Všechny komentáře k článku:Česko je v počítačové gramotnosti na 19. místě

? ?

A co gramotnost vývojářů SW

Anonymní uživatel 4. 5. 2009 8:27

Souhlasím s tím, že většina lidí používá PC často jako modernější psací stroj a práce s jejich výtvory je pak pro další uživatele utrpením. Nemalý podíl na tom ale mají i firmy vyvíjející SW v čele s MS, kdy tyto SW jsou jenom volně provázané a nějaké standardizace například v rámci MS Office jsou jenom na povrchu. Klávesové zkratky se liší program od programu a stejně tak mezi různými jazykovými mutacemi. Nebo si zkuste například nakopírovat český text mezi MS Word a MS PowerPoint, lahůdkou je "inteligentní" funkce v PowerPointu, kdy program automaticky nastavuje jazyk podle toho, jakou máte zapnutou klávesnici, takže pokud někdo píše prezentaci v angličtině, musí si mentálně přepínat mezi QWERTZ a QWERTY nebo rezignovat na okamžitou kontrolu pravopisu.
Takže co takhle nezávislé testování počítačové gramotnosti SW?

avatar
prchat1 4. 5. 2009 9:11

@Anonymní uživatel: souhlasím, hlavně ty zkratky dokážou člověka naštvat, když doma dělám úkol ve photoshopu a pak ve škole písemka v gimpu, kde jsou zkratky úplně proházené

avatar
Shap 4. 5. 2009 10:25

@prchat1: a co pouzivat svoje UI vcetne zkratek ?, ja mam ve vsech softeh ktere pouzivam nastavene vlastni UI a neni zadnej problem ho nosit sebou na USB klicence nebo prenosnem HDD, urcite Gimp ma nejaky nastaveni kl.zkratek ktere se da ulozit a nasledne nacist na jakemkoliv PC s Gimpem, Photoshop tu moznost ma od tusim 8ky/CS

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 10:55

@Shap: Určitě dobré individuální řešení. Problém je, jak něco takového zavést ve firmě s převahou BFU.

avatar
Shap 4. 5. 2009 14:37

@Anonymní uživatel: tam at si to kazdy BFU dela jak chce, takovej uzivatel ma svoje PC a urcite neleze na PC ostatnim, navic mit vlastni zkratky je jakousi ochranou pred takovim uzivatelem :) BFU ti vleze na PC a diky neznalosti tvich zkratek vpodstate nema sanci nic udelat :) navic pocitam ze ve firme kde se pouziva Photoshop asi nebude mnoho BFU

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 15:06

@Shap: To je pravda, lidi, kteří jsou alespoň v jedné oblasti profíci, většinou dokáží pracovat na PC líp než ostatní. Já měl na mysli typické uživatele MS Office.

mauretanec MAU
mauretanec 4. 5. 2009 11:04

@prchat1: To, že PS a Gimp nemají stejné zkratky, je podlě mě přirozené. Tady bych spíš brečel nad tím, že ve školství nemají na nákup SW jako je PS peníze (zatímco běžný uživatel si ho domu "koupí" :)). Jo a jestli píšete ve škole písemku z nějakého programu ve stylu: ve kterém menu najdete tlačítko pro otočení obrázku apod., tak pak se ani nedivím, že to naše školství je tam, kde je (to je možná i pak lepší, že ve školách neutrácejí za Photoshopy a podobně).

zivan ZIV
zivan 4. 5. 2009 11:59

@mauretanec: Doufam, ze se postupne pisemky ze zkratek zmeni na prakticke zkouseni v pocitacovych ucebnach. Misto biflovani zbytecnych informaci se skolstvi zameri i na prakticke pouziti znalosti.

Burne BUR
Burne 4. 5. 2009 14:27

@zivan: No u každého sw je to trochu jiné to souhlasím ale občas mají třeba podobný znaky takže stačí trocha hledání a člověk to najde. Dám příklad movies maker a pinnacle je to různý sw ale pokud se člověk zasnaží najde v tom podobnosta pak už nebude těžké to rozeznat. Jinak souhlasím počítačová gramotnost kdyby většinu uživatelů vyzkoušeli na operačím systému MAC OS nebo linuxu tak by měla většina lidí problém protože jsou zvyklý na os.: windows

Lok1 LOK
Lok1 4. 5. 2009 16:36

@Burne: Prave si myslim ze clovek ktery se prumerne vyzna v pc jako celku ne jen ve fungovani office tak prave nema ani s Macem nebo linuxem sebemensi problem samozrejme myslim praci na bezne urovni..Nektere nedobrovolne povinne vychytavky na linuxu jsou moc i na cloveka ktery se vyzna hodne :D

tomas krob TOM
tomas krob 4. 5. 2009 21:20

@prchat1: souhlas ve škole to samý ...doma jedině photoshop.....na všech pc ve škole gimp...na flashce mam sice photoshop portable ..ale ve škole je zákaz flashek kvůli tomu že je porad zavirovaný server ve škole....sou to lamy že si neumí ani server zajistit! jak nás chtěj potom něco učit

miksm MIK

Žebříček

miksm 4. 5. 2009 8:58

Článek jsem jen tak proletěl a žebříček neviděl. Doufám, že jsem ho nepřehlédnul, zajímalo by mne, kdo je před námi. Myslím, že jsme i lepší, ale na druhou stranu jsem zrovna dnes jednu paní učil psát zpětné lomítko po x letech práce s PC. Nechápu, jak to do té doby dokázala...

avatar
jirka551 4. 5. 2009 9:14

@miksm: Tak toto je zajímavé info o naší PC gramotnosti dneska už používá PC snad každý ať už na hry nebo práci nebo internet.

avatar
osprey 4. 5. 2009 9:45

@jirka551: ani nechtej vedet kolik lidi je gramotnych ve smyslu umim pustit PC a hru/popripade program ve kterem delam, vic na tom neumim a staci mi to, a to nezminuji HW gramotnost nemohl jsem uverit ze narazim na pripad kdy 19ti lety clovek rozebere PC odmontuje procesor stylem ze nepovoli patici a vytahl ho spolu s napecenym chladicem, nasledne procesor od chladice odloupne nozem usadi zpet do povolene patice ohne 2 piny a nasadi zpet chladic bez nove pasty

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 10:17

@osprey: Lidé sou různí no stím se nedá nic dělat ale je to vyvážene jsou lidé co to umí dobře a jiní co tomu vůbec nerozumí. to je koloběh života.

avatar
osprey 4. 5. 2009 11:54

@Anonymní uživatel: ja jsem se nikdy nesnazil v oblasti pocitacu jit ve vsem do hloubky vicemene si udrzuji siroky vseobecny prehled a pokud potrebuji neni problem jit v urcite problematice hloubeji :]

jahpisin JAH
jahpisin 4. 5. 2009 12:56

@osprey: he jj...je to az neuveritelny jak na tom ta nase stredni generace je,chapu nemeli k pc pristup od destvi tak jako ted mladsi sfera,ale to neomlou ze se to nemuzou naucit kdyz doma maji pc stejne dlouho jako jejich deti,delam v malem pc krame a co sem chodi za lidi je kolikrat sila.Nejradsi vzpominam na hlasku "potrebuji barvu do tiskarny" ja:a jakou mate? zakaznik:"je bila"!!! co je moc to je moc :),jinak v celku bezna vec je kdyz se zeptate co mate za pc a odpoved je "XP" a to velmi casto,prodavame tu hodne pc hry a prave dost lidi se pta to mi pujde ze kdyz je tady uvedeno "xp" fakt jako ulet,chapu ze kazdy nema velky prehled...ale preci jenom jsou jiste zakladni veci co by kazdy mel vedet.A nezkutecny mnozstvi lidi umi pracovat jen s par aplikacemi,jakmile se jim ukaze jina ba na 99% totozna neudelaj vubec nic, jednoduse postradaj logicke pc uvazovani a nerespektuji zakladni pravida at uz ty uplne nejobycenejsi jako je prave a leve tlacitko mysi.Me mamce muzu tisickrat ukazovat jak se pracuje se soubory ale nikdy to nepochopi, pritom dene pracuje v praci na pc,fakt jako ulet,ja mit takove zamestnance tak letej z fleku pryc :).

efendijiri EFE
efendijiri 4. 5. 2009 16:54

@jahpisin: no koukám že jsi taky z těch, co se narodili chytří a jak budou pomalu stárnout, tak budou blbnout až nakonec nebudou k ničemu. Tvoje mamka možná zase, na rozdíl od tebe, správně vkládá za čárku a tečku mezeru. A možná umí nějaké další věci, které ty třeba ani nechápeš a dokonce o nich ani nic nevíš...
Jinak počítač je pro většinu lidí jenom pracovní (nebo zábavný) nástroj a měl by pro ně být co nejvíce přátelský. Na problémy mají odborníky jako jsi ty, jinak bys byl bez práce.

helldogg HEL
helldogg 4. 5. 2009 14:29

@osprey: Taky bych rekl, ze u nas je to mezi beznou populaci ubohy co se tyce zakladnich veci jako napr. klavesove zkratky, optimalizace, pouzivani commandu, uprava textu, prace s tabulkama, ci hledani na webu.

martina15 MAR
martina15 4. 5. 2009 10:06

@jirka551: Koukám statistika se dělá snad úplně na všechno ale je fakt PC už má dnes i 6letý dítě takže skoro každý

biker666 BIK
biker666 4. 5. 2009 10:24

@miksm: Podle mě v dnešní době už u nás umí s počítačem skutečně skoro každý. Minimálně zapnout a používat nějakou tu svojí aplikaci. Těžko říct, co bylo vlastně přesně cílem žebříčku a jak to zkoumali. Ale dle mě je u nás povědomí o IT na dobré úrovni.

avatar
beznick 4. 5. 2009 14:49

@biker666: hele, byl jsem ve skole a potreboval jsem neco doma z PC - pouziju samozrejme vzdalenou plochu a skype. PC temer nevypinam, ale tentokrat jsem ho kupodivu vypnul ... takze volam matce domu.
- Cau, mohla bys mi prosim zapnout PC ? cernym cudlikem vpravo od zdi (mam otocenej case, aby se mi na stul vubec neco veslo ...)
- Jo ok ... ... zacalo to modre blikat
- Jak modre blikat, co je to za blbost? ... Jo tys zapla monitor :( tak na ty VELKY CERNY bedne, jak sou na ni ty 2 maly krabicky tak je zprava od zdi vypinac!
- Kde ? ... ... ... ... ... mozna todl ... JO ! Ted to zacalo hucet jak tornado! Ted to prestalo.
- OK, to staci ... Jo a vypni ten monitor
- Jak ?
- Visco, radsi nic, uz di od toho ...Telefonat na 5 minut ... nastesti PC najel :D
Takze mi nerikejte, ze s PC umi kazdej ...Jeste jeden pripad nahodim:
M - Potrebuju neco na netu.
Já - nemám ted cas, tady mas notebook
Za 5 minut ... mne to nejde
- klikni na tu lisku, jak je tam Firefox
za minutu
- hele ten rozvrh mam zavrit? (na homepage mam ze skoly hozenej rozvrh, myslel jsem, ze tam mam nahozenej jeste nejakej jinej program)
- Jo
za dalsich pet minut ji rikam, tak co, uz si to nasla? Jdu k ni a vydim, jak stridave zapina a vypina ten firefox :DPorad malo?Chtela nejakej serial na jednicce co davaj, nasel jsem, spustil jsem a posadil jsem ji k tomu ...
- Dokoukala, odesla a přehrávání se zacyklilo, přičemž repro bylo slyšet až do vedlejšího pokoje ...
Povídám:
- Tak to po sobě aspoň vypni
- Jak?
- Tim červenym křížkem
Za pet minut video porad jede, tak se tam du podivat, co dela a najdu ji shrbenou nad klavesnici (oranzove podsvicena G15), jak hleda cervenej krizek :XJen se desim, kdy mi zacne utirat prach na zakladni desce (velkej chladic CPU - nevejde se do skrine - je otevrena :D)

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 10:31

@miksm: Nejdůležitější by bylo vidět, jak vypadal ten test, kterým to měřili. Je jasné, že na tom, jaké otázky pokládali dost záleží. Ta metodika je snad standardizovaná, ale záleží na tom, kdo ten standard vymyslel.
Pak jde také o to, jakou váhu přikládají jednotlivým složkám v testu, o kolik je důležitější, že umím používat vyhledávače na webu než to jestli si umím nastavit parametry tiskárny pro tisk. A je důležité, jestli dokážu tisknout oboustraně, případně 2 stránky na A4 atd.
Bez toho abychom věděli, co se přesně testovalo nevíme nic.
Zažil jsem absolventy školení práce s Win, které naučili, jak si změnit pozadí, barvu rámečků u oken a podobné "nezbytnosti", ale zatajili jim funkce ctrl-Z, ctrl-Y, ctrl-P ...
Prostě klasické školení, jak na PC rozvrtat všechno co se dá, ale hlavně nic pořádného neudělat, noční můra každého IT pracovníka.

avatar
Centurion069 4. 5. 2009 15:03

@Anonymní uživatel: Pokud by si chtel videt samotne testy, v pripade zajmu ti je poskytnu. Jsou teda vzorove, ale na 100% z nich pochopis jak jsou otazky formulovany apod...

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 15:08

@Centurion069: Tak to by mě určitě zajímalo.

avatar
Centurion069 4. 5. 2009 15:13

@Anonymní uživatel: Mohu poprosit o email?

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 15:46

@Centurion069: Podívej se na můj osobní profil, díky.

avatar
Centurion069 4. 5. 2009 16:40

@Anonymní uživatel: Na "Veřejný osobní profil uživatele" nic nenachazim, mozna jen hledam spatne, kazdopadne uz jsem ti to poslal na gmail. Joo. Google je vsemocny :o)

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 20:52

@Centurion069: Díky, jen jsem zveřejnil adresu, tak mi přišel ten tvůj mail, až jsem si říkal, že tak rychle se to ani stihnout nedalo. Pak jsem tu adrsu zase smazal ;-)
Jinak jsem si přečetl požadavky a myslím, že by to neměl být problém. Podle toho, cos mi poslal je to ještě lehčí než jsem si myslel.

avatar
Centurion069 5. 5. 2009 0:23

@Anonymní uživatel: No ja jsem ty testy delal cca pred 2 rokama a bylo to temer stejne jako jsem ti poslal takze to bylo uplne v pohode. Jedine co by mohlo nekoho malinko dostat do uzkych jsou databaze, ve kterych moc lidi bezne nedela, ale jinak uplna paradicka :o)

zivan ZIV
zivan 5. 5. 2009 3:58

@Centurion069: A o jake databaze v testu jde? Access? Kdyz jsem v nem mel pred lety delat nejakou skolni praci a on me zacal "chytre" opravovat, tak jsem mel chut rozslapat PC :) Zlate databaze, kde si clovek vse rucne vytvori.

avatar
Centurion069 5. 5. 2009 15:26

@zivan: Ano, jedna se o MS Access. Cely ECDL test je takovym testem gramotnosti baliku MS Office + teorie :o)

avatar
SirPole 4. 5. 2009 16:42

@Centurion069: Můžu také poprosit o tyto testy? SirPole@gmail.com Děkuji!

avatar
Centurion069 5. 5. 2009 0:31

@SirPole: Uz se mi nechce vse uploadovat tak se podivej pripadne na tyto dve ukazky: http://img17.imageshack.us/gal.php?g=ecdl007.jpg

_CJ_ _CJ
_CJ_ 4. 5. 2009 17:39

@Centurion069: jesli by to bylo mozne taky bych se na ne rad podival .... muj mail: cj.man@seznam.cz :) tedy spravne by se to melo uvatet asi takle cj[dot]man[at]seznam[dot]cz to je jen tak jako k ty gramotnosti...a zkuste to nekomu rict :-D na vas budu asi dvine koukat

avatar
Centurion069 5. 5. 2009 0:32

@_CJ_: Uz se mi nechce vse uploadovat tak se podivej pripadne na tyto dve ukazky: http: /img17.imageshack.us /gal.php?g=ecdl007.jpg snad to bude stacit pro ukazku...

kikloop KIK

Znalost práce s počítačem v CV

kikloop 4. 5. 2009 11:46

suhlasim s tym, co je uvedene v clanku. Mnoho ludi tvrdi ze vie pouzivat word, excel.. Ale ak ich posadite pred excel a zadate jednoduchu ulohu, pridat vzorec SUMA, priemer, pouzit automaticky format tabulky, nastavit format bunky a nedajboze vytvorit graf s popiskami tak su strateni..
To iste word, od-entrovane odstavce, vymedzernikovane medzery.. hnus :)

einstejn EIN
einstejn 4. 5. 2009 14:36

@kikloop: gramotny clovek s malou znalosti pc, dokaze udelat sumu,.... je to delany pro negramoty ale musi si vzpomenout nazev fuknce. graf je taky jednoduchy

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 15:16

@einstejn: Udělat jeden graf je jednoduché, ale udělat jich 100 tak, aby se daly snadno modifikovat v případě, že se změní požadavky už méně.
Problém není v tom něco udělat, ale udělat to tak, aby se to dalo opakovaně využívat a sdílet mezi více uživateli.

Monishka MON
Monishka 4. 5. 2009 20:47

@einstejn: No ja vam nevim, zda se pocitacova gramotnost da skutecne merit na Officu. Ja treba polovinu z tech veci co jsou zminene v clanku neumim, ale delam v IT a denne se hrabu v utrobach nekolika OS, programovani mi take neni cizi. Podle techto meritek bych ale byla negramota. Myslim, ze by to chtelo hlubsi zamysleni.

? ?
Anonymní uživatel 4. 5. 2009 21:01

@Monishka: JJ je to tak široký pojem, že se to nedá zjednodušit na nějaké skóre.
Podle toho, co jsem viděl se jedná o test používání PC pro kancelářské a prezentační účely. I ty db jsou jenom na uživatelské úrovni.

avatar
Centurion069 4. 5. 2009 14:56

@kikloop: Presne tak, kdyz po nekom predelavam nejake dokumenty tak, u techto chyb rostu :o) Jinak udelat ECDL je hned... Behem jedne hodinky se daji udelat klidne i 2 testiky. Neni to vubec narocne...

rodrigo ROD
rodrigo 4. 5. 2009 16:42

@kikloop: No to je pravda,jelikož my jsme to na stření už dělaly,i kdybych to nedělal,mohl bych říct ,že v office sadě umím,jak je to exel,word,powerpoint atd.Není to na týden se to naučit,je to hold praxe,hlavně v powerpointu jde o fantazii a aby vše sedělo.
Jinak ve wordu de dělat hodně věcí.Grafy jsou v exelu jednoduché,podle toho kolik jich je.

Alkalajn ALK

Literatura

Alkalajn 4. 5. 2009 14:17

Pěkné, ECDL si určitě udělám, ale k věci co když si chci postavit počítač..sám jakou mi doporučíte literaturu?

avatar
Brundibár 4. 5. 2009 20:57

@Alkalajn: Tak v tomhle případě jedině internet.

Monishka MON
Monishka 4. 5. 2009 21:03

@Alkalajn: Nejlepsi je si to zkusit. Vetsina komponent je tak blbuvzdorna, ze na tom neni moc co zkazit.

rodrigo ROD

19. místo pro ČR

rodrigo 4. 5. 2009 15:21

To je celkem slabé,na to ,že pc používá skoro každý jak na internet tak pro práci.Jestli notebook nebo pc je jedno,ale myslím si,žë v další generaci se posuneme nahoru.Teď jde o důchodce ( jen někteří) pro které je pc španělská vesnice.Většina se ale snaží a ještě chtějí stihnout a poznat internet.

Ryan118 RYA
Ryan118 5. 5. 2009 6:47

@rodrigo: Je to pro nás docela sklamání , na to , že v internetovém pirátství obsazujeme nejvyšší světové příčky je tohle ostuda.

avatar
SirIndy 5. 5. 2009 17:04

@Ryan118: Pockej mi jsme fakt prvni v internetovem piratstvi???

skabetka SKA
skabetka 5. 5. 2009 17:41

@SirIndy: nn asi 7. nebo 8.

Nenašli jste, co jste hledali?

Be a gamer Be a gamer