Koronavirus mění chování spotřebitelů: konečně se nebojí platit předem

Praha, 17. 3. 2020 – Zákaz volného pohybu lidí mění zvyklosti zákazníků i e-shopů. Potvrzují to zkušenosti dvojky na online trhu s elektronikou, která v těchto dnech čelí velkému zájmu a meziročně hlásí nárůst obratu o 50 %.

Z pohledu tržeb meziročně rostou notebooky o 110 %, monitory o 139 % a o 70 % se zvýšily také prodeje počítačových sestav. Dále je zájem o herní konzole, které meziročně rostou o 139 %, a další gamingové příslušenství včetně židlí, sluchátek a mikrofonů. Téměř bezvýhradně jde o produkty, které zákazníci využijí pro práci nebo zábavu v karanténě. U firem stále nepolevuje zájem o notebooky a související sortiment, jako jsou třeba harddisky,“ říká obchodní ředitel CZC.cz, Tomáš Pilský. 

Kromě poptávky ovlivňuje nákaza a její dopady na chod země i chování zákazníků, kteří jsou obezřetnější a méně využívají odběr zboží na pobočkách, aby eliminovali riziko nákazy. „Sledujeme až poloviční odliv od osobního odběru na výdejních místech. Naopak čím dál více lidí upřednostňuje doručení domů včetně novinky v podobě bezkontaktního doručení, kterou jsme spustili před pár dny,” říká Tomáš Pilský. 

Změny se dočkala i nejpoužívanější platební metoda na e-shopu. Zatímco ještě nedávno dominovala platba při převzetí, dnes vede platba předem. “Ještě před třemi týdny platilo kartou na e-shopu 32 % zákazníků, dneska je to více než polovina. Dá se říct, že koronavirus naučil zákazníky platit online,“ dodává Tomáš Pilský. 

Na změny se musel adaptovat i samotný e-shop, který ještě v sobotu 14. 3. 2020, kdy se přes noc uzavřely nákupní centra, spustil službu bezkontaktního doručení domů. „Vedle toho jsme prodloužili lhůtu pro vrácení zboží ze 14 na 21 dní a navýšili limit u expresních reklamací z 1 000 Kč na 2 000 Kč, což představuje až 65 % všech reklamací,“ vypočítává Tomáš Pilský. CZC.cz zároveň vyzývá zákazníky, aby zboží reklamovali a vraceli mimo pobočkovou síť a využili například kurýra nebo poštu. 

Změny se dotkly i více než 70 poboček po celé České republice. Všechna výdejní místa zavedla striktní hygienická pravidla, která mají zvýšit bezpečnost nejen pro zaměstnance, ale i zákazníky. Zaměstnanci na výdejních místech povinně nosí roušky nebo respirátory a mít chráněný obličej je povinné i pro zákazníky. Pro ty navíc CZC.cz zavedlo pravidlo, že mohou být na výdejním místě maximálně tři v jednom okamžiku.  

Akční nabídka Akční nabídka