Office zná v dnešní době snad každý. Jde o užitečného pomocníka, který najde uplatnění nejen v kancelářích, ale i domácnostech. Poradíme vám, jak pracovat s jednotlivými aplikacemi co nejefektivněji. O některých funkcích totiž celá řada uživatelů nemá ani ponětí.
Kancelářský balík Office obsahuje celou řadu užitečných nástrojů. Věnovat se úplně všem by bylo nad možnosti dnešního speciálu. Místo pouhého popisu jednotlivých aplikací se proto zaměříme detailně na pět, které jsou nejpoužívanější – Word, Excel, PowerPoint, Outlook a OneNote. U každé aplikace si ukážeme základní práci s aplikací i užitečné fígle, jak práci zjednodušit a zrychlit. Vybrat si v seznamu níže můžete přitom pouze tu aplikaci, která vás skutečně zajímá:
U každé aplikace si ukážeme základní práci i užitečné fígle
Word snad ani není potřeba nijak více představovat, vždyť jde o nejoblíbenější a nejrozšířenější aplikaci pro úpravu textů na celém světě. Samotné texty s jeho pomocí snadno přetvoříte v profesionální a atraktivní dokumenty. Word 2016 umožňuje tvorbu a nejrůznější úpravy psaných textů a PDF dokumentů, do kterých můžete vkládat různé objekty jako např. obrázky, grafy nebo objekty z jiných Office aplikací.
Začněte tvořit
Začněte s prázdným dokumentem a hned se můžete pustit do práce. Nebo si ušetřete spoustu času výběrem šablony, která je nejblíž tomu, co potřebujete, a tu si upravte. Klikněte na Soubor > Nový a pak vyberte nebo vyhledejte šablonu, kterou chcete.
Zůstaňte ve spojení
Potřebujete pracovat na cestách a na různých zařízeních? Klikněte na Soubor > Účet, přihlaste se a získejte tak přístup k naposledy použitým souborům kdekoliv a na jakémkoliv zařízení díky dokonalé integraci mezi aplikacemi Office, OneDrive, OneDrive pro firmy a SharePoint.
Vyhledávání naposledy použitých souborů
Ať už pracujete se soubory uloženými na místním pevném disku počítače, nebo využíváte různé cloudové služby, kliknutím na Soubor > Otevřít se dostanete na svoje naposledy otevřené dokumenty a všechny soubory, které jste si připnuli na seznam.
Objevte kontextové nástroje
Když v dokumentu zvolíte odpovídající objekty, mohou se zpřístupnit kontextové příkazy pásu karet. Například po kliknutí do tabulky se zobrazí karta Nástroje tabulky, na které najdete další možnosti pro návrh a rozložení tabulky.
Sdílení práce s ostatními
Pokud chcete pozvat jiné lidi, aby mohli zobrazovat a upravovat vaše dokumenty v cloudu, klikněte v pravém horním rohu okna aplikace na tlačítko Sdílet. V podokně sdílení, které se otevře, můžete získat odkaz ke sdílení nebo posílat pozvánky lidem, které vyberete.
Revize a sledování změn
Ať už chcete zkontrolovat pravopis, nepřesáhnout počet slov nebo naplno spolupracovat s jinými lidmi, karta Revize odhaluje nezbytné příkazy ke sledování všech změn v dokumentu, k jejich správě a k diskuzi o nich.
Podívejte se, kdo další právě píše do dokumentu
Spoluvytváření wordových dokumentů, které jsou sdílené na OneDrive nebo na sharepointovém webu, probíhá v reálném čase, což znamená, že můžete snadno zjistit, kde ostatní autoři zrovna dělají změny v dokumentu, na kterém právě teď pracujete.
Stylové formátování dokumentů
Podokno Styly umožňuje vizuálně vytvářet, aplikovat a prohlížet styly formátování v aktuálním dokumentu. Pokud ho chcete otevřít, klikněte na kartu Domů a pak klikněte na malou šipku v pravém dolním rohu galerie Styly.
Najděte, co potřebujete
Zadáním klíčového slova nebo slovního spojení do vyhledávacího pole Řekněte mi, co chcete udělat na pásu karet můžete rychle najít wordové funkce a příkazy, které hledáte, prohledávat obsah nápovědy nebo získat další informace online.
Vyhledání relevantních informací
Díky inteligentnímu vyhledávání dokáže Word vyhledávat na internetu relevantní informace pro definování slov, frází a konceptů. Z výsledků vyhledávání, jež se zobrazují v podokně úloh, můžete získat užitečný kontext pro nápady, které jste si poznamenali v dokumentech.
Obětujte 2 minuty svého času, až příště otevřete Word, ušetříte si díky tomuto videu hodiny práce
Excel slouží ke sledování prakticky jakýchkoliv informací a umožňuje rychle dosahovat profesionálně vypadajících výsledků. Hodí se jak pro jednoduché výpočty, tak pro rozsáhlá data, která potřebujete zanalyzovat a přizpůsobit jejich zobrazení. Díky rozdělení do řádků a sloupců můžete různě přidávat údaje, řadit je, filtrovat, vytvářet z nich tabulky nebo grafy se zajímavým a atraktivním vzhledem.
Začněte tvořit
Začněte s prázdným sešitem a hned se můžete pustit do práce. Nebo si ušetřete spoustu času výběrem a úpravou šablony, která se podobá tomu, co potřebujete. Klikněte na Soubor > Nový a pak si vyberte nebo vyhledejte šablonu, kterou chcete.
Zůstaňte ve spojení
Potřebujete pracovat na cestách a na různých zařízeních? Klikněte na Soubor > Účet, přihlaste se a získejte tak přístup k naposledy použitým souborům kdekoliv a na jakémkoliv zařízení díky dokonalé integraci mezi aplikacemi Office, OneDrive, OneDrive pro firmy a SharePoint.
Vyhledávání naposledy použitých souborů
Ať už pracujete se soubory uloženými na místním pevném disku počítače, nebo využíváte různé cloudové služby, kliknutím na Soubor > Otevřít se dostanete na svoje naposledy otevřené sešity a všechny soubory, které jste si připnuli na seznam.
Objevte kontextové nástroje
Pokud v sešitě vyberete odpovídající objekty, mohou se zpřístupnit kontextové příkazy. Když třeba kliknete na prvek grafu, zobrazí se karta Nástroje grafu s možnostmi pro návrh a formátování vybraného grafu.
Sdílení práce s ostatními
Pokud chcete pozvat jiné lidi, aby mohli zobrazovat a upravovat vaše sešity v cloudu, klikněte v pravém horním rohu okna aplikace na tlačítko Sdílet. V podokně sdílení, jež se otevře, můžete získat odkaz ke sdílení nebo posílat pozvánky lidem, které vyberete.
Správa dat v excelových tabulkách
Jakoukoliv oblast buněk v aktuálním sešitě můžete naformátovat jako excelovou tabulku. Excelové tabulky vám umožní analyzovat a snadno spravovat skupinu souvisejících dat nezávisle na jiných řádcích a sloupcích v sešitě.
Vkládání funkcí, sestavování vzorců
Na kartě Vzorce klikněte na Vložit funkci a zobrazí se vám dialogové okno Vložit funkci. Tady můžete hledat a vkládat funkce, vyhledávat správnou syntaxi, a dokonce získat podrobnou nápovědu k tomu, jak vybrané funkce fungují.
Najděte, co potřebujete
Zadáním klíčového slova nebo slovního spojení do vyhledávacího pole Řekněte mi, co chcete udělat na pásu karet můžete rychle najít excelové funkce a příkazy, které hledáte, prohledávat obsah nápovědy nebo získat další informace online.
Vyhledání relevantních informací
Díky inteligentnímu vyhledávání dokáže Excel vyhledávat na internetu relevantní informace pro definování slov, frází a konceptů. Z výsledků vyhledávání, které se zobrazují v podokně úloh, můžete získat užitečný kontext pro data a informace v sešitech.
Obětujte 2 minuty svého času, až příště otevřete Excel, ušetříte si díky tomuto videu hodiny práce
Aplikace Microsoft PowerPoint 2016 je efektivní nástroj pro vytváření nejrůznějších prezentací. Můžete navrhnout, graficky a esteticky ztvárnit a prezentovat své představy a vize. Můžete vytvořit prezentace, ve kterých se kombinují fotografie, text, ilustrace, kresby, tabulky, grafy, video a atraktivní přechody z jednoho na druhé.
Začněte tvořit
Začněte s prázdnou prezentací a hned se můžete pustit do práce. Nebo si ušetřete spoustu času výběrem šablony, která je nejblíž tomu, co potřebujete, a tu si upravte. Klikněte na Soubor > Nový a pak vyberte nebo vyhledejte šablonu, kterou chcete.
Zůstaňte ve spojení
Potřebujete pracovat na cestách a na různých zařízeních? Klikněte na Soubor > Účet, přihlaste se a získejte tak přístup k naposledy použitým souborům kdekoliv a na jakémkoliv zařízení díky dokonalé integraci mezi aplikacemi Office, OneDrive, OneDrive pro firmy a SharePoint.
Vyhledávání naposledy použitých souborů
Ať už pracujete se soubory uloženými na místním pevném disku počítače, nebo využíváte různé cloudové služby, kliknutím na Soubor > Otevřít se dostanete na svoje naposledy otevřené prezentace a všechny soubory, které jste si připnuli na seznam.
Sdílení práce s ostatními
Pokud chcete pozvat jiné lidi, aby mohli zobrazovat a upravovat vaše prezentace v cloudu, klikněte v pravém horním rohu okna aplikace na tlačítko Sdílet. V podokně Sdílení, které se otevře, můžete získat odkaz ke sdílení nebo posílat pozvánky lidem, které vyberete.
Nechte se inspirovat při práci
Jste v časové tísni nebo vám chybí inspirace? PowerPoint vám může na základě přidaného obsahu vytvořit skvělé snímky. Vložte obrázek na aktuální snímek a potom v podokně úloh Návrhy designu klikněte na preferované rozložení.
Morfing obrázků a objektů
Novinkou v PowerPointu 2016 je Morfing, nový, filmový efekt, který vytváří plynulé, animované přechody sledováním a posouváním obrázků a dalších objektů napříč snímky v prezentaci.
Vytvořte nový snímek a pak přidejte veškerý text a všechny obrázky nebo objekty, které chcete. Tento první snímek označuje umístění objektů na začátku přechodu. Pak klikněte pravým tlačítkem myši na miniaturu snímku a klikněte na Duplikovat snímek.
Na zkopírovaném snímku přesuňte podle potřeby text a obrázky nebo objekty (nebo změňte jejich velikost). Například můžete položku zvýraznit tím, že ji zvětšíte, nebo můžete různé věci zarovnat a přidat k nim popis. Na tomto druhém snímku je vidět umístění objektů na konci přechodu.
Pokud chcete efekt použít, vyberte obě miniatury snímků, klikněte na pásu karet na kartu Přechody a potom klikněte na Morfing. PowerPoint sleduje objekty na obou snímcích a při zobrazení efektu pak animuje jejich velikost a pozici.
Když budete chtít zobrazit náhled efektu, klikněte na na kartě Přechody na pásu karet na Náhled. Pokud si budete chtít tento efekt přizpůsobit, klikněte na kartě Přechody na Možnosti efektu.
Přesné formátování obrazců
Vybraný obrázek, obrazec nebo objekt můžete přesně naformátovat díky komplexním nástrojům, které jsou dostupné v podokně úloh Formát obrazce. Pokud ho chcete zobrazit, klikněte na kartu Domů a pak klikněte na malou šipku v pravém dolním rohu skupiny Kreslení na pásu karet.
Najděte, co potřebujete
Zadáním klíčového slova nebo slovního spojení do vyhledávacího pole Řekněte mi, co chcete udělat na pásu karet můžete rychle najít powerpointové funkce a příkazy, které hledáte, prohledávat obsah nápovědy nebo získat další informace online.
Vyhledání relevantních informací
Díky inteligentnímu vyhledávání dokáže PowerPoint vyhledávat na internetu relevantní informace pro definování slov, frází a konceptů. Z výsledků vyhledávání, jež se zobrazují v podokně úloh, můžete získat užitečný kontext pro nápady, které sdílíte v prezentacích.
Obětujte 2 minuty svého času, až příště otevřete PowerPoint, ušetříte si díky tomuto videu hodiny práce
E-mailový klient Outlook 2016 nabízí jednoduchou možnost, jak na jednom místě přehledně zorganizovat nejen e-maily, ale také svůj čas, kontakty a úkoly. Základem všeho je e-mailový klient. Z něho pak pracujete s e-maily a měníte je na úkoly nebo události. Lidi, se kterými pravidelně komunikujete, si můžete uložit mezi své kontakty, takže si pak nebudete muset pamatovat jejich e-mailové adresy ani telefonní čísla.
Nastavení účtu
Outlook 2016 můžete používat hned, jakmile zadáte informace o svém účtu. Na pásu karet klikněte na Soubor > Informace a pak klikněte na tlačítko Přidat účet. Poté se přihlaste svojí e-mailovou adresou nebo použijte účet, který vám dala vaše společnost nebo škola.
Připojení souborů bez vyhledávání
Potřebujete připojit obrázek nebo dokument? Outlook vám šetří čas tím, že udržuje seznam naposledy použitých souborů. Při vytváření nové zprávy nebo pozvánky na schůzku klikněte na Připojit soubor a potom vyberte soubor, který chcete připojit.
Vyhledání relevantních informací
Díky inteligentnímu vyhledávání dokáže Outlook vyhledávat na internetu relevantní informace pro definování slov, frází a konceptů. Z výsledků vyhledávání, jež se zobrazují v podokně úloh, můžete získat užitečný kontext pro informace, které chcete sdílet s ostatními.
Nastavení skupiny Outlooku
Pokud Outlook používáte jako součást oprávněného předplatného Office 365, můžete místo distribučních seznamů použít skupiny a efektivněji tak komunikovat a spolupracovat se členy týmu nebo organizace.
Pokud chcete v aplikaci Outlook 2016 vytvořit novou skupinu, klikněte na kartu Domů a potom klikněte na Nové položky > Skupina. Pokud se tato možnost v této nabídce nezobrazuje, požádejte o další informace správce svého předplatného Microsoft Office 365.
Ze složky Doručená pošta kterékoliv ze svých skupin můžete vy i jiní členové zahajovat konverzace (nebo se k nim připojovat), vytvářet nebo potvrzovat události týmu, zobrazit si seznam členů a získat oznámení o interakci u všech vašich sdílených příspěvků.
Najděte, co potřebujete
Zadáním klíčového slova nebo slovního spojení do vyhledávacího pole Řekněte mi, co chcete udělat na pásu karet můžete rychle najít outlookové funkce a příkazy, které hledáte, prohledávat obsah nápovědy nebo získat další informace online.
V Outlooku je toho mnohem víc než jenom e-maily
Snadno můžete přepínat mezi zobrazeními Pošta, Kalendář, Lidé a dalšími.
Obětujte 2 minuty svého času, až příště otevřete OneDrive, ušetříte si díky tomuto videu hodiny práce
Ke správě a organizaci poznámek slouží OneNote 2016. Představte si OneNote jako kartotékový šuplík, ve kterém máte jednotlivé složky se štítky a v nich listy papíru – a na nich jsou vaše poznámky: běžný text, obrázky, fotografie, zvuk, výstřižky z internetu, tabulky z Excelu, náhledy dokumentů, zaškrtávací seznamy, nebo pokud máte dotykové zařízení, je možné do poznámek i malovat.
Přístup k poznámkám kdekoliv
K čemu jsou dobré poznámky, plány a nápady, když jsou uvězněné na pevném disku? Stačí se při prvním spuštění aplikace OneNote na počítači přihlásit bezplatným účtem Microsoft a budete mít svoje poznámkové bloky pořád k dispozici. Existuje dokonce bezplatná aplikace OneNote pro všechna vaše oblíbená zařízení, aby se vše synchronizovalo, ať už půjdete kamkoliv.
Nedělejte si starosti s ukládáním
OneNote ukládá všechny změny během práce automaticky, takže se o ukládání nemusíte vůbec starat. I když aplikaci zavřete nebo počítač přejde do režimu spánku, vaše poznámky se vždy uloží a vy můžete pokračovat tam, kde jste skončili. Když se chcete podívat, kdy OneNote naposledy synchronizoval změny, klikněte na Soubor > Informace > Zobrazit stav synchronizace.
Nikdy nedojde papír
OneNote nemá žádná omezení tradičních papírových poznámkových bloků. Až vám dojde místo, můžete si ho prostě udělat víc.
Když potřebujete v aktuálním oddílu vytvořit novou stránku, klikněte na tlačítko (+) Přidat stránku v horní části sloupce karet stránky. Můžete také kliknout pravým tlačítkem na kteroukoliv kartu stránky a pak levým na položku Nová stránka nebo stisknout Ctrl+N na klávesnici.
Nový oddíl v aktuálním poznámkovém bloku vytvoříte tak, že kliknete na malou kartu se znaménkem plus [+] napravo od panelu karet oddílů. To stejné se dá udělat i tak, že kliknete pravým tlačítkem na kartu oddílů a pak levým na položku Nový oddíl.
Až poprvé spustíte OneNote, vytvoří se pro vás výchozí poznámkový blok s oddílem Rychlé poznámky, ale stačí kliknout na Soubor > Nový a snadno vytvoříte libovolný počet dalších poznámkových bloků pro témata a projekty, které chcete.
Nové poznámkové bloky můžete vytvořit na svém pevném disku nebo je můžete uložit na bezplatném účtu OneDrive a mít tak svoje poznámky k dispozici na všech svých zařízeních. Volba je na vás!
Označte si důležité poznámky
Galerie Značky na kartě Domů vám umožňuje vizuálně určovat prioritu vybraných poznámek nebo je kategorizovat. Označené poznámky se poznají podle ikon, které vám připomínají, že máte udělat něco důležitého nebo že je třeba zaškrtnout hotové úkoly na vašem seznamu úkolů.
Vytváření hypertextových odkazů jako na wikiwebu
Udělejte ze svého poznámkového bloku funkční wikiweb, a to tak, že vytvoříte odkazy na konkrétní oddíly nebo stránky. Klikněte pravým tlačítkem na kartu oddílu nebo stránky, na kterou má odkaz vést. Pak klikněte na Kopírovat odkaz na oddíl nebo Kopírovat odkaz na stránku a vložte odkaz tam, kde jej chcete mít.
Uspořádání informací v tabulce
Když máte složitou excelovou tabulku, zpřehledněte si informace v jednoduchých tabulkách v aplikaci OneNote. Začněte na novém řádku psaním nového slova, fráze nebo čísla a stiskněte klávesu Tab. Tím vytvoříte nový sloupec. Stisknutím Enter vytvoříte nový řádek. Kromě toho můžete také kliknout na Vložení > Tabulka na pásu karet a tabulku nakreslit.
Až bude vaše tabulka vytvořená a vybraná, použijte příkazy na kartě Nástroje tabulky na pásu karet. Když kliknete pravým tlačítkem na kteroukoliv část tabulky, zobrazí se stejné možnosti tabulky.
Kopírování textu z obrázků
OneNote dokáže rozpoznat text na obrázcích. Na jakoukoliv stránku vložte obrázek, na kterém je čitelný text (třeba fotografii účtenky pořízenou mobilním telefonem), klikněte na obrázek pravým tlačítkem, pak klikněte na Kopírovat text z obrázku a vložte zkopírovaný text tam, kde jej chcete mít.
Sdílení poznámek s jinými lidmi
Ve OneNote zůstanou vaše cloudové poznámkové bloky soukromé, dokud se nerozhodnete pozvat další lidi, aby mohli aktuální poznámkový blok zobrazovat a upravovat. Pokud chcete začít spolupracovat s ostatními, klikněte na Soubor > Sdílet a vyberte si, co chcete udělat.
Získání nápovědy pro OneNote
Vpravo nahoře na pásu karet klikněte na ikonu otazníku (?). Otevře se vám okno nápovědy k aplikaci OneNote 2016, kde můžete zadat klíčová slova nebo slovní spojení a hledat nápovědu k funkcím, příkazům a úkolům OneNote.
Obětujte 2 minuty svého času, až příště otevřete OneNote, ušetříte si díky tomuto videu hodiny práce