Opětovná publikace nejnovějšího dílu série Grand Theft Auto na konzolích současné generace přímo vybízí k porovnání s aktuálními herními hity optikou roku 2022.
Ještě předtím, než po několika měsících zapnu Grand Theft Auto V, abych mohl začít připravovat tuto – minimálně pro GEEK Magazín unikátní – opakovanou recenzi, dovolte mi rekapitulaci několika důležitých faktů. Páté GTA poprvé vyšlo v září roku 2013 pro konzole PlayStation 3 a Xbox 360, jen pár měsíců před uvedením jejich následovníků v podobě PS4 a Xbox One. S více než 165 miliony prodaných kopií jde aktuálně o druhou nejprodávanější hru moderní historie (po Minecraftu), která nadále společnosti Rockstar Games vydělává zhruba miliardu amerických dolarů každý rok. Letošní vydání vylepšené verze pro konzole PlayStation 5 a Xbox Series znamená, že GTA V míří již na třetí generaci hardwaru. Snese tato v podstatě legendární hra i téměř dekádu od svého prvního uvedení ta nejpřísnější měřítka a měli byste si ji (znovu) koupit?
Trailer k letošnímu znovuuvedení hry pro PS5 a Xbox Series
Remake, remaster, či snad jen update?
Pojďme nejprve jednou pro vždy konstatovat, že pokud si plánujete „nové“ GTA pro aktuální konzole pořídit, nebude to z důvodu ohromujícího pokroku ve vizuálním podání hry. Samozřejmě, dodatečná implementace ray tracingu a upgrade na rozlišení 4K je v některých scénách znát (více viz srovnávací video od Digital Foundry). Žádné vizuální orgie však rozhodně nečekejte. Transportovat hru devět let v čase se aktuálně snaží konkurenční Naughty Dog, fakticky to ale znamená, že The Last of Us Part 1 staví znovu od absolutních základů. A na to zkrátka v Rockstar Games nebyl čas ani chuť. GTA V vypadá tak, jak si jej pamatujete, nedělá ani v roce 2022 ostudu, grafických kvalit současných hitů jako Horizon však nedosahuje.
Co pocítíte mnohem více, je cílových 60 snímků za sekundu, díky kterým je návrat do Los Santos pro konzolisty skutečně nesmírně příjemný. Hrajete-li na PC, mohli jste si samozřejmě tato privilegia užívat již v minulosti; pokud navíc vlastníte high-end grafickou kartu (či spíše karty), můžete se pustit do nekonečných závodů v grafickém moddingu, který je zrovna v případě GTA V naprosto neuvěřitelný. O tom ale aktuální text rozhodně být nemá.
Porovnání verze pro PS4, PS5 a PC
Zpět v dobře známém světě
Je to hratelnost, jež je klíčovým prvkem, který i po devíti letech táhne miliony fanoušků. Návrat do světa GTA V je totiž podvědomým návratem do oblíbené, kvalitní restaurace, ve které víte, že s žádnou položkou na stálém menu nemůžete udělat chybu.
Původní Grand Theft Auto vyšlo ještě v minulém tisíciletí, tedy v době, kdy výrazy jako „emergentní gameplay“ znali jen ti nejzasvěcenější tvůrci. Právě emergentní (samostatně vznikající a vyvíjející se) hratelnost přitom série GTA dotáhla v průběhu věků k absolutní dokonalosti, v případě pátého dílu i s připočtením online složky. Jen vzpomeňte, kolik času jste za svých mladých let kupříkladu v GTA: Vice City strávili u hlavní příběhové linky, a jak často jste se jen tak poflakovali a řešili náhodné situace, které vyplynuly z aktuálního dění na obrazovce na kulisách prosluněného Miami? Na stejném principu dnes stojí ty nejúspěšnější hity, od Minecraftu po Valheim. Jejich tvůrci totiž pochopili, že ještě důležitější, než připravit původní obsah, je dát hráčům dostatek prostoru k tomu, utvářet si obsah sami, často dokonce jen ve své vlastní hlavě.
Základní herní smyčka Grand Theft Auto V přitom není nijak složitá. Jde v podstatě o nekonečný mix ježdění a střílení, opakující se v intervalech ne delších než několik desítek vteřin či nižších jednotek minut. Občas se místo střílení chvíli mluví (a pak se obvykle střílí, protože násilí je v sérii GTA řešením jakékoliv situace), namísto ježdění budete občas létat či plout. Jenže hratelnost GTA V je funkční, přístupná, a v mnohém dodnes nepřekonaná. A pokud ano, tak snad jen dalším klenotem z dílen Rockstar Games a jejich sítě studií po celém světě – Red Dead Redemption II.
Konkurence by mohla závidět
Mnohé z prvků, uvedených v roce 2013, by velmi pravděpodobně vzbudily nadšené ohlasy mezi fanoušky i v případě, že by Rockstar hru představoval právě dnes. Například fluidní přecházení mezi postavami, a tím pádem i lokacemi a dějem, začínáme s příchodem nové generace konzolí a superrychlých úložišť typu SSD považovat za normální. V době původního uvedení však šlo o revoluční herní prvek, který je i nadále velmi příjemný (a na PS5 a Xbox Series ještě rychlejší, než si pamatujete).
U trojice hlavních postav bych se rád na moment zastavil. Reprezentují totiž současnou americkou společnost s možná ještě větší aktuálností a tíživostí, než tomu bylo v roce 2013. Rockstar Games v minulosti dokázali téměř nemožné a díky vyváženému mixu dobře vystavěného dramatu i absurdní satiry zvládli s grácií vykreslit skrze interaktivní příběhy problémy balkánských mafií, motorkářských gangů či sexuálních menšin. A udělat z nich bezprecedentní komerční hity.
Události posledních let ukazují, že ztroskotanec Trevor, který je doslova prototypem postaršího bílého muže z karavanu na venkově, křičícího na mraky, se stává určující silou při proměnách americké politiky i společnosti. A to i přesto, že skrze mnoho náznaků lze vytušit Trevorovu bisexuální či latentně homosexuální orientaci. Michael De Santa jakožto postava pocházející z korporátního světa, která zradou přátel získala úplně všechno, kromě smyslu života či fungující rodiny, musí dříve nebo později vyvolávat otázky u každého, kdo alespoň jednou vkročil do chřtánu moderního korporátu. Třetí do party, Franklin Clinton, má nejblíže k tradičnímu pojetí postav v gangsterské sérii od Rockstaru, a to nejen proto, že jej daboval bratranec herce stojícího za hlasem CJe z GTA: San Andreas. Franklin všem dost nevybíravým způsobem vysvětlí, že Black Lives Mattered už v roce 2013.
Kromě postav jsou pak samozřejmě neméně důležité i aktuální také motivy a témata, která se v GTA V objevují, v čele s poměrně ostrou kritikou kapitalismu (to jsem si nevymyslel), sociálních sítí, celebrit či startupové kultury tolik typické pro prosluněnou Kalifornii. Stejně, jako je startup jen eufemismem pro firmu, která nevydělává peníze, je Lifeinvader více než příznačným názvem pro videoherní obdobu Facebooku. Už máte svůj profil?!
Nováčkem v online gangu
Mluvíme-li o Grand Theft Auto V, nelze v žádném případě zapomenout na samostatně stojící multiplayerovou složku. GTA Online je synonymem pro funkční live-service hru, která si svou fanouškovskou základnu udržuje neustávajícím přísunem bezplatných updatů, často poměrně zásadně doplňujících původní hratelnost. Pro ty, kteří s online složkou žijí a rostou poslední roky, je samozřejmě přidávání nového obsahu požehnáním. Zároveň se však mohutně prohlubuje skill gap a tzv. onboarding nových hráčů je čím dál tím složitější. Tahle hra zkrátka není pro starý.
Příval nového obsahu nekončí ani 9 let po vydání GTA Online
Navázané mikrotransakce jsou (a tady se mi chce napsat slovo „bohužel“, ale názor si udělejte sami) doslova bezednou studnou plnou zlata pro Rockstar Games, respektive mateřské Take-Two Interactive. Lze proto diskutovat, nakolik právě úspěch GTA Online brzdí současné kreativní ambice studia. Ať už se nám to líbí, či nikoliv, v Rockstaru jsou pány především manažeři, kteří se na herní vývoj dívají optikou excelových tabulek a výpisů z účtů. A tak letos, pouhé čtyři roky po vydání, končí přísun nového obsahu pro Read Dead Online. Nikoliv proto, že by snad multiplayer na Divokém západě nevydělával nebo nebyl skvělý. Ale zkrátka proto, že nevydělává tolik jako GTA Online. Zmatlaný remaster trilogie prý pro změnu stojí za zrušením remaku původního Red Dead Redemption. O novém Bully se sice spekulovalo, ale od té doby je ticho po pěšině. A tak je na čase se ptát, jaké plány mají s GTA V, potažmo s celou sérií Grand Theft Auto a s celým herním průmyslem, její tvůrci do budoucna.
Devět let je skutečně dlouhá doba. Nevěříte? V roce 1999 vyšlo Grand Theft Auto 2, o dva roky později první 3D díl v podobě GTA III, následovaný legendárními „mezidíly“ Vice City a San Andreas na stejném enginu. V roce 2008 zapisujeme do seznamu GTA IV, jen o chvíli později pak samostatné (a naprosto výborné) příběhové datadisky Lost and Damned a The Ballad of Gay Tony. Za devět let kdysi zvládli v Rockstaru vyprodukovat neuvěřitelné množství skvělého obsahu. Proč to nejde dnes?
Hra, která předběhla dobu
Domnívám se, že je to proto, že GTA V je i v roce 2022 až příliš dobrou hrou na to, aby bylo možné ji spolehlivě překonat. A to i s kreativním talentem, tvůrčími ambicemi, a především nekonečným finančním zázemím, kterým vydavatelský dům Rockstar Games disponuje. Tvůrci letos vydali poměrně vágní prohlášení, ve kterém zmiňují, že jejich cílem je s každým dalším dílem GTA posunout hranice herního vývoje a zážitků. Graficky určitě má současné GTA kam růst, ale má kam růst i z pohledu vyprávění příběhu, skriptované i emergentní hratelnosti, nebo výstavby otevřeného světa? Osobně o tom nejsem úplně přesvědčen, ale rád si o tom s ostatními Geeky popovídám v komentářích!
A ještě jedna poznámka na závěr. Grand Theft Auto V vyšlo na podzim roku 2013 do trochu jiného světa. Do světa, ve kterém bylo možné dělat si legraci z kdekoho a kdečeho, dokud bylo dodrženo pravidlo „padni komu padni“. Extrémy na obou stranách spektra, od přísné západní cancel culture po striktně konzervativní vidění světa, určitě dnes manažery i kreativce z Rockstar Games trápí.
Nejen to je důvodem, proč možná v šestém GTA poprvé v jedné z hlavních rolí uvidíme ženskou postavu. Na tolik diskutovaný návrat do Vice City – ať už se bude nakonec jmenovat jakkoliv – se nesmírně těším. Pokud to navíc skutečně bude skrze charismatickou hrdinku, těším se o to více. Avšak vzhledem ke všemu výše vyřčenému nevěřím, že bychom se jej dočkali dříve než v roce 2024 či spíše 2025. Do té doby budu muset já, a také vy, vzít zavděk GTA V pro PlayStation 5 a Xbox Series. Osobně si však ještě jeden báječný večírek v Los Santos rozhodně plánuji užít naplno.