Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Okem fotoaparátu: Černobílý svět

Okem fotoaparátu: Černobílý svět

Návody

Černobílá nebo barevná? To je otázka, nad kterou se zamýšlí celá řada fotografů. Snímky v odstínech černé a bílé barvy totiž mají své nepopiratelné kouzlo. V dnešním speciálu se podíváme, jak černobílé momentky vytvořit.

Není tomu tak dávno, co byla černobílá fotografie v útlumu. S příchodem barevných filmů na ni spousta fotografů zanevřela. V posledních letech se však černobílý pohled na svět těší stále větší popularitě. Stal se z něj doslova fenomén. Proto jej nemůžeme vynechat ani v našem foto speciálu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Černobílý portrét ()

 

Na co budeme fotit

Tento speciál je primárně určen pro majitele digitálních zrcadlovek. Neznamená to ale, že musíte hned běžet do obchodů a kupovat tu nejmodernější a nejdražší techniku. Většina rad, které si postupně budeme ve dvanáctidílném seriálu uvádět, totiž platí pro focení obecně – využijete je tedy při focení nejen digitální zrcadlovkou, ale také obyčejným kompaktem, nebo dokonce chytrým telefonem. Nicméně je pravdou, že obyčejné kompakty či smartphony mohou být v určitých situacích limitující. 

Černobílé fotografie jsme pro účely tohoto článku vytvářeli několik posledních týdnů, během přípravy celého speciálu Okem fotoaparátu. Používali jsme již tradičně fotografické vybavení od společnosti Nikon, konkrétně digitální zrcadlovky D3200, D3300, D750 a D610. A samozřejmě celou řadu objektivů… Který se hodí na fotografování makra, portrétů či krajiny, se dozvíte v našich dřívějších článcích – jejich kompletní seznam je na konci tohoto článku.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotografická výbava od společnosti Nikon, na kterou budeme fotit

 

Fotoaparát vs. počítač

Samozřejmě tím nejjednodušším způsobem, jak vytvořit černobílou momentku, je přepnout fotoaparát do monochromatického režimu. Ten se prakticky u každého přístroje ukrývá někde v pokročilých nastaveních v menu. Zpravidla pod kategorií Picture Style (obrazový styl). Jak dokáže fotoaparát zachytit konkrétní scénu barevně a jak černobíle, si můžete prohlédnout níže.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Barevná momentka (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Černobílá momentka (originální velikost)

 

Monochromatický režim na fotoaparátu přesto většina profesionálních fotografů nepoužívá. Důvod je jednoduchý, vyfocením snímku v černobílém provedení totiž ztrácí cenný originál. Odbarvit snímek v počítači je totiž možné doslova jedním kliknutím myši, zatímco vrátit barvy do monochromatické momentky je prakticky nemožné. A nikdy nevíte, kdy se bude barevný originál zase hodit.

V počítači si můžete navíc s odstíny šedi hrát daleko více, než ve fotoaparátu. To jinými slovy znamená, že celý proces přechodu barevné scény do monochromatického režimu můžete upravovat přesně podle svých představ. Popisovat funkce jednotlivých fotoeditorů by bylo nad obsahové možnosti tohoto článku. Alespoň si ale ukážeme, jak se scéna promění, když použijeme různé styly odbarvení v programu Zoner Photo Studio. Sami můžete rozhodnout, který snímek se povedl nejvíce

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Odstíny šedi

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Desaturace

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Pokročilý

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Průměr kanálů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Maximum kanálů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Minimum kanálů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Červený kanál

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Zelený kanál

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Modrý kanál

 

Hra kontrastů a stínů

Jak je ze snímků výše patrné, možností na odbarvení snímku je skutečně nespočet. Ono se ani není čemu divit – 8bitový jpeg má hned 256 odstínů šedé, i monochromatická momentka tak může doslova hrát celou plejádou barev, byť jde stále jen o odstíny šedé.

Zběhlejší uživatelé by mohli namítat, že zmiňované dvě stovky šedých odstínů nejsou žádné velké číslo, protože těch barevných je přes 16 miliónů. To je sice pravda, ale právě tak velké množství barev může být v některých případech ve snímku rušivé. Barvy zkrátka mohou odvádět člověka od toho, co chtěl fotograf skutečně na snímku zdůraznit.

Pomocí černobílých snímků si totiž fotografové často hrají se světlem a stínem, které nemusí v barvě vždy tak dobře vyniknout. Velmi dobře například vypadají v odstínech šedé snímky s velkým kontrastem, například noční scéna s rozsvícenými lampami.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Noční scéna (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Červený kanál (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Desaturace (originální velikost)

 

Digitální šum a vinětace

Velmi dobře mohou na monochromatických snímcích vypadat vady, které jinak u barevných momentek nejsou žádoucí. Zajímavě může například vypadat digitální šum, který může imitovat analogové zrno, na které jsme zvyklí z dob klasických kinofilmových fotoaparátů.

Šum můžete vytvořit dodatečně v počítači, nebo přímo na fotoaparátu. V možnostech Picture Style v nastavené monochromatického režimu stačí zvolit co nejvyšší kontrast a podle focené scény nastavit co nejvyšší hodnotu ISO. Dík vysokému kontrastu se nemusíte bát ani extrémních hodnot, jako je například ISO 6400.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Barevný detail rukou (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Černobílý režim (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zachycený digitální šum (originální velikost)

 

Líbivě může v některých případech působit také vinětace. Standardně jde o vadu objektivu, při které jsou na momentce výrazně tmavší okraje. Nejen u černobílých momentek můžeme pomocí vinětace dodat snímku opět atmosféru filmových přístrojů, podobně jako u digitálního šumu. Vinětace není u moderních objektivů tolik výrazná, proto ji můžeme daleko lépe zvýraznit přímo v nějakém grafickém editoru v počítači.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Originální snímek (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Mírná vinětace (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Výrazná vinětace (originální velikost)

 

Zachraňujeme situaci

Černobílá fotografie je bezesporu umělecká disciplína, která si od fotografa žádá jistý um. V některých případech může přijít monochromatická momentka vhod i amatérům, kterým se jednoduše barevná momentka nevyvede podle jejich představ. Například pokud fotíme krajinu a počasí nám nepřeje, tedy pokud je obloha nezajímavě šedá. V odstínech šedi může taková momentka vypadat vcelku zajímavě. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Mdlá obloha snímku nesluší (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V odstínech šedi momentka vynikne lépe (originální velikost)

 

Už při focení portrétů jsme si také ukázali, že monochromatický režim může zachránit přeexponovaný snímek v případě, že nemáme k dispozici RAW. Jak na to si ukazujeme krok za krokem níže. Snímek nejprve co nejvíce ořízneme, abychom se zbavili co možná nejvíce přepálených míst. Obraz se poté pokusíme podexponovat v libovolném fotografickém editoru. Když ani to nepomůže, řešením může být převedení snímku do černobíla. Momentka nebude ani tak zcela dokonalá, ale nezapomenutelný okamžik neskončí zbytečně v koši.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Co s přeexponovaným snímkem? (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nejprve jej ořízneme (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Poté v libovolném fotografickém editoru momentku podexponujeme (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Řešením může být i převod momentky do černobílého provedení (originální velikost zde)

 

Když odstíny šedi nejsou žádoucí

Samozřejmě ne každá fotografie se hodí pro převod do černobílé. Pokud jste zachytili dech beroucí západ slunce, nebo barevnou rozmanitost podzimního lesa, je velká škoda takové momentky připravit o barevný nádech. Právě ten je totiž u nich velmi důležitý. Černobílá fotografie slouží hlavně pro zvýraznění konkrétní scény nebo emocí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Červánky nad Prahou (originální velikost)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V některých případech nejsou odstíny šedi žádoucí (originální velikost)

 

Kam dál?

Hrátky s časem aneb Fotíme sport

Jak vyfotit jídlo tak, aby na něj každý dostal chuť

Na výletě v zoo aneb Jak fotit zvířata

Zaměřujeme objektiv na ty nejmenší

Hledáme taje nočního města

Zvěčňujeme dech beroucí tanec hvězdné oblohy

Jak fotit architekturu ve městě

Krásy a strasti fotografování krajiny

Když snímky prodávají, klidně i na bazaru

Objevujeme krásy makrosvěta

Krásná dívka a hezké počasí? Jdeme fotit portréty

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (1)

Hrůza

Jeden z nejhorších a nejzbytečnějších článků o černobílé fotografii jaký jsem kdy měl možnost číst.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru