Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Jak vybrat nejlepší herní monitor pro majitele grafik GeForce? Návody

Jak vybrat nejlepší herní monitor pro majitele grafik GeForce?

autor: Petr Kirs
Na trhu jsou stovky různých monitorů. Zatímco některé modely se hodí do kanceláře, jiné zase ocení profesionální fotografové či grafičtí editoři. Specifické nároky mají samozřejmě i hráči a dnes se společně podíváme, na co dávat při výběru gamingových monitorů pozor. Zaměříme se přitom na technologii G-Sync a grafické karty GeForce od společnosti NVIDIA.

Kapitoly

Úhlopříčka a rozlišení

Za naprostý základ lze v dnešní době považovat herní monitory, které jsou vybaveny standardem Full HD, tedy 1920 x 1080 obrazových bodů. Nižší rozlišení se u gamingových panelů prakticky již vůbec nedělá. Ty nejmenší monitory nabízí úhlopříčku 22 či 24 palců. Sehnat nicméně není problém ani modely s 27palcovou úhlopříčkou.

Větší obrazové plochy se s Full HD rozlišením zpravidla nedoporučují, neboť pak je u nich již viditelný rastr – v praxi tedy můžete zblízka vidět již jednotlivé pixely, což není žádoucí. Takový obraz pak působí příliš hrubě a při hrách nerealisticky.

Full HD herní monitory

 

U větších displejů je tak vhodnější zvolit vyšší rozlišení, konkrétně 2K či QHD (2560 x 1440 obrazových bodů), nebo ještě lépe standard 4K (3840 x 2160 pixelů). Obraz je v takovém případě daleko jemnější, ale monitory jsou pochopitelně dražší.

Počítat je nutné také s tím, že „krmit“ 4K monitor adekvátními hrami bude citelně náročnější na výkon celé připojené sestavy. Pokud tedy nechcete investovat do hi-endové sestavy několik desítek tisíc korun, bude rozumnější zvolit standard Full HD.

4K herní monitory

 

Moderní LCD monitory totiž mají jasně stanovené nativní rozlišení. Pokud u nich použijete nižší rozlišení, obraz bude ve většině případů rozmazaný a neostrý – zážitek ze hry zkrátka nebude tak dobrý jako v případě nativního rozlišení. Právě proto je vhodné myslet na ideální rozlišení už při výběru gamingového panelu, a to ideálně s ohledem na výkon sestavy, ke které bude daný stroj připojován.

Na trhu existují samozřejmě i herní monitory, které se vymykají pravidlům uváděným výše – především tedy zmiňovanému rozlišení. Řeč je například o extrémně širokoúhlých obrazovkách, které mají poměr stran například 32:9. Je to stejné, jako kdybyste vedle sebe postavily dva monitory, díky jedinému řešení však uprostřed nemáte zbytečně žádný rámeček, který by vás omezoval při hraní. Takové panely nabízí například při úhlopříčce 49 palců rozlišení 3840 x 1080 pixelů či 5120 x 1440 obrazových bodů.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

 

Typ obrazovky je důležitý

Rozlišení a úhlopříčka jsou zpravidla prvními dvěma parametry, které uživatelé řeší. Snad ještě důležitější je ale typ obrazovky, byť jej celá řada lidí při výběru podceňuje. Právě typem obrazovky se přitom herní panely zpravidla liší od těch multimediálních a grafických nejvíce. Pojďme si tedy jednotlivé obrazové technologie představit trochu blíže:

 

TN – Obrazovky stavící na technologii TN patří mezi nejrozšířenější, a nutno podotknout, že jsou hráčům nejčastěji doporučovány. Je to dáno tím, že tento standard poskytuje velmi rychlou dobu odezvy, což je samozřejmě u her žádoucí.

Nevýhodou TN obrazovek nicméně bývá horší barevné podání, které se zkrátka s ostatními obrazovými technologiemi měřit nemůže, i když poslední generace panelů nabízí již podstatně lepší podání obrazu než před lety. Počítat je nicméně nutné s horšími pozorovacími úhly, platí to především ve chvílích, kdy se na panel díváte seshora nebo zespodu, obraz je v takovém případě nepřirozeně světlý, nebo naopak přechází do inverze.

TN panely

 

IPS – Monitory standardu IPS rozhodně žádnými problémy s pozorovacími úhly netrpí, také se u nich můžete těšit z citelně věrnějšího barevného podání. Daní za tyto přednosti je však horší doba odezvy než u TN panelů. Právě proto používají IPS panely spíše na práci a multimédia, nikoliv na hry. Je nicméně nutné podotknout, že za několik posledních let zvládli někteří výrobci vyšperkovat standard IPS bez nadsázky až k dokonalosti. Opravdu kvalitní panely tak dovedou nabídnout i velmi nízkou dobu odezvy, přestože staví na technologii IPS. Zpravidla jde ale o modely s cenovkou přesahující 20 000 Kč.  

IPS panely

 

VA – Za zlatou středí cestu lze považovat gamingové obrazovky se standardem VA. Ty mají dobré podání černé i dalších barev, ale netrpí takovými neduhy jako IPS panely. VA monitory se rozhodně neztratí nejen na stole herního nadšence, ale také milovníka filmů. Náročnější hráči, kteří hrají rychlé FPS akce, ale stejně pravděpodobně upřednostní TN panely, ty jsou totiž na tom s dobou odezvy ještě lépe než technologie VA. Obzvláště to platí v segmentu těch cenově dostupnější modelů.  

VA panely

 

QLED – Narazit je možné i na zajímavé specialitky, jako je technologie QLED. Tou se chlubí herní monitory od společnosti Samsung, a to po vzoru prémiových televizorů tohoto výrobce. Panely s touto technologií jsou schopny reprodukovat 100 procent barevného objemu. To znamená, že dokážou zobrazit všechny barvy při jakékoli úrovni jasu. Nejjemnější rozdíly jsou viditelné i při nejvyšším stupni jasu technologie QLED – mezi 1 500 a 2 000 cd/m2.

Barevné podání je velmi syté a působí věrným dojmem. Pokud na panelu zobrazíte kvalitní fotografii, všechny odstíny jsou zobrazeny přesně tak, jak mají. Taktéž podání černé se drží na velmi vysoké úrovni. Svou rychlostí se QLED obrazovky vyrovnají VA a některým TN panelům, musí jít nicméně o modely zaměřené na hráče. Na pultech obchodů jsou k dostání také QLED panely určené na práci, které zkrátka žádné herní ambice nemají.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Jedna obrazovka může nahradit dva monitory

 

Rychlost: doba odezvy a obnovovací frekvece

Jak je z řádků výše patrné, rychlost je pro herní monitory klíčová. Právě na tento parametr se tedy rozhodně vyplatí při výběru ideálního gamingového panelu také zaměřit. Prakticky u každého nabízeného monitoru naleznete dobu odezvy, která se měří v milisekundách. Při příliš vysoké době odezvy se obraz v rychlých akčních scénách rozmazává, což rozhodně není žádoucí.

Dobu odezvy je nicméně nutné brát s určitou dávkou rezervy. I u těch nejlevnějších panelů totiž můžete narazit na 1ms hodnoty. To ale ještě nutně neznamená, že obraz bude skutečně plynulý a že jde o plnokrevný gamingový monitor.

Doba odezvy totiž určuje pouze schopnost jednotlivých pixelů změnit nějakou barvu na druhou. Hodnota 1 ms zpravidla udává pouze schopnost vykreslení gray to gray (zkratka GTG), tedy schopnost monitoru změnit jeden pixel v odstínu šedé na jiný. Reálná doba odezvy zpravidla bývá vyšší a ti serióznější výrobci ji uvádí také. Obecně lze říci, že barevná doba odezvy nižší než 5 ms stačí i pro hraní akčních her.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Plynulý obraz je důležitý, a to nejen pro profesionální hráče

 

O reálné rychlosti pro potřeby pařanů tak v praxi spíše vypovídá input lag, který někdy bývá označován také jako response time. Řada výrobců nicméně tyto hodnoty neuvádí, což je rozhodně škoda. Tento parametr totiž určuje čas potřebný na veškerou cestu elektrického signálu na zpracování obrazu. Obecně platí, že čím vyšší input lag, tím hůře. Především jedinci, kteří plánují hrát rychlé FPS akce, by si na rychlosti obrazu měli dát opravdu záležet. Rozdíl pár milisekund totiž může nakonec rozhodnout o výhře či prohře.

Vodítkem při výběru herního monitoru, alespoň tedy co se celkové rychlosti týče, tak nejčastěji bývá obnovovací frekvence. Ty základní modely nabídnou pouze 60 až 75 Hz, ty kvalitnější zpravidla dvojnásobek, zpravidla 120 či 144 Hz. A v praxi je to skutečně znát. U nižší obnovovací frekvence se budou více namáhat oči při sledování obrazu, neboť každé oko se bude snažit „doladit“ neostrost obrazu.  Skutečně nároční hráči, kteří nejčastěji hrají akční tituly, pak sáhnou po modelech nabízejících obnovovací frekvenci 165 či 240 Hz.

U jakéhokoliv herního monitoru přitom platí, že je nutné jej správně nastavit. Většina gamingových panelů totiž nabízí přednastavené obrazové režimy, z nichž každý se hodí pro jiný typ hry.

 

Pokročilá technologie G-Sync

Z řádků výše by se mohlo zdát, že 244Hz monitor je zárukou toho nejrychlejšího, a tudíž pro hráče nejlepšího obrazu. To ale bohužel není v praxi vůbec pravda a 244Hz panel nemusí být vždycky lepší než ten, který disponuje 144 Hz. Kromě samotného panelu totiž o celkové plynulosti obrazu rozhodují i další vnitřní součástky. Pokročilejší modely totiž uvnitř výkonnější procesory, které zvládají pracovat s moderními technologiemi, jež dovedou s výslednou kvalitou obrazu doslova kouzlit.

V některých hrách je totiž možné narazit na trhání obrazu. Je to způsobeno pevně daným frame ratem monitoru, zatímco hry nemají fixní frekvenci. Vyřešit tento problém se podařilo již před lety společnosti NVIDIA, která přispěchala s technologií G-Sync. Ta nahradila starší standardy Adaptive Sync a V-Sync, které se v praxi příliš neosvědčily, a přinesla konečně o plynulou souhru monitoru a grafické karty. Tato funkce totiž určuje frekvenci monitoru podle grafické karty, díky tomu je obraz vždy naprosto čistý a plynulý.

Jak funguje G-Sync v praxi?

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Čip NVIDIA G-Sync

 

Abyste mohli G-Sync používat, je nutné vlastnit kompatibilní grafickou kartu od společnosti NVIDIA. Sluší se také nicméně podotknout, že tento standard zvládají prakticky všechny moderní herní grafiky s jádrem od společnosti NVIDIA. Platí to dokonce i o levných modelech s cenovkou okolo tří tisíc korun. Samozřejmě platí, že pro dosažení plynulého obrazu ve vyšším rozlišení je potřeba ještě výkonnější grafika. Zkrátka s kartou za pár tisíc korun hrát plynule ve 4K možné nebude, ani když budete mít zapnutý G-Sync.

Potřeba je pochopitelně také monitor, který umí s technologií G-Sync pracovat. V současnosti existují tři různé verze G-Syncu, které se od sebe liší kvalitou a testováním. Základ nabídky tvoří G-Sync Compatible monitory, které nepoužívají procesory od společnosti NVIDIA, ale byly tímto výrobcem prověřené a jsou schopny poskytnout variabilní obnovovací frekvencí (VRR) bez trhání obrazu a záseků. Tedy i u základní verze mohou lidé počítat s plynulým hraním.

Sázku na jistotu nicméně představují panely s označením G-Sync, po kterých pravděpodobně sáhnou náročnější a často i profesionální hráči. Ty již staví na čipech od společnosti NVIDIA a prošly více než třemi stovkami náročných testů. Hráčům nabízí plný rozsah variabilní obnovovací frekvence (VRR) a variabilní zrychlení (overdrive), tyto technologie eliminují vizuální artefakty a zajišťují tak čistý obraz a vynikající zážitek z hraní.

Vrchol nabídky pak tvoří verze G-Sync Ultimate, která je určena pro jedince toužící po HDR obrazu bez trhání. Takové panely jsou vybaveny všemi pokročilými funkcemi, a navíc zvládají jas až 1000 cd/m2. To v praxi znamená, že reprodukují realistický obraz, který se podobá tomu, co skutečně dokáže vidět lidské oko. Rozsah barev je samozřejmě výrazně vyšší než u tradičních monitorů. Ultranízká odezva tak není jedinou předností tohoto standardu, jak je z řádků výše patrné. 

Herní monitory s technologií G-Sync

 

Jas, kontrast a připojení

Při výběru monitoru se rozhodně vyplatí koukat také na parametry jasu a kontrastu. Jas udává, jak dokáže daný panel silně „svítit“. Monitor se slabším jasem tak logicky bude mít tmavší obraz, v praxi také způsobuje degradaci barevného podání. Hodnoty jasu se udávají v kandelách na metr čtvereční (cd/m2). Základní herní monitory mají zpravidla jas od 200 cd/m2 výše, pokročilejší pak okolo 300 cd/m2. Ty nejlepší panely na trhu ale nabídnou ještě vyšší hodnoty, klidně i 400 nebo 600 cd/m2.

Kontrast nám říká, jak jednotlivé panely zvládají rozdíly mezi černou a bílou barvou. Zpravidla na monitorech s vysokým kontrastem je černá skutečně černá a nepůsobí našedlým dojmem. Výrobci přitom udávají dvě hodnoty kontrastu – statický a dynamický. Sledovat se rozhodně vyplatí ten první, neboť dynamické hodnoty jsou citelně vyšší a udávají i to, jak si monitor dovede pomoci zesvětlováním a stmíváním obrazu. Tím ale mění celkové barevné podání a logicky ztrácí věrnost. Za solidní standard lze považovat statický kontrast 1000:1, některé paněly nicméně nabízí klidně hodnoty až 3000:1 či 5000:1. Pro srovnání dynamický kontrast může dosahovat hodnot klidně až 1 000 000:1.

Prim hrají modely, které nabízejí HDR obraz. Ty dokážou pracovat s vysokým kontrastem a maximálním jasem, nečiní jim tedy problém zobrazit graficky náročné scény, ve kterých se prolíná velmi světlé a velmi tmavé pozadí.

Podceňovat se při výběru nevyplácí ani konektorová výbava. Starší standardy D-Sub a DVI-D ale dnes naleznete jen u některých panelů a pro hraní her se rozhodně nehodí. Moderní panely proto nejčastěji sází na HDMI či DisplayPort. Většina uživatelů se při připojení monitoru bude rozhodovat patrně podle své grafické karty, nicméně nejvhodnější je pro herní nadšence poslední zmiňovaný standard. Už jen kvůli tomu, že DisplayPort podporuje vyšší obnovovací frekvence než HDMI.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Herní monitory

Názory ostatních Geeků

Zatím nikdo nepřispěl do diskuze.

Máš něco na srdci?

nahoru