Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Recenze: T-Mobile Chytré auto – řídíme ve stylu 21. století

Recenze: T-Mobile Chytré auto – řídíme ve stylu 21. století

Recenze
T-Mobile Chytré auto_1707970094
T-Mobile Chytré auto
Produkt není určen k prodeji.

Udělat z obyčejného auta chytré je možné až překvapivě snadno. Stačí připojit speciální adaptér do portu OBD. Přesně tak funguje služba T-Mobile Chytré auto, kterou si dnes důkladně proklepneme.

Začalo to už televizory. Výrobci počítačů se snažili prodloužit jejich morální životnost tím, že pro ně začali vyrábět miniaturní PC o velikosti flash disku. Díky nim se mohla snadno proměnit prakticky libovolná starší TV na chytrou. Bylo s ní pak možné nahrávat soubory, sdílet multimediální data v domácnosti, instalovat aplikace i přistupovat na internet.

Jak se zdá, stejná proměna nyní čeká také automobily. Výrobci se již několik let snaží vozy neustále zdokonalovat, připojují je k internetu a nabízejí u nich více či méně užitečné vychytávky, o kterých se řidičům ještě před pár lety ani nezdálo. Proměnit starší vůz na chytrý je nicméně možné nyní stejně jednoduše jako dříve u televizorů – se službou T-Mobile Chytré auto.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

T-Mobile Chytré auto

 

Co to vlastně umí?

V dnešní recenzi se důkladně seznámíme se samotným zařízením, obslužnou aplikací i instalací všeho potřebného ve voze. Ještě než se do detailního prozkoumávání novinky pustíme, sluší se alespoň v krátkosti zmínit, co vlastně novinka uživateli přinese:

  • detaily o stylu řízení, práci s plynem a brzdami, o otáčkách, rychlosti, vzdálenosti, spotřebě a další data
  • informace o poslední jízdě
  • statistiky všech jízd
  • údaje o aktuální poloze vozu a jeho pohybu s možností sdílení
  • možnost nastavit oblast pohybu a notifikace při opuštění zadaného prostoru
  • upozornění na otřesy – krádež, odtažení, vyjmutí zařízení
  • upozornění na překročení rychlosti
  • stav baterie
  • stav paliva
  • diagnostiku poruch

T-Mobile Chytré auto

 

Obsah balení

Do redakce dorazila novinka až v překvapivě kompaktní krabičce, která není o moc větší než balení nějakého chytrého telefonu. Obal je již tradičně zbarven do týmových barev společnosti T-Mobile. Kromě samotné jednotky určené k instalaci do vozu v balení naleznete ještě návod k použití a SIM kartu od operátora s datovým balíčkem s předplatným na jeden rok v hodnotě 900 Kč.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Balení novinky

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Dodávané příslušenství

 

Vzhled a kvalita zpracování

Tím nejzajímavějším uvnitř balení je samozřejmě samotná diagnostická jednotka, která se stará o všechny dovednosti služby Chytré auto. Ta je vyrobena z plastu černé barvy. Výrobce se vyvaroval jakýchkoliv designových výstřelků, což je vcelku pochopitelné, neboť zařízení má ve voze působit co nejméně rušivě. I proto je matné.

Černý plast působí na omak bytelným dojmem a prakticky celý jej pokrývá mechová guma. Na zařízení tedy nejsou žádné lesklé části. Přestože jde jen o malou plastovou krabičku, rozhodně ostudu neudělá ani ve vozech prémiových značek.

Kvalita zpracování se stejně jako kvalita použitých materiálů drží na velmi vysoké úrovni. Všechny spoje tak na sebe korektně doléhají, nikde se nic neprohýbá, ani nevrže.

Marně byste na těle zařízení hledali tradiční konektorové výstupy, například pro připojení smartphonu. S chytrým telefonem totiž jednotka spolupracuje bezdrátově, k připojení k vozu pak slouží port OBD, který si detailně můžete prohlédnout na snímku níže.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hlavní hrdina dnešního testu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zařízení je poměrně kompaktní

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

 Jednotlivé spoje na sebe korektně doléhají

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Bočnice testovaného kousku

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

OBD port

 

Co se ukrývá uvnitř?

Jak je z řádků výše patrné, veškerou sofistikovanou elektroniku se výrobci podařilo ukrýt do až překvapivě kompaktní konstrukce. Na snímcích výše jsme si ukázali již sestavené zařízení. Po prvním vybalení z krabice nicméně vypadá tato diagnostická jednotka trochu jinak – černé plasty nejsou zacvaklé a čouhá z nich na první pohled nevzhledná růžová fólie. To má nicméně své logické opodstatnění.

Fólie má totiž za úkol oddělovat dvě plastové části od sebe tak, aby se uživatel poprvé dostal snadno do útrob zařízení. Zde ho bude nejvíce zajímat slot na SIM kartu, bez ní totiž nebude celý systém funkční. SIM karta se jednoduše zasune zboku zařízení a následně je již možné plasty secvaknout k sobě.

Samozřejmě v případě potřeby je možné plastové části opět rozdělat, ale nejde to tak snadno jako při prvním vybalení z krabice. Plastové zobáčky na krytu se totiž starají o to, aby obě části zařízení na sebe plynule doléhaly a do jeho útrob nevnikla pokud možno žádná nečistota.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Takto vypadá zařízení po prvním vybalení – všimněte si růžové fólie

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na elektroniku ukrývající se uvnitř

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Celá jednotka se skládá hned z několika plošných spojů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Běžné uživatele nicméně bude nejvíce zajímat slot pro SIM kartu

 

Obslužná aplikace a instalace do vozu

Ještě dříve než T-Mobile chytré auto pořídíte, vyplatí se ověřit kompatibilitu s vaším vozem. To je možné přímo na stránkách výrobce. Sluší se nicméně podotknout, že novinka si rozumí prakticky se všemi vozy, které disponují OBD konektorem. A tím jsou vybavena takřka všechna auta od roku 2001. Na zmiňovaných stránkách mimochodem naleznete i to, kde přesně se vašem voze OBD konektor nachází, abyste jej nemuseli hledat.

Sluší se podotknout, že jednotku je možné bez problémů použít i ve vozech, kde se OBD konektor nachází v hůře dostupných místech – stačí k tomu využít prodlužovací OBD kabel. Právě proto se vyplatí umístění konektoru zkontrolovat na stránkách T-Mobilu, aby uživatel přesně věděl, zda bude prodlužovací kabel potřebovat, či nikoliv.

Druhým krokem, který je nutné ještě před instalací jednotky do vozu udělat, je instalace obslužné aplikace do chytrého telefonu. Ta se jmenuje Motion a je možné ji zdarma stahovat pro přístroje s operačními systémy Android a iOS z příslušných obchodů s aplikacemi.

Utilita Motion uživatele provede nejen procesem instalace řídicí jednotky, ale také její konfigurací. Jak na to si zároveň ukážeme i my krok za krokem na snímcích níže:

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Aplikace Motion; Nejprve je nutné vytvořit vlastní profil

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Následně se ověřuje zadané telefonní číslo a aktivuje samotné zařízení pomocí kódu IMEI

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Kód IMEI je umístěn na spodní straně zařízení

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Po zadání parametrů konkrétního vozu aplikace uživatele nasměruje, kde se ukrývá OBD konektor

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V našem případě to bylo na levé straně přístrojové desky pod volantem

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na OBD konektor

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na připojený adaptér k automobilu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Po připojení se snaží aplikace připojit k samotné jednotce, což může trvat klidně i několik minut; Při zobrazení obrazovky vpravo máte vyhráno – instalace i konfigurace proběhla úspěšně

 

Praktické zkušenosti

U instalace jednotky do vozu jsme narazili na jeden drobný problém. V případě našeho vozu (Hyundai i20) je totiž OBD konektor umístěn ve společné šachtě s pojistkami, která se nachází pod plastovým krytem. A v právě u tohoto konkrétního modelu je kryt vyveden tak, že nejde nasadit zpět – otvor pro ruku je totiž umístěn přímo naproti OBD konektoru.

Nejde však o nic, s čím by si trochu zručnější uživatel neporadil. Plastový rámeček stačí trochu obrousit a bude lícovat i s nasazenou jednotkou přesně. U většiny vozů ale patrně lidé tento problém řešit nebudou. Přeci jen zmiňovaný automobil patří do kategorie menších a proto je i prostor pro OBD konektor stísněný. Navíc v menších vozech a automobilech, kde je OBD port hůře přístupný, je možné instalaci vyřešit s pomocí speciálního prodlužovacího OBD kabelu, jak již bylo zmíněno výše.

Po připojení a následné konfiguraci si již jednotky Chytré auto vůbec nemusíte všímat. Vše důležité totiž uvidíte přímo na displeji svého chytrého telefonu. S jeho pomocí pak nastavujete v aplikaci i vše potřebné. Sluší se podoktnout, že možnosti nastavení se mohou lišit podle konkrétního modelu vozu. V některých případech totiž nemusí být všechny nabízené funkce dostupné.

Zároveň je však nutné podotknout, že další dovednosti se Chytré auto bude postupem času učit. Výrobce totiž celý koncept neustále rozvíjí, a jakmile přidá nějakou novou vychytávku, dostanou ji všichni uživatelé – jednoduše aktualizují samotnou mobilní aplikaci, případně ovládací software jednotky, která je připojena k vozu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jednotka Chytré auto

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na konektor OBD

 

Samotná aplikace ve spolupráci s připojenou jednotkou pak dělá přesně to, co slibuje. V první řadě tedy uživateli nabízí aktuální informace o stavu vozu, případně více automobilů. K jednomu uživatelskému účtu je totiž možné připojit klidně i více jednotek naráz, což se hodí například u firemní flotily.

Jednotka Chytré auto funguje částečně jako diagnostická jednotka v autoservisech. Dokáže tedy zjistit například aktuální stav akumulátoru, aby vás automobil nenechal především v chladném počasí na holičkách, stejně tak ale upozorní na další potencionální potíže auta. Dokáže totiž z řídicí jednotky vozu vyčíst tzv. DTC informace, se kterými pracují právě i autoservisy – pomocí nich jsou schopné identifikovat přesné závady na voze. Stejně tak ještě před jízdou můžete zkontrolovat stav paliva, abyste si případně naplánovali i zastávku na bezince.

Vhod může přijít i zobrazení aktuální polohy vozu. Pokud tedy zaparkujete na nějakém neznámém místě, aplikace vás dovede opět k automobilu, a to prakticky odkudkoliv. Stejně tak můžete nechat sledovat pohyb vozu, aplikace vás v takovém případě upozorní na případnou krádež či odtažení, ale stejně tak i na to, když se pokusí někdo jednotku vyjmout. Částečně tak dokáže Chytré auto suplovat sledovací zařízení, jež zvyšuje bezpečnost vozu a zároveň v některých případech může i zlevnit pojištění vozidla.

Vhod mohou přijít také informace o všech proběhlých jízdách, které se ukládají do paměti spárovaného telefonu automaticky. Z nich si uživatel snadno sestaví knihu jízd, kterou pak může velmi jednoduše vyexportovat na svůj e-mail. To se hodí především při nasazení ve firemních vozech, což platí i o další vychytávce – nastavení oblasti pohybu. V takovém případě bude majitel upozorněn, pokud s vozem někdo opustí zadaný prostor.

Statistika jízd se hodí i v případě, že Chytré auto používá běžný uživatel pro soukromé účely. Aplikace totiž vyhodnocuje styl řízení uživatele. A jak jsme se přesvědčili v praxi, skutečně to funguje. Upozorní vás tedy, jak pracujete s plynem a brzdíte, o otáčkách, rychlosti, vzdálenosti, spotřebě a dalších jízdních vlastnostech.

Jak je z řádků výše patrné, auto je schopné s chytrým telefonem komunikovat na dálku pouze díky vložené SIM kartě a přístupu na internet. Ta je součástí balení a je na ní předplacený provoz na jeden rok zdarma (v hodnotě 900 Kč). Po vyčerpání tohoto limitu je možné pokračovat v předplatném datového balíčku, který aktuálně vychází na 75 Kč měsíčně. Datový limit mimochodem pokrývá nejen Českou republiku, ale také Evropskou unii. Rozhodně se tak nemusíte se svým vozem bát vycestovat do zahraničí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Aplikace Motion

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Aby bylo možné pracovat s mapou, je nutné aplikaci udělit náležitá oprávnění

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nastavení notifikací

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jízdy je možné dělit na soukromé a pracovní, stejně tak je možné knihu jízd snadno vyexportovat na e-mail

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detaily jízdy; Aplikace dokáže uživatele dovést k zaparkovanému vozu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Sledování jízdního stylu a upozornění na prudká zrychlení, která zbytečně zvyšují spotřebu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přehled přidružených vozů a náhled do karty konkrétního automobilu

 

Klady a zápory

+ nabídka funkcí je opravdu široká

+ snadná instalace

+ možnost hlídání vozu

+ automaticky vytváří knihu jízd

+ upozorní na potencionální problémy vozu

+ datový tarif pokrývá i zahraničí (EU)

 

- v některých autech může být trochu složitější instalace kvůli umístění OBD portu

- všechny funkce nemusí být v některých vozech dostupné

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

T-Mobile Chytré auto

 

Závěrečné hodnocení

Malá, ale šikovná. Přesně to platí o jednotce Chytré auto od společnosti T-Mobile. Je s ní možné nejen sledovat uskutečněné jízdy, ale také monitorovat vůz, když u něj zrovna nemůžete být. Stejně tak tato vychytávka dokáže sledovat jízdní styl jedince a motivovat jej k tomu, aby práci s plynovým i brzdovým pedálem zlepšil. Stejně tak dovede upozornit na potencionální problémy vozu, což se může v některých případech opravdu vyplatit.

T-Mobile Chytré auto můžete zakoupit v našem obchodě.

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (3)

Opel Insignia

Na tomto voze zcela nefunkční.

Polofunkční produkt

Tvrzení, že produkt je funkční prakticky se všemi novými vozy, je velmi odvážné. Ve skutečnosti spoustu z nich nepodporuje, i když požadované informace zcela prokazatelně poskytují. Mobilní aplikace hlásí, že se nemůže připojit k internetu, přestože spojení evidentně funguje. Notifikace chodí i s hodinovým zpožděním. Technická podpora tvrdí, že funkčnost může zaručit jenom na mobilech od T-Mobilu, přestože je na jejich stránkách jasně napsané, že na tom nezáleží. Jejich doporučení: ukončit smlouvu.

Co na to STK?

Viz $(SUBJ). Bylo by zajímavé vědět na které z OBD-II signálů se zařízení chytá, zda se například na CANu chová pasivně či aktivně, případně má-li hardware na to, aby se mohlo chovat aktivně, jak je řešené zabezpečení. Dále. JAK se postupuje při instalaci. Je to v principu přestavba vozidla (byť je to něco zabodnutého do konektoru, nicméně černá folie je také jen něco nalepeného na skle...a přesto jsou pro to určitá pravidla, přes tuten konektor lze napáchat řádově víc škody než tou folií), jaké to má atesty, existuje-li na to nějaké doporučení ze strany výrobců aut, JAKÝ to bude mít vliv na případné řešení záruční opravy u konkrétních aut, etc. Mnoho nezodpovězených otázek. Když nic jiného, tak si rvete nějaký pochybný rádiový modul (a všichni víme, že GSM je TDMA, čili vyzařovaný signál má silnou AM složku, u WCDMA či LTE to už tak divoké není) do těsné blízkosti lajny vedoucí do řídících jednotek, což při blbé souhře náhod může znamenat haldu pomačkaného plechu. Proto řeším JAKÁ to má schválení a jestli to alespoň z dálky viděl někdo, kdo ví, co se v elektronice aut děje.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru