MSI GeForce RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO, 8GB GDDR6  + Rainbow Six Siege GOLD EDITION
MSI GeForce RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO, 8GB GDDR6
18 733 Kč 22 667 Kč 18 113 Kč 21 917 Kč

Ray Tracing v Cyberpunk 2077 vám vyrazí dech

Produktové tipy 80 % hodnotilo 5 uživatelů 14. 7. 2020 2 komentáře
Trumfová karta Nvidie s názvem ray tracing leží na stole už nějakou dobu a zdá se, že čas dozrál, abychom si mohli užívat skvostných odlesků, hlubokých stínů a dalších efektů ve více hrách a s menším dopadem na výkon.

Ray Tracing - svatý grál počítačové grafiky

Ray tracing není nic nového. Ve filmovém průmyslu se používá již nějakou dobu, proto počítačově generované světy a postavy v nich vypadají (skoro) jako živé. O co jde? Ray tracing vypočítává barvu pixelů sledováním dráhy paprsku světla od zdroje, v tomto případě kamery, a simuluje interakce tohoto paprsku s objekty ve virtuálním světě.

Klade si při tom otázku, jak by vypadal pixel na obrazovce, kdyby jej ovlivňovalo skutečné světlo - třeba slunce. Krása této technologie spočívá v tom, že zachovává původní podobu virtuální scény a vizuální efekty, jako jsou stíny, odrazy a nepřímé osvětlení, jsou přirozeným důsledkem algoritmu, nikoli zvláštními efekty.

Zkrátka pokud se mluví o fotorealismu, ray tracing je jeho příčinou. Je to svatý grál počítačové grafiky, který ještě donedávna nebyl možný nikde jinde než kupříkladu v předrenderovaných filmech či architektonických vizualizacích. Díky Nvidii a jejím grafickým kartám řady RTX 20 se ray tracing pomalu ale jistě stává skutečností i ve hrách, a to během samotného hraní.

CHCI GEFORCE RTX

DLSS 2.0 - AI ve vaší grafické kartě

Nic v životě není jednoduché a pro ray tracing ve hrách to platí jakbysmet. Přestože karty s čipem Turing jsou schopné ray tracing v reálném čase provozovat, v mnoha případech to znamená obrovskou ztrátu výkonu. A na výkon, tedy konkrétně počet snímků za sekundu, jsou hráči obzvlášť citliví. To Nvidia hodlá řešit svou druhou "technologií z budoucnosti", a sice zkratkou DLSS.

Deep Learning Super Sampling je forma renderování obrazu, která pomocí Tensor jader v kartách Turing a umělé umožní nezanedbatelný nárůst FPS. O technologii DLSS, respektive její druhé generaci jsme psali v jiném článku. DLSS v kombinaci s ray tracingem je tedy ultimátním řešením pro všechny, kteří lační po fotorealistickém obrazu a zároveň se nechtějí vzdát rychlosti zobrazování.

CHCI GEFORCE RTX

Cyberpunk 2077 - neónový posel ray tracingu

Teď když máme teorii úspěšně za sebou je na čase podívat se, jak hry podporující ray tracing naplňují ono proroctví o svatém grálu a fotorealismu. Stručně řečeno, je to paráda. A proč nepoužít jako příklad očekávaný titul od polských CD Projekt RED Cyberpunk 2077.

Datum vydání se sice nepěkně oddálilo, to nám však dává více času se na akční RPG v dechberoucích kulisách neónové budoucnosti těšit. Kdy? 19. listopadu. Ale pojďme zpět.

Že vývojáři do své hry nacpali rovnou čtyři ray tracingové efekty je věc dosud jen málo bězná. Někdy dostanete hezké odlesky, jindy přesvědčivější nasvícení scény, ale zřídka všechny najednou. Cyberpunk 2077 má velké ambice, tak se na ně pojďme podívat zblízka.

Ray-Traced Diffuse Illumination se stará o celkové nasvícení scény tak, jak by vypadalo ve skutečnosti. Algoritmus tu realisticky zachytí záři oblohy, ať už ve dne či v noci, a její interakci s objekty a povrchy ve scéně. Výsledkem by mělo být rozptýlené světlo během dne a třeba ostře kontrastující a křiklavé neónové tabule odrážející se v ulicích futuristické megalopole.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ray-Traced Reflections - v Cyberpunk 2077 jsou odrazy a odlesky díky ray tracingu přítomné na všech površích a objektech, průhledných i neprůhledných, a hra je dokáže vykreslovat až do vzdálenosti několika kilometrů. Nemělo by se tak stávat, že se podíváte dál než pár metrů a krása zmizí.

Na rozdíl od techniky zvané screen space reflections, která se hojně ve hrách používá dnes, se ray tracované odlesky a odrazy vykreslují i mimo kameru (či obrazovku). To celý dojem samozřejmě umocňuje, protože se díky tomu nevyskytují artefakty jako zrnění či šmouhování.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ray-Traced Ambient Occlusion - stínovací a vykreslovací technika zvaná "Ambient Occlusion" se používá již dnes, a to k realistickému ukotvení předmětů v okolním prostředí prostřednictvím jemných stínů v konturách a prolukách. Dochází tak k přirozenému ztmavování povrchů tam, kde je nějaká "okluze". Bez tohoto efektu by některé objekty, třeba židle, vypadaly, že se plně nedotýkají země. Ray tracing v tomto případě celý efekt prohlubuje a dává mu punc fotorealističnosti.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ray-Traced Shadows - jedna z výpočetně nejnáročnějších technik dokáže vypočítat pozici, sílu, rozptyl a další vlastnosti stínů s přesností na jediný pixel, a to vše v reálném čase, takže se zdroj světla může klidně pohybovat. Měsíční svit tak bude moci dramaticky reagovat třeba na pohyb mraků na noční obloze futuristického města. Jestli se na něco opravdu těšíme, pak právě na tento efekt.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Budoucnost patří ray tracingu

Je nám jasné, že z pohledu většiny hráčů to tak možná nevypadá. Ostatně ray tracing ve hrách je prozatím vázaná pouze na grafické karty řady RTX 20 s čipem Turing od Nvidie a přestože třeba GeForce RTX 2060 (a Super) už jsou cenově dostupnější, ne každý si je může dovolit. To se vyřeší časem.

Z hlediska dlouhodobého je ovšem ray tracing něčím, co se stane stejně běžné jako to, že hry jsou ve 3D. Však už obě nové konzole, ať už PlayStation 5 či Xbox Series X, s výhodami ray tracingu naplno počítají. A když se podíváte na portfolio her, které ray tracing podporují, musí vám být jasné, že tenhle seznam jen poroste.

Cyberpunk 2077 rozhodně není osamoceným případem a pokud máte některou z karet řady RTX 20, ray tracing si můžete užívat již dnes. Vypíchnout můžeme skvostný Control, kde hra světla a stínu na betonových zdech i vyleštěných parketách nepřestává fascinovat. Navíc si můžete zapnout DLSS 2.0 a užívat si tu krásu s vysokým FPS. Podobně je na tom i Wolfenstein: Youngblood a její ray tracované odlesky. A mnohé další - Battlefield 5, Shadow of the Tomb Raider. Mimochodem, architektonické vizualizace v Minecraftu jste viděli?

Z připravovaných titulů, o kterých víme, že budou disponovat ray tracingem se můžeme těšit na open world střílečku Watchdogs Legion a upírské RPG Bloodlines 2. Zkrátka budoucnost patří ray tracingu a my budeme u toho s vámi.

CHCI GEFORCE RTX

Diskuze k článku (2)

Máte otázky k tomuto článku?
Zeptejte se v diskuzi.

Vashan VAS

Je to fajn

Vashan15. 7. 2020 8:36

Ray Tracing je fajn, pokud je udělanej dobře a není znehodnocenej TAA.

Uni UNI

Problém se vyřeší

Uni15. 7. 2020 7:39

Ano, přechodem AMD na tuto technologii a snížením cen, již za několik měsíců 🙂


kód: 265747
MSI GeForce RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO, 8GB GDDR6  + Rainbow Six Siege GOLD EDITION
CZC doporučuje
prodloužená záruka
-3%
18 733 Kč 22 667 Kč 18 113 Kč 21 917 Kč
Extrémně výkonná herní grafická karta v podání MSI, rozhraní PCIe 3.0 , architektura Turing, frekvence 1845 MHz (boost), 8 GB GDDR6 paměti, 256-bit sběrnice, 1x HDMI, 3x DisplayPort, 1x USB typ-C, OpenGL 4.5, DirectX 12, VR Ready, MSI Afterburner, NVIDIA: Ansel, NVLink, G-Sync a HDR.
Akční nabídka Akční nabídka