Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Okem bezzrcadlovky: Malujeme světlem

Okem bezzrcadlovky: Malujeme světlem

Návody

Přinášíme druhý díl našeho nového seriálu o focení pomocí bezzrcadlovky. Tentokráte se společně podíváme, jak se dá s pomocí fotoaparátu malovat světlem a vytvořit tak velmi efektní momentky. Prsty na spouště, startujeme.

Fotoaparáty jsou v dnešní době tak pokročilé, že zvládnou spoustu věcí „vymyslet“ za fotografa. Řeč je o tzv. automatických režimech, které za několik posledních let ušly dlouhý kus cesty. Přesto, pokud fotíte skutečně rádi, vyplatí se naučit svůj přístroj dobře ovládat i v poloautomatických režimech a konečně také v tom zcela manuálním.

Pouze tak docílíte toho, že jednotlivé momentky budou vypadat skutečně tak, jak mají. V dnešním speciálu se proto společně zaměříme na hrátky s časem. Ukážeme si nastavení rychlosti závěrky můžeme využít k tomu, abychom doslova malovali světlem ve fotografii. Za připomenutí určitě stojí také náš první díl, který se zaměřoval na focení domácích mazlíčků.  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Speciál o focení mazlíčků naleznete zde.

 

Na co budeme fotit

V předchozím dílu našeho seriálu jsme si již řekli, že je vlastně jedno, na co fotíte – zda na chytrý telefon, obyčejný kompakt, digitální zrcadlovku nebo bezzrcadlovku. Právě pro poslední zmiňovanou kategorii jsou nicméně naše rady určeny, protože sami používáme k focení bezzrcadlovky od společnosti Olympus. Konkrétně v dnešním díle nám poslouží model Olympus E-M10 Mark II se setovým objektivem 14-42mm. Vzhledem k tomu, že budeme pracovat s delšími časy, samozřejmě se také neobejdeme bez stativu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Dnešní speciál jsme nafotili bezzrcadlovkou Olympus E-M10 Mark II

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Setový objektiv 14-42mm

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Naše fotografická výbava značky Olympus

 

Kompenzace nedostatku světla

První věcí, se kterou se musí fotograf při pořizování nočních momentek vyrovnat, je nedostatek světla. Ten je možné kompenzovat v podstatě čtyřmi různými způsoby. Tím prvním je samozřejmě použití blesku, jak nám často radí i plná automatika dnešních fotoaparátů. Blesk ale například pro focení architektury není vhodný vůbec – stejně tak jej nemůžeme využít pro malování světlem.

Vhodnější je tedy při fotografování za úplné tmy další dva způsoby. Jedním z nich je používání světelnějšího objektivu, ideálně s hodnotami f/2.0 a méně. Pokud takový nemáte, můžete využít také vyšších hodnot ISO. To se však hodí jen v případech, kdy potřebujeme fotit tzv. „z ruky“ a nemůžeme nastavovat delší časy. I u těch nejlepších fotoaparátů se totiž s rostoucím ISO začíná projevovat šum, především na tmavších plochách se pak zobrazují obrazové vady.

Nejideálnějším způsobem, pokud to situace umožňuje, je fotit s delšími časy závěrky. Například při čtvrtvteřinových časech se již dá pracovat s ISO okolo hodnoty 800 až 1600, ve kterých šum není tak patrný. Při ještě delších časech jsou tyto hodnoty samozřejmě ještě nižší. V takovém případě se ale většinou již neobejdeme bez stativu. Teoreticky si můžeme vypomoci tak, že opřeme fotoaparát o zábradlí, značku, nebo jiný pevný bod, ale výsledek pravděpodobně nebude tak dobrý, jako kdybychom použili stativ.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim Live Time dovoluje na fotoaparátech od Olympusu kontrolovat malování světlem v reálném čase.

 

Nás bude v dnešním díle zajímat nejvíce poslední zmiňovaná možnost, tedy focení na delší časy. Právě s nimi je totiž možné dosáhnout kýženého efektu „kreslení“. Ten se projeví především ve chvílích, kdy zachycujeme ruch města, například pohybující se automobily. Stopy světel vozů totiž dokážou momentku oživit, ale při různých časech „kreslí“ do výsledného obrazu úplně jinak.

Podle konkrétní situace tedy volíme různé časy, což se vyplatí vyzkoušet vždy na místě. Při kratších časech jsou automobily jen mírně máznuté, zatímco zbytek scény je krásně ostrý. Naopak při delších můžeme pozorovat světelnou stopu přes celou šířku snímku. Níže si můžete prohlédnout různé načasování jedné a té samé scény a jak zajímavě se podle nastavení mění.

Olympus nabízí u modelu E-M10 Mark II navíc vychytávku zvanou Live Time. S ní v podstatě okamžitě vidíte, jak se momentka proměňuje v čase. Tedy jak na ní přibývají světelné stopy. Díky tomu má fotograf kontrolu nad přístrojem a v reálném čase po stisku spouště vidí, jak moc fotografie světlá. Teprve při opětovném stisku spouště je snímek hotový. Hlavní výhoda je pokročilejším uživatelům zřejmá. Při velmi dlouhých časech jinak tmavé plochy světlají a nevhodným nastavením je možné klidně proměnit noc na den. S režimem Live Time má uživatel ale kontrolu nad tím, jak výsledný snímek vypadá.

Níže naleznete různé momentky, jak se proměňují v čase podle toho, jak dlouhý čas je nastaven:

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

0,8s – originál zde

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

1,0s – originál zde 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

1,6s – originál zde

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

3,2s – originál zde

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

10,5s – snímek je viditelně přepálený – originál zde

 

Nezapomínat na kompozici

Alespoň v rychlosti si i v tomto díle připomeneme, jak pracovat s kompozicí – ta je totiž u statických snímků velmi důležitá. Řeč je o používání pravidla třetin či zlatého řezu. Tyto fotografické techniky najdou uplatnění samozřejmě i při focení architektury, proto je vhodné si je připomenout – detailní vysvětlení dané problematiky naleznete například v díle o domácích mazlíčcích.

Alespoň v rychlosti připomeňme, že vhodné je komponovat tak, aby hlavní body našeho zájmu nebyly umístěny na samotný střed. Přestože někdy je středová kompozice žádoucí, ve většině případů se hodí více tzv. třetinová kompozice. V takovém případě si v podstatě celý záběr rozdělíte na devět stejných dílů (dvě vodorovné a dvě svislé čáry). Hlavní objekt by pak měl být umístěn na jednu z těchto čar, ideálně přímo na jejich průsečíky.

Pokud to čas a situace dovolí – koneckonců jsme na výletě, tak kam při focení pospíchat – rozhodně se vyplatí si místo obejít ze všech možných stran a rozhodnout se, z jakého úhlu vypadá v daném světle daný snímek nejlépe. Charakter jednotlivých budov se pochopitelně z různých úhlů pohledu dramaticky mění.

Když už jsme nalezli ideální místo pro pořízení naší momentky, je vhodné se zamyslet ještě nad tím, jak budou světla na výsledné momentce vypadat. Platí to například v případech, kdy se objekt našeho zájmu nachází před křižovatkou. Podle toho, jak auta zatáčejí totiž můžeme snadno zvolit, jakým směrem se budou světla ubírat. Můžeme je tedy nechat plynout rovně napříč křižovatkou, nebo odbočovat z jedné strany do druhé, jak je vidět na snímcích níže. Charakter momentky se tím poměrně dramaticky změní.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jediné zachycené vozidlo. (originál zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Auta projíždí křižovatku rovně. (originál zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jednotlivé vozy zatáčejí a míjí se uprostřed křižovatky. (originál zde)

 

Kouzlení s režimem LiveComp

Olympus E-M10 Mark II je na focení v noci doslova stavěný. A to nejen díky režimu Live Time, který jsme si popsali výše. Ten je sice také velmi praktický, neboť fotograf přesně v reálném čase vidí, jak se snímek v čase proměňuje, zároveň má ale i jednu podstatnou nevýhodu. Jak se čas postupně prodlužuje, celá focená scéna pomalu světlá, což není vždy žádoucí.

S bezzrcadlovkou od Olympusu se dá ale i na tento problém vyzrát. V manuálním režimu totiž jako úplně nejdelší čas naleznete vychytávku zvanou LiveComp. S její pomocí v podstatě přístroj vytvoří dvě různé expozice. Jednu, na které je zachycen originální snímek, a druhá pak do něj pouze přidává světelné plochy. Teprve po třetím zmáčknutí pouště je momentka hotová.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Režim LiveComp

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Náčiní na noční focení: světla na kola…

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

…a tkaničky

 

Pokud tedy vyfotíte nějakou scénu a pak budete před objektivem psát cokoliv do vzduchu například pomocí rozsvíceného chytrého telefonu, fotoaparát bude výsledné dílo zaznamenávat jako jednu jedinou fotku. Tímto způsobem je možné ve fotografii kreslit různé ornamenty, nebo klidně i psát libovolná slova.

Velmi efektně vypadá, pokud použijete světla různých barev. My jsme například momentky vytvářeli pomocí malých LED světel na kola, tedy s využitím bílé a červené barvy. K tomu jsme na focení přibalili ještě tkaničky. Důvod je prostý, pokud na ně přiděláte zmiňovaná světla, snadno s nimi můžete před objektivem kroužit a dělat i řadu dalších pravidelných pohybů, které následně vytvoří kýžený efekt.

Ještě než se vypravíte na lov nočních momentek, podívejte se na několik maleb, které jsme s režimem LiveComp vytvořili my.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Originální scéna (originál zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Vytvoření nápisu pomocí LED světel (originál zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Malování kruhu (originál zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pravidelné obrazce vypadají skvěle (originál zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Fantazii se přitom meze nekladou (originál zde)

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Světelné efekty mohou být i velmi decentní (originál zde)

 

Kam dál?

V seriálu Okem bezzrcadlovky přineseme hned několik článků, ve kterých budeme radit, jak dosáhnout lepších výsledků při focení. Mezitím si v našich dřívějších článcích můžete připomenout základní fotografická pravidla a poučky, stejně jako rady pro ovládání fotoaparátů:

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (3)

Sranda

Je vtipne, jak jsem sveho casu, jeste na umelecke skole, za sve fotografie tvorene svetly noci sklizel nanejvys opovrzlive reakce... O_o A ted je to tyjo tak In, to abych je vytasil...
Mimo to, kolik pokusu bylo treba na tu fotku "CZC"? :-D

@MaXxProsTe: Dobrý den, právě díky režimu LiveComp jde psát nápisy velmi jednoduše. I když jsem snímek pořizoval sám a neviděl tak na displej, podařilo se nám to na čtvrtý pokus – v podstatě stačilo najít střed snímku, abychom skutečně byli v záběru, a pak neudělat chybu v zrcadlovém psaní jednotlivých písmen. Hezký den.

@MaXxProsTe: dneska je vsechno In.. a komu se to nelibi at si ....:)

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru