Společnost NVIDIA prozradila, kdy se začne prodávat další karta z rodiny GeForce RTX 40. Stalo se tak krátce poté, co se do prodeje dostala špičková grafika RTX 4090.
Alespoň v rychlosti připomeňme, že karta GeForce RTX 4090 se začala prodávat ve středu 12. října. Zájem byl o nové modely nicméně tak vysoký, že se skladové zásoby vyprodaly již během prvního dne.
Aby nám NVIDIA alespoň trochu zkrátila čekání na další várku, zástupci společnosti prozradili, kdy dorazí do prodeje model RTX 4080. Ale pěkně popořadě… Pravidelní čtenáři si jistě vzpomenou, že tato grafika má dorazit ve dvou různých provedeních – s 12GB a 16GB pamětí.
Grafiky GeForce RTX 4090 Představení grafických karet GeForce RTX 40
Grafické jádro nových herních grafik
Jaké jsou rozdíly?
Velikost paměti přitom není jediným rozdílem. RTX 4080 16 GB má 9728 CUDA jader a 16 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X a díky DLSS 3 bude v aktuálních hrách 2x rychlejší než GeForce RTX 3080 Ti a překoná i GeForce RTX 3090 Ti při nižší spotřebě. RTX 4080 12 GB má 7680 jader CUDA, 12 GB paměti Micron GDDR6X a s DLSS 3 překonává RTX 3090 Ti, vlajkovou loď GPU předchozí generace.
V podstatě jde tak o dvě rozdílné grafiky, což si nakonec uvědomili také lidé v NVIDII. Ti v krátkém blogovém zápisku uvedli, že označení RTX 4080 v případě levnějšího modelu je matoucí, a tak tak mačkají „unlaunch button“. Do prodeje zatím půjde 16. listopadu jenom model GeForce RTX 4080 16GB, a to s doporučenou cenovkou 1199 USD. Kdy se objeví na pultech levnější karta za 899 USD a zda bude mít opravdu totožný název, není zatím jasné. Počkat si budeme muset také na oficiální ceny levnějšího modelu pro český trh.
Alespoň v rychlosti připomeňme, že RTX 4090 je nejrychlejší herní grafikou na světě, která by měla údajně nabídnout i „pozoruhodné akustické a teplotní vlastnosti“. Disponuje 76 miliardami tranzistorů, 16 384 CUDA jádry a 24 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X. Při hraní her ve 4K rozlišení trvale poskytuje více než 100 snímků za sekundu. U ní cenovky na tuzemském trhu startují těsně pod hranicí 50 000 Kč.
Představení grafiky NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA DLSS 3 a nová technologie ray-tracingu
Jedním z největších lákadel nové generace grafik má být technologie NVIDIA DLSS 3, která stejně jako v případě předchůdce využívá neuronové sítě při vykreslování grafiky ve hrách i kreativních aplikacích. Tato technologie poháněná umělou inteligencí dokáže generovat celé snímky pro výrazně rychlejší běh her. Dokáže ve hrách překonat omezení výkonem CPU tím, že umožňuje GPU generovat celé snímky nezávisle.
Tato technologie míří i do nejoblíbenějších herních enginů, jako jsou Unity a Unreal Engine, a získala podporu mnoha předních světových herních vývojářů. Brzy se objeví ve více než 35 hrách a aplikacích, což je rozhodně dobře. Výkonnostní skok ve srovnání s dvojkou má být totiž obrovský.
Vylepšení se dočkalo také vykreslování scén s fyzikálně správným osvětlením pomocí ray-tracingu Nová RT jádra třetí generace poskytují podle výrobce dvakrát rychlejší testování průsečíků paprsků s trojúhelníky a obsahují dvě nové důležité hardwarové jednotky. Opacity Micromap Engine dvojnásobně zrychluje ray-tracing geometrie alfa-testů a Micro-Mesh Engine za chodu generuje mikrosítě a vytváří tak další geometrii. Micro-Mesh Engine poskytuje výhody složitější geometrie bez tradičních nároků na výkon a uložení komplexních geometrií.
Zástupci společnosti prezentovali tato vylepšení na titulu Cyberpunk 2077. Karty z rodiny GeForce RTX 40 provádějí v tomto titulu pro každý pixel více než 600 výpočtů jen kvůli určení osvětlení, což představuje 16násobný nárůst oproti prvním hrám s touto technologií představeným před čtyřmi lety.
Cyberpunk 2077 s DLSS 3 a novým ray-tracingem