Food porno je fenoménem dnešní doby. Zachycovat krásy jídla objektivem fotoaparátu se stalo pracovní náplní nejednoho blogera. A přesně to si vyzkoušíme také v dnešním fotospeciálu. Číst dál se rozhodně vyplatí, i když jídlu neholdujete – připomeneme si totiž základní fotografické techniky.
I když počasí venku focení zrovna nepřeje, s fotoaparátem se dá vyhrát poměrně dlouho i uvnitř. To jsme si vyzkoušeli hned v několika našich speciálech, například když jsme fotili domácí mazlíčky, interiéry nebo když jsme si hráli s ohněm a kouřem. Nyní zaměříme objektivy na jídlo.
Když počasí nepřeje dá se hrát s kouřem…
…nebo jednoduše objevovat kouzlo focení interiérů
Na co budeme fotit?
V předchozích dílech našeho seriálu jsme si již řekli, že je vlastně jedno, na co fotíte – zda na chytrý telefon, obyčejný kompakt, digitální zrcadlovku nebo bezzrcadlovku. Právě pro poslední zmiňovanou kategorii jsou nicméně naše rady určeny, protože sami používáme k focení bezzrcadlovky od společnosti Olympus. Konkrétně v dnešním díle nám poslouží model Olympus E-M10 Mark II se setovým objektivem 14-42mm.
Fotografická výbava od společnosti Olympus, kterou používáme
Setový objektiv 14-42mm
Na billboardy a reklamy nekoukat
Když se poprvé rozhodnete fotit jídlo, pravděpodobně můžete narazit na jeden velký problém – nebudete s výsledky spokojeni. Problém je totiž v dnešní době, kdy jídlo na reklamních poutačích vypadá úplně jinak než ve skutečnosti.
Na tuto skutečnost narazíte prakticky v každém fastfoodu. Už loni jsme vyrazili do McDonaldu koupit burger zvaný Royal. Při pohledu na reklamní fotografii se skutečně sbíhají člověku sliny. Když si objednávku rozbalí, nepřipomíná Royal z propagačních materiálů ani vzdáleně, jak je vidět na snímcích níže.
Už v tehdejším fotografickém návodu jsme si ukázali, jak takových výsledků docílit svépomocí. Jak připravit focenou scénu, jak postavit provizorní miniateliér a dokonce i jak nevábně působící jídlo správně naaranžovat. I bez přidávání dalších ingrediencí jsme dosáhli uspokojivých výsledků, jak je vidět na snímcích níže.
V dnešním speciálu o nic podobného nepůjde, nebudeme objekty našeho zájmu nijak upravovat, pouze je posadíme do správného světla. Ale pěkně popořadě…
Takto vypadá Royal na propagačních snímcích
A tohle si přinesete po zakoupení domů – rozdíl je patrný na první pohled
I doma můžete pořídit snímky, ze kterých budou doslova téct sliny
Co se bude fotit?
Při focení jídla budeme potřebovat praktiky vše, co jsme se naučili v předchozích dílech našeho fotografického speciálu. Je si však nutné uvědomit, že důležité je i samotné jídlo. S obyčejných slaných tyčinek zkrátka žádné kulinářské umění nevykouzlíme.
Na druhou stranu i při focení relativně obyčejného jídla, jako jsou například obložené chlebíčky, je možné dosáhnout dramaticky rozdílných výsledků. Stačí projevit trochu kreativity. A je jedno, jestli snímky pořizujete doma v kuchyni v provizorním mini ateliéru, nebo v restauraci zrovna tak, jak vám jídlo přinesou naservírované.
U každého jídla je totiž dobré myslet na to, z jakého úhlu vypadá nejlépe. Například burgerům foceným výše nejvíce slušelo, pokud jsme je zabírali zboku z co možná nejnižší výšky, jakoby fotoaparát ležel přímo na stole. Jídlo tak působí honosněji.
Když jsme se tak pokusili vyfotit chlebíčky, nedopadlo to zrovna dobře. Hlavní část scény totiž v takovém případě zabírala pouze kůrka, a ta o samotném jídle nic neřekne. Právě proto se vyplatí zkoušet více úhlů, jak je vidět i na snímcích níže. Chlebíčky i další pokrmy, které na talířích vypadají příliš ploše, je vhodné fotit kolmo seshora směrem dolů k talíři.
Nic nepokazíte určitě ani tím, kdy budete fotit různé detaily z různých úhlů. Právě tak budete moci přednosti pokrmů zvýraznit tak, aby se při pohledu na snímek začali lidem doslova sbíhat sliny. Při focení detailů se určitě nebojte experimentovat s hloubkou ostrosti. Pomocí nižších clonových čísel totiž můžete krásně zdůraznit například oblohu na jednom chlebíčku a druhý chlebíček v pozadí nechat hezky naznačený – tedy rozmazaný, jak je vidět na fotografii níže.
Zboku nevypadá chlebíček zrovna dvakrát chutně
Z úhly pohledu je vhodné experimentovat
Nebojte se fotit ani kolmo směrem k talíři
Při detailních momentkách využijte i práce s hloubkou ostrosti
Práce se světlem
Opravdu u každého jídla je však vhodné myslet na to, že nejvhodnější úhel pohledu je zcela jiný. Zatímco chlebíčky vypadali velmi chutně při pohledu shora, u dalších pokrmů to platit nemusí. Vyzkoušeli jsme to na kousku narozeninového dortu. Ten při pohledu shora zcela splynul s talířem a na první pohled skoro nešlo ani poznat, že jde o dort.
Proto jsme začali zkoušet různé úhly pohledu a pořizovat momentky v blízkosti okna. Bílá záclona totiž u něj fungovala nejen jako přirozené pozadí, ale zároveň tlumila světlo tak, aby nebylo příliš ostré a nasvítilo objekt našeho zájmu měkčeji.
Právě v podobných světelných podmínkách si můžete práci se světlem krásně vyzkoušet. Zkuste nejen měnit úhly pohledu, ale zároveň postavit fotoaparát na stativ a pootáčet talířem. Uvidíte, jak se focená scéna proměňuje – jak světlo zvýrazňuje určité části dortu a jiné naopak jak tmavnou. A právě tak je možné dosáhnout kýženého výsledku, tedy našeho skutečného fotografického záměru.
Shora nevypadá dort vlastně ani jako dort
Některé úhly pohledu se zkrátka vůbec nehodí
Zkuste pracovat se světlem…
…až dosáhnete kýženého výsledku
Důležitá je atmosféra
Vhodné si je také uvědomit, že snímek netvoří pouze objekt našeho zájmu, ale i předměty v jeho bezprostřední blízkosti, tedy v popředí a v pozadí. Do určité míry se totiž focení jídla podobá produktové fotografii – je to stejné, jako když fotíme nějaké předměty, které chceme prodat.
Když někdo prodává automobil, dá si zpravidla na jeho přípravě před focením velmi záležet. Krásně naleští karoserii, vysaje všechny záhyby interiéru a teprve poté začne vůz detailně fotit. Důvod je jasný, chce potencionálním kupcům ukázat, že se o své autíčko skutečně dobře staral a co případní zájemci za své peníze dostanou. Jde v podstatě o tvorbu na pomezí reklamní a produktové fotografie, kdy chceme focený předmět ukázat v tom nejlepším možném světle.
Bohužel když chceme prodávat menší předměty, které nalezneme třeba na půdě, nebo je prostě už jenom nepotřebujeme, ale tato příprava často chybí. Většina uživatelů jen bezmyšlenkovitě svoje věci vyfotí tak, jak je zrovna našla. A právě to bývá největším kamenem úrazu.
Pokud přípravě snímku věnujeme trochu úsilí a času, rozhodně dosáhneme daleko lepších výsledků než v prvním zmiňovaném případě. A to platí i při focení jídla. To zkrátka vypadá daleko lépe, pokud jej zachytíme v jeho „přirozeném prostředí“. V případě dortu se tedy nebojte scénu doplnit například o hrníček s kávou, pocukrujte talíř a opřete o něj dezertní vidličku. Fantazii se zkrátka meze nekladou.
Vždy ale myslíme na to, že všechny předměty před objektivem musí být zbavené jakýchkoliv nečistot. Například na talířích a příborech nesmí být žádné omaky.
Naaranžovaná scéna
Naaranžovaná scéna
Samotný dort tak chutně nevypadá
Správná expozice, obrazové efekty
Při focení jídla je vždy vhodné kontrolovat výsledky našeho snažení průběžně na displeji. A to nejen pokud používáme manuální nastavení. Například pokud přecházíme z příliš tmavého prostředí do světlého, můžeme velmi snadno zapomenout změnit nastavení expozice. Pořízené momentky mohou být v opačném případě vhodné tak akorát na vyhození. I proto se vyplatí fotit do formátu RAW, který sice zabírá na kartě více místa, ale obsahuje větší množství dat.
Vhodné je také myslet na správné vyvážení bílé. Tato hodnota bývá na fotoaparátech často označovaná zkratkou WB (White Balance). Pro focení za slunečného dne, v šeru nebo pod umělým světlem se totiž vždy hodí jiný režim. A automatika jej u některých přístrojů nemusí vždy vybrat správně, snímky pak mohou být nažloutlé, zešedlé nebo namodralé. A to neplatí pouze při focení jídla, ale také pokud budeme fotit snímky kdekoliv jinde.
Pokud se food pornu věnujeme doma, jistě na nás nikdo nepospíchá. Není tedy nic jednoduššího, než si vyvážení bílé a správné nastavení expozice na několika snímcích ještě před finálním focením vyzkoušet. Na displeji zrcadlovky pak hned uvidíte, co je a co není správně. Že je výsledek jasný skutečně okamžitě, jsme se cíleně pokusili zachytit na několika snímcích níže.
Správně exponovaný snímek
Podexponovaný snímek
Přeexponovaný snímek
Vyhrát si můžeme i s nejrůznějšími fotografickými filtry, které v dnešní době nabízí nejen klasické fotoaparáty, ale dokonce už i většina chytrých telefonů. Důležitost objektu našeho zájmu můžeme dodat například s pomocí cílené vinětace.
S fotografickými filtry se to ale nesmí přehánět, v opačném případě totiž momentku můžeme nevratně poničit – pak bude vhodná tak maximálně do koše. Podobné úpravy tak může být vhodnější v některých případech dělat až v počítači, případně si momentku pořídit i bez filtrů.
Normální snímek
Zvýrazněná vinětace
Mlhovina
Vysoká sytost
Kam dál?
Máte nějaké zajímavé fotografie jídla? Podělte se s námi a dalšími čtenáři o ně v diskuzi. Případně se můžete podívat na další fotografické speciály, které jsme v poslední době vytvořili: