Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Hlavička
Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #3: Superhrdinové a heavy metal

Herní klasiky, které by si zasloužily pokračování #3: Superhrdinové a heavy metal

Produktové tipy
Sklenice panáky DC Comics - set 4 kusů_448486431
Sklenice panáky DC Comics - set 4 kusů
Produkt není určen k prodeji.
Láhev na pití EKO - Playstation: Buttons, nerez_481378874
Láhev na pití EKO - Playstation: Buttons, nerez
Produkt není určen k prodeji.
Lampička DC Comics - Batwing_578717526
Lampička DC Comics - Batwing
Produkt není určen k prodeji.

Na superhrdinskou RPG strategii tvůrci neměli čas, na rockový akční nářez zase neměli fandové chuť. My bychom ale v obou případech pokračování uvítali.

Freedom Force

Dnes už člověk nemůže jít ani koupit chleba a patnáct deka gothaje, aby na něj nevyskočil nějaký superhrdina. Jenže tomu tak nebylo vždycky. Fandové komiksů si příběhy Iron Mana, Supermana a Batmana užívají už desítky let, ale do opravdového mainstreamu se většině z nich povedlo prorazit až ve století jednadvacátém s filmy. Freedom Force se ovšem objevila v roce 2002, kdy komiksová horečka ještě pořádně nezačala. A vlastně ani nešlo úplně o komiksovou hru.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Irrational Games sice v roce 2002 udělali hru se superhrdiny, ale všechny si vymysleli. Nemuseli tak platit licenci a hlavně mohli celou hru pojmout tak, jak chtěli oni sami. Výsledkem byla svižná strategie, v níž jste museli hrdinům z Patriot City pomoci v boji proti superzloduchům. Sice nedorazili Captain America s Iron Manem, dovedli však bez problémů poznat, kde jaký člen Freedom Force hledal inspiraci. Tvůrci ovšem nevsadili jen na akci se superhrdiny, ale rozhodli se svou hru pojmout jako milostný dopis takzvanému stříbrnému věku komiksu, který začal v polovině padesátých let a skončil někdy kolem roku 1970. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Atmosféra je tedy velmi retro a styl velice úsměvný. Freedom Force je ve své záměrné naivnosti vyloženě kouzelná. Hrdinové jsou absolutně hrdinští, lumpové stoprocentně zlí a hlas vypravěče dokonale zapálený. Hra se nebere úplně vážně, ale opravdu nejde o parodii, spíš o poctu, jejíž tvůrci i hráči vědí, že doba podobných hrdinů a stylu vyprávění se už nikdy nevrátí. Freedom Force ovšem zvládlo oslovit i hráče, kterým byly retro komiksy ukradené. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Irrational Games pojali bitky superhrdinů a superzloduchů jako real time strategii s RPG prvky, kterou lze kdykoliv zastavit, rozdat pokyny hrdinům a zase spustit. Takže se klasicky využívaly speciálních schopnosti jednotlivých charakterů a bez spolupráce se hrdinný Minuteman a jeho parta nikam nedostali. Postupně se pak zlepšovali a mohli efektněji a efektivněji mlátit lumpy. Kombinace svižného gameplaye, originálního prostředí a nadhledu udělala z Freedom Force úspěšnou hru a prodalo se jí 400 000 kopií. O dva roky mladší Freedom Froce vs. the 3rd Reich ovšem takový komerční úspěch neměla, když to řekneme trošku zaobaleně. Šlo o propadák. Ale ani to trojku nezastavilo. Málem. 

Pro Irrational Games šlo ovšem o srdcovou záležitost a o třetím díle se spekulovalo docela hodně. Trojka s názvem Ultimate Freedom Force měla být mnohem modernější a vážnější a prý o ni byl i zájem, jenomže Irrational Games se museli rozhodnout, jestli budou čas a síly věnovat komiksovým hrdinům, nebo zkusí něco nového. Konkrétně první Bioshock. A jak dnes víme, ten dostal přednost. I přes velkou popularitu v modderské komunitě se ale už ke značce nikdo nevrátil. Tvůrci série Joe McDonagh a Kevin Line jsou však obří komiksoví nadšenci a když přijde v rozhovorech řeč na jejich superhrdiny, rozhodně se netváří, že by na nabídku pracovat na dalším dílu nekývli. Bylo by fajn, kdyby jim ji někdo dal. Superhrdinové jsou dnes extrémně v kurzu, takže sakra kdy, když ne teď?

Brütal Legend

Hrají fandové heavy metalu hry? Určitě, proč taky ne? Ale je jich dost na to, aby mohla uspět heavy mealová hra? V Double Fine Productions si mysleli, že ano, a tak vypustili do světa Brütal Legend. Když v devadesátých letech vytvořil Tim Schafer kultovní motorkářskou adveturu Full Throttle, ukázal, že prostředí drsňáků může být zajímavé i pro hry. A motorkáři většinou neposlouchají Hanu Zagorovou nebo Kryštof, takže když si Schafer založil po odchodu z LucasArts vlastní studio, rozhodl se vsadit se svou první hrou právě na ně. A malinko se přepočítal. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Brütal Legend je hodně fajn zábava, i když u ní pochopitelně platí, že kladný vztah k tvrdší muzice se docela hodí. Ale i bez něj poslali Double Fine Productions do světa fajn hru. Kombinace akční adventury se strategickými prvky se točila kolem Eddieho Riggse, fandy heavy metalu, který se octne v heavy metalovém světě a musí pomlátit spoustu potvor, aby zachránil zotročené lidstvo. K dispozici má bojovou sekyru a ještě bojovější kytaru, takže ohulte repráky a užijte si masakr! 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Brütal Legend byla poctivá akce z hodně originálního prostředí, na které navíc Double Fine Productions nešetřilo a tvůrci nepodcenili žádné detaily. Hlavní hrdina vypadá částečně jako Jack Black, jenž mu poskytl i hlas, ale jako inspirace posloužil třeba i zpěvák Glenn Danzig nebo dnes již zesnulý legendární Lemmy Kilmister z ještě legendárnějších Motörhead. A dorazil i Ozzy Osbourne. Pořádně nabušený soundtrack byl samozřejmostí a design potvor a celého prostředí správně metalově neokoukaný. Bylo to fajn. A bohužel ne pro každého. 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Brütal Legend si našlo svoje fanoušky, ale jeho specifičnost se nakonec ukázala jako problém a i přes pochvalné recenze se hra neprodávala tak, jak si vydavatelé představovali. Pro zákazníky byla prostě malinko divná. V Double Fine Productions ovšem na úspěch vsadili všechno a dokonce se už plánovala i dvojka. Ta měla být třikrát větší, přidat další svět, v němž by Eddie mohl řádit a všichni se těšili, až se pustí do práce. Jenomže pak z EA napsali, že o pokračování nemají zájem. Double Fine Productions se tak dostali do hodně nepříjemné situace. Neměli peníze, neměli zelenou na projekt, který už měli rozpracovaný, a museli rychle něco vymyslet. A nebo zavřít, což se jim samozřejmě nechtělo. 

Místo dalšího Brütal Legend tak začali pracovat na několika menších a méně ambiciózních projektech, které by se dobře prodávaly a pomohly studiu nezkrachovat. To se nakonec podařilo, ale všichni věděli, že Costume Quest nebo Iron Brigade nebyly pro nikoho ve studiu srdcovky. Svůj účel však splnily a Double Fine Productions stále existují. A Tim Schafer paličatě tvrdí, že dvojky Brütal Legend se jednou dočkáme! Letos by se mělo objevit pokračování trhlé skákačky Psychonauts, na které Tim Schafer úspěšně vybíral peníze od hráčské komunity a vyšlo mu to. Tak to třeba zkusí i s Brütal Legend...

Ohodnoť článek:

Názory ostatních Geeků (1)

Freedom Force <3

Freedom Force byla pro mě v jednu dobu úplná srdcovka. Ten úmyslně naivní příběh konec docela zhoustl a pamatuju si, že mi na postavách hrozně záleželo. Komunita byla hodně živá a díky možnosti udělat si vlastního hrdinu nejen vzhledově, ale i s naeditovatelnými schopnostmi, se do hry dostalo i dost těch licencovaných. Na Steamu prý není dobrá verze, tak kdyžtak berte z GOGu.

Máš něco na srdci?

100% GEEKsměs bez elektroniky 100% GEEKsměs bez elektroniky
nahoru