I přes obavy si Češi zařizují chytrou domácnost. V následujícím roce do ní plánují investovat téměř tři čtvrtiny domácností

Praha, 4. 10. 2019 – Alespoň jeden produkt, který zvyšuje IQ domácnosti, hlásí už každá druhá domácnost. A Čechům se očividně fenomén “smart home” líbí. Až 71 % oslovených má v následujícím roce v plánu si dovybavit chytrou domácnost. Nejčastěji to budou chytré spotřebiče (27 %) a produkty pro ovládání chytré domácnosti (37 %). Vyplývá to z dotazníku, který na vzorku více než 1 400 zákazníků e-shopů skupiny Mall Group v září provedla dvojka na on-line trhu s elektronikou CZC.cz.

Chytrá elektronika na CZC.cz patří mezi nejrychleji rostoucí kategorie. Chytrý telefon je pro Čechy samozřejmostí a chytré hodinky má téměř polovina zákazníků, kteří nakupují na CZC.cz. A teď se velká část snaží vybavit i chytrou domácnost. To potvrzuje i stabilní, více než čtyřicetiprocentní, meziroční růst. Z produktů jdou nejlépe na odbyt chytré reproduktory, zabezpečení chytré domácnosti, termostatické hlavice nebo chytré osvětlení,” říká obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský. 

Největší část z nákupů chytré elektroniky si stále ukrajují chytré telefony a televize. Hned v závěsu jsou oblíbené fitness náramky a chytré hodinky. Za výrobky do chytré domácnosti v posledním roce utrácela necelá čtvrtina respondentů. Muži nakupovali spíše vybavení chytré domácnosti (28 %), ženy investovaly zejména do chytré bílé elektroniky (27 %). Nadpoloviční většina respondentů utratila v součtu za chytrou elektroniku v uplynulém roce více než 10 000 Kč. 

Zatímco ženy si od chytré domácnosti slibují hlavně větší komfort (76 %), mužům imponuje zejména fakt, že mohou domácnost kontrolovat na dálku (85 %).  Dále na chytré domácnosti více než polovina všech respondentů oceňuje také bezdrátové řešení nebo úsporu peněz. 

Z chytré domácnosti mají Češi ale i obavy. Jedna z největších se týká ztráty soukromí, což je ale ve většině případů zbytečné. Tuto obavu mají podle průzkumu spíše lidé, kteří nemají v plánu si chytrou domácnost pořizovat, lidé nad 40 let a mnohem častěji muži. “Zákazníci, kteří mají s výrobky z kategorie smart zkušenosti, řeší praktičtější problémy, ať už jde o to, jak se domácnost bude chovat v případě výpadků elektrického proudu nebo jak vyřešit problém s kompatibilitou jednotlivých značek,” dodává Pilský. Na tyto obavy zákazníků dvojka na online trhu s elektronikou reaguje edukativními kampaněmi, ve kterých zákazníkům prostřednictvím videí a článků vysvětluje benefity chytré domácnosti.

Z průzkumu i našich prodejů je zřejmé, že trh chytré elektroniky přestává být doménou chytrých televizí a telefonů. Češi čím dál častěji experimentují a kromě kategorie chytré domácnosti objevují i další sortiment, ať už jde o chytrý sport nebo zdraví. Tyto kategorie rostou meziročně bezmála o 60 %,” uzavírá Pilský. Poptávka je po elektromobilních výrobcích, chytrých vahách, teploměrech nebo také tlakoměrech. 

Akční nabídka Akční nabídka