Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Obrovský skok ve výkonu. NVIDIA GeForce RTX 40 cílí na hráče i tvůrce

Obrovský skok ve výkonu. NVIDIA GeForce RTX 40 cílí na hráče i tvůrce

Události
PALiT GeForce RTX 4090 GameRock, 24GB GDDR6X_1940516321
PALiT GeForce RTX 4090 GameRock, 24GB GDDR6X
Neznámá cena
PALiT GeForce RTX 4090 GameRock OC, 24GB GDDR6X_1519657584
PALiT GeForce RTX 4090 GameRock OC, 24GB GDDR6X
Neznámá cena
Obrázek není k dispozici
ASUS GeForce TUF-RTX4090-O24G-GAMING, 24GB GDDR6X
Neznámá cena
Obrázek není k dispozici
ASUS GeForce ROG-STRIX-RTX4090-O24G-GAMING, 24GB GDDR6X
Neznámá cena
autor: Saša Ševčík

Společnost NVIDIA odhalila třetí generaci grafických karet řady RTX, která přináší až čtyřnásobný výkon ve srovnání se staršími grafickými jádry s architekturou Ampere. Na své si přijdou hráči i nároční tvůrci.

Novinky zástupci společnosti NVIDIA odhalovali na akci GeForce Beyond v rámci veletrhu GTC, kterou jste živě mohli sledovat i na GEEK magazínu. Pokud vám náhodou tento novinkami napěchovaný stream unikl, přinášíme přehled toho nejdůležitějšího – především tedy představení grafických karet z rodiny GeForce RTX 40.

Na akci se ukázaly konkrétně grafické karty GeForce RTX 4090 a RTX 4080, které staví na architektuře Ada Lovelace, která přináší především obrovský generační skok ve výkonu a efektivitě, zároveň ale představuje také novou éru ray tracingu v reálném čase a renderingu pomocí neuronových sítí. Ty využívají umělou inteligenci ke generování pixelů.

„Éra RTX ray tracingu a renderingu pomocí neuronových sítí je v plném proudu a naše nová architektura Ada Lovelace ji posouvá na další úroveň. Ada představuje obrovský skok pro hráče a otevírá cestu tvůrcům plně simulovaných světů. S až čtyřnásobným výkonem oproti předchozí generaci nastavuje nový standard pro toto odvětví,“ prohlásil na slavnostní akci GeForce Beyond Jensen Huang, zakladatel a generální ředitel společnosti NVIDIA.

Představení grafických karet GeForce RTX 40  

 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Grafické jádro nových herních grafik

RTX 4090 je nejvýkonnější herní grafika

Pro lepší představu o nárůstu výkonu nabídl i konkrétní čísla pro porovnání. V hrách s plným ray-tracingem je RTX 4090 při zapnutí DLSS 3 až čtyřikrát rychlejší ve srovnání s RTX 3090 Ti minulé generace a DLSS 2. Je podle výrobce také až dvakrát rychlejší v současných hrách při zachování stejné 450W spotřeby. Na reálné testy z praxe si ale samozřejmě budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

Už nyní je ale zřejmé, že RTX 4090 je nejrychlejší herní grafikou na světě, která by měla údajně nabídnout i „pozoruhodné akustické a teplotní vlastnosti“. Disponuje 76 miliardami tranzistorů, 16 384 CUDA jádry a 24 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X. Při hraní her ve 4K rozlišení trvale poskytuje více než 100 snímků za sekundu.

Představení grafiky NVIDIA GeForce RTX 4090

NVIDIA DLSS 3 a nová technologie ray-tracingu

Jedním z největších lákadel nové generace grafik má být technologie NVIDIA DLSS 3, která stejně jako v případě předchůdce využívá neuronové sítě při vykreslování grafiky ve hrách i kreativních aplikacích. Tato technologie poháněná umělou inteligencí dokáže generovat celé snímky pro výrazně rychlejší běh her. Dokáže ve hrách překonat omezení výkonem CPU tím, že umožňuje GPU generovat celé snímky nezávisle.

Tato technologie míří i do nejoblíbenějších herních enginů, jako jsou Unity a Unreal Engine, a získala podporu mnoha předních světových herních vývojářů. Brzy se objeví ve více než 35 hrách a aplikacích, což je rozhodně dobře. Výkonnostní skok ve srovnání s dvojkou má být totiž obrovský.

Vylepšení se dočkalo také vykreslování scén s fyzikálně správným osvětlením pomocí ray-tracingu Nová RT jádra třetí generace poskytují podle výrobce dvakrát rychlejší testování průsečíků paprsků s trojúhelníky a obsahují dvě nové důležité hardwarové jednotky. Opacity Micromap Engine dvojnásobně zrychluje ray-tracing geometrie alfa-testů a Micro-Mesh Engine za chodu generuje mikrosítě a vytváří tak další geometrii. Micro-Mesh Engine poskytuje výhody složitější geometrie bez tradičních nároků na výkon a uložení komplexních geometrií.

Zástupci společnosti prezentovali tato vylepšení na titulu Cyberpunk 2077. Karty z rodiny GeForce RTX 40 provádějí v tomto titulu pro každý pixel více než 600 výpočtů jen kvůli určení osvětlení, což představuje 16násobný nárůst oproti prvním hrám s touto technologií představeným před čtyřmi lety.

Cyberpunk 2077 s DLSS 3 a novým ray-tracingem

RTX 4080 druhé housle nehraje

Podle číselného označení by se mohlo zdát, že druhá novinka – grafika GeForce RTX 4080 – bude hrát druhé housle. Pravda ale bude patrně úplně jiná. RTX 4080 totiž stále nabídne velmi solidní výkon a výrazný mezigenerační nárůst rychlosti. Vzhledem k atraktivnější cenovce tak očekáváme, že o ní bude v obchodech pravděpodobně vyšší zájem než o výkonnější verzi RTX 4090.

RTX 4080 se bude nicméně nabízet ve dvou různých konfiguracích. RTX 4080 16 GB má 9728 CUDA jader a 16 GB vysokorychlostní paměti Micron GDDR6X a díky DLSS 3 bude v aktuálních hrách 2x rychlejší než GeForce RTX 3080 Ti a překoná i GeForce RTX 3090 Ti při nižší spotřebě. RTX 4080 12 GB má 7680 jader CUDA, 12 GB paměti Micron GDDR6X a s DLSS 3 překonává RTX 3090 Ti, vlajkovou loď GPU předchozí generace.

RTX 4090 bude k dispozici ve středu 12. října s doporučenou maloobchodní cenou začínající na 1599 USD. Obě konfigurace RTX 4080 budou k dispozici během listopad, a to za 1199 USD, resp. 899 USD. Přesné ceny pro tuzemský trh budou upřesněny až později.

Představení grafických karet GeForce RTX 40

 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Nárůst výkonu v rámci architektury Ada Lovelace

Inovace grafik řady RTX 40

  • Streamingové multiprocesory s výkonem shaderů až 83 teraflopů – 2x více než předchozí generace. 
  • RT jádra třetí generace s výkonem až 191 efektivních teraflopů pro ray-tracing - 2,8× více než u předchozí generace.
  • Tensor jádra čtvrté generace s výkonem až 1,32 Tensor petaflopů – 5x oproti předchozí generaci s využitím akcelerace FP8.
  • Funkce Shader Execution Reordering (SER), která zlepšuje efektivitu provádění operací tím, že za chodu mění plánování zátěže při stínování, aby byly lépe využity zdroje GPU. SER je obdobně významnou inovací, jakou bylo out-of-order provádění u CPU. Zvyšuje výkon ray-tracingu až 3× a snímkovou frekvenci ve hrách až o 25 %.
  • Ada Optical Flow Accelerator s 2x vyšším výkonem umožňuje DLSS 3 předvídat pohyb ve scéně, což umožňuje neuronové síti zvýšit snímkovou frekvenci při zachování kvality obrazu. 
  • Architektonická vylepšení těsně spjata s kustomizovaným výrobním procesem TSMC 4N vedou k až dvojnásobnému skoku v energetické účinnosti.
  • Duální enkodéry NVIDIA (NVENC) zkracují dobu exportu až o polovinu a jsou vybaveny podporou AV1. Kódování NVENC AV1 bude dostupné v nástrojích jako OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve, Discord a dalších.

Celý záznam streamu GeForce Beyond z veletrhu GTC (anglicky)

Názory ostatních Geeků (1)

stiglar STI

ATX 3.0?

stiglar 26. 9. 2022 13:50

Dobrý den,
zajímalo by mne jestli se dají u vás v nabídce vyfiltrovat zdroje které splňují specifikace ATX 3.0 (mají 12pin konektor s 4 piny na komunikaci s kartou)Díky
Ondřej

Máš něco na srdci?

nahoru