Nejen dražšími kartami jsou společnosti živy. Každý manažer ví, že dražší a lepší výrobky se prodají, ale ne v takové míře, aby mohly finančně zabezpečit firmu i další vývoj. Musí tedy existovat něco s dobrým výkonem a dobrou cenou pro většinu těch, kteří se výsledky drahých modelů rádi kochají, ale reálně pak pořídí výrobek levnější série. Připadá Vám to podobné situaci společností ATI a nVidia? Tak máte pravdu. ATI do této situace postavilo kartu HD4850, dnes v testech z výroby společnosti Sapphire!
V minulých testech jsme si užívali těch aktuálně nejvýkonějších karet na trhu. Ještě před otestováním té poslední nad 5000,-Kč, GTX 260, ale nahlédneme do nižšího cenového sektoru. HD4850 se pohybují od tři a půl do čtyř tisíc korun a to je už pro většinu z nás snesitelné.
Sapphire HD4850 512MB
Na rozdíl od HD4870, která je směrována cenou a hlavně výkonem k high-endu (můžeme tedy označit jako vyšší mainstream), je HD4850 tím aktuálně tou pravou střední třídou. Jádro RV770(Pro) není tak nataktované jako RV770(XT) u HD4870 a použito je jednoslotového chlazení. Na ostatní rozdíly se podívejme v tabulce:
HD3850 | HD3870 | HD4850 | HD4870 | |
Čip | RV670 | RV670 | RV770 | RV770 |
Počet tranzistorů | 666 milionů | 666 milionů | 965 milionů | 965 milionů |
Takt jádra | 670 MHz | 775 MHz | 625 MHz | 750 MHz |
Typ pamětí | GDDR3 | GDDR4 | GDDR3 | GDDR5 |
Takt pamětí | 1660 MHz | 2250 MHz | 1986 MHz | 3600 MHz |
Velikost paměti | 256-512MB | 512MB | 512MB-1GB | 512MB -1GB |
Takt jednotek | 670 MHz | 775 MHz | 625 MHz | 750 MHz |
Počet jednotek | 320 | 320 | 800 | 800 |
ROPs | 16 | 16 | 16 | 16 |
TMUs | 16 | 16 | 40 | 40 |
Šířka sběrnice | 256bit | 256bit | 256bit | 256bit |
Výpočetní výkon | 0.428 TFlops | 0.497 TFlops | 1.0 TFlops | 1.2TFlops |
V porovnání s minulou řadou jsou rozdíly mezi oběma aktuálními modely větší. U HD4850 jsou použity „pouze“ GDDR3, u HD4870 jsou hned GDDR5 a i takt jádra je o 125MHz vyšší u HD4870 než u HD4850. Jestli byl rozdíl ve výkonu obou karet starší řady okolo 15%, pak by se rozdíl aktuálních modelů měl pohybovat okolo procent 20, čemuž napovídá i maximální možný výpočetní výkon 1.0 TFlops proti 1.2Tflops.
Reklamní materiál ATI
Podrobnější porovnání se starší řadou můžete nalézt v dřívější recenzi na HD4870-OC. HD4850 obsahuje stejně jako její vyšší kolegyně UVD čip pro hardwarovou akceleraci pokročilých video kodeků , teselační jednotu pro více polygonů a s novým BIOS, který už mají všechny karty na skladě i šetřící utilitu ATI PowerPlay. Maximální odběr karty je 110W a stanovená cena ve USA je 199 dolarů, což je při přepočtu něco okolo třech tisíc korun. Pokud připočteme DPH, máme cenu, za kterou se prodává karta v našem e-shopu.
Představení
Grafickou kartu jsem dostal na zápůjčku přímo z našeho skladu před přibližně dvěma týdny. Starší verzi BIOSu jsem nahradil novější a porovnával jsem také s BIOS od společnosti MSI. Slibovaný postup aplikace nového BIOS zatím nemám schválený, a proto počkáme možná do příští recenze, kde se nám objeví dnes testovaná karta hned dvakrát v CrossFire.
Sapphire HD4850 512MB
Základní verze s menší krabicí a příslušenstvím nám pro dnešek plně postačí a pro příště se budeme těšit i na představení Full Retail balení Sapphire. Na trhu jsou zatím většinou základní verze se základními takty, stejně jako dnešní model. Prvním z výroby přetaktovaným modelem v nabídce je zatím nedostupný Sapphire HD4850 TOXIC, který má o celých 50MHz na jádře a 214MHz na pamětech více. Až bude k mání, určitě si ho také otestujeme.
Balení a příslušenství
Jak jsem naznačil, dnes budeme testovat kartu ze série Lite, která je v malé krabici pouze se základním příslušenstvím. Tento detail nemůžeme brát jako mínus, nýbrž je Lite set levnější a také není problém s tím „Kam všechny ty velké krabice schovat“.
Úzká krabice s kartou
Na přední straně úzké krabice vidíme rozjímající krasavici. Krabice je hodně tmavá a i slečna na ní není nejsvětleji zabraná, celkově tak toho moc nevidíme, což není chyba fotky. Barvy bych si představoval živější, chytlavější. Styl krabice mě prostě moc nezaujal.
Zadní strana krabice
Na zadní straně je vypsáno, co všechno karta umí a má, co nalezneme v krabici a jak nekompromisní výkon nám nabídne. Na malém obrázku je opět sličná a tmavá bojovnice, tentokrát s mečem, se kterým vypadá, jak když ho drží poprvé v ruce. Nu…zde je potřeba oproti konkurenci ještě trochu zapracovat.
Malé rozměry krabice
Samotná krabice je malá a to není na škodu. Délku má o něco větší než samotná 24cm dlouhá karta a šířku taktéž. Sapphire se na obalu pyšní prvenstvím v počtu vyrobených karet s čipy společnosti ATI.
I když se jedná o levnější verzi karty, příslušenství je standardní, průměrné. Obsahuje to, co většina karet z minulých testů:
• Rychlý manuál pro správné zapojení s popisem (Quick User`s Guide)
• Instalační CD s aktuálními ovladači (verze 8.500.0.0), programy a .pdf manuály
• Redukce DVI na D-Sub a HDMI na DVI
• Redukci na rozčlenění kompozitního výstupu
• Redukci zvukového koaxial výstupu
• CrossFire můstek pro spojení dvou grafických karet ATI v systému
• Redukci napájení z molex na 6pin PCI-E
Grafická karta
Grafická karta vychází z referenční výrobní podoby. Má klasický chladič, velmi podobný předchozí verzi Radeon HD3850.
Pohled na kartu z vrchu
Chladič je jednoslotový a dostačující. Je možné ho nahradit jiným, se kterým dosáhneme nižších teplot, ale musíme zajistit vhodné chlazení i pro napájecí čipy, které se jinak přehřívají. Jediným rozdílem je tak oproti výrobní ATI verzi samolepka výrobce Sapphire.
Atraktivní vzhled
Nevýhodou jednoslotového chlazení je větší zahřívání vzduchu ve skříni, neb není odváděn ven jako při chlazení přes dva sloty. Tomu pomůže přídavný ventilátor do zadní pozice ve skříni, který právě teplo z této oblasti bezpečně odvede.
Výstupy na zadní straně
HD4850 má v zadní části celkem tři obrazové výstupy. Dva jsou digitální DVI a jeden kompozitní pro přenos na televizní obrazovku. Výrobci by mohli místo jednoho DVI konektoru dávat moderní HDMI výstup, který je už poměrně rozšířený.
Napájecí část karty
Maximální spotřeba grafické karty je 110W a pokud je to hodnota reálná, pak je zajímavá spotřeba v klidu – o tom později. Přídavné 6pin napájení by teoreticky pro majitele základních desek s PCI-E verze 2.0 nemuselo být, ale raději ho zapojte.
Průduchy v měděném chladiči
Celé pasivní tělo chladiče je měděné a otevřené průduchy pro odvátí teplého vzduchu pryč jsou po celém obvodu karty. Při zapojení do systému a zatížení se na chladič a větší část červeného PCB nedá moc sahat, neb teplota je vyšší, než by se Vaší kůži líbilo.
Potisk Sapphire
Polepení umělohmotného krytu chladiče je decentní, ale hezké. Karta vypadá hned o něco více k světu, než když je zabalena v nevýrazné krabici.
Zadní strana karty v oblasti čipu
Doba pokročila a na zadní straně není moc míst prázdných jako třeba na 9600Pro, kterou jsem tu shodou okolností nedávno měl (nebojte, nebudu ji testovat proti těmto kartám). Obvody jsou natěsnány k sobě a je fascinující, jak složité sítě na PCB najdeme. Zadní strany v oblasti čipu se po zapnutí PC dotknout kvůli vysoké teplotě také nedá.
Celá karta v atraktivní poloze
Stejně jako HD4870 působí i HD4850 na pohled hezky, výrazněji. Měděné části spolu s červenou a černou barvou jsou lákavé, což se o černých obalech karet nVidia říci nedá. Krása je dobrá, ale zbývá pro ni až některé z pozdějších míst na stupnici při výběru pro koupi. Nás zajímá výkon. Shlédněme ještě celou zadní stranu karty a pojďme se přesvědčit, jak výhodná či nevýhodná koupě HD4850 vlastně je.
Zadní strana karty posetá obvody
Nastavení – informace o kartě po zapojení
Program GPU-Z je vhodný pro podrobné prozkoumání technických hodnot karty a jeho výhodou je mimo jiné také zobrazení verze BIOS.
Informace o kartě z programu GPU-Z 0.2.6
Při snímkování jsem měl nahraný poslední BIOS od MSI s označením, které vidíte. Přehled stažitelných BIOS pro HD4850 naleznete například zde. Jádro je vyráběno pokročilým 55nm procesem, má 800 výpočetních jednotek. Karta nese 512MB pamětí GDDR3 a má referenční takty 625/993MHz (jádro/paměti).
Testovací sestava a nastavení systému
Testovací sestavu jsme oproti minulým testům nijak neměnili, zůstává stále stejná – výkonná, ale ne cenově nedostupná. Celková pořizovací cena by (pokud bereme v úvahu zapojení tradiční HD3850 512MB) v e-shopu nepřesáhla dvacet tisíc korun (nepočítáme monitor).
Procesor | Intel Core 2 Quad Q9300 (2.5GHz) |
Chlazení | Thermalright Ultra-120 eXtreme + 120mm Tt fan |
Základní deska | Gigabyte GA-EX38-DS4 |
Operační paměť | Corsair 2x2GB DDR II 800MHz XMS2 DHX CL4 |
Grafická karta | Dle testu |
Pevný disk | Western Digital Caviar SE16 - 640GB SATA II |
Zdroj | Corsair Power Supply HX520 520W |
OS | Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 |
Monitor | HP w2408h 24“ max. 1920x1200 |
V diskuzích se objevily i příspěvky, které označují procesor za málo výkonný a brzdící nejvýkonnější grafické karty. Pokud to vezmu z hlediska uživatele – bylo by smutné koupit si za více než 5 000,- Kč procesor, který by nestíhal obhospodařovat jednu grafickou kartu. Reálně to opravdu stíhá a nemá s jednou grafickou kartou problém. Procesor jsem přetaktoval na 3GHz a otestoval na několika hrách. Nárůst snímků nebyl větší než 2-3FPS z více než sta (UT3 a Bioshock), což odpovídá nárůstu výkonu procesoru. Pokud by procesor kartu brzdil, nárůst by byl v desítkách FPS. Operační paměti jsou nastaveny standardně na časování CL4 při 4-4-4-12 (2.2V).
Testovací sestava
Způsob testování
Testování probíhá ve třech herních rozlišeních. Maximální je 1920x1200, střední 1680x1050 a nejnižší 1280x1024. Větší rozlišení nemá smysl, neb testy jsou tvořeny na praktické porovnání pro běžné uživatele.
Nastavení úrovně detailů je vždy specifikováno i s postupem měření u každé hry. Detaily a vyhlazování byly voleny podle celkové náročnosti vzhledem k dalšímu testování i méně výkonných grafických karet. I tak jsem velmi často použil nastavení maximální. Vyhlazování AA nebo AF jsem volil pouze podle možností ve hře a nevynucoval jsem ho přes nVidia nebo ATI ovladače, neb to většina z normálních uživatelů také nedělá. Hry jsou řazeny abecedně. Všechny hodnoty FPS jsou měřeny pomocí programu FRAPS. Sedm her je s použitím DX10, devět s DX9. Pro lepší orientaci jsem v grafech zvolil označení ♦ pro aktuálně testovanou kartu, označení budu používat pro přehlednost i v dalších recenzích.
Použité ovladače:
HD4850 – Catalyst 8.7 (8.512.0.0)
3DMark 2006
Nejznámější grafický benchmark vyžadovaný uživateli v každé recenzi grafických karet. Jeho výsledky nejsou vhodné pro určení výběru grafické karty ke koupi. Výsledky uvádím pouze ze zajímavosti.
Celkový výsledek ovlivňuje i použitý procesor, což je další prvek v nemožnosti porovnání s ostatními uživateli. Abych dokázal pradivost tvrzení o vlivu procesoru, zkusil jsem testovací Q9300 přetaktovat na 3GHz a změřit výsledek. Celkově karta dosáhla součtu 12729, přičemž SM2.0 Score bylo 4791 a SM3.0 Score 5740.
Assassin`s Creed (DX10)
Datum vydání hry | Duben 2008 |
Typ hry | Akční |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Běh od studny k hradu a běh od hradu ke studni, první lokace ve hře |
Počet testování FPS | 4 (2x2) |
Použitý patch | Verze 1.01 (DX10.1) pro karty ATI a verze 1.02 (bez DX10.1) pro karty nVidia |
Bioshock (DX10)
Datum vydání hry | Srpen 2007 |
Typ hry | FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Poměrně nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Průběh po dobu 35 sekund celou silvestrovskou restaurací s bazénkem, lokace před prvním setkáním se sestřičkou (Little Sister) |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.1 |
Call of Duty 4: Modern Warfare (DX9)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních, 4xAA, 4xAF |
Způsob testování hry | 40 sekund aktivního hraní mise „Shock and Awe“ – ostřelování pozemních jednotek Al-Asada ve městě z vrtulníku |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.6 |
Call of Juarez (DX10)
Datum vydání hry | Květen 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | 30 sekund běhu od chaty místního šílence k mostu přes řeku |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.1.1.0 |
Company of Heroes: Opposing Fronts (DX10)
Datum vydání hry | září 2007 |
Typ hry | RTS (Real-Time Strategy) |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 1 |
Použitý patch | Verze 2.301 |
Crysis (DX10)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na „High-Vysoká“ bez AA ve všech rozlišeních |
Způsob testování hry | Běh po dobu 30 sekund u pobřeží přes velitelství Korejců |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.2.1 |
F.E.A.R.: Perseus Mandate (DX9)
Datum vydání hry | Únor 2008 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 1 |
Použitý patch | Verze 1.0 |
Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (DX9)
Datum vydání hry | Červen 2007 |
Typ hry | Akční/taktická |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, AA, 16xAF |
Způsob testování hry | Běh po dobu 30 sekund v první misi skrz vesnici |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.05 |
Hellgate: London (DX10)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | RPG (Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na high, detaily zapnuty, AA |
Způsob testování hry | Reálné hraní, zabíjení zombií v mapě Tottenham Court Road |
Počet testování FPS | 5-6 |
Použitý patch | Verze 1.2 |
Mass Effect (DX9)
Datum vydání hry | Červen 2008 |
Typ hry | FPS/RPG (First-Person Shooter/Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, AF |
Způsob testování hry | Běh po dobu 40 sekund v terénu od skal k základně na Eden Prime |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.0 |
Medal of Honor: Airborne (DX9)
Datum vydání hry | Září 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Poměrně nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum |
Způsob testování hry | Měření FPS při tréninku seskoku padákem, měřeny 3 seskoky |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.3 |
Need for Speed: ProStreet (DX9)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | Závodní |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, 8xAA, AF |
Způsob testování hry | Tréninková jízda bez protivníků po dobu 45 sekund na trati Nevada |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.1 |
TrackMania Nations Forever (DX9)
Datum vydání hry | Duben 2008 |
Typ hry | Závodní |
Náročnost na systém | Střední |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum kromě Bloom a rozostření, 8xAA, 16xAF |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 1 |
Použitý patch | Patch 1 |
Unreal Tournament 3 (DX9)
Datum vydání hry | Listopad 2007 |
Typ hry | FPS (First-Person Shooter) |
Náročnost na systém | Poměrně nízká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum |
Způsob testování hry | Měření přímo při hraní první mapy v single-player kampani |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.2 |
World in Conflict (DX10)
Datum vydání hry | září 2007 |
Typ hry | RTS (Real-Time Strategy) |
Náročnost na systém | Vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na profil „High-Vysoká“, 2xAA, 2xAF |
Způsob testování hry | Herní benchmark |
Počet testování FPS | 2 |
Použitý patch | Verze 1.008 |
Zaklínač (The Witcher) (DX9)
Datum vydání hry | Říjen 2007 |
Typ hry | Akční RPG (Role-Playing Game) |
Náročnost na systém | Poměrně vysoká |
Testované nastavení hry | Všechny možnosti ve hře na maximum, 4xAA, 16xAF |
Způsob testování hry | Běh po dobu 50 sekund po nádvoří hradu na začátku hry |
Počet testování FPS | 3 |
Použitý patch | Verze 1.3 |
Spotřeba systému
Spotřeba grafické karty, resp. celého PC je v dnešní době důležitá. Neřekl bych, že rozhoduje 10 nebo 20W, ale pokud je spotřeba grafiky v klidu o více než 20W vyšší než u srovnatelné karty, dá se hovořit o velkém plusu. Spotřebu v klidu (idle) měřím bez zatížení ve Windows. Maximální spotřebu v zátěži měřím u náročné scény ze začátku hry Bioshock, kde se objevuje oheň i voda najednou.
Spotřebu jsem u karty měřil se dvěma BIOS. První byl aktuální Sapphire z 2.6.2008, který má ve 2D bez zatížení takty 500/750MHz a hodnoty spotřeby s ním jsou uvedeny v tabulce. Druhý byl BIOS MSI z 5.6.2008, který má takty v 2D klidu pouze 160/500MHz. Oba pak mají stejné maximální takty 625/1986MHz, tedy referenční. V porovnání dosáhl MSI BIOS menší spotřeby v klidu 116W ku 122W u Sapphire a v zatížení 224W ku 222W u Sapphire. Ač je tedy snížení taktů u MSI BIOS velké, spotřeby se dočkáme menší „pouze“ o 6 wattů, ale i to je dlouhodobě dobrá hodnota.
Teplota
Teploty odebírám z programu GPU-Z verze 0.2.6. V programu se nachází teplot GPU více. U karet nVidia beru první teplotu „GPU Temperature“ a u karet ATI jedinou hodnotu „GPU Temperature“. Celkově jsou teploty nižší díky stále otevřené skříni bez bočnice, ale ta je otevřená stejně u všech testovaných karet. Jediný menší nedostatek je neklimatizovaná místnost, kde se teploty mění v závislosti na teplotách venku. Při vedrech je teplota až 28°C, při letních deštivých dnech okolo 25°C. Tři stupně Celsia tedy můžeme brát jako možnou výchylku. Maximální teploty jsou odebírány při zatížení programem ATI Tool. Minimální pak v klidu při běhu Windows Vista.
Teploty v klidu i zátěži jsou u Sapphire HD4850 a ostatních HD4850 s referenčním chladičem i přes nejnovější BIOS vysoké. Neznamená to však, že by 90°C vadilo chodu karty. Grafické karty jsou stavěny pro výdrž v teplotě jádra až nad 100°C. Použité referenční chlazení je jednoslotové a dostačující. Při zátěži je sice pěkně rozpálené, ale musíme brát v úvahu, na jakou plochu vyzařuje čip teplo. Je velmi malá a tak teplota je vyšší. U GTX 280 je naopak plocha více než dvakrát větší a teploty v zátěži má podobné a to bereme v úvahu i mnohem lepší dvouslotový chladič. Měřil jsem také s použitím MSI BIOS a bez zatížení byla teplota s nižšími takty jen o 1-2°C lepší než s BIOS od Sapphire. Celkově se teplot nemusíme bát a kdo i přesto ano, pořídí si třeba Accelero, dá pasivy na napěťové čipy a bude mít teploty o 20 stupňů nižší, s přídavným ventilátorem ještě nižší.
Hlučnost
Měření hlučnosti probíhalo subjektivně dle mého ucha. Na stupnici od 1(ticho) do 10 (lux) porovnávám grafické karty při zátěži ve hrách a v klidu.
Hlučnost referenčního chlazení ATI HD4850 je realtivně nízká. V klidu od okolních ventilátorů ve skříni nerozeznatelná, dávám ta tři. S BIOSem MSI jsou sníženy i otáčky o přibližně 200ot./min (na 1400ot./min) a tak je s ním ventililátor i při vypnutí ostatních ve skříni skoro neslyšitelný a dostal by známku 2. V zatížení má ventilátor otáček za minutu přes 5000 a opět dochází ke kolísání dle potřeby chlazení. Není tolik slyšet vyfoukávaný vzduch jako spíše pískání. Naštěstí není uchu nepříjemné a není siné, pohybuje se na úrovni dříve testovaných karet.
Minimální FPS
Minimální počet snímků je u her velmi důležitý. Průměrná hodnota může být třeba 45FPS, což na hraní bez sekání plně stačí, ale pokud je u průměrných 45FPS minimálních 15FPS, pak už se o hratelnosti dá pochybovat. Hodnoty uvedu v tabulce i s barevným označením, které je lehce nadneseno realitě – s minimální hodnotou 29FPS si zahrajete dobře, ale já ji už beru jako mezní pro červené označení. Je to z důvodu netestování těch nejnáročnějších lokací ve hrách a z důvodu, že každý nemá takovou sestavu, jako je ta testovací. Dávám tím výsledkům větší vůli. Takže ani červených políček se bát nemusíte, pokud nejdou pod 20FPS.
LEGENDA:
Tmavě zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá (80 FPS a více)
Světle zelená = hra bude v daném nastavení vždy plynulá až na možné výjimky (40-79 FPS)
Oranžová = hra je v daném nastavení stále dobře hratelná, ale může nastat občasné sekání (30-39 FPS)
Tmavě červená = hra je v daném nastavení špatně hratelná, propady FPS jsou takové, že sekání je časté, ne-li stálé (1-29FPS)
Minimální FPS jsou až na výjimky dobré. Oproti ostatním kartám přibylo pár červených a oranžových míst. U her Crysis, Hellgate London a World in Conflict bylo vidět občasné sekání – pro vhodnou hratelnost bychom museli s touto kartou ubrat z testovaných nároků. Do grafu minimálních FPS není zařazena hra Company of Heroes: Opposing Fronts, neb hodnoty minimálních FPS dosahují v benchmarku i hodnoty 0.
Souhrnné grafy
U porovnávání souhrnného výkonu uplatňuji metodiku nejvýkonnější karty. U každého rozlišení v každé testované hře má nejvyšší hodnota dosažená jakoukoli kartou přiřazeno hodnocení 100%. Od toho se odvíjí nižší procenta ostatních karet, které dosáhly výsledku horšího. Po propočítání všech výsledků procenta sečtu. Grafická karta s nejvíce body je ta celkově nejvýkonnější a počítáme s jejím součtem procent jako se základem (100%=nejvýkonnější). Podle porovnání procent dalších karet s procenty karty nejvýkonnější se pak odvíjí jejich celkový procentuelní výkon oproti nejlepší kartě.
74,2 procenta z výkonu 9800GX2 a 75% z výkonu 280GTX OC v nejnižším měřeném rozlišení je skvělý výkon. Za skoro třetinovou cenu tříčtvrtinový výkon je výzvou pro uživatele s 19“ a menším monitorem. Tím se jen dokazuje, že HD4850 je stavěná především na nižší rozlišení, kde podává nejlepší výsledky. 86% výkonu HD4870 OC je při porovnání cen také skvělé.
Výkon HD4850 s vyšším rozlišením viditelně klesá. Stále to však stačí na bezmála 70% výkonu 9800GX2. Oproti HD4870-OC od společnosti MSI má HD4850 od Sapphire 81,6%, což se přibližuje očekávanému rozmezí okolo 20% mezi výkonem obou karet z nové série ATI.
Čím více, tím méně aneb čím větší rozlišení, tím více HD4850 zaostává. Výsledek 67,2% ale není vůbec špatný. Ve většině testovaných her stačil na plynulou hratelnost a to je hlavní. Je nám jedno, jestli ve hře získáme 100 nebo 67FPS, obě hodnoty jsou stejně hratelné a rozdíl nikdo nepozná.
Celkový výkon Sapphire HD4850 ve všech rozlišeních je 70,4%. Znamená to, že rozdíl mezi oběma kartami ATI nové série je velmi podobný rozdílu HD3870 a HD3850 ze série předešlé. Znamená to také velmi dobrý výsledek oproti kartám high-endovým, kde hlavně u firmy nVidia jsou i snížené ceny modelů GTX2xx a 9800GX2 stále moc vysoké.
Cena a porovnání cena/výkon
Cena HD4850 je zatím nejnižší ze všech doposud testovaných karet. Pohybuje se okolo 3500,-Kč s DPH a to je solidní nabídka pro většinu průměrných uživatelů a zákazníků.
Nejlevnější HD4850 je od společnosti Gigabyte. Testovaná karta od Sapphire má cenu o necelé dvě stokoruny vyšší. Aktualizoval jsem i ceny ostatních grafických karet, většina z nich šla v posledním týdnu lehce nahoru a lepší to zřejmě nebude. Česká koruna má být i nadále zeslabována ze strany ČNB, a proto pokud chcete nakoupit za skvělé ceny, je na to příležitost právě teď, neb podle analytiků už dolar dolů nepůjde. Cena MSI HD4870-OC se nám snížila už na 5760,-Kč, což je vhledem k lepšímu chlazení a výkonu oproti základní verzi výborné.
V poměru cena/výkon HD4850 vládně, to už tak ale u levnějších karet bývá. Tím bych ale nechtěl nijak zmenšovat význam grafu. Je z něj dobře vidět, že HD4850 je pro nás skoro dvakrát výhodnější koupě než obě high-end nVidia karty.
Klady a zápory
+ | - |
Výkon v nižších rozlišeních | Teploty (chlazení) |
Cena | |
Spotřeba |
Kladem HD4850 je zcela nepochybně výkon v nižších rozlišeních, hlavně v testovaném 1280x1024. Cena karty je pro běžné uživatele velmi příjemná a se spotřebou je to stejně tak. Mínusem jsou vysoké teploty, které ale zase nepředstavují žádnou hrozbu, vždyť v zátěži je na tom GTX280 nebo referenční HD4870 velmi podobně.
Celkové hodnocení
V dnešní recenzi jsme si představili novou grafickou kartu ATI zaměřenou na nižší mainstream – Sapphire HD4850. Souhrnné poznatky z testování jsou:
Výkon – je za danou cenu vysoký, představuje více než 70% výkonu MSI 9800GX2 a 280GTX OC od MSI. Za svou kolegyní ze z nové série - HD4870 zaostává celkově o 18% avšak pouze o 14% v rozlišení 1280x1024. Je tak velmi vhodnou volbou pro hráče s monitory do 19“ včetně.
Provozní vlastnosti – délka karty je 24cm. Napájení má 1x6pin, který by zřejmě u základních desek s PCI-E 2.0 ani nebyl potřeba. Spotřeba je nejnižší z testovaných karet, velmi dobrá. Teploty jsou vysoké, ale nebrání správnému chodu karty. Hlučnost karty je v klidu velmi dobrá, v zatížení se zvyšuje, ale není větší než u dříve testovaných karet.
Cena – ceny všech grafických karet šly v posledním týdnu mírně nahoru. HD4850 je skvělou kartou v poměru cena/výkon. Pokud uvažujete o zakoupení nové grafiky kolem 3 tisíc korun, určitě se Vám přídavek 500,-Kč nad limit vyplatí.
Celkový verdikt – model HD4850 od společnosti Sapphire mohu doporučit. Majitelé menších monitorů si přijdou za nízkou cenu na své a ti s většími obrazovkami také nezarmoutí. Jedná se o velmi výhodnou koupi s podporou nejnovějších technologií.