Letos jsme se dočkali po devatenácti letech nové hry typu metroidvania, na Switch vyšlo 2D dobrodružství Metroid Dread. A jak si ukážeme v dnešní recenzi, mix skvěle zpracovaných levelů a nádechu nostalgie funguje skvěle.
Čas neuvěřitelně letí. I když se to nemusí vůbec zdát, poslední Metroid Fusion vyšel v roce 2002 na Game Boy Advance. Pak se na tento podžánr akčních dobrodružných videoher v honbě za co nejpropracovanější 3D grafickou tak nějak zapomnělo. Je pravdou, že byly vydány remaky starších dílů a dočkali jsme se dokonce i tematického pinballu, ale zcela nové dobrodružství, ve kterém se opět představí Samus Aran, nám tvůrci naservírovali až po 19 letech.
Děj navazuje, ale to nevadí…
Pokud zrovna nevlastníte Game Boy Advance, dovolíme si celý děj připomenout. Nový příběh Samus Aran totiž přímo navazuje na události ve hře Metroid Fusion. Hlavní hrdinka toho musela v boji s rasou Metroidů a smrtícími parazity X obětovat opravdu hodně. Nakonec ale vše nasvědčovalo tomu, že ve své misi byla úspěšná a nepřátelskou hrozbu vyhladila.
To bychom se ale pochopitelně nedočkali žádného pokračování. A tak děj začíná ve chvíli, kdy z planety ZDR přichází záhadná zpráva zaslaná Galaktické Federaci, která potvrzuje existenci nepřátelské hrozby. K planetě je tedy vyslána skupina robotů E.M.M.I., se kterými však Samus ztrácí krátce po přistání zcela kontakt.
Hlavní hrdina se bohužel na vlastní kůži přesvědčí, že to celé byla jen dobře připravená past. Samus tak musí čelit neznámému nepříteli, který ji hned na úvod prakticky rozdrtí, zbaví ji všech zvláštních schopností a jen ze své libovůle ji nechá žít.
Proč? To se na začátku rozhodně nedozvíme. Souboj to byl nicméně klíčový, protože díky němu si tvůrci připravili půdu pro prozkoumání celé hratelnosti, která je pro tento žánr typická. I pokud jste žádnou předchozí hru nehráli, vůbec to nevadí. Ovládat celý herní systém se na konzoli Switch velmi rychle naučíte.
I když tvůrci shrnuli to nejdůležitější z předchozích dílů velmi dobře pomocí krátkých filmečků na začátku, Metroid Dread funguje velmi dobře i jako samostatný titul. Jednoduše se ocitáte v na neznámé a nebezpečné planetě, kde vás čeká spousta vražedných nepřátel.
Prozkoumávání planety, získávání nových schopností
Hlavním úkolem je samozřejmě přežít, což není při prozkoumávání jednotlivých částí planety vždy jednoduché. Postupně nicméně získáváte nové schopnosti a vybavení, které vám umožní proniknout do dříve nepřístupných oblastí, což přeci jen cestu ulehčí. Postupně totiž narazíte na bonusy, které vám zvýší maximální hodnotu zdraví či počet raket v zásobníku.
Nepočítejte ale s tím, že by vás Metroid Dread nechal oddechnout, byť jen na chvíli. Každý další úkol je těžší, každý labyrint složitější. Během několika desítek herních hodin tak nejen dokonale provětráte svoje prsty, ale především také mozkové závity.
Z děje si dovolíme prozradit i to, že s pomocí E.M.M.I. robotů nemůžete počítat. Relativně brzy totiž zjistíte, že jsou přeprogramovaní a zařadili se po bok vašich nepřátel. A bohužel triky, co platí na jednoho robota, už na druhého neplatí. A co je možná horší, nepočítejte se žádným slitováním. Když uděláte nějakou chybu, klesají životy závratným tempem.
Obzvláště to platí v případě, kdy narazíte na nějakého bosse. Stačí jedna, dvě chyby, a je po vás. Vysoký počet životů ani dostatečné množství raket není zárukou vítězství, většina bossů má navíc několik fází, některým dokonce ani obyčejné střely vůbec neubližují. A patrně nikdo nemůže očekávat, že byste před nimi mohli prostě jen tak utéct.
Geniálně promyšlené lokace
V titulu Metroid Dread je celkem osm oblastí, což není rozhodně málo. Pokud jednu oblast absolvujete, neznamená to, že se do ní už nebudete v rámci celého příběhu muset vracet. Jednotlivé části planety jsou spojeny systémem tunelů, vlaků, výtahů, a dokonce i teleportů.
Během svého putování budete moci obdivovat krásu lokací s lávovými generátory, nástrahy venkovní džungle, ale narazíte také na zatopená místa či podzemní jeskyně. Po celé mapě si vás přitom tvůrci vodí, jak kdybyste byli myš v nějakém bludišti. Hra ale plyne spontánně a rozhodně jsem ani po pár hodinách neměl pocit, že bych se nějak nudil a že by se lokace příliš opakovaly. Jednotlivé úrovně jsou zkrátka navrženy brilantně.
Samozřejmě nikdo nemůže očekávat, že by grafika byla nějak dechberoucí. 2D plošinovka se nejmodernějším 3D sci-fi hitům rovnat, ale to vlastně ničemu nevadí. Tento žánr zkrátka staví na úplně jiných principech a své příznivce si rozhodně najde.
Hodnocení
Metroid Dread neklame svým názvem, některé části hry opravdu budí děs a hrůzu, a to navzdory jednodušší grafice. Navíc souboje s některými bossy jsou doslova nervy drásající a jen málokdo je zvládne porazit na první dobrou. Tato 2D plošinovka vyniká perfektně zpracovanými lokacemi a dobrou hratelností. Nabídnout má co nováčkům i pokročilým hráčům. Nenechte se ani zmást jednoduše působícím příběhem, daleko více se totiž rozvine až v druhé části hry.
Hodnocení: 90 %
Vývojář: Mercurysteam
Vydavatel: Nintendo
Platformy: Switch