Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Okem fotoaparátu: Zvěčňujeme dech beroucí tanec hvězdné oblohy

Okem fotoaparátu: Zvěčňujeme dech beroucí tanec hvězdné oblohy

Návody

Hvězdy dokážou vytvořit na obloze dech beroucí podívanou. Také jste je jako malí rádi pozorovali? A co je zkusit vyfotit? Není to tak lehké, jak by se mohlo na první pohled zdát. V dnešním speciálu ale poradíme, jak na to.

Fotografovat hvězdy je poměrně velké dobrodružství. Když přemluvíte svoji lenost a v hluboké noci se vydáte doslova mrznout do přírody daleko od města, zpravidla si tuto situaci dobře zapamatujete. A jak jste stepovali u stativu několik dlouhých desítek minut, nebo dokonce i hodin, si pak vzpomenete vždy při pohledu na pořízené snímky. Samozřejmě se ale musí povést...

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zachycení rotace Země na momentce (originální velikost zde)

 

Na co budeme fotit

V předchozích dílech našeho seriálu jsme si již řekli, že je vlastně jedno, na co fotíme – zda na chytrý telefon, obyčejný kompakt nebo digitální zrcadlovku. Právě pro poslední zmiňovanou kategorii jsou nicméně naše rady určeny, protože sami používáme k focení zrcadlovky od společnosti Nikon.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fotografická výbava od společnosti Nikon, na kterou budeme fotit

 

V dnešním dílu budeme používat konkrétně profesionální fullframový model Nikon D750 společně s objektivem Nikkor 24-85mm. Sluší se však podotknout, že rady platí samozřejmě i pro levnější zrcadlovky. Momentky, které budeme dnes společně pořizovat, se teoreticky dají pořídit i na kompaktní fotoaparáty. Jedinou podmínkou je, aby přístroj dokázal pracovat s expozicemi delšími než 30 sekund. Proč? To si vysvětlíme na následujících řádcích...  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nikon D750

 

Dnes tedy budeme fotit s pomocí následující techniky:

  • Nikon D750
  • Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED

 

Nepodceňovat přípravu

Při zachycování krás noční oblohy je velmi důležitá příprava a plánování. I během teplejších jarních nocí totiž teploty klesají klidně až k nule a po pár desítkách minut strávených vedle stativu je člověku už opravdu pořádná zima. Kromě kvalitního stativu, který je pro focení oblohy naprostou nezbytností, si nezapomeňte přibalit něco teplého na sebe a ideálně i k pití.

Do baťohu se vyplatí přidat také čelovku. Ta přijde vhod jednak při procházení neznámým terénem za naprosté tmy – posvítí vám na cestu, jednak při hledání konkrétních ovládacích tlačítek na těle fotoaparátu.

Z minulého dílu o focení krajiny již víte, že je velmi důležité ještě před samotným zmáčknutím spouště sledovat vývoj počasí. To platí i při noční fotografii. Hvězdy jsou nejjasnější ve chvíli, kdy není vidět měsíc a kdy je trochu chladněji. Samozřejmě nesmí úplně mrznout, námraza by pak sedala na sklo fotoaparátu.

Poslední věcí, kterou si je potřeba velmi rozmyslet, je místo, kde budete fotit. Pokud si myslíte, že okouzlující momentky pořídíte z balkónu panelákového bytu nebo ze zahrady u vašeho domku, jste na omylu. Světelné znečištění je patrné i několik kilometrů za městem. Vhodné je tedy vyhledávat taková místa, která jsou od civilizace co možná nejdál. Alespoň deset, dvacet kilometrů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Světelné znečištění měst znesnadňuje pořizování momentek noční oblohy (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Všimněte si, jak vypadá momentka poničená světelným znečištěním vlevo dole (originální velikost zde)

 

Hlavní je čas

Když už máte vybrané místo, můžete se vrhnout na focení. Jak už bylo uvedeno výše, nezbytností je stativ. I u těch nejlepších modelů zapomeňte na výsuvný středový díl. Při dlouhých časech expozice by totiž vítr mohl středovou část snadno rozkmitat a snímek tak znehodnotit.

Dále se rovnou můžeme věnovat kompozici. Rozmyslet si musíte, jakým směrem fotoaparát nasměrujete a zda budete chtít snímek ozvláštnit například krajinou, stromem trčícím až k nebi, apod. V případě, že budete fotit pouze oblohu, vyplatí se objektiv natočit směrem k severnímu pólu (v případě, že jste na jižní polokouli, tak k jižnímu). Budeme tak schopní zachytit rotaci země.

Hvězdy fotíme prakticky bez výjimky na manuální režim, v jiných totiž zpravidla nejsou možné nastavit delší časy než 30 s. Ostříme ručně – nám se během focení s objektivem Nikkor 24-85mm osvědčilo nejkratší možné ohnisko a ostření lehce před nekonečno. Jak se pracuje s manuálním ostřením, si můžete připomenout v předchozím díle o fotografování krajiny.

Snímek nejprve pořiďte s vyšší hodnotou ISO a kratším časem, například okolo 15 - 30 s. To kvůli tomu, abyste ještě před vytvářením momentky mohli zkontrolovat celou scénu, zda kompozičně odpovídá vašemu záměru. Teprve poté se vrhněte na samotné focení...

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Na kratším čase nejprve zkontrolujeme kompozici (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hvězdy focené při expozici 15s (originální velikost zde)

 

Jak je z fotografie výše patrné, při kratších časech jsme schopni zachytit hvězdné nebe, avšak snímek má spíše reportážní charakter, který uchvátí v dnešní době málokoho. Právě proto se při focení noční oblohy vyplatí pracovat s delšími časy. Při nich se totiž promítne pohyb hvězd do samotné momentky. Pokud namíříte fotoaparát skutečně na sever a využijete časy delší než 30 s, půjde vidět rotace Země okolo Polárky. Zjednodušeně řečeno – na první pohled malé a nevýrazné hvězdy se pak protáhnou v delší obloučky.  

Na zrcadlovce Nikon D750, kterou jsme měli k dispozici, je možné využít k fotografování noční oblohy dva režimy – Bulb a Time. Bulb funguje tak, že doba expozice se rovná tomu, jak dlouho držíte stisknutou spoušť. Když ji pustíte, snímek se ukončí. Logicky se tak neobejdete bez dálkové spouště. Time proti tomu začne pořizovat snímek při krátkém stisknutí spouště a skončí při opětovném stisknutí. Tento režim se dá tedy teoreticky využít i bez dálkové spouště, i když její použití je samozřejmě vhodnější.

Efektu rotace Země na snímku dosáhnete při expozicích delších než 10 minut. Běžně se přitom používají časy klidně i okolo půl hodiny. To je doba, kterou se vytváří samotná momentka, prakticky stejně dlouhá doba je pak nutná k tomu, aby se výsledný snímek uložil na kartu. Pořízení jedné momentky tak může trvat klidně i hodinu.

Mimochodem nejpůsobivěji rotace vypadá s použitím širších objektivů. Právě proto je fotografové noční oblohy velmi často používají. V případě, že chcete jen nějaký konkrétní výřez nebe, vyplatí se s sebou samozřejmě přibalit do baťohu i nějaké delší sklo.

Rozhodně se nebojte vyzkoušet různé doby expozice, jinými slovy – s časy si hrajte. Jen díky tomu je možné vysledovat, kdy vypadá fotka přesně tak, jak chcete. Níže naleznete ukázky momentek zachycujících noční oblohu při různých časech:

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 30 s: hvězdy jsou ještě kulaté (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čas 5,5 minuty: všimněte si, jak se hvězdy po krajích začínají protahovat (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Při čase 15 minut je již rotace země patrná (originální velikost zde)

 

Pozor na ISO a vyvážení bílé

Při focení v manuálním režimu je samozřejmě nutné nastavit i další parametry snímku. Velmi důležitá je například při delších časech hodnota ISO. Ta by měla být co možná nejnižší. V opačném případě totiž doslova proměníte noc v den. Jak je vidět na snímku níže, který byl pořízen při zhruba pětiminutové expozici, ISO 320 prozářilo oblohu natolik, že prakticky už ani nejde poznat, že je noc. ISO 100 při několikaminutových expozicích bohatě stačí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

ISO 320 při dlouhé expozici proměnilo noc v den (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pro ukázku jsme pořídili snímek při hodnotě ISO 10 000 a času 15 s. Výsledek? Nevypadá to ani trochu dobře (originální velikost zde)

 

Dalším důležitým parametrem je vyvážení bílé. To totiž může hvězdnou oblohu také změnit k nepoznání. Schválně si na svém přístroji můžete zkusit, co se se snímkem stane, když nastavíte vyvážení bílé na denní světlo nebo žárovku?

Ideální je, pokud zrcadlovka umožňuje nastavovat vyvážení bílé v kelvinech. V takovém případě totiž můžete pracovat s přesnou barevnou teplotou. Při co možná nejnižších hodnotách je nebe krásně modré, při vyšších se pak zbarvuje do zlověstné červené. Někdy to samozřejmě může být žádoucí efekt...

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Důležité si je pohrát i s vyvážením bílé (originální velikost zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Při „nevhodném“ nastavení se nebe zbarví do červena (originální velikost zde)

 

Kam dál?

Focení je relativně náročná umělecká disciplína, ve které se lidé zdokonalují prakticky celý život. Neustále klesající ceny digitálních zrcadlovek i obyčejných kompaktů ale lákají stále více amatérů a nadšenců. Právě na ty cílí nový speciál Okem fotoaparátu, který budeme na CZC.cz vydávat týden co týden. V jednotlivých dílech budeme čtenářům ukazovat, jak mohou své přístroje ovládat a na co si v určitých situacích dávat pozor. Doposud jsme vydali:

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (8)

Stativ

Mozna jsem to prehledl, ale jaky stativ jste pouzili? Diky, paradni clanek ;)

@m4rine.cz: Dobrý den,

použili jsme tento stativ: https://www.czc.cz/velbon-videomate-538/187108/produkt

Je sice primárně určen na video, ale pro náš účel posloužil přesto skvěle, i když není úplně nejlehčí. Pokud nějaký stativ vybíráte přímo na focení, rozhodně doporučuji raději nějaký s kulovou hlavou, umožní vám snáz nastavit focenou scénu… Vše samozřejmě záleží na finančních možnostech. Určitě si ale dovolím připomenout, že i ten nejhorší stativ bude vždycky lepší než ta nejlepší optická stabilizace.

@Martin Rippl - CZC: "Určitě si ale dovolím připomenout, že i ten nejhorší stativ bude vždycky lepší než ta nejlepší optická stabilizace." Tak tuhle nafoukanou větu nesnáším. Vzpomeňte si na ni, až budete třeba fotit z nějakého dopravního prostředku. Najednou bude i nejhorší optická stabilizace lepší, než ten nejdražší a nejpevnější stativ. :-) A takových situací je víc. Například fotíte ze žebříku nebo potřebujete fotit u země a za pět sekund nad hlavou...

@PETRMAT: Pokud budeš fotit dlouhý expozice, tak ti stabilizace nepomůže. Pokud bude stabilizace stačit, nech stativ v autě, doma... ale pokud máš moc dlouhou expozici, tak jsi víš kde. Stabilizace je předstupeň stativu. Když je na něco krátká, přichází na řadu stativ, to je to, co se snaží ta věta říct, nikoliv: "Ušetřete za stabilizace, kupujte stativy."
Obzvlášť u článku o focení hvězd vychvalovat stabilizaci nad stativ je poněkud divné.. 30s expozici 'udrží' jen jediná stabilizace - stativ. :)

Nikon je zrovna nevhodná volba

Canon má lepší výsledky pro dlouhé expozice (méně šumu) a Pentax má funkci Astrotracer. Nic proti Nikonu, ale konkrétně na focení noční oblohy to není optimální volba.

@elho_cid: Dobrý den, díky za názor. Všechny speciály se ale snažíme vyfotit s naší stávající technikou. Jednoduše řečeno, články neděláme kvůli tomu, abychom lidem říkali „kupte si toto a toto“. Cílem těchto textů je ukázat čtenářům, jak mohou své přístroje opravdu ovládat a v konkrétních situacích dosahovat těch nejlepších výsledků.

Mlhoviny, planety...

Mate v planu zkusit astrofotografii planetek nebo nejakych mlhovin?

@m4rine.cz: Dobrý den, aktuálně to naplánované není. To ale neznamená, že na toto téma někdy v budoucnu nedojde. Tomáš

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru