Recenze: Sony KD-55X9005C – nejtenčí 4K televizor na trhu

Sony KD-55X9005C - 139cm_881435258
Sony KD-55X9005C - 139cm
Sony KD-65X9005C - 164cm_1416823249
Sony KD-65X9005C - 164cm

Televizor Sony KD-55X9005C si vysloužil pozornost především díky svému extrémně tenkému provedení. Lákadel má ale tento prémiový stroj daleko více – například 4K rozlišení a operační systém Android TV. Pojďme se mu podívat na zoubek.

Řada televizorů X90C není nejspíše čtenářům CZC.cz úplně neznámá. Nejtenčímu 4K televizoru na světě jsme se věnovali už během lednového veletrhu CES v Las Vegas, kde si odbyl premiéru. Už tam budil velký rozruch, především pro svůj exkluzivní vzhled. Má novinka ale šanci zaujmout i v jiných směrech, nebo jde jen o designový doplněk s vysokou cenovkou? Na to se budeme snažit přijít v dnešní recenzi.

Řada televizorů Sony X90C na veletrhu CES

Technické parametry

Testovaný model: Sony KD-55X9005C - 139 cm

Úhlopříčka displeje: 139 cm (55") / 164 cm (65")

Nativní rozlišení: 3840 x 2160 bodů (4K UHD)

Typ televize: 3D, LED, Smart (chytrá)

Typ 3D: pasivní s brýlemi

Typ tuneru: DVB-C, DVB-S2, DVB-T2

Tuner s podporou HDTV [MPEG-4]: Ano

Frekvence: 800 Hz

Konektivita: WLAN, LAN, Bluetooth, USB, HDMI, RCA (komponentní), SCART

Operační systém: Google Android TV

DLNA: Ano

EPG: Ano

Miracast: Ano

Energetická třída: A

Spotřeba: 157 W

Rozměry: 123,2 x 71,2 x 4,9 cm (bez podstavce)

Obsah balení

Testovaný přístroj je včetně kompletního příslušenství dodáván v mohutné kartónové krabici, která váží přes 30 kg. Výrobce proto doporučuje, aby TV vybalovali alespoň dva jedinci. S vlastní zkušenosti můžeme ale potvrdit, že to bez problémů zvládne i jeden člověk, samozřejmě je ale nutné dávat při rozbalování o to větší pozor.

Hned po rozevření krabice zjistíte, že velkou část balení tvoří polystyrénová vystýlka. Je to vcelku pochopitelné, přeci jen extrémně tenká konstrukce by se mohla bez dostatečné ochrany při méně šetrné dopravě celkem snadno poškodit. Takto je televizor zabalen doslova jako v bavlnce.

Kromě samotného televizoru v balení naleznete ještě dvě nožičky, sadu pro připevnění držáku standardu VESA, hromadu šroubků, návody k použití, záruční list a v neposlední řadě samozřejmě i dálkové ovladače. Množné číslo je v tomto případě na místě, jak si ukážeme o pár odstavců dále.

Balení televizoru

Dodávané příslušenství

Vzhled a kvalita zpracování

Televizor Sony KD-55X9005C vás hned na prvním pohled zaujme svým vzhledem. Když se podíváte na přístroj z boku, přijde vám tenkost panelu až neskutečná. Prakticky celá obrazovka se chlubí tloušťkou 4,9 mm, což je méně než prakticky u jakéhokoliv chytrého telefonu. Samozřejmě ve spodní části je přístroj o něco tlustší, je zde umístěna veškerá elektronika. I po připočítání tohoto „baťůžku“ byste ale tenčí obrazovku hledali jen velice těžko.

Že byl u testovaného kousku kladen velký důraz na design, je patrné i při pohledu zepředu. Obrazovka totiž působí, jakoby ani neměla rámeček (obzvláště s ohledem na velikost úhlopříčky). Při pohledu zblízka zjistíte, že pár milimetrů černé plochy okolo aktivní obrazovky skutečně je, ale ta je zakryta tvrzeným sklem jako celý displej a plynule přechází v nepostřehnutelný tenký kovový rám, který celou obrazovku ohraničuje. Při dívání se na televizor tak skutečně máte pocit, jakoby ani neměl rámečky.

Pocit bezrámového displeje ruší pouze logo Sony, které se nachází v samém středu spodní části obrazovky. Právě při pohledu na něj vám dojde, že zde přeci jen nějaký drobný rámeček je. Černočerné provedení televizoru doplňují stříbrné nohy po stranách. Výrobce naštěstí zvolil matné provedení, na kterém neulpívají otisky prstů – upřímně lesklé provedení je u televizorů doslova za trest. Obě nohy jsou rozkročeny dopředu a dozadu, čímž vytvářejí zajímavý efekt, zároveň ale zajišťují perfektní stabilitu televizoru.

Právě nohy vyzdvihují jasně hlavní rysy tohoto přístroje. I když jde jednoznačně o designový kousek, vše bylo navrženo a nakonec i realizováno s naprostou přesností a důrazem a detail. Málokoho tak nejspíše překvapí, že přístroj je perfektně slícován a použité materiály jsou na vysoké úrovni. Zkrátka při pohledu na jakýkoliv detail televizoru Sony KD-55X9005C nemáte pocit, že by se na něčem šetřilo. Ale to je na druhou stranu u dané cenové třídy něco, co se dá očekávat.

Hlavní hrdina dnešního testu

Detailní pohled na tenký rámeček okolo displeje

Logo Sony je umístěno v samém středu spodní části rámu

Při pohledu z boku je hned jasné, kdo je tady pan nejtenčí

Nohy jsou rozkročené dopředu a dozadu pro zachování co nejvyšší stability

Detailní pohled na uchycení nohy k televizoru pomocí čtyř šroubů (šroubují se jen dva)

Zadní strana televizoru

Konektivita

Poslední obrázek zadní strany televizoru nás posunul k další části článku – otázce konektivity. Ať vás napadne prakticky jakýkoliv standard, televizor si s ním poradí. Jak se koneckonců na prémiový model sluší a patří. Z bezdrátových technologií tak kromě WiFi máte k dispozici také technologii Bluetooth, která slouží především ke komunikaci televizoru s bezdrátovými ovladači.

Kromě WiFi se televizor může k internetu nebo lokální domácí síti připojit také prostřednictvím klasického ethernetového kabelu. Z obrazových výstupů/vstupů jsou k dispozici 4x HDMI, 2x kompozitní (kombinovaný komponentní) a 1x SCART. Samozřejmě nechybí ani trojice USB portů pro připojení externích disků a USB flashek, stejně jako digitální výstup audia a slot pro kartu PCMCIA – například pro připojení satelitní karty. Konektorová výbava by tak měla dostačovat i náročnějším uživatelům.

Hlavní panel s konektory lemuje levou bočnici televizoru

Zbylé konektory se pak nacházejí na zadní straně televizoru

Detailní pohled na slot PCMCIA

Napevno zabudovaný napájecí zdroj je umístěn v pravé části televizoru

Když jeden ovladač nestačí…

Už v řádcích výše jsme naznačili, že součástí balení jsou hned dva ovladače. Kromě klasického ovladače s číselníkem tak máte  dispozici i futuristicky vyhlížející mnohoúhelník, jehož vrchní stranu lemuje dotykový panel. Popravdě ovladače jsou ale tak trochu zklamáním. Vzhled televizoru je totiž bezesporu exkluzívní a uživatel by tak nejspíše po právu čekal něco extra i v případě dálkových ovladačů, jde ale o modely, které Sony dodává i televizorům z jiných řad.

Na druhou stranu po funkční stránce jim nelze co vytknout, a tak není divu, že japonský výrobce vsadil „na klasiku“. Oba ovladače padnou do ruky tak akorát. Zprvu většina uživatelů sáhne nejspíše po klasickém číselníkovém ovladači. U něj jsou tlačítka rozdělena do několika zón a některá jsou navíc pro větší přehlednost ještě barevně označena. Stisk tlačítek je příjemně jemný a přesný.

Ovladač s tlačítky je sázkou na jistotu

Detailní pohled na číselník

Ve spodní části jsou tlačítka pro ovládání přehrávání a nahrávání

Ovladač není ergonomicky tvarován, přesto padne dobře do ruky

Spodní strana ovladače

S postupem času, jak budou uživatelé odhalovat multimediální dovednosti přístroje, nejspíše začnou více používat futuristicky vyhlížející ovladač, který místo mnoha tlačítek používá dotykovou plochu – v podstatě jde o obdobu touchpadu z klasických notebooků. Použití dotykového ovladače chce chvilku cviku, ale ovládání televizoru je s ním o poznání rychlejší.

K testovanému televizoru jdou samozřejmě připojit i další periferie, například bezdrátová klávesnice nebo gamepad. S ním může Sony KD-55X9005C fungovat v podstatě jako herní konzole, a to především díky operačnímu systému Android TV. Tomu se ale budeme věnovat ještě dále v článku.

Futuristicky vyhlížející ovladač s dotykovou plochou

Ovládání na dotykové ploše chce cvik, ve výsledku je ale o poznání rychlejší

Spodní strana ovladače

Kvalita obrazu

Testovaný model Sony KD-55X9005C disponoval LED panelem s úhlopříčkou 139 cm (55"), k dispozici je však také verze KD-65X9005C s úhlopříčkou 164 cm (65"). Samozřejmostí je rozlišení 4K, tedy 3840 x 2160 obrazových bodů. Díky danému rozlišení je obraz krásně jemný a ostrý.

Barevné podání je velmi syté a působí věrným dojmem. Pokud na panelu zobrazíte kvalitní fotografii, všechny odstíny jsou zobrazeny přesně tak, jak mají. Taktéž podání černé se drží na velmi vysoké úrovni, i když samozřejmě OLED panely jsou na tom ještě o kousíček lépe. Za tento kousíček navíc ale připlatíte pořádný balík peněz navíc. Sluší se také zmínit, že i pozornější diváci poznají rozdíl v podání černé u LED a OLED panelů zpravidla jen u černých pásů okolo horního a spodního okraje, které lemují širokoúhlé filmy.

Kromě velmi dobrého barevného podání si zaslouží testovaný přístroj pochválit také za brilantní pozorovací úhly. I při velmi vysokých náklonech, respektive pohledech z boku, se totiž obraz jakkoliv nedeformuje a zachovává si všechny své přednosti. Panel je sice lesklý, ale na ploše displeje jsou odlesky světla jen nepatrné, na rozdíl od celé řady konkurentů. Co se odezvy týče, s tou nemají v dnešní době problém prakticky žádné televizory této cenové kategorie a ani Sony KD-55X9005C není výjimkou. O kvalitách televizoru se můžete přesvědčit sami na následujících snímcích:

Přímý pohled na displej

Postranní pozorovací úhly

Postranní pozorovací úhly

Přímý pohled na displej

Postranní pozorovací úhly

Postranní pozorovací úhly

Dohromady více než osm miliónů jednotlivých pixelů kontroluje technologie zvaná 4K X-Reality Pro. Ta má za úkol analyzovat jednotlivé části každé scény a porovnat je se speciální obrazovou databází, což by mělo zajistit co nejlepší obrazovou kvalitu. I když to může znít jako marketingový blábol, v praxi to skutečně funguje. Obstojně na Sony KD-55X9005C vypadají i snímky ve Full HD rozlišení – pokud divák vysloveně nesedí půl metru před obrazovkou, nemá příliš šanci ani postřehnout větší rastr. Samozřejmě přímé srovnání se 4K ale patrné je.

Televizor dokáže zobrazovat obraz i ve 3D. Použita je u něj pasivní technologie, která je na rozdíl od té aktivní šetrnější k očím diváka (obraz nebliká jako u aktivních brýlí a tím šetří náš zrak). Jedná se o metodu, která je používána hlavně ve 3D kinech. Pasivní 3D brýle bohužel nejsou součástí balení. Na druhou stranu jejich pořízení je otázkou maximálně několika stokorun, což je při pohledu na pořizovací cenu televizoru již naprosto zanedbatelná suma.

Pod taktovkou Androidu

Model Sony KD-55X9005C neláká pouze extrémně tenkým designem a 4K rozlišením. Jednou z jeho předností je bezesporu také platforma Android TV. Tento systém navržený společností Google speciálně pro potřeby televizorů se objevil hned v několika modelech společnosti Sony a bezesporu jde o „budoucnost“, na kterou dříve či později přejde i celá řada dalších výrobců.

Přeci jenom popularita operačního systému Android v mobilním světě je nesporná a snadná provázanost všech služeb amerického počítačového gigantu i se středobodem obývacího pokoje je více než lákavá. Ve výsledku tak platforma Android TV posouvá pojem „chytrý televizor“ na ještě trochu jinou úroveň. Bez ohledu na výrobce dovoluje vývojářům produkovat další a další aplikace. Postupně by se tak z tohoto systému mohl stát stejný fenomén, jaký představuje Android ve světě chytrých telefonů a počítačových tabletů – žádná jiná platforma nenabízí tolik aplikací a nemá na své straně tolik vývojářů a tak početnou základnu uživatelů.

I když se vývojáři společnosti Google snaží zúročit všechny svoje znalosti mobilního světa, je potřeba si uvědomit, že Android TV je relativně mladý systém. Nabídka aplikací pro něj tedy rozhodně není tak široká jako v případě mobilního Androidu, ale už nyní nabízí daleko více možností, než měly pokusy různých výrobců o vlastní chytré platformy.

Televizor, který s uživatelem komunikuje plynně česky, je připraven na technologii Google Cast pro snadné streamování multimediálního obsahu ve vysokém rozlišení, zároveň díky Android TV nabízí funkci hlasového vyhledávání. Ta funguje bezproblémově i v češtině i slovenštině a TV nemá problém rozeznat ani krkolomná sllova, jako je například čerešničky.

Hlasové vyhledávání funguje stejně jednoduše a intuitivně jako na chytrých telefonech a počítačových tabletech s Androidem. Vyhledávat je přitom možné nejen multimediální soubory, ale například také fotografie z internetu nebo například nejrůznější aplikace. Televizor dokonce dokáže také odpovídat na obecné dotazy. Chcete vědět, jaká je výška Mount Everestu, nebo spočítat jednoduchý početní úkon? Stačí se zeptat.

Úvodní obrazovka Android TV

Virtuální klávesnice

Možnosti nastavení

Instalace aplikací

Samozřejmě pro většinu lidí bude největším lákadlem možnost instalace nejrůznějších aplikací, které neustále přibývají. Už nyní jsou jich k dispozici stovky, a to včetně her. Ty se do televizoru instalují stejně jednoduše jako do tabletu nebo chytrého telefonu prostřednictvím obchodu Google Play. Zapotřebí je tedy pochopitelně účet u Googlu. Bez nadsázky pokud připojíte k televizoru bezdrátový gamepad, rázem získáte jednoduchou televizní konzoli. Nic dalšího připojovat už není potřeba.

Instalovat aplikace je možné také jako u dalších systémů s Android TV prostřednictvím dalších zdrojů, například prostřednictvím USB flashek a externích nosičů. Na velkou obrazovku televizoru může uživatel dostat obsah z chytrého telefonu nebo počítačového tabletu prostřednictvím funkcí GoogleCast, ScreenCast, CastScreen či Screen Mirroring. Poslední zmiňovaná volba pochází přímo z dílen společnosti Sony a ke spárování mobilního zařízení jej stačí přiložit k dálkovému ovladači televizoru, jež má zabudovaný NFC čip. Právě ten navede celý proces spárování automaticky úspěšně až do konce.

Přes obrazovky chytrého telefonu nebo počítačového tabletu na displej pak probíhá bezdrátově prostřednictvím technologie WiFi. Cokoliv co lidé vidí na displeji telefonu, se v reálném čase promítá také na televizor. V daném režimu pak může například při hraní her smartphone fungovat jako dálkový ovladač nebo joystick, místo malého displeje pak ale uživatel sleduje pohodlně velkou obrazovku. Uživatelé ale samozřejmě mohou sáhnout také po kabelu MHL, který výše popsaný přenos obrazu zvládne distribuovat z mobilu přímo do konektoru HDMI.

Jak vypadá hraní v praxi a co všechno dalšího operační systém Android TV umí, si ukážeme už příští týden, kdy přineseme detailní návod pro tento nový operační systém od společnosti Google.

Nabídka předinstalovaných aplikací

YouTube v akci

Prostředí Google Play

Nabídka her pro Android TV obsahuje už několik desítek titulů

Další postřehy z praxe

Samozřejmě nejen obraz tvoří ten správný filmový zážitek. Ještě před závěrečným hodnocením tak nesmíme zapomenout na otázku kvality zabudovaných reproduktorů. Ty jsou umístěny v „baťůžku“ v zadní části televizoru s ostatní elektronikou. V otázce reprodukce patří televizor k tomu lepšímu, co je možné aktuálně zakoupit. I když samozřejmě profesionálním náčiním za několik tisíc konkurovat nemůže. Levnější soundbary a dokonce i některé ze střední cenové kategorie ale Sony KD-55X9005C hravě předčí.

Reproduktory se ukrývají v „baťůžku“ s ostatní elektronikou

Výšky a středy jsou u vestavěných reproduktorů dobře vyváženy, překvapivě i basové linky drží s ostatními zvukovými pásmy krok. Zvuk je u těchto reproduktorů poměrně čistý. Podává věrný hudební obraz bez zkreslení, a to zhruba do 70 % hlasitosti. Nad touto hranicí již dochází ke zkreslení, avšak ani při nejvyšším stupni hlasitosti nejde slyšet žádné bručení, chrčení či pískání. A to přesto, že nejvyšší stupeň hlasitosti je opravdu velice intenzivní.

V nastavení uživatel může zvolit, jakým způsobem má být zvuk veden – jinak totiž reproduktory pracují při zavěšení televizoru na zeď a jinak když je postaven na dodávaných nohách. Nevhodné nastavení má velmi negativní vliv na výsledný zvukový projev.

Jedním z posledních aspektů, který nejspíše bude rozhodovat o koupi televizoru, je jeho spotřeba. Výrobce udává, že by se měla pohybovat těsně pod hranicí 160 W. Během testů si nicméně přístroj z elektrické zásuvky vzal pouze 129 W. V dané velikosti televizorů jde přesto spíše o průměrný výsledek. V něm se drží i hodnota spotřeby Standby režimu, která je méně než 1 W.

Detailní pohled na napájecí zdroj televizoru

Klady a zápory

+ extrémně tenký design

+ barevné podání displeje, výborné pozorovací úhly

+ operační systém Android TV

+ dobré zpracování

+ zvukové schopnosti

- svou cenou televizor cílí na náročnější zákazníky

- přístroji by slušeli elegantnější ovladače (s ohledem na velmi povedený design televizoru)

- součástí balení nejsou 3D brýle

Sony KD-55X9005C

Televizor Sony KD-55X9005C patří aktuálně k tomu nejlepšímu, co je možné od tohoto japonského výrobce zakoupit. Není tak přílišným překvapením, že disponuje těmi nejmodernějšími technologiemi, a to ať už se bavíme o 4K rozlišení, barevném podání, pozorovacích úhlech či nové televizní platformě Android TV. Nejednoho uživatele jistě zláká také extrémně tenké provedení, na které je jakákoliv konkurence v současnosti krátká.

O kvalitách testovaného televizoru se můžete přijít sami přesvědčit na náš showroom v Praze-Hájích.

Televizor Sony KD-55X9005C nebo jeho větší dvojče KD-65X9005C můžete zakoupit v našem obchodě.

Názory ostatních Geeků (3)

ahoj docela by stalo za to do recenze uvest jake HDMI ma,dale jak je to s kvalitou podsviceni,protoze treba ja vybiram TV pouze podle obrazu a dalsi veci jsou mne ukradene,na zvuk AV na prehravani HTPC dekuju mocza pripadne doplneni informaci

@dupaljiri: Pevnost určitě není moc silná stránka a bál bych se i životnosti :)

@dupaljiri: Dobrý den,k dispozici jsou čtyři HDMI porty klasického rozměru, jak je vidět na fotografiích v recenzi. Jeden z nich podporuje MHL. Bližší informace nejen o HDMI konektorech tohoto konkrétního modelu naleznete zde: http://www.sony.cz/electronics/televizory/x9105c-x9005c-series/specifications Obrazové kvalitě jsme se věnovali v recenzi, pouze bych doplnil, že je použito podsvícení typu Edge LED, které je používáno u vrcholných modelů Sony již několik let. Na testovaném kusu bylo rovnoměrné. Samozřejmě když půjdete těsně k obrazovce a budete hledat nějaké neduhy, podsvícení na hranách panelu je nepatrně světlejší. To je vidět ale opravdu jen, když stojíte pár centimetrů od obrazovky (stejně jako u prakticky jakéhokoliv televizoru). Při normální sledovací vzdálenosti to ale okem pozorovatelné není.