Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Je tohle nejlepší hra všech dob? (Znovu)recenzujeme GTA V

Je tohle nejlepší hra všech dob? (Znovu)recenzujeme GTA V

Recenze
Grand Theft Auto V (PS5)_1175537720
Grand Theft Auto V (PS5)
669 Kč 810 Kč
Grand Theft Auto V (Xbox Series X)_365292274
Grand Theft Auto V (Xbox Series X)
669 Kč 810 Kč

Opětovná publikace nejnovějšího dílu série Grand Theft Auto na konzolích současné generace přímo vybízí k porovnání s aktuálními herními hity optikou roku 2022.

Ještě předtím, než po několika měsících zapnu Grand Theft Auto V, abych mohl začít připravovat tuto – minimálně pro GEEK Magazín unikátní – opakovanou recenzi, dovolte mi rekapitulaci několika důležitých faktů. Páté GTA poprvé vyšlo v září roku 2013 pro konzole PlayStation 3 a Xbox 360, jen pár měsíců před uvedením jejich následovníků v podobě PS4 a Xbox One. S více než 165 miliony prodaných kopií jde aktuálně o druhou nejprodávanější hru moderní historie (po Minecraftu), která nadále společnosti Rockstar Games vydělává zhruba miliardu amerických dolarů každý rok. Letošní vydání vylepšené verze pro konzole PlayStation 5 a Xbox Series znamená, že GTA V míří již na třetí generaci hardwaru. Snese tato v podstatě legendární hra i téměř dekádu od svého prvního uvedení ta nejpřísnější měřítka a měli byste si ji (znovu) koupit?

Trailer k letošnímu znovuuvedení hry pro PS5 a Xbox Series

Remake, remaster, či snad jen update?

Pojďme nejprve jednou pro vždy konstatovat, že pokud si plánujete „nové“ GTA pro aktuální konzole pořídit, nebude to z důvodu ohromujícího pokroku ve vizuálním podání hry. Samozřejmě, dodatečná implementace ray tracingu a upgrade na rozlišení 4K je v některých scénách znát (více viz srovnávací video od Digital Foundry). Žádné vizuální orgie však rozhodně nečekejte. Transportovat hru devět let v čase se aktuálně snaží konkurenční Naughty Dog, fakticky to ale znamená, že The Last of Us Part 1 staví znovu od absolutních základů. A na to zkrátka v Rockstar Games nebyl čas ani chuť. GTA V vypadá tak, jak si jej pamatujete, nedělá ani v roce 2022 ostudu, grafických kvalit současných hitů jako Horizon však nedosahuje.

Co pocítíte mnohem více, je cílových 60 snímků za sekundu, díky kterým je návrat do Los Santos pro konzolisty skutečně nesmírně příjemný. Hrajete-li na PC, mohli jste si samozřejmě tato privilegia užívat již v minulosti; pokud navíc vlastníte high-end grafickou kartu (či spíše karty), můžete se pustit do nekonečných závodů v grafickém moddingu, který je zrovna v případě GTA V naprosto neuvěřitelný. O tom ale aktuální text rozhodně být nemá.

Porovnání verze pro PS4, PS5 a PC

Zpět v dobře známém světě

Je to hratelnost, jež je klíčovým prvkem, který i po devíti letech táhne miliony fanoušků. Návrat do světa GTA V je totiž podvědomým návratem do oblíbené, kvalitní restaurace, ve které víte, že s žádnou položkou na stálém menu nemůžete udělat chybu.

Původní Grand Theft Auto vyšlo ještě v minulém tisíciletí, tedy v době, kdy výrazy jako „emergentní gameplay“ znali jen ti nejzasvěcenější tvůrci. Právě emergentní (samostatně vznikající a vyvíjející se) hratelnost přitom série GTA dotáhla v průběhu věků k absolutní dokonalosti, v případě pátého dílu i s připočtením online složky. Jen vzpomeňte, kolik času jste za svých mladých let kupříkladu v GTA: Vice City strávili u hlavní příběhové linky, a jak často jste se jen tak poflakovali a řešili náhodné situace, které vyplynuly z aktuálního dění na obrazovce na kulisách prosluněného Miami? Na stejném principu dnes stojí ty nejúspěšnější hity, od Minecraftu po Valheim. Jejich tvůrci totiž pochopili, že ještě důležitější, než připravit původní obsah, je dát hráčům dostatek prostoru k tomu, utvářet si obsah sami, často dokonce jen ve své vlastní hlavě.

Základní herní smyčka Grand Theft Auto V přitom není nijak složitá. Jde v podstatě o nekonečný mix ježdění a střílení, opakující se v intervalech ne delších než několik desítek vteřin či nižších jednotek minut. Občas se místo střílení chvíli mluví (a pak se obvykle střílí, protože násilí je v sérii GTA řešením jakékoliv situace), namísto ježdění budete občas létat či plout. Jenže hratelnost GTA V je funkční, přístupná, a v mnohém dodnes nepřekonaná. A pokud ano, tak snad jen dalším klenotem z dílen Rockstar Games a jejich sítě studií po celém světě – Red Dead Redemption II.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Konkurence by mohla závidět

Mnohé z prvků, uvedených v roce 2013, by velmi pravděpodobně vzbudily nadšené ohlasy mezi fanoušky i v případě, že by Rockstar hru představoval právě dnes. Například fluidní přecházení mezi postavami, a tím pádem i lokacemi a dějem, začínáme s příchodem nové generace konzolí a superrychlých úložišť typu SSD považovat za normální. V době původního uvedení však šlo o revoluční herní prvek, který je i nadále velmi příjemný (a na PS5 a Xbox Series ještě rychlejší, než si pamatujete).

U trojice hlavních postav bych se rád na moment zastavil. Reprezentují totiž současnou americkou společnost s možná ještě větší aktuálností a tíživostí, než tomu bylo v roce 2013. Rockstar Games v minulosti dokázali téměř nemožné a díky vyváženému mixu dobře vystavěného dramatu i absurdní satiry zvládli s grácií vykreslit skrze interaktivní příběhy problémy balkánských mafií, motorkářských gangů či sexuálních menšin. A udělat z nich bezprecedentní komerční hity.

Události posledních let ukazují, že ztroskotanec Trevor, který je doslova prototypem postaršího bílého muže z karavanu na venkově, křičícího na mraky, se stává určující silou při proměnách americké politiky i společnosti. A to i přesto, že skrze mnoho náznaků lze vytušit Trevorovu bisexuální či latentně homosexuální orientaci. Michael De Santa jakožto postava pocházející z korporátního světa, která zradou přátel získala úplně všechno, kromě smyslu života či fungující rodiny, musí dříve nebo později vyvolávat otázky u každého, kdo alespoň jednou vkročil do chřtánu moderního korporátu. Třetí do party, Franklin Clinton, má nejblíže k tradičnímu pojetí postav v gangsterské sérii od Rockstaru, a to nejen proto, že jej daboval bratranec herce stojícího za hlasem CJe z GTA: San Andreas. Franklin všem dost nevybíravým způsobem vysvětlí, že Black Lives Mattered už v roce 2013.

Grand Theft Auto V_20220804124643.jpg
Grand Theft Auto V_20220804125204.jpg
Grand Theft Auto V_20220804150723.jpg
Podívejte se, jak vypadá GTA V na PS5

Kromě postav jsou pak samozřejmě neméně důležité i aktuální také motivy a témata, která se v GTA V objevují, v čele s poměrně ostrou kritikou kapitalismu (to jsem si nevymyslel), sociálních sítí, celebrit či startupové kultury tolik typické pro prosluněnou Kalifornii. Stejně, jako je startup jen eufemismem pro firmu, která nevydělává peníze, je Lifeinvader více než příznačným názvem pro videoherní obdobu Facebooku. Už máte svůj profil?!

Nováčkem v online gangu

Mluvíme-li o Grand Theft Auto V, nelze v žádném případě zapomenout na samostatně stojící multiplayerovou složku. GTA Online je synonymem pro funkční live-service hru, která si svou fanouškovskou základnu udržuje neustávajícím přísunem bezplatných updatů, často poměrně zásadně doplňujících původní hratelnost. Pro ty, kteří s online složkou žijí a rostou poslední roky, je samozřejmě přidávání nového obsahu požehnáním. Zároveň se však mohutně prohlubuje skill gap a tzv. onboarding nových hráčů je čím dál tím složitější. Tahle hra zkrátka není pro starý.

Příval nového obsahu nekončí ani 9 let po vydání GTA Online

Navázané mikrotransakce jsou (a tady se mi chce napsat slovo „bohužel“, ale názor si udělejte sami) doslova bezednou studnou plnou zlata pro Rockstar Games, respektive mateřské Take-Two Interactive. Lze proto diskutovat, nakolik právě úspěch GTA Online brzdí současné kreativní ambice studia. Ať už se nám to líbí, či nikoliv, v Rockstaru jsou pány především manažeři, kteří se na herní vývoj dívají optikou excelových tabulek a výpisů z účtů. A tak letos, pouhé čtyři roky po vydání, končí přísun nového obsahu pro Read Dead Online. Nikoliv proto, že by snad multiplayer na Divokém západě nevydělával nebo nebyl skvělý. Ale zkrátka proto, že nevydělává tolik jako GTA Online. Zmatlaný remaster trilogie prý pro změnu stojí za zrušením remaku původního Red Dead Redemption. O novém Bully se sice spekulovalo, ale od té doby je ticho po pěšině. A tak je na čase se ptát, jaké plány mají s GTA V, potažmo s celou sérií Grand Theft Auto a s celým herním průmyslem, její tvůrci do budoucna.

Devět let je skutečně dlouhá doba. Nevěříte? V roce 1999 vyšlo Grand Theft Auto 2, o dva roky později první 3D díl v podobě GTA III, následovaný legendárními „mezidíly“ Vice City a San Andreas na stejném enginu. V roce 2008 zapisujeme do seznamu GTA IV, jen o chvíli později pak samostatné (a naprosto výborné) příběhové datadisky Lost and Damned a The Ballad of Gay Tony. Za devět let kdysi zvládli v Rockstaru vyprodukovat neuvěřitelné množství skvělého obsahu. Proč to nejde dnes?

Hra, která předběhla dobu

Domnívám se, že je to proto, že GTA V je i v roce 2022 až příliš dobrou hrou na to, aby bylo možné ji spolehlivě překonat. A to i s kreativním talentem, tvůrčími ambicemi, a především nekonečným finančním zázemím, kterým vydavatelský dům Rockstar Games disponuje. Tvůrci letos vydali poměrně vágní prohlášení, ve kterém zmiňují, že jejich cílem je s každým dalším dílem GTA posunout hranice herního vývoje a zážitků. Graficky určitě má současné GTA kam růst, ale má kam růst i z pohledu vyprávění příběhu, skriptované i emergentní hratelnosti, nebo výstavby otevřeného světa? Osobně o tom nejsem úplně přesvědčen, ale rád si o tom s ostatními Geeky popovídám v komentářích!

Grand Theft Auto V_20220806114502.jpg
Grand Theft Auto V_20220806151145.jpg
Grand Theft Auto V_20220806154051.jpg
Honičky, přestřelky, výbuchy i erotika. To vše je DNA série GTA

A ještě jedna poznámka na závěr. Grand Theft Auto V vyšlo na podzim roku 2013 do trochu jiného světa. Do světa, ve kterém bylo možné dělat si legraci z kdekoho a kdečeho, dokud bylo dodrženo pravidlo „padni komu padni“. Extrémy na obou stranách spektra, od přísné západní cancel culture po striktně konzervativní vidění světa, určitě dnes manažery i kreativce z Rockstar Games trápí.

Nejen to je důvodem, proč možná v šestém GTA poprvé v jedné z hlavních rolí uvidíme ženskou postavu. Na tolik diskutovaný návrat do Vice City – ať už se bude nakonec jmenovat jakkoliv – se nesmírně těším. Pokud to navíc skutečně bude skrze charismatickou hrdinku, těším se o to více. Avšak vzhledem ke všemu výše vyřčenému nevěřím, že bychom se jej dočkali dříve než v roce 2024 či spíše 2025. Do té doby budu muset já, a také vy, vzít zavděk GTA V pro PlayStation 5 a Xbox Series. Osobně si však ještě jeden báječný večírek v Los Santos rozhodně plánuji užít naplno.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (3)

No

záleží jak se na to kdo podívá... nejúspěšnější, nejprodávanější, nejvíc vydělávající... nej nej nej... prostě mainstream generátor peněz, kterej si rád střihne skoro každej. Ale za mě jsou lepší hry. Podle mě je to taková ta hra, která až tak často nebývá na vrcholu žebříčku top games jednotlivce, přesto ji tam někde v tom žebříčku většina lidí má. A hlavně je udělaná tak, že si to v pohodě může zahrát a pobavit se u ní i člověk, kterej jinak neni zrovna hráč, což je obrovská výhoda proti jiným hrám a ohromně rozšiřuje cílovou skupinu (což byl od počátku vývoje pětky záměr). Dneska se bojim že by GTA ani zdaleka nebylo tak "vostrý"... v době plné hyperkorektnosti... se divim že rockstar na krku nemá víc žalob (vzpomínám si jen na nějakou popovou ***, co se chtěla soudit kvuli grafice) a bojim se jak bude vypadat další GTA.btw. hrál jsem spíš single player story, online jsem zkoušel ale to mě moc nebralo.btw2. mám GTA5 na PC i PS4, na PS5 už kupovat nebudu :D (myslim že i to hraje roli v úspěchu, spousta lidí tuhle hru koupí víckrát... psko bylo první, ale chtěl sem si užít pořádnou grafiku na PC.

Hlavni problem online hrani

Nacitaci casy pri online hrani jsou i po oprave zasadni chyby porad extremne dlouhe a pri psojeni s castymi chybami pri napojovani do lobby (vykopava, failuje, prepojuje kvuli hackerum, atp.) je to loading simulator, ktery se neda dlouhodobe trpet, pokud nejste fakt flegmatik.
Jinak je hra uzasna a rozhodne predbehla dobu vsemi moznostmi, vzhledem, mechanikami atp. O tom svedci uz jen to, ze je aktivni i po skoro 10 letech od vydani.

RE-RE-RE-Remake :(

už skoro 10 let ta samá hra, nechápu ten hype okolo ani to že se najdou hráči kterým stačí trochu lepší grafika a sypou dál peníze do hry kterou každý hrál už při releasu. K pláči je že se to oslavuje pokaždé jak objevení svatého grálu ale je to jedna a ta samá hra, GTA 1-4 jsme dostávali každé dva roky novou hru, nový příběh, novou postavu, 10 let hrajete ten samý ***** ... důvodem jsou tyhle "recenze" a hráči kteří se s tím spokojí, proč by se Rockstar stresoval s vývojem GTA 6 když jim 10 let sypete za jednu starou hru. Styďte se CZC týme že toto podporujete, a stydět by se měl i každý kdo to pořád hraje, vy jste důvod proč nemáme novou hru

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru