Na pultech obchodů se již zabydlely grafické karty s jádrem GeForce RTX 4080 od společnosti NVIDIA. Co můžete od novinek čekat?
Vlastní provedení grafik GeForce RTX 4080 přinesla na pulty obchodů celá řada zavedených výrobců. Vybírat tak můžete mezi modely od společností PALiT, Gigabyte, Gainward, MSI či Asus. Většina výrobců přitom tuto sérii grafik nabízí v různých provedeních, které se od sebe liší kvalitou chlazení, ale například i výkonem – nabízené modely totiž mají již z výroby přetaktovaná jádra.
Grafiky GeForce RTX 4090 Grafiky GeForce RTX 4080
Grafické jádro nových herních grafik
Grafika GeForce RTX 4080 má v základu 9728 CUDA jader a 16 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X a díky DLSS 3 bude v aktuálních hrách 2x rychlejší než GeForce RTX 3080 Ti a překoná i GeForce RTX 3090 Ti při nižší spotřebě.
Ještě vyšší výkon mimochodem nabízí model GeForce RTX 4090, který se v prodeji objevil již dříve. Ten se pyšní titulem nejvýkonnější herní grafika na světě. Disponuje 76 miliardami tranzistorů, 16 384 CUDA jádry a 24 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X. Při hraní her ve 4K rozlišení trvale poskytuje více než 100 snímků za sekundu.
Vyšší výkon se pochopitelně podepsal i na pořizovací ceně. Zatímco nejlevnější kartu s jádrem GeForce RTX 4080 případní zájemci zaplatí necelých 36 000 Kč, grafiky s GeForce RTX 4090 vyjdou o více než 10 000 korun dráž. Konkrétně cenovky startují na necelých 49 000 Kč.
Představení grafiky NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA DLSS 3 a nová technologie ray-tracingu
Jedním z největších lákadel nové generace grafik má být technologie NVIDIA DLSS 3, která stejně jako v případě předchůdce využívá neuronové sítě při vykreslování grafiky ve hrách i kreativních aplikacích. Tato technologie poháněná umělou inteligencí dokáže generovat celé snímky pro výrazně rychlejší běh her. Dokáže ve hrách překonat omezení výkonem CPU tím, že umožňuje GPU generovat celé snímky nezávisle.
Tato technologie míří i do nejoblíbenějších herních enginů, jako jsou Unity a Unreal Engine, a získala podporu mnoha předních světových herních vývojářů. Brzy se objeví ve více než 35 hrách a aplikacích, což je rozhodně dobře. Výkonnostní skok ve srovnání s dvojkou má být totiž obrovský.
Vylepšení se dočkalo také vykreslování scén s fyzikálně správným osvětlením pomocí ray-tracingu Nová RT jádra třetí generace poskytují podle výrobce dvakrát rychlejší testování průsečíků paprsků s trojúhelníky a obsahují dvě nové důležité hardwarové jednotky. Opacity Micromap Engine dvojnásobně zrychluje ray-tracing geometrie alfa-testů a Micro-Mesh Engine za chodu generuje mikrosítě a vytváří tak další geometrii. Micro-Mesh Engine poskytuje výhody složitější geometrie bez tradičních nároků na výkon a uložení komplexních geometrií.
Zástupci společnosti prezentovali tato vylepšení na titulu Cyberpunk 2077. Karty z rodiny GeForce RTX 40 provádějí v tomto titulu pro každý pixel více než 600 výpočtů jen kvůli určení osvětlení, což představuje 16násobný nárůst oproti prvním hrám s touto technologií představeným před čtyřmi lety.
Nárůst výkonu v rámci architektury Ada Lovelace
Inovace grafik řady RTX 40
- Streamingové multiprocesory s výkonem shaderů až 83 teraflopů – 2x více než předchozí generace.
- RT jádra třetí generace s výkonem až 191 efektivních teraflopů pro ray-tracing - 2,8× více než u předchozí generace.
- Tensor jádra čtvrté generace s výkonem až 1,32 Tensor petaflopů – 5x oproti předchozí generaci s využitím akcelerace FP8.
- Funkce Shader Execution Reordering (SER), která zlepšuje efektivitu provádění operací tím, že za chodu mění plánování zátěže při stínování, aby byly lépe využity zdroje GPU. SER je obdobně významnou inovací, jakou bylo out-of-order provádění u CPU. Zvyšuje výkon ray-tracingu až 3× a snímkovou frekvenci ve hrách až o 25 %.
- Ada Optical Flow Accelerator s 2x vyšším výkonem umožňuje DLSS 3 předvídat pohyb ve scéně, což umožňuje neuronové síti zvýšit snímkovou frekvenci při zachování kvality obrazu.
- Architektonická vylepšení těsně spjata s kustomizovaným výrobním procesem TSMC 4N vedou k až dvojnásobnému skoku v energetické účinnosti.
- Duální enkodéry NVIDIA (NVENC) zkracují dobu exportu až o polovinu a jsou vybaveny podporou AV1. Kódování NVENC AV1 bude dostupné v nástrojích jako OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve, Discord a dalších.
Grafiky GeForce RTX 4090 Grafiky GeForce RTX 4080