Třetí generace DLSS se pomalu objevuje ve stále více hrách, a vy si na vlastní kůži můžete vyzkoušet obrovský posun, jenž je díky pokročilé technologii možný.
Nevídaný skok jménem DLSS 3
Když před pár lety dorazila první generace DLSS, od základu se změnily možnosti, jak hrát videohry. Díky umělé inteligenci zvládaly grafické karty vylepšovat herní zážitek – nejdříve umělá inteligence pomáhala navyšovat rozlišení přes pokročilé renderování v reálném čase. S příchodem DLSS 2 se rozšířily zejména možnosti vylepšení kvality obrazu, technologie se navíc začala objevovat ve více než dvou stovkách her.
Nejnovější generace teď dokáže kombinací několika technologií zásadně navýšit počet FPS, a to za cenu minimálního rozdílu v kvalitě obrazu. Nejvíce je rozdíl vidět při hraní ve vysokém rozlišení či při použití ray tracingu – v tu chvíli se počet snímků za vteřinu může dostat až na čtyřnásobek původních hodnot. To vše díky vylepšení rozlišení skrz DLSS Super Resolution, nově představenému navyšování snímků DLSS Frame Generation a nástroji pro optimalizaci odezvy NVIDIA Reflex.
Jak DLSS 3 funguje?
Všechny zázračné technologie je možné využívat díky architektuře grafických procesorů Ada, která zvládá nabídnout revoluční výkon pro ray tracing i neurální grafiku vycházející z umělé inteligence. Čtvrtou generaci jádra NVIDIA Tensor naleznete v grafických kartách GeForce RTX 40, což pochopitelně jejich umožňuje exkluzivní využití DLSS 3.
Jak ale celé kouzlo DLSS 3 probíhá? Už bylo naznačeno, že jde o dílo tří pokročilých technologií. První z nich je DLSS Frame Generation neboli generování snímků. Nástroj vezme 4 klíčové vstupy – aktuální snímek, předchozí snímek, vygenerované optické pole pohybu a data z enginu a pomocí umělé inteligence doplní odpovídající mezisnímky. Právě optické pole pohybu je klíčové proto, aby Frame Generation věrohodně rekonstruoval jak geometrii objektů, tak jednotlivé efekty.
Super Resolution, Reflex a implementace
Dalším klíčovým pomocníkem je DLSS Super Resolution neboli super rozlišení, to využívá možnosti renderovat hru v nižším rozlišení, aby umělá inteligence následně celý obraz upscalovala. Výsledkem je tedy vysoké rozlišení při použití výkonu rozlišení nižšího. Vyšší snímkové frekvence je přitom dosaženo bez ztráty kvality obrazu, občas je výsledek dokonce i lepší než možná varianta v nativním rozlišení.
Poslední technologií do trojlístku je pak NVIDIA Reflex, tedy nástroj pro snížení latence a vylepšení celkové odezvy při hraní. Jak Frame Generation, tak Super Resolution potřebují na vygenerování snímků drobný zlomek vteřiny, vše ale kompenzuje NVIDIA Reflex díky synchronizaci GPU a CPU. Tím dokáže optimalizovat veškeré procesy a zkrátit latenci na úplné minimum.
Implementace DLSS 3 je přitom relativně snadná, umělá inteligence totiž nepotřebuje žádný speciální trénink, plná podpora je navíc i u extrémně populárních enginů, jako Unreal Engine či Unity. Díky tomu se technologie začíná objevovat ve stále více hrách, jako jsou Cyberpunk 2077, Hogwarts Legacy či nově v čerstvém hitu Diablo IV – k této příležitosti jsme mimochodem vytvořili unikátní pekelný stroj. Jak je z výčtu vidět, možnost implementace není problematická ani u nejnovějších titulů, ani u her už pár let starých.