Vyzkoušeli jsme si Black Friday šílenství v praxi

Novinky z CZC.cz 29. 11. 2018
Na pondělní večer (26. 11.) jsme připravili sobě i našim fanouškům jedinečný zážitek: možnost koupit skvělý Honor Play za neuvěřitelných 1017 Kč. I když jsme tušili, že o 29 kousků se poperete, váš zájem nás totálně odrovnal. A to doslova. Přečtěte si, jak jsme celou akci připravovali a prožívali my v CZC.cz. A na závěr jako bonus komentáře od pár šťastlivců, kteří mají telefon za tuto fajnovou cenu doma!

Po akci s koloběžkou (více tady), kdy nám spadl web, jsme hodně zvažovali, jestli zopakovat něco podobného s Honor Play. A protože na marketingu CZC.cz jsme opravdoví GEEKové, byli jsme jednoznačně pro. Naopak kolegy ze zákaznického servisu (zdravíme do Příbrami Dášo, Davide a ostatní) a IT oddělení (posíláme pusu ajťákům do Brna) jsme museli trochu přemlouvat. Stavět na nohy zbořený web není žádný med a zákaznický servis má své každodenní práce také dost.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ale asi tušíte, jak všechno dopadlo: dostali jsme zelenou. Nadšení je prostě nakažlivá věc :-). Nechtěli jsme ponechat nic náhodě, takže jsme se pustili do příprav. Nejvíc si mákl IT tým, který má k CZC.cz serverům téměř mateřský vztah a v žádném případě nechtěl dopustit, aby lidově řečeno padaly na hubu. Kluci provedli řadu úprav, které web zocelily a zároveň ještě víc obrnily proti oprsklým robotům.

Jak vůbec cena 1017 kč vznikla? Pár dní před akcí jsme se vás, našich fanoušků na Facebooku, zeptali, kolik má telefon vlastně stát. Cenu jste určovali v komentářích a každý z vás mohl komentovat maximálně třikrát. Nejnižší unikátní celé kladné číslo pak určilo výslednou cenu a autor tohoto komentáře se tak stal prvním vlastníkem Honoru Play za 1017 Kč.

35 000 lidí mělo stejný plán na pondělní večer. Náhoda?

Konečně jsme byli připraveni na Den D. Celou akci jsme odstartovali v Praze. Pěkně doma v bačkorách jsme místo poslední série Narcos nažhavili facebooky s cílem věnovat celý večer mobilu značky Honor. Na štafetový kolík pak čekalo IT oddělení v Brně a zákaznické v Příbrami. V tom okamžiku jsme ale ještě netušili, že stejný program si na ten večer zvolilo dalších minimálně 35 000 lidí (!). To je přesně tolik lidí, kolik přišlo na poslední pražský koncert Ozzyho Ozborna nebo třeba celé Znojmo a pár gastarbeiterů k tomu. Nebo taky o 10 000 lidí víc, než kolik si přišlo koupit legendární koloběžku Xiaomi za 262 Kč.

Bylo vidět, že někteří z vás neponechali nic náhodě, což jste nám potvrzovali i v komentářích na Facebooku. Někteří měli web CZC.cz otevřený už 4 hodiny před akcí. A někteří možná ještě o něco dřív (přiznejte se, pokud to čtete! 😀). Další velká várka zájemců o Honor Play za hubičku se připojovala těsně před osmou večerní, jak nám ukazovala naše analytika. Je 12 minut do akce a na webu už je 12 tisíc návštěv. 20:13 - 15 000 návštěv. 16 000. S každou minutou se návštěvnost zvedá o pár tisíc. 25 000 návštěv! To byla hranice, u které se nám zatajil dech. U tohoto čísla posledně servery spadly, když jsme prodávali koloběžku Xiaomi za 262 Kč. Ale pokračujeme dál: 27 000. Neuvěřitelné. Bylo vidět, že IT tým odvedl skvělou práci a skutečně web připravil tak, aby zvládl mnohem větší zátěž než posledně. Ve 20:22 atakujeme neuvěřitelných 35 000 návštěv v jednom okamžiku. A to byl také moment, kdy se velká většina z vás včetně našeho týmu na web CZC.cz nedostala. Proč? Zafungovala ochrana proti přetížení, která některé návštěvy odstřihla nebo už prostě nestačila databáze ani síťové prvky. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Chvíle čekání a vidíme, že telefony jsou pryč. IT oddělení se ve 20:23 pouští do práce a staví servery opět na nohy. Facebook se zaplňuje komentáři a dotazy (a některé nás vážně mrzely): Zase vám spadl web. Tak jak to, že si to mohl někdo objednat? Měla jsem telefon v košíku, ale objednávku se nepodařilo dokončit. Čekala jsem tam čtyři hodiny, a stejně se mi to nekoupilo. Stejně si ji koupili zaměstnanci...

A do toho IT oddělení posílá tento seznam s 29 šťastlivci, který vám z důvodů ochrany osobních údajů nemůžeme ukázat celý. Důkladně zkoumají jméno po jménu, abychom nedali robotům šanci. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

FAQ aneb IT CZC.cz u výslechu 

Mezitím se my z marketingu a zákaznického servisu jdeme bavit s vámi na Facebooku. Měli jste toho na srdci vážně mnoho:

Co se vlastně stalo? Proč to zase spadlo?

Servery “nespadly úplně”. Nasadili jsme ochranu typu “rate limiting” proti přetížení, které způsobili ve většině případů roboti svou nadměrnou aktivitou. I tak byl zájem mnohem větší než v případě akce s koloběžkou, a to zapříčinilo, že i přes nová opatření, web nápor nevydržel a odezvy byly citelně pomalejší, některým uživatelům se vracely chyby se statusem 429 (příliš mnoho požadavků – aktivní blokování) a 503 (přetížený server).

Jak mohl někdo objednat, když sami tvrdíte, že servery padly?

Servery “nespadly úplně”. V momentě, kdy nastalo přetížení, začaly odbavovat požadavky (např. načtení nové stránky, nebo přidání do košíku) postupně, a to v pořadí, ve kterém požadavky přicházely. V některých momentech se zákazníkům ukázala chyba 503, která zákazníky na přetížení serveru a nemožnost vykonání požadavku upozornila (zjistěte více o chybě 503 zde), nebo 429, kterou servery vracely v případě detekce příliš mnoha požadavků od daného uživatele. Toto bylo nastavené na nákupní proces, vkládání do košíku, aktualizaci stránky s tímto konkrétním produktem a výpis produktů Black Friday. Většinou tam byl limit 3 požadavky (zobrazení) a při překročení (4. požadavek) nastala blokace dané akce na 60-90 sekund.

Měl jsem telefon v košíku, ale objednávku se mi nepodařilo dokončit 🙁 WTF?

Pokud se někomu podařilo dostat telefon do košíku, byla na něj uplatněná blokace, kterou jsme před začátkem akce navýšili z původních 15 minut na 60 minut. Někteří zákazníci čekání na znovuobnovení webu vzdali a nevšimli si, že po opadnutí zátěže, na ně telefon v košíku stále čeká. Čili pokud takový zákazník nedokončil do 60 minut nákup, zboží se opět uvolnilo do prodeje a mohl jej koupit jiný zákazník. Proto se některým zákazníkům podařilo telefon koupit i po více než hodině po začátku akce.

Budete rušit podvodné objednávky? A co se stane s telefony ze zrušených objednávek?

Ano, pokud se potvrdí, že se někomu podařilo koupit víc telefonů nebo je zakoupil nepovoleným způsobem, objednávku zrušíme. Telefony z těchto zrušených objednávek dáme na dobrou věc.

Proč nezveřejníte jména výherců?

Rádi bychom, ale kvůli nařízení GDPR nemůžeme zveřejňovat jména našich zákazníků.

 

Chtěli bychom poděkovat vám všem, kteří jste celou akci i s jejím výsledkem vzali s nadhledem. Vaše komentáře nás bavily a o půlnoční šichtě fungovaly jako životabudič 🙂

 

Jak vypadá štěstí? Několikrát za noc zkontrolujete schránku...

A teď se podívejme na šťastlivce, kterým se to povedlo telefon objednat. Poté, co zásilku dostali, jsme je poprosili o komentář. Pár z nich rádi tlumočíme. Přinášíme v autentickém znění bez jakýchkoliv korektur😉

 

I když jsem dopředu věděl že to bude ztracené, přesto jsem si řekl, že těch pár minut obětuji a ve 20:20 nažhavím internet a zkusím to.

Opravdu si myslím, že toto bylo hooooodně o štěstí.

Telefon je ode dneška doma, bylo k němu rovnou přikoupeno sklo a pouzdro. Bude tak sloužit místo LG G4 (kupovaný u Vás :-) ), který věnuji někomu z rodiny. A přidá se tak po bok mého služebního Samsung Galaxy S8+.

Telefon jede dnes pár hodin a zatím maximální spokojenost. Mobilů jsem vystřídal mraky, ale poprvé mám zástupce značky Honor.

Daniel Ř. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

 

Jedná se vyloženě o náhodu. Jako všichni ostatní jsem zkoušel nakoupit hned při spuštění prodeje, ale jak je známo, systém to neustál. Napadlo mě, že díky tomu určitě zůstanou telefony z nedokončených objednávek v rezervacích, které se později zruší a tím se telefony objeví zase skladem. Prvních 20 minut jsem proto zkoušel pravidelně obnovovat stránky, ale žádná změna. Takže to nevyšlo, s tím jsem ale počítal. Určitě by mě nenapadlo psát někam něco o podvodu, urážet ostatní a osočovat firmu z nekalých praktik. Věnoval jsem se tedy nadále sledování TV vysílání. Pravděpodobně ve chvíli, kdy naskočila v televizi reklama, jsem sáhl na mobil, kde byla otevřená stále stránka s Honorem a už jen tak bez očekávání ji obnovil. Ukázalo se zeleně 1ks skladem! No říkal jsem si asi nějaká chyba zase, ale vložil jsem zboží do košíku. Objednávku jsem dokončil a ikdyž se vše tvářilo zcela standartně, čekal jsem, že přijde nějaká omluva a objednávka bude zrušená. Bylo to v čase 21:23, tedy hodinu po začátku akce. V té době už jsem věděl, že se o zakoupení snažilo cca 35tis. lidí a říkal jsem si proč právě já, to nemůže být pravda. Šel jsem spát s obavou, co najdu ráno v mailu. Během noci jsem schránku několikrát zkontroloval a začínal věřit tomu, že telefon opravdu budu mít. Na tuhle skutečnost jsem si začal během dopoledne zvykat, ale dokud nebudu mít číslo balíku, neuvěřím. Dost mě mrzely ty komentáře na FB, ale nechtěl jsem psát, že právě já telefon budu mít. Jednak to není slušné, vysmívat se "poraženým" a hlavně tomu někteří stejně nechtěli věřit a stal bych se terčem urážek. Plynule navážu na druhou otázku. Co budu s telefonem dělat jsem přesně nevěděl, mám aktuálně nový špičkový topmodel. Zabývám se zkoušením různých telefonů, od Honoru jsem měl letos modely 8, 9 a 9lite a spoustu dalších telefonů jiných značek. Co si budeme povídat, jsme v Česku a většina z těch 35tis. zájemců by telefon obratem prodala s velikým ziskem. Já jsem v takové fin. situaci, že tohle nemám zapotřebí. Telefon bych strašně rád rozbalil a vyzkoušel ho, jako všechny předešlé telefony. Budou Vánoce, tak by se mohl stát vhodným dárkem v rámci rodiny. Jenomže není nikdo vhodný. Pročítáním příspěvků na FB jsem si uvědomil, že tohle není jen tak nějaký telefon, když kolem něj padlo tolik slov a usilovalo o něj tolik lidí. Má tedy pro mě jinou hodnotu než pro ostatní a bude to dárek pod stromečkem určený mně. Telefon je to opravdu výjimečný, protože podstatně zvýšil tepovou frekvenci hned po vložení do košíku, způsobil nadšení, když jsem obdržel číslo balíku a radost s úlevou při převzetí zásilky. Tím to ale nekončí a dostávám se k poslednímu bodu. Fotky telefonu pořídit nemůžu, balíček jsem neotevřel a ještě to chvilku potrvá. Jelikož barva telefonu byla vybrána náhodně, vůbec netuším jaký telefon vlastně mám! Proto balíček rozbalím až pod stromečkem a budou to Vánoce jak mají být, s pořádným překvapením. Doufám, že tam telefon opravdu je :-) , ale ikdyž ne, tak to bude stejně překvapení. Tenhle telefon je prostě výjimečný po více stránkách a určitě si ho nechám a všem budu tuhle "historku" vyprávět.

Jaroslav V.

 

Od začátku akce byl server přetížený a nešlo dělat nic,jen se mi zobrazovala hláška přetížený server,zkuste za 60 sekund.Byl jsem trpělivý a hodinu jsem stále zkoušel telefon koupit,až se najednou rozsvítila ikona vložit do košíku.Kliknul jsem a koupil jsem.Asi fakt štěstí. Telefon si nechám,již jsem si na něj objednal tvrzené sklo,ochranný kryt a obal.Je to pořádná plácačka na mouchy a proto je ho třeba ochránit proti poškození.

Josef Č. 

 

- na začátek slevové akce telefonu jsem čekal cca 20 minut před spuštěním a ihned po spuštění jsem stačil asi 3x kliknout na "přidat do košíku", následně už servery spadly. Ještě asi 5-10 minut jsem čekal zda se servery spustí (to už jsem byl ale smířený že nemám šanci ;-) ) a zkoušel obnovovat stránku s košíkem, což se mi nakonec podařilo, ale v košíku bylo u zboží uvedeno něco ve smyslu, že není určeno k prodeji. V ten moment jsem byl přesvědčený, že telefon nezískám, ale stále jsem si nechal záložku s košíkem otevřenou. Po několika minutách jsem se vrátil a v košíku byl telefon připravený k dokončení objednávky.

- telefon už používá můj syn :-)

- fotografii ani osobní údaje ale poskytnout nechci, i vzhledem k tomu, jaké příspěvky a negativní reakce se kolem vaší akce objevují (což je mi líto) a nemám moc zájem se v tomto ohledu nijak zviditelňovat, což doufám chápete :-) jedině bych mohl poskytnout fotografie samotného rozbaleného telefonu

Ještě jednou díky za telefon, i když jsme tajně doufali v červenou variantu ;-)

Pavel H. 

 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

 

Závěr: 27 vyřízených objednávek a 2 telefony do dětského domova

Z 29 objednávek jsme stornovali dvě, u kterých jsme si byli 100% jistíže v nich  své robotické prsty hanebný script. A telefonyjak jsme slíbiliputují na dobrou věc. Dvěma kousky Honor Play jsme se rozhodli podpořit Nadační Fond Veroniky Kašákové, který připravuje mladé lidi, aby po odchodu z dětského domova vkročili do života pravou nohou. Pokud chcete dobro konat i vy, můžete se přidat a podpořit nás v našich aktivitách. Více se dozvíte tady

A nezapomeňte: Ježíšek Black Friday miluje, protože ví, že pořídí parádní dárky za super slevy. Ale slevy nejsou vše ;-)