Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Epic představil novou éru fotorealismu ve hrách Události
PlayStation 5
PlayStation 5
Neznámá cena
Xbox Series X
Xbox Series X
Neznámá cena

Epic představil novou éru fotorealismu ve hrách

autor: Adam Plechatý
Epic včera představili next-gen verzi svého Unreal Enginu, který má být bránou k nekompromisnímu fotorealismu ve hrách, a to na úrovni filmového průmyslu a... skutečnosti. A nejsou to jen plané sliby. Firma vydala technologické demo běžící v reálném čase na PS 5, ze kterého vám spadne čelist.

Technologické demo na videu (pro netrpělivé - ukázka začíná na 1:25) se jmenuje Lumen in the Land of Nanite, přičemž název v sobě skrývá označení dvou hlavních technologií, se kterými Epic hodlá redefinovat vizuální stránku next-gen her i to, jak se hry budou vyvíjet.

Budiž světlo!

Lumen nabídne tvůrcům plně dynamické řešení globálního osvětlení, které v reálném čase dokáže reagovat na změny osvětlení v hratelné scéně. Co to znamená? Umělci a designéři už nebudou muset složitě (a zdlouhavě) upravovat parametry světelných zdrojů a odhadovat, jak budou dále interagovat s materiály a geometrií v dané scéně. Prostě jen nastaví úhel slunečních paprsků, případně denní dobu, a engine si vše okamžitě zpracuje sám.

Pro velkou spoustu herních studií tak odpadne zdlouhavé čekání při opětovných kalkulacích po sebedrobnějších změnách světla. Ve videu Epic ukazuje, že systém nebude mít problém spočítat správné nasvícení a odlesky na materiálech ani když hrdinka zapne baterku a posvítí si s ní do temných koutů jeskyně. Nebo když se o kus dál znenadání propadne část stropu...

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ano, takhle podle Epicu budou hry už velmi brzy vypadat. A nepůjde při tom o vyrenderovaný filmeček.

Fotogrametrie pro všechny

Nanite je zase technologie, která designérům a kreativcům v herních studiích umožní pracovat s dosud bezprecedentním množstvím polygonů v jedné scéně. Zatímco třeba ve filmovém průmyslu je běžné, aby se v jednom záběru sešly miliardy polygonů, ve hrách něco takového dosud nebylo možné. Protože ve hrách se vše děje v reálném čase, neexistuje počítač ani konzole, která by tak náročné kalkulace dokázala spočítat. Alespoň do té doby, než herní studia implementují zmíněnou technologii od Epicu.

S tou budou moci designéři ve svých hrách použít objekty z fotografických skenů (fotogrametrie) o desítkách (a více) milionech polygonů, navíc s texturami v rozlišení klidně 8K. Techniky zkušených tvůrců, kdy se nejprve vyrobí vysoce kvalitní model a následně se musí převést do pro hru použitelného stavu, tedy se zlomkem polygonů a s notně sníženou vizuální kvalitou, by podle Epicu měly zůstat v minulosti.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jeden záběr v této scéně sestává z více než miliardy polygonů a světlo se počítá v reálném čase. Vše běží na PlayStation 5.

Simulovaní netopýři

Demo dále předvedlo i další dílky skládačky, se kterou chce Epic definovat novou generaci her. Konkrétně jde o realistickou fyziku, a to počínaje takovými drobnostmi jako je pohyb šály na krku hrdinky, nebo třeba simulaci částic včetně pohybu drobných tvorů jako jsou netopýři (3:49) či brouci (5:38). Esem v rukávu by však měl být i maximálně věrný prostorový zvuk - a tady vás necháme udělat si vlastní výzkum s klíčovými slovy "convolution reverb" a "ambisonic rendering". 

Co to znamená pro nás, hráče? Jak je vidět ve videu, kvalita prostředí ve hrách by se brzy měla de facto vyrovnat té z Hollywoodských filmů a k jejímu dosažení nebudeme potřebovat renderovací farmu v poušti. To samé se bude dát říci o zvuku, který je leckdy opomíjenou složkou herního vývoje, přestože právě ozvučení je přinejmenším stejně důležité jako vizuál. A co je na tom všem nejlepší? Stačit nám bude klasický herní desktop anebo jedna z next-gen konzolí.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Kdyby nebylo postavy v záběru, nešlo by poznat, že nejde o fotografii. Hrdinka vypadá v tech demu od Epicu nejméně realisticky. A to myslíme jako kompliment.

Kdy to přijde?

Již stávající verze Unreal Enginu (4.25) podporuje konzole nové generace Xbox One X a PlayStation 5 a Epic úzce spolupracuje s Microsoft i Sony a desítkami nezávislých vývojářů a vydavatelů her, kteří používají Unreal Engine 4 k vývoji titulů nové generace.

Unreal Engine 5 má být k dispozici v preview verzi začátkem roku 2021 a ve své finální podobě koncem roku 2021, přičemž bude podporovat konzole jak nové generace, tak i té stávající, a samozřejmě platformy PC, Mac, iOS i Android. A fandové Fortnite se mají na co těšit, protože v půlce příštího roku se jejich oblíbená hra objeví v novém hávu běžící právě na Unreal Engine 5. To se to bude vyhrávat!

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

nahoru