pokud nejdou pod 20FPS.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

LEGENDA:

Tmavě zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá (80 FPS a více)

Světle zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá až na možné výjimky (40-79 FPS)

Oranžová = hra je v daném nastavení stále dobře hratelná, ale může nastat občasné sekání (30-39 FPS)

Tmavě červená = hra je v daném nastavení špatně hratelná, propady FPS jsou takové, že sekání je časté, ne-li stálé (1-29FPS)

Minimální FPS jsou až na výjimky dobré. Oproti ostatním kartám přibylo pár červených a oranžových míst. U her Crysis, Hellgate London a World in Conflict bylo vidět občasné sekání – pro vhodnou hratelnost bychom museli s touto kartou ubrat z testovaných nároků. Do grafu minimálních FPS není zařazena hra Company of Heroes: Opposing Fronts, neb hodnoty minimálních FPS dosahují v benchmarku i hodnoty 0.

Souhrnné grafy

U porovnávání souhrnného výkonu uplatňuji metodiku nejvýkonnější karty. U každého rozlišení v každé testované hře má nejvyšší hodnota dosažená jakoukoli kartou přiřazeno hodnocení 100%. Od toho se odvíjí nižší procenta ostatních karet, které dosáhly výsledku horšího. Po propočítání všech výsledků procenta sečtu. Grafická karta s nejvíce body je ta celkově nejvýkonnější a počítáme s jejím součtem procent jako se základem (100%=nejvýkonnější). Podle porovnání procent dalších karet s procenty karty nejvýkonnější se pak odvíjí jejich celkový procentuelní výkon oproti nejlepší kartě.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

74,2 procenta z výkonu 9800GX2 a 75% z výkonu 280GTX OC v nejnižším měřeném rozlišení je skvělý výkon. Za skoro třetinovou cenu tříčtvrtinový výkon je výzvou pro uživatele s 19“ a menším monitorem. Tím se jen dokazuje, že HD4850 je stavěná především na nižší rozlišení, kde podává nejlepší výsledky. 86% výkonu HD4870 OC je při porovnání cen také skvělé.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výkon HD4850 s vyšším rozlišením viditelně klesá. Stále to však stačí na bezmála 70% výkonu 9800GX2. Oproti HD4870-OC od společnosti MSI má HD4850 od Sapphire 81,6%, což se přibližuje očekávanému rozmezí okolo 20% mezi výkonem obou karet z nové série ATI.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čím více, tím méně aneb čím větší rozlišení, tím více HD4850 zaostává. Výsledek 67,2% ale není vůbec špatný. Ve většině testovaných her stačil na plynulou hratelnost a to je hlavní. Je nám jedno, jestli ve hře získáme 100 nebo 67FPS, obě hodnoty jsou stejně hratelné a rozdíl nikdo nepozná.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celkový výkon Sapphire HD4850 ve všech rozlišeních je 70,4%. Znamená to, že rozdíl mezi oběma kartami ATI nové série je velmi podobný rozdílu HD3870 a HD3850 ze série předešlé. Znamená to také velmi dobrý výsledek oproti kartám high-endovým, kde hlavně u firmy nVidia jsou i snížené ceny modelů GTX2xx a 9800GX2 stále moc vysoké.

Cena a porovnání cena/výkon

Cena HD4850 je zatím nejnižší ze všech doposud testovaných karet. Pohybuje se okolo 3500,-Kč s DPH a to je solidní nabídka pro většinu průměrných uživatelů a zákazníků.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nejlevnější HD4850 je od společnosti Gigabyte. Testovaná karta od Sapphire má cenu o necelé dvě stokoruny vyšší. Aktualizoval jsem i ceny ostatních grafických karet, většina z nich šla v posledním týdnu lehce nahoru a lepší to zřejmě nebude. Česká koruna má být i nadále zeslabována ze strany ČNB, a proto pokud chcete nakoupit za skvělé ceny, je na to příležitost právě teď, neb podle analytiků už dolar dolů nepůjde. Cena MSI HD4870-OC se nám snížila už na 5760,-Kč, což je vhledem k lepšímu chlazení a výkonu oproti základní verzi výborné.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V poměru cena/výkon HD4850 vládně, to už tak ale u levnějších karet bývá. Tím bych ale nechtěl nijak zmenšovat význam grafu. Je z něj dobře vidět, že HD4850 je pro nás skoro dvakrát výhodnější koupě než obě high-end nVidia karty.

Klady a zápory

+

-

Výkon v nižších rozlišeních

Teploty (chlazení)

Cena

Spotřeba

Kladem HD4850 je zcela nepochybně výkon v nižších rozlišeních, hlavně v testovaném 1280x1024. Cena karty je pro běžné uživatele velmi příjemná a se spotřebou je to stejně tak. Mínusem jsou vysoké teploty, které ale zase nepředstavují žádnou hrozbu, vždyť v zátěži je na tom GTX280 nebo referenční HD4870 velmi podobně.

Celkové hodnocení

V dnešní recenzi jsme si představili novou grafickou kartu ATI zaměřenou na nižší mainstream – Sapphire HD4850. Souhrnné poznatky z testování jsou:

Výkon – je za danou cenu vysoký, představuje více než 70% výkonu MSI 9800GX2 a 280GTX OC od MSI. Za svou kolegyní ze z nové série - HD4870 zaostává celkově o 18% avšak pouze o 14% v rozlišení 1280x1024. Je tak velmi vhodnou volbou pro hráče s monitory do 19“ včetně.

Provozní vlastnosti – délka karty je 24cm. Napájení má 1x6pin, který by zřejmě u základních desek s PCI-E 2.0 ani nebyl potřeba. Spotřeba je nejnižší z testovaných karet, velmi dobrá. Teploty jsou vysoké, ale nebrání správnému chodu karty. Hlučnost karty je v klidu velmi dobrá, v zatížení se zvyšuje, ale není větší než u dříve testovaných karet.

Cena – ceny všech grafických karet šly v posledním týdnu mírně nahoru. HD4850 je skvělou kartou v poměru cena/výkon. Pokud uvažujete o zakoupení nové grafiky kolem 3 tisíc korun, určitě se Vám přídavek 500,-Kč nad limit vyplatí.

Celkový verdikt – model HD4850 od společnosti Sapphire mohu doporučit. Majitelé menších monitorů si přijdou za nízkou cenu na své a ti s většími obrazovkami také nezarmoutí. Jedná se o velmi výhodnou koupi s podporou nejnovějších technologií.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (80)

Kopírování článku

to už sem někde viděl:D

@O.Macek: Dobrý den,článek jste nikde vidět nemohl, je týden napsaný a vychází pouze tady. Test na HD4850 jste mohl vidět v každém IT HW magazínu na internetu.

@Tomáš Hort: presne tak :) kdyby byl okopirovanej tak by tam byl napsanej zdroj :) ale tohle ma CZC z vlastni tvorby :)

@xXxHomer-SimpsonxXx: Tohle je naprosto originál! můžu se zaručit

@lajcik: jak to víš?

Ja jsem tuhle recenzi nikde nevidel

a do 4850 du pac stejne na 17'' lcd vetsi rozliseni nez 1280x1024 nema cenu

@k3rb3r0s: Souhlas, na 1280x1024 opravdu nema smysl nic silnejsiho nez HD 4870 nebo 9800GTX+. To kamos ma 19" a koupil si CrossFire (!) dvou HD 4870... Ja mu rikam kdyby sis radsi koupil jen jednu a k tomu vetsi monitor, ale on ne, musi vyhazovat prachy za zbytecnost...

@SirIndy: Hodla CZC udelat i rencenzi na kartu od Nvidie 9800GTX+ ? jenom me to zajima, A jeste bych se chtel omluvit omylem jsem dal za clanku za 5 ;) no stane se

@pštros: I mě se to několikrát u jiných článků stalo.
IMHO mají na CzC špatně tlečítko "známkuj". Označím "1", chci to potvrdit a stačí malá nepozornost a je z toho "5" a "známkuj".
Stačila by jenom u kousek větší mezera!

@pštros: Dobrý den,recenzi na 9800GTX+ jsem chtěl udělat, ale po tom, co dostávám od uživatelů známky 5 za články, již zřejmě nedostanu možnost ;).
A teď vážně - samozřejmě i 9800GTX+ je v plánu, bohužel čas je tak trochu neúprosný a utíká rychleji, než bych chtěl. Jedna recenze pár dní trvá a tak si musíme na 9800GTX+ počkat. Mám tu aktuálně přetaktovanou verzi 9800GTX, tak zřejmě bude nejdříve ona.

@SirIndy: Tuto kartu bych si chtěl dnes obědnat,mám "17 monitor,ale chtěl bych něco novýho.Tak sem se díval na ty devatenáctky a sympatický mi přišlo tohle http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=54173 . Je to dobrá volba? a nebo víte o něčem lepším,za stejnou cenu(cca4k). Děkuju moc

@karbec: Dobrý den,monitor jsem nikdy na živo neviděl, ale parametry jsou rozhodně velmi dobré. Osobně jsem spíše přes značky Samsung nebo HP, ale i Asus má některé monitory na úrovni. Zkuste se ptát přímo v diskuzi k danému monitoru.

@SirIndy: jen rychlý dotaz - vyplatí se na 19" pořizovat 2x 4850 nebo stačí jen jedna, max co na tom monitoru jde tak je 1280*1024, a když bych koupil nový větší monitor, řekněme 22" nebo 24" bude to šlapat bez škobrtnutí? :), díky za odpověď

@MCarek: Já osobně bych i u 19ky LCD koupil jen jednu, ale záleží na zbytkové konfiguraci PC, kterou jste nenapsal. Potom se špatně odpovídá. Při větším monitoru bych uvažoval spíše o jiné, výkonnější, grafické kartě.

@blackskull: procík mám X2 5000+ BE na 3.1GHz a DFI desku 790FX, 2GB 1066MHz CL5 kingston ram, jde mi o to když budu kupovat věrší monitor že mi to ta karta utáhne a už nebudu muset kupovat další :), díky za odpověď

@MCarek: Dobrý den,procesor je v pořádku. Při 1680x1050 je výkon také velmi dobrý a každá hra z testovaných se dala bez problémů hrát. A protože jsou hry nastaveny na velké detaily, tak myslím, že s kartou si minimálně rok-dva vystačíte velmi dobře.

@MCarek: Dobrý den,pro rozlišení 1280x1024 absolutně stačí jedna HD4850. O tom byla celkově recenze, tato karta je nejvhodnější právě pro toto rozlišení. Pokud by jste chtěl dvě do Crossfire, musíte brát v potaz, že potřebujete silný procesor alespoň na 3GHz (Core 2 nebo Phenom/Athlon X2), aby obě karty utáhl a nebrzdil je.

@Tomáš Hort: jen tak mimo tak jsem si objednal 9800GTX+ po dlouhem vahani kdzy jsem mel v kosiku tuhle tak sem porad stridal ATI nvidia atd....protoze jsem si rekl Direct 10.1 800sp ;) , ale nakonec pro me vyhrala 9800GTX + stejnz vzkon a pro muj 17" monik bohate postaci ale hlavne kvuly 2 slotovemu chlazeni. A hlavni duvod je ze ma PhysX vim ze je to zbytecne ale za zkousku nic nedam(dlouho chci zkusit Graw) a jeste ktomu ze je to stejne vykonne jako 4850 a ze je drazdi tady na czc v radu o 500.- proste na tech par mesicu nez vujdou nove rady grafik bohate postaci ;)

@Tomáš Hort: Na rozlišení 1280x1024 stačí HD3870, HD4850 je použitelná i v rozlišení 1680x1050 a dokonce i s vyhlazováním (neříkám, že ve všech hrách, ale v naprosté většině), navíc s novými catalysty bude výkon pozvolna narůstat.

@SirIndy: S prominutím je to v_l, na 19" monitor stačí HD3870, dobrá HD4850, ale HD4870 je už na 20 a 22" monitory a do crossu dát 2xHD4870 to je na 24-30" monitor. To je špatný, když si nenechá poradit a vyhodí z okna 6000,-

HD 4870 X2

Bude i recenze HD 4870 X2 at je to kompletni vsechny HD 4xxx a GTX 2xx ???

@SirIndy: Dobrý den,recenze na HD4870X2 bude, karta je na cestě. Ač to na konci recenze oproti originálu, který jsem poslal není, tak příští test bude GTX 260, která byla otestována velmi podrobně a výsledky jsou velmi zajímavé. Pak je tu také test HD4850 Crossfire s novými ovladači...

@Tomáš Hort: Je jasné, že i recenzentův den má jenom 24 hodin, ale myslím, že jste zároveň s HD 4850 měli otestovat i 9800 GTX+. Tyhle karty stojí proti sobě výkonem, cenou i určením pro spíše menší monitory.

Drobné chybky

super recenze, moc se mi líbí jen jí trochu kazí drobné chybky, v odstavci Testovací sestava a nastavení systému se zmiňujete o 3850 (asi překlep :)), a i když uvádíte že 3D Mark 06 není objektivní je v grafu napsaná 4870 OC od MSI (asi špatný obrázek)

@MCarek: Dobrý den,HD3850 není překlep. "Celková pořizovací cena by (pokud bereme v úvahu zapojení tradiční HD3850 512MB)" - to znamená, že normální testovací sestava používaná na testování komponent (základní desky, disky...) stojí do 20 tisíc korun. V mé testovací sestavě je právě HD3850.U 3DMarku se ne mou vinou vloudil graf z předchozí recenze. Už by měl být opravený. Děkuji za příspěvek

Hezká recenze a takovej dotaz

Tahle recenze se mi moc líbila jako všechyn recenze o VGA na czc.
Když si koupim HD4850 třeba od saphire a bude mít sarý bios a nahraju si novej přijdu tim u CZC o záruku ????.
Každopádně HD4850jue nádherná hra pro lidi který nemaj tolik peněz nebo nechtěj tolik investovat ,když si vemu že před rokem a půl sem dal 3500,- za X1650pro :-D :-D tak ta cena za HD4850 je krásně směšná :-)

@piro:cz: no s tím biosem by to asi nemel být problem. ja kdyz vzpomenu, jak sem pred rokem daval 3500 za EAX1950XTX tak se taky smeju a za rok se budu smát, jak sem pred rokem dal 3500 za HD4850 :) a za dalsi rok se zase budu smat a pak zas a zas :) defacto meceka vysmaty zivot

@piro:cz: Dobrý den,oficiální stanovisko přímo od techniků: "Pokud flashujete oficiálním biosem, tak o záruku nepřijdete." Je to podobné jako u základních desek.

Mam ji doma od včera :)

Včera jsem si koupil HD4850 od GIGABYTE, ale zaráží me, proč má 4850 od gigabyte menší výkon než vámi testovaná. mám desku Gigabyte MA790X-DS4 - AMD 790X s CPU AMD Athlon 64 X2 5600+. Vyměnil jsem chladič za Zalman VF900-Cu a na napájení dal Primecooler PC-RHS2, tak jsem zvědavý, jestli s ním popoženu jádro na 675MHz :) Nevím, jestli nejsem staromilec, ale teploty v iddle kolem 80°C me děsí. Večer se na to podívám a určitě napíšu, jak se zadařilo

@Vejmitsch: takže, nainstaloval jsem na kartu výše zmíněný chladič zalman a podělím se o pár postřehů - teplota jádra se snížila z 80°C na skutečně velmi příjemných 40°C s minimálními otáčkami (reguluji manuálně), v zátěži se teplota vyšplhala na 60°C (hrál jsem GRID race driver na plne nastavení s 1680*1050). Pomocí utility jsem dosáhl takt jádra 690MHz (ale myslím, že by se dalo i těch 700MHz) s tím, že teplota nepřekročila 65°C. Bohužel jsem ale zjistil, že moje oblíbená hra Warhammer 40k Dawn of War - SoulStorm se občas kouše (jediná). Na napájecí část jsem nalepil hliníkový heatsink, zkoušel jsem později, co to udělá, když ho sundám - neudělá to zhola nic. Je třeba zmínit, že s orig. chladičem je karta tichá, ale hřeje. Se zalmanem je karta tichá a hřeje podstatně méně, na jádro jsem použil . večer nahraju fotky, jak karta vypadá s instalovaným zalmanem. S výkonem jsem spokojený a kartu mohu doporučit.

@Vejmitsch: Dobrý den,to je dobré slyšet, že karta lze takhle hezky upravit na teploty, které jsou opravdu nízké. Doufejme, že se co nejvíce výrobců uchýlí k nasazení alternativního chladiče přímo z výroby. Děkujeme za hodnotný příspěvek.

@Tomáš Hort: někteří výrobci mají edice s lepším chladičem samozřejmě za vyšší cenu., pak nechápu proč někdo kupuje levnou s referenčním když pak k tomu přikoupí chladič , ale zas na druhou stranu někteří výrobci zase vydávají karty jen třeba s jednoslotovým chlazením a pak je to o značce

@Vejmitsch: herdek práce, PROSÍM funkci EDIT :)hřeje podstatně méně, na jádro jsem použil klasickou stříbrnou pastu od articcooling :)

@Vejmitsch: jako bez chladiče na napájecích obvodech hrát je trochu risk ne? možná to chvíli vydrželo ale při delším použití nevím nevím

@mg426: ale ony se ty napájecí obvody temer nehreji :) sice vim, ze rukaneni teplomer, ale prst na nich v klidu udrzim. vcera jsem hral asi 4 hodky a nic jsem nepozoroval a to ani ve chvili, kdy jsem si dal jadro na 700MHz

@Vejmitsch: tak to je úspěch teda, ale proč tam ten pasiv na těch obvodech teda je?

@mg426: to nevím :) ale pro jistotu jsem tam ty pasivy poradne nelepil. jjeden ale asi az na 50ty pokus, proste mi jeden nedrzel a to jsem odmastoval jak blazen. A dalsi postreh je, ze pokud se netoci fan na chladici u zalmana, tak to pasivne neuchladi :)

Pěkná recenze

Pěkná recenze dávám za 1.Když se podíváme jaké je teď bitva u grafických karet, tak takové recenze mohdy rozhoduji mezi volbou,poť nemáme každý znáš svou oblíbenou značku.Jsem milovníkem Invidie,ale ATI teď předvádí parádní kousky řady 48xx.

@michal tomastik: Dobrá recenze,grafika je v klídku,máme odzkoušeno,jen se trochu víc přehřívá...:-D

@michal tomastik: Moc pěkná recenze. Chválím:-D

Autor se neubránil a praskla ta manipulativní "pr" tendence

viz... propad 4850 v 1920x1200 komentuje : Je nám jedno, jestli ve hře získáme 100 nebo 67FPS, obě hodnoty jsou stejně hratelné a rozdíl nikdo nepozná., ---- pokud vidím dobře tak to jsou procenta v tom grafu a ne fps protože reálně třeba 67 procent z 30fps je nehratelné///. Já nevím, ale recenze by měla být nestranná, ale toto....:(

@mg426: Dobrý den,ano, ale vše je objasněno. Nejdříve píši, že HD4850 ve vysokém rozlišení zaostává. To samotné by ale mohlo být bráno poměrně špatně (asi tak špatně, jako jste to vzal vy), i když to tak špatné reálně není, a proto upozorňuji, že rozdíl mezi vysokými FPS je pouze psychycký, když víme, že karta má víc. Tím zase neříkám, že ve všech hrách je to takové a také upozorňuji, že pouze ve většině (ne ve všech) jsou hodnoty plně dostačující. Recenze je nestranná, je mi jedno, kterou kartu mám v počítači na testy. Ale musím ohodnotit výsledky, tentokrát jsem to provedl takto.

@Tomáš Hort: prosím CZC o funkci EDIT!!!!
věta "rozdíl mezi vysokými FPS je pouze psychycký" je drsná. všichni víme, že tam má být psychologický

@Vejmitsch: Dobrý den,ano máte pravdu. Já jsem si po sobě příspěvek přečetl a také se mi to nezdálo, jen s tím nic neudělám.

@Tomáš Hort: to není proti vám :) ale proti chybějící funkci EDIT. kdyby to člověk mohl editnou třeba jen do 5ti minut po odeslání.sorry za offtopic :(

@Vejmitsch: no nevím jak by to dopadlo s tou funkcí edit, to by bylo taky dvousečné že:)

@mg426: Rozdíl mezi 67 a 100 FPS není psychický,projeví se to na plynulosti hry a ryhlosti odezvy PC.Tzn pokud je karta výkonější,zvládá hru rychleji zpracovávat a projeví se to na vyšším FPS.Někde tady na CZC je diskuze kde skupinka lidí neustále tvrdí že když hrajete na 60fps a na 200fps není ve hře poznat rozdíl,protože LCD stejně nedokáže vykreslit více než 60 snímku za vteřinu,já jsem ovšem jiného názoru..rozdíl by to nebyl pokud by se jednalo o video,kde vám film nepoběží plynuleji pokud budete mít více jak 60 FPS,ovšem hra je neco jiného.Každé FPS navíc se počítá i když nad 60 snímků je nárůst plynulosti jen velmi slabě znatelný.Samozřejmě je to každého věc ale pro hry je vždy lepší mít výkonější grafiku která vám do co nejvíce FPS.A i když je to nyní zbytečné,do budoucna tím pravděpodobně neopovrhnete.

@korabt: Ano je tady diskuze a je take pravda ze clovek muze poznat nekolikamilisekundove zaseky (napr ze se zasekne obraz na 100 ms ale pote uz jde dale rychlosti napr 100 fps, z toho plyne ze celkove bude mit obraz 90 fps ale i presto se muze zdat neplynuly) a nebo pokud vam klesne pod tech 60 fps, coz neni v krizovkach zadny problem. Pokud byste ale mel opravdu radnych 60 fps, bez jakychkoliv priseku a jineho tak to nepoznate...

@korabt: korabt, přesně jsi to řekl, v pc a herním světě totiž fps ovlivňuje také reakční čas což ti "lcd 25 fps" takzvaní nikdy nepochopí,, když se ve střílečce potřebuješ bleskurychle otočit tak je každý frame znát jelikož zde jde o milisekundy, nemluvě o míření apod...

Názor

Hezká recenze, podrobná, akorát se mi nelíbí, že autor doporučuje tuto grafiku na max. 19"monitory. Tato karta je ideálním partnerem pro 20" a 22" monitory na rozlišení 1680 na 1050s tím, že máte trochu vyrovnanou sestavu.

@psafar01: Dobrý den,výsledek hovoří jasně: 74% výkonu 9800GX2 v rozlišení 1280x1024 a 69% výkonu 9800GX2 v rozlišení 1680x1050. Proč bych tedy neměl doporučit kartu pro monitory do 19"? Teoreticky by byl rozdíl možná o procento dvě menší, pokud bych procesor nataktoval, ale i tak by to pro menší rozlišení dopadlo lépe. Co znamená pojem "vyrovnaná sestava"?

@Tomáš Hort: 4850 je 75% tak dobrá jako gx2, akorát gx2 je za 9000 a 4850 za 3500, takže gx2 je out, vzhledem k ceně by měla být gx2 výkonově někde daleko výš

@Tomáš Hort: Tak tomu opravdu nerozumím, doporučujete do 19" monitorů, ale tato grafika zcela evidentně zvládá monitory 20" a 22". Pokud nemám pravdu, napiště mi hry ve kterých to tato karta v rozlišení 1680:1050 na vyšší detaily nezvládá (řekl bych, že zvládá vše). Na plné detaily a vyhlazování se pár kousků už najde, ale tak 95% her si dneska na plné detaily a rozumné vyhlazování zahrajete a navíc si přičzěze zvyšující se výkon s novými catalysty řádově v %, ne-li v některých hrách o 10%.
To platí pro vyrovnanou sestavu kterou bych viděl s ohledem na novou grafiku na E7200, 4GB ramm atd. a to je dnes takový průměr.
HD4850 je vhodná na 20 a 22" monitory a to mi nikdo nevymluví, testy hovoří za vše, na 19" monitory stačí HD3870, 8800GT (neříkám, že HD 4850 není vhodná, ale má navíc).

@psafar01: Pokud by někdo polemizoval co je to vyrovnaná sestava ke grafické kartě HD 4850, tak napíší:
E5200, E7200, E8200
min 2GB ramm, při dnešních cenách si hráč koupí k HD4850 jistě pořídí 4GB ramm!

@psafar01: Dobrý den,příspěvek nechápu. Proč by měl někdo polemizovat nad sestavou vhodnou právě pro HD4850?

@psafar01: samozřejmě když říká stačí/nestačí se myslí detaily na very high/maximum, a třeba v takovém případě 4850 (na rozdíl od 4870) crysis víc než 1280x1024 ala 19" lcd prostě nedá i kdyby se rozkrájela asi hl. kvůli těm pitomejm ddr3

@psafar01: Dobrý den,určitě karta zvládá hry i na vyšších rozlišeních, ale jak jste si mohl vidět, v rozlišení 1280x1024 má oproti ostatnímu porovnání s výkonějšími kartami opravdu vyšší výkon. Otázka není, zda zvládne karta hry na plné detaily ve vyšším rozlišení, ale v jakém rozlišení karta podává nejlepší výkony. Pletete dvě věci do sebe. Souhrnně tedy: karta zvládá v pohodě i většinu her ve vyšším rozlišení, ale nejvýkonnější v porovnání s ostatními je právě v rozlišení 1280x1024. To jest výsledek...Vzal jste to z druhé strany než já.

Dle me ideal k 24", zbytecnost k mensim

parim na 24" (tzn 1920x1200) na 3850 kterazto ma 2/3vykon 4850 nebo kolik a staci, jasne v gridovi a dalsich hrach si nezapnu AA ale jinak je vse na max, soucasny grafny maj prebytek vykonu na 17/19 a 20/22 stacej stary 3850/70 a zvladnou i AA

@jakubgoga: no to pochybuju, hlavně dx 10 nové a přicházející hry skoro nestačí už ani 4870

@mg426: taky zalezi jaky chcete mit detaily ale podle me na ty novy hry pro nenarocne hrace staci 4870/4850 a pro narocnejsi 4870X2.

@einstejn: tak samozřejmě 4xxx jsou dobré karty ale já chci max detaily

@mg426: Podle mě ideál na 24" i méně. Přeci jen je tu trošku příslib do budoucna. Zato ale záleží, jak rychle měníte gk.

Dotaz

Kde vemu novy bios na kartu mam asus a sapphire a flasnu ho pres atiwinflash?? dekuji za odpoved
PS:co vlastne novejsi bios prinasi

@vicand: Dobrý den,nový BIOS přináší (pokud máte starý) o málo lepší teploty, ale hlavně lepší spotřebu.BIOS doporučuji stahovat zde:http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architecture=&manufacturer=&model=HD+4850&interface=&memSize=0Změnu hodně doporučuji dělat z DOSu přes tento program:http://www.techpowerup.com/downloads/1123/ATIFlash_3.60.html

@Tomáš Hort: zdravím. pokud máte nějakou zkušenost s flashovanim biosu na grafice, mohl by jste se prosím v krátkosti podělit o pár zkušeností a přidat radu jak na to? Nějaký jednoduchý návod. Věřím, že je mnoho lidí, kteří se rozhodnou vyzkoušet, ale bojí se, že něco pokazí či si nejsou jisti postupem, třeba jako já. Určitě by z toho šel udělat recenze/článek.

@Vejmitsch: Dobrý den,článek zde bohužel udělat na toto téma nemohu. Pošlu Vám odkaz na návod, postup, až ho napíšu jinde. Děkuji za pochopení

@Vejmitsch: Dobrý den,zkuste se podívat sem:http://www.ddworld.cz/graficke-karty/jak-udelat-z-levne-graficke-karty-drazsi-model-novy-bios.htmlMohlo by Vám to pomoci.

@Tomáš Hort: podle recenzí na ten nový bios, spotřeba jde dolů zanedbatelně navzdory dřívějším předpokladům podle kterých by snížení frekvencí přineslo výrazné snížení spotřeby, ale bohužel toto v případě řady radeonů 4xxx nefunguje

Obraz

Mám dotaz a chtěl bych znát názor někoho opravdu zkušeného a hlavně objektivního.Uvažuji o koupi grafické karty bud Radeon 4850 nebo 9800GT či GTX.Výkonové parametry karet jsou mi známi četl jsem i že obrazové
kvality jsou si velmi podobné. Sám jsem vlastníkem Radeonu 1900GT (předtím jsem mněl např:GeForce 3TI,a Radeon 9800Pro).Z uvedeného vyplívá že už řadu let mám zkušenosti hlavně s kartami ATI a v podstatě jsem s nimi spokojenej i s ovladči nestalo se mi že by nějaká hra padala nebo něco podobného.Co mně tada zjímá?Už od dob Radeonu 9800pro a týká se to i nyní užívaného Radeonu 1900GT pozoruji velké změny po instalaci nových ovladačů.Mám na mysli hlavně kvalitu textur a celkově obrazu v jednotlivých hrách.V podstatě při stejném nastavení po instalaci nových driverů dochází většinou i k velmi výraznému zlepšení obrazu.Mohlo by se zdát že je vše v pořádku ale v podstatě jsem spíše naštvaný jelikož většinou už konkrétní hru má člověk rozehranou (někdy i dohranou) nainstaluje ovladače a skoro hru nepozná a je v postatě ochuzen o vizuální stránku hry (nebo její části).Příklad : začínam hrát MassEfect s ovladači Catalist 8.6 vše na vysoké detaily v půlce hry instalace Cat.8.7 obraz se zlepšuje ale ne o mnoho končím hru závěrečný level instalace Cat.8.8 obraz i detaily o mnoho lepší v podstatě super konec hry.No není to k naštvání!!!
Takto bych mohl pokračovat s desítkou dalších her.A dotaz :týká se tento problém i grafických karet NVidie a v jakém rozsahu?!!!Týká se to i nových Radeonů myslím tím teď řadu 3800??
Za každý objektivní názor budu rád.

@ALFONS: 3870 a 4850 zobrazí stejně všechny efekty (dx10.1), akorát 4850 je výkonější takže nejspíš budeš mít na stejném rozlišení vyšší fps, 9800gt je méně výkonná než 4850 za podobnou cenu, 9800gtx je asi na úrovni 4850 a taky o 1000 dražší, problém je, že některé hry vyloženě lépe běží na nvidii a některé (pár) na ati , u ati zas s novými ovladači roste výkon víc než u nvidie navíc vycházejí častěji - řeší taky některé grafické bugy kterých je zas na druhou stranu u nvidie míň(zkušenost)

@mg426: To co popisujes se obcas stava, zvlast, kdyz hra vyuziva nejaky novy engine pro ktery nejsou ovladace optimalizovane.
Obecne jsou postupne zmeny a vylepsovani ovladacu castejsi u ATI.
Samozrejme, ze zalezi na rozliseni a hrach, ktere preferujes, ale obecne je 9800 GTX+ o kousek (jednotky procent) vykonnejsi nez HD 4850, coz v praxi nehraje velkou roli.
Dobre je, ze podporuje PhysX a pritom neni extremne draha, takze pokud bys casem koupil jinou, vykonnejsi kartu, tak si ji porad budes moct nechat v PC a dedikovat ji prave pro vypocty fyziky.

@Anonymní uživatel: Dobrý den,já jsem tedy otázku pochopil jinak. Nejedná se o počet FPS, ale o kvalitu obrazu a celkově hry na stejném nastavení. Nikdy jsem podobný jev, který popisuje čtenář nezjistil, ale samozřejmě v omezené míře to možné je, neb bohužel vývojáři ovladačů grafických karet optimalizují ovladače přímo pro dané hry, i když logicky by tomu mělo být naopak.Celkově mi subjektivně vždycky přišlo, že karty ATI dávají lepší obraz, zvláště dřívě u porovnání X1950Pro a soudobých karet nVidia. Aktuálně bych řekl, že už žádný rozdíl při testování nepociťuji.

@Tomáš Hort: já vidím rozdíl, nvidie má zdá se někdy lepší obraz a podezřívám z toho právě spolupráci nvidie s vývojáři

Měděný chladič? Ani náhodou!

Chladič má s mědí společnou jen barvu. Jedná se o umně nalakovanou slitinu. Tomu samozřejmě odpovídají i dosahované teploty. Měď by odváděla teplo podstatně lépe. Při koupi této karty si rovnou objednejte jiný chladič - pokud ovšem nechcete při hraní poslouchat tuto "cirkulárku"...

@kamisjan: ta moje 4850 powercolor je dost tichá, taky záleží na výrobci a hry od hry , některá je náročnejší některá míň, ale ty otáčky jsou dost držené na minimu takže ok

@kamisjan: Dobrý den,nikdy jsem nezkoušel, zda se jedná přímo o měď, ale až budu mít možnost, tak to vyzkouším. Jinak karta "cirkulárkou" není. Je stejně hlučná jako ostatní karty její kategorie.

@Tomáš Hort: také ji mám, ta má bohužel hlučná byla, možná zmetek :)

SLI

Já vím, že jsem trochu mimo datum, ale mám tuhle kartu a chtěl bych si k ní koupit druhou, stejnou a zapojit je do SLI. Má to cenu? A která z těch co má czc na skladě se bude hodit nejvíc? Já mám konkrétně
http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=56399
Jinak sestava:
Q6600 quad core, 4GB ram, deska MSI P7N ZILENT - nForce 750i

@Euqil: na sli budete potřebovat spíš 2x nvidia kartu ne

@Euqil: To máš problém, ATi karty potřebují CF a tvoje základní deska podporuje SLI, takže pokud bys koupil druhou podobnou, budeš muset vyměnit i MB. Jednodušší by bylo tvoji kartu prodat a koupit si nějakou HD 5850 nebo HD 5770. Výkonem si polepšíš a ještě budeš mít podporu DX11.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru