TOMTOM One XL + mapy východní Evropy
TOMTOM One XL + mapy východní Evropy
Produkt není určen k prodeji.

TomTom XL - výborná navigace za babku

Recenze 92 % hodnotilo 163 uživatelů 8. 4. 2008 37 komentářů
GPS navigace se stává stále samozřejmější a běžnější výbavou řidičů a konečně jsme se dostali do fáze, kdy tato užitečná IT hračka není nedosažitelným snem, ale cenově přijatelnou realitou. GPS navigace do auta se v dnešní době pohybují od cca 3 500 Kč do nějakých 30 000 Kč a to v různých designech, velikostech a od rozličných výrobců. V tomto článku si ale představíme navigaci od tahouna této sekce, holandské firmy TomTom, která má na svědomí tento vskutku pěkný kousek, který se jmenuje TomTom XL.

Dávno už jsou minulostí okamžiky, kdy jsme se při jízdě autem za horečného lamentování snažili vyznat v pomačkané a sto let staré mapě Evropy, která už byla navíc ve svých četných záhybech natržená a nečitelná. Spolujezdec, jakožto „navigátor“ na chvíli zamhouří oko a řidič už mu po stereotypním dotazu „kudy, nebo kde jsme“ nadává za tradiční momentální nevědomost. Ano, tyto okamžiky při cestování k moři, na hory, nebo třeba ke vzdálené babičce jsou nezapomenutelné a dalo by se říci, že ne vždy příjemné. Tyhle „prekérky“ ale mohou díky neúprosnému vývoji techniky nadobro zmizet v propadlišti dějin. Stačí si jenom pořídit jeden z celé škály navigačních přístrojů do auta a váš stres s určováním cesty nadobro odpadne. A v dnešní recenzi na satelitní navigaci TomTom XL můžete načerpat patřičnou inspiraci pro případnou koupi.

Obsah balení

TomTom XL je dodávaný v úhledné modré papírové krabičce, které vévodí ilustrační obrázek vaší nové navigace v poměru 1:1 a jak si sami můžete na krabičce přečíst, jde tedy o „Kompletní přenosný satelitní navigační systém se širokoúhlou obrazovkou“.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

originální balení TomTom XL

Když odklopíme víko krabice, naskytne se nám pohled na samotnou navigaci. Ta je uložena v černé plastové přihrádce, tedy konkrétně v jakémsi anatomicky tvarovaném žlábku. Seshora je krytka, která je rovněž z plasu, tentokrát čirého.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

pootevřená krabička

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

plastová přihrádka se samotným GPS systémem

Pod přihrádkou s navigací je pak samotné příslušenství, včetně pětice všemožných dokumentačních materiálů a manuálů. Jmenovitě je to tedy držák do auta, USB kablík, nabíječka do auta, CD s ovladači a navíc ještě příjemný a užitečný bonus – RDS-TMC reciever. Nabídka je tedy poměrně bohatá a nám nic nebrání v tom, abychom si všechny její součásti přiblížili a popsali trochu blíže.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

obsah krabice

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

nebytné manuály

Příslušenství

Držák do auta

Tento kousek příslušenství byl pro mě největším překvapením. Když jsem ho vybalil z krabice a trošku ho zkoušel, všiml jsem si kloubu, který je umístěn uprostřed fixační kolébky na uchycení navigace. Kloub byl neskutečně tuhý a bál jsem se s ním hnout, abych ho neulomil a navíc jsem se obával i velké přísavky, aby dobře plnila svůj účel a navigace mi třeba při jízdě nehostinným terénem i s držákem nespadla na palubovku. Moje obavy ale rozptýlila první instalace držáku na čelní sklo auta. Odstranil jsem ochrannou fólii na přísavce a umístil ji na sklo. Dosedla tam až překvapivě snadno a už při prvním ověření pevnosti držela relativně dobře a „neklouzala“, jako to občas tyto přísavky při nedostatečném upevnění rády dělají. Domáčkl jsem jí tedy ještě jednou a následně otočil kloubem, který se mi teď už ani náhodou nezdál ztuhlý, spíš optimálně pohyblivý. Jeho tuhost je asi dána tím, aby navigace skutečně držela na svém místě a kloub se vám neotáčel kam nemá. Jízda s držákem byla bezproblémová, žádné nečekané události nenastaly a velmi mile mě překvapilo, jak pevně přísavka přichytila držák na sklo, protože mi téměř nešel sundat. Držel tam zkrátka jako přibitý. Samozřejmě nepředpokládám, že budete držák po každé jízdě sundávat, ale musím podotknout, že stejně skvěle držel i při druhém a třetím použití. Žádné další pokusy nebyly a je jasné, že přísavka se časem opotřebuje a unaví, ale jak už jsem řekl…kdo by ten držák neustále sundával?

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

držák ještě s ochrannou fólií

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

držák z druhé strany

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

detail příchytné kolébky a otočného kloubu

USB KABEL

Tak tady snad ani není potřeba něco bližšího popisovat. Jde o standardní kabel typu – klasické USB/mini USB. Uplatnění najde jak při nabíjení přes USB port počítače, tak při samotné komunikaci s ním.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

USB kablík je samozřejmě rovněž součástí dodávky

NABÍJEČKA DO AUTA

Na autonabíječce také není vůbec nic zvláštního, vlastně až na fakt, že na druhém konci je mini USB, přes které se také nabíječka k přístroji připojuje. Na nabíječce je rovněž zelená kontrolka, která indikuje nabíjení, stejně jako kontrolka na samotném přístroji

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

nabíječka je vybavena mini USB konektorem a přípojkou do zapalovače

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

nabíječka zapojená v zapalovači

RDS-TMC PŘIJÍMAČ

Jak už jsem předeslal v úvodu, tak RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) reciever je určitě tím nejpříjemnějším příslušenstvím, které si lze k GPSku přát. Normálně totiž tento reciever stojí cca 2000 Kč, takže je určitě příjemné dostat ho za jednu cenu společně se samotnou navigací.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

RDS-TMC reciever

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

RDS-TMC reciever podruhé (těsně po vyndání z krabice)

RDS-TMC je služba, která je určena k poskytování dopravních a cestovních informací před a během jízdy směrem k řidiči. Jde v podstatě o službu, která integruje veškeré relevantní informace a poskytuje tak řidiči možnost optimalizovat svoji trasu. Pokud se někde stane nehoda, je o ní poslána do „éteru“ informace a GPS systém vám díky tomuto dopravnímu kanálu sám přesměruje trasu, abyste se vyhnuli zácpám. Šikovné, ne?

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

hlavní část RDS-TMC

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Přísavek je u tohoto recieveru skutečně hodně

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

RDS-TMC reciever – tentokrát už „rozbalený“

Jinak asi sami vidíte, že reciever není nijak veliký, v podstatě jde o velmi podobný tvar, jako mají GPS recievery pro notebooky do USB. Na jednom konci je konektor, jež se zapojuje zespodu do GPS navigace, na druhém konci je „anténa“. Po celé délce kabelu jsou navíc celkem tři kruhové přísavky pro pohodlné uchycení na sklo auta. Přísavkou je vybavena i hlavní část RDS-TMC recieveru.

Co je nezbytné pro příjem těchto dopravních zpráv?

  • Navigační přístroj, nebo rádiový příjímač umožňující zpracování TMC
  • Aktuální mapu či jinou datovou sadu obsahující lokalizační tabulky ČR
  • Být v oblasti vysílání RDS-TMC (Praha: ČRo Regina 92,6 MHz, ČR: ČRo1 Radiožurnál - různé frekvence)

MANUÁL A CD S OVLADAČI

V kompletním balení rovněž nesmí chybět nezbytné ovladače, které jsou zde umístěny na jednom lesklém kotouči společně s již zmíněnou pěticí manuálů a příruček. Softwarová výbava obsahuje komunikační software pro kompletní správu vašeho TomTom XL.

Bližší seznámení s přístrojem

TomTom XL je velice elegantní a vkusný přístroj, který disponuje rozlišením displaye 480 x 272 a úhlopříčku 4.3". Display je dotykový. Jeho „srdce“ je osazeno procesorem, jež pracuje na frekvenci 266MHz, čehož jsem se sice zpočátku obával, nicméně moje chmury se ukázaly býti bezpředmětnými. Abyste rozuměli - měl jsem totiž trochu strach, jestli bude takovýto procesor stačit na rychlé a dynamické přepočty a plánování, když i levnější přístroje disponují vyšší pracovní frekvencí. TomTom si ale s tímto procesorem více než dobře rozumí a rozhodně jsem nepozoroval, že by mu někde chyběl výkon. Je sice pravda, že při vykreslování a vypočítávání delší trasy se mapa loadovala trochu pomaleji, ale to nebylo nic, co by mě brzdilo při běžném používáním. K dalším technickým parametrům přístroje bych ještě uvedl, že navigace je napájena vestavěným Li-ion akumulátorem a výrobce uvádí výdrž bez nabíjení cca 2 hodiny, což by zhruba tak odpovídalo, ovšem tento údaj není směrodatný, jelikož navigace je stejně primárně určena pro jízdu automobilem. Dále ještě doplním, že TomTom XL disponuje 1 GB interní pamětí, v níž jsou uloženy mapy České republiky, východní Evropy plus několika dalších, ale k mapám až za chvíli.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

TomTom XL focený shora – patrné je logo společnosti, stejně jako velké tlačítko „power“

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

TomTom XL podruhé, tentokrát zezadu. Trošku mě zklamal vestavěný reproduktor, který při vyšší hlasitosti (cca 80% a více) trochu nezvládal a občas mírně praskal.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Neděste se barvy displaye – to se mi jen kvůli odleskům nedařilo pořídit slušnější fotku, tak to vyřešil kousek papíru, který zakryl lesklý dotykový display.

Abychom dokončili celkové „ohledání“ přístroje, nemůžeme minout jeho spodní stranu, která je pro popis velmi důležitá. Najdeme tady jednak nezbytný mini USB port, který slouží k nabíjení z „úesbéčka“ počítače, nebo zapalovače auta. Dále se také dá použít pro komunikaci s počítačem, kde si přes stránky TomTom.com můžete stáhnout aktuální verze map, nebo třeba rozmístění policejních měřících radarů. Dále tu máme výstup pro připojení RDS-TMC recieveru a v neposlední řadě se na spodku TomTomu XL nachází slot na SD karty – to kdybychom si chtěli do jeho útrob nahrát nové mapy. V pravém rohu je rovněž patrné logo komunikačního protokolu Bluetooth, kterým je tato GPS navigace rovněž vybavena. TomTom XL je tímto komunikačním standardem vybaven zejména kvůli jednodušší aktualizaci svých interních databází, map a záchytných bodů. Zezačátku se mi sice nedařilo telefon s navigací spárovat, ale nakonec se mi to povedlo a musím uznat, že nešlo o nic složitého, i když by celé nastavení bluetooth mohlo být trochu lépe srovnané a ne zašité po jinou funkcí. Jinak si ale za pomoci telefonu a GPRS můžete stáhnout aktuální mapy, pozici policejních radarů, nebo ověřit předpověď počasí…

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

pohled na spodní část GPSka; zleva – mini USB port, konektor pro připojí RDS-TMC a slot na SD kartu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

RDS-TMC připojené do příslušeného konektoru

Ještě bychom neměli zapomenout na jednu podstatnou a jednu méně podstatnou „maličkost“, o kterých jsme si dosud nic neřekli. Na pravé horní straně GPSka je výstup na externí anténu, ovšem za sebe mohu říci, že 20ti kanálový GPS přijímač je dostatečně citlivý, takže zatímco některá cenově podobná GPSka poměrně často hlásí ztrátu signálu, tak s TomTomem XL se mi to nikdy nestalo. Standardně jsem byl připojen cca na 8-9 satelitů a výsledek byl vcelku uspokojivý, latence byla sice lehce zvýšená a obraz byl mírně zpožděný, ale nešlo o nic dramatického a z mé strany bych to viděl spíše jako zanedbatelný fakt. Na přesnosti a včasnosti navigování to rozhodně neubralo. Pokud ale toužíte po perfektní odezvě a přesném zakreslování do mapy, doporučuji zcela určitě externí anténu, která váš TomTom XL vybičuje k přesnějším a lepším výsledkům. Tou druhou věcí, kterou jsem ještě nezmínil je standardní příchytné poutko v levém horním rohu navigace, které běžně najdeme třeba na mobilních telefonech a které slouží k zavěšení navigace na krk. Tuto „vychytávku“ beru spíše jako zajímavé, leč bezvýznamné plus. Je sice pravda, že GPSko není nějak těžké, ale je poměrně rozměrné, takže kdo by se s ním chtěl tahat na krku, že? :-)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

výstup na externí anténu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

poutko k zavěšení na krk

S TomTomem XL na výlet!

Když TomTom XL zapnete, objeví se velmi přehledné a intuitivní pětipoziční menu, kterým se lze pohybovat za pomoci prostorného dotykového displaye. Když už je řeč o něm, tak musím říci, že má pěkné barvy (na výběr je několik barevných schémat), které jsou dobře rozeznatelné i za velmi slunného dne, kdy se jiné obrazovky kvůli slunci „nechytají“. Užitečný je i noční mód, který obrazovku překomponuje do modrých a fialových barevných tónů, které při večerní jízdě šetří vaše unavené oči. Ale zpátky k menu. Plánování cesty je velmi jednoduché a intuitivní. Stačí pouze stisknout tlačítko „navigovat na“ a pak už si jenom vyberete z nabídky možností „Bod zájmu“, „Oblíbené“, „Poslední cílové místo“, „Adresa“, nebo volbu „Domů“. K ní si při prvním spuštění nakonfigurujete přesnou GPS polohu vašeho domova a pak už stačí prostě a jednoduše stisknout tlačítko s nápisem „Domů“ a navigace se okamžitě dá do výpočtu vaší trasy.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Základní menu TomTom XL

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Do kterého místa chcete navigovat?

Pokud zvolíte možnost „Adresa“, objeví se vám klasická „proklikávací“ nabídka, ze které si vyberete stát, město, ulici a následně číslo ulice, nebo jinou ulici, která se s výše zadanou křižuje. Písmenka, která se při zadávání cíle objeví na displayi jsou dostatečně velká a dají se celkem přesně mačkat i za jízdy, což je u obrazovek s menší úhlopříčkou ohromný problém a nezřídka se stane, že se přehmátnete, což tady tak často nehrozí. Jedna z nejdůležitějších otázek, kterou by mi položil asi každý potenciální zájemce je situace kolem mapových podkladů a pokrytí jednotlivých státu. Co se týče států, tak těch je tady celkem XXX jmenovitě (Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Vatikán, Česká republika, Estonsko, Chorvatsko, Itálie, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Moldavsko, Německo, Polsko, Moldávie, Rakousko, Černá hora, Srbsko, Rumunsko, Rusko, San Marino, Albánie, Slovinsko, Slovensko, Švýcarsko a Ukrajina). Mapové podklady jsou poměrně dosti podrobně zpracovány a i při jízdě po některých silničkách, které vedly mezi poli „to“ občas ukázalo v mapě zakreslený rybník, či jinou vodní plochu. Naproti tomu se TomTomu XL povedly některé pěkné excesy, jako například že mě vedl do jednosměrky, nebo že jako možný průjezd označoval místo, kde odjakživa bývaly schody a nikoliv odbočka na jinou komunikaci. Nechci tuto navigaci omlouvat, ale tyto drobnosti se dají přehlédnout a pokud pomineme jízdu přes vesnice, tak mě navigoval naprosto spolehlivě a koneckonců tyto drobnosti se dají lehce opravit přes interní správu map, která je v navigaci integrovaná.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Volba cílové destinace

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Plán cesty je vypočtený a připravený, můžeme vyrazit!

Příjemnou funkcí, kterou TomTom XL taktéž má je i jakýsi simulovaný průjezd/průlet naplánovanou trasou. Když si zadáte do navigace start a cíl vaší cesty a jste zvědaví, kudy vás povede, není nic jednoduššího, než si dát zrychlené zobrazení naplánované cesty, které je zde jak ve formě již zmíněného zrychleného průjezdu, tak ve formě textové, či obrázkové.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pokud vás zajímá kudy vás navigace povede, není nic jednoduššího, než si udělat předcestovní briefing.

Popsat všechny funkce, kterými TomTom XL disponuje by bylo prací na hodně dlouho, a proto jen bodově vypíchneme pár faktů, které by vás mohly ohledně této navigace zajímat. Tak například si můžete volit mezi 2D a 3D zobrazením cesty, dále můžete vybírat a přidávat do mapy různé body zájmu (restaurace, kina, nemocnice, benzínové pumpy, univerzity…) a nebo volit z celé palety mnoha jazyků pro hlasovou navigaci. Jelikož jsme Češi, tak vám samozřejmě nebudu „povídat“ o estonštině, nebo němčině… Ale co se češtiny týče, tak na vás čeká obligátně známý Miloslav, který se objevuje i v mnoha jiných navigacích od jiných výrobců (například u Mia). Příjemným zpestřením je ale možnost stažení nového navigačního hlasu zdarma díky serveru Navigovat.cz. Ti totiž pro uživatele navigací TomTom připravili „Elišku“. Sám jsem jí vyzkoušel a musím uznat, že jak navigování od Miloslava, tak od Elišky bylo fajn, takže bude asi záležet jenom na vás, co vám více sedne.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

V TomTom XL na vás čeká pestrá škála různých možností a nastavení…

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Eliška

Další velmi užitečná a přínosná funkce se skrývá pod odkazem „Pomoc“. Pokud se vám totiž stane nehoda, stačí kliknout na toto tlačítko a za chvíli se dostanete přesně k těm informacím, které potřebujete momentálně znát. TomTom XL vám jednak přesně určí, kde se nacházíte, ale rovněž si můžete v mžiku naplánovat cestu do nejbližší nemocnice. Zvolíte- li možnost „Volat pro pomoc“, TomTom XL vám opět zobrazí přesný popis vaší pozice, včetně nejdůležitějších „krizových“ čísel. Užitečná je i možnost „Jít pro pomoc“, kde si můžete vybrat jedno z několika specifických míst kam vyrazit, například benzinovou pumpu a TomTom vám okamžitě zobrazí chronologický výpis nejbližších benzinových pump. Jak už jsem tedy řekl, tato funkce je k nezaplacení a i když si člověk přeje, aby ji raději nikdy nemusel použít, tak nikdy neví, kdy se mu může hodit…

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Potřebujete pomoc? TomTom XL je tu pro vás!

Klady a zápory

Závěrečné hodnocení

V závěrečných odstavcích nezbývá než tento zajímavý a užitečný přístroj, který nese název TomTom XL nějakým způsobem zhodnotit. Nuže, k recenzi jsem si ho vybral záměrně, protože za aktuální cenu, která se pohybuje cca kolem 6500 Kč i s RDS-TMC přijímačem je to více než výhodná nabídka, když znovu uvážíte argument, že za již zmíněný přijímač, který je schopen číst dopravu byste si ještě minimálně dva tisíce připlatili. TomTom XL je velmi intuitivní a jednoduchý přístroj, se kterým se po pár minutách skamarádíte a po pár dnech si s ním budete již důvěrně tykat. Z toho důvodu bych ho tedy doporučil zejména s GPS začínajícím uživatelům, nebo lidem, kteří nejsou příliš technicky zdatní. To ale samozřejmě neznamená, že se nehodí i do rukou zkušeného uživatele, kterému prošlo rukama více navigací. Toho sice možná zamrzí mírně zvýšená latence, ovšem to není nic, co by nešlo odstranit. Externí anténa tento neduh hravě eliminuje a TomTom XL pak bude věrným společníkem i tohoto segmentu zákazníků.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

TomTom XL nainstalovaný v autě

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

detailnější snímek TomTomu XL – zleva připojen RDS-TMC reciever, vpravo nabíječka

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

anténa RDS-TMC konektoru

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

za chvíli jsme doma

Subjektivně se mi s touto mašinkou pracovalo a jezdilo velmi dobře a až na již zmíněné nastavení bluetooth protokolu jsem s „ikselkem“ neměl nejmenší problémy. Jde opravdu o velmi intuitivní a jednoduše ovladatelnou navigaci, se kterou se sžije opravdu každý. Její jednoduchost a přehlednost si zamilujete a za ty peníze, za které ji lze pořídit je to skutečně dobrá koupě. Pokud jde tedy o mně, tak já sám za sebe mohu TomTom s klidným srdcem doporučit skutečně každému, kdo hledá kvalitní a spolehlivou navigaci společně s RDS-TMC recieverem a to vše za opravdu rozumné peníze.

Diskuze k novince (11)

Máte otázky k dané novince?
Zeptejte se v diskuzi.

Jimmy1 JIM

GPS

Jimmy120. 10. 2009 10:46

I tady u GPS jde vývoj naštěstí rychle dopředu.

Jozef Kunčo JOZ

Jeden vstu pro anténu i nabíječku,

Jozef Kunčo11. 5. 2009 22:47

Koupil jsem si Tom Tom XL přez internet i s anténou. U prodejce jsem se nedočet, že pro anténu i nabíječku je jediný vstup. Dá se to prosím Vás nějak vyř…

tomas22 TOM

Povedeny kousek

tomas2222. 2. 2009 14:38

pekna recenze a presveciva, ale chybelo mi male video, asi si tom xl poridim

MARTINMORAVEC MAR

Jednou..

MARTINMORAVEC5. 9. 2008 14:07

Až bude stát cca tisícovku, tak si takovou hračku taky koupím. Do té doby bez problémů vystačím s vyjetým itinerářem a papírovou mapou pro případ komplik…

Tomas Vyhnanek TOM

Mam ji a je super

Tomas Vyhnanek17. 4. 2008 9:54

mam tuto navigaci a je super sice ma pomalejsi procesor ale bohate staci. doporucuji jeste si udelat registraci na www.poi.cz kde se daji stahovat body z…


kód: 46280
TOMTOM One XL + mapy východní Evropy
Produkt není určen k prodeji.
Přenosný GPS přijímač vhodný pro použití v automobilu, BlueTooth, plánování od domu k domu, podrobné mapy východní Evropy.