Přejít na obsah [o] Přejít na navigaci [n] Přejít na vyhledávání [v] Přihlásit se
Recenze: Logitech G29 Racing Wheel – nová modla pro čistokrevné závodníky Recenze
Logitech G29 (PC, PS3, PS4)
Logitech G29 (PC, PS3, PS4)
7 017 Kč 8 490 Kč 6 420 Kč 7 768 Kč
Logitech Driving Force Shifter
Logitech Driving Force Shifter
1 404 Kč 1 699 Kč 991 Kč 1 199 Kč

Recenze: Logitech G29 Racing Wheel – nová modla pro čistokrevné závodníky

Čerstvou novinkou na tuzemském trhu je závodní volant Logitech G29 Racing Wheel, který cílí na majitele konzolí PlayStation i klasických počítačů. Novinka patří podle papírových parametrů k tomu nejlepšímu, co se nabízí. Jak si ale povede v "závodní" praxi?

Automobilové závody jsou stejné jako letecké simulátory. Kdo to s nimi myslí vážně, nejspíše se nespokojí jen s tlačítky na klávesnici nebo gamepady. Dřív nebo později sáhne většina nadšenců po realistických kopiích, které mají co nejvěrněji simulovat skutečný závod nebo let. A jedním z takových přístrojů je i herní volant Logitech G29 Racing Wheel, který je určený pro klasické počítače, notebooky a herní konzole Sony PlayStation 3 a 4. Cílí na ty nejnáročnější uživatele, kteří se při závodech v obýváku chtějí cítit úplně stejně, jako kdyby seděli ve skutečném kokpitu supersportu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Logitech G29 Racing Wheel

 

Technické parametry

Testovaný model: Logitech G29 Racing Wheel

Rozhraní: USB

Zpětná vazba: ano (vibrace)

Počet pedálů: 3

Řazení: pádla pod volantem

Výrobní materiál: ocel, kůže, plast

Kompatibilita: PC, PlayStation (3+4)

Rozměry volantu: 270 x 260 x 278 mm

Hmotnost volantu: 2,25 kg

Rozměry pedálů: 167 x 428,5 x 311 mm

Hmotnost pedálů: 3,1 kg

 

Obsah balení

Praktiky hned, jak volant společnosti Logitech dorazil do redakce na test, nás zaujali rozměry obalu a celková hmotnost. Nemalá kartónová krabice černomodré barvy totiž váží bezmála šest kilogramů, tedy zhruba stejně jako menší kancelářský stolní počítač. Kromě pedálů a volantu se uvnitř krabice ukrývá už jen návod k použití, záruční list a napájecí adaptér.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Balení volantu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Dodávané příslušenství

 

Vzhled a kvalita zpracování

Není pochyb o tom, že Logitech G29 patří do prémiové třídy herních komponent. To je patrné už při prvním pohledu na zařízení, všimnout si můžete luxusních prvků z oceli a kůže. Ani plastové části ale nedělají testovanému modelu žádnou ostudu. Jsou dostatečně pevné, nikde se neprohýbají a jejich slícování je bez chybičky.

Věnec volantu je v horní části ergonomicky tvarován a ve spodní zeseknut do roviny. Přesně tak to mají skutečné sporťáky, aby při nalézání do nízkého kokpitu vozu volant neblokoval řidičovy nohy. Také další prvek umístěný ve vrchní části volantu je stejný jako u plnokrevných sporťáků.  Řeč je samozřejmě o modrém proužku, který rozděluje kožené obložení věnce. Ten usnadňuje zjištění pozice v periferním vidění. Je tedy zřejmé, že výrobce si vyhrál i s těmi sebemenšími detaily.

Uprostřed volantu jsou umístěna ovládací tlačítka, která dokážou simulovat herní ovladač televizní konzole PlayStation. Stejně tak je ale tlačítka, tzv. D-Pad, možné naprogramovat v prostředí Windows. Pod volantem jsou pak umístěna dvě pádla, která slouží k manuálnímu řazení – stejně jako ve skutečných sporťácích.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hlavní hrdina dnešní recenze

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Ovládací tlačítka obklopují střed volantu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Proužek v horní části usnadňuje orientaci

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Herní periferie disponuje i tlačítkem pro přepínání kompatibility mezi PlayStationem 3 a 4 – je umístěno velmi nenápadně

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Volant z profilu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na jedno z pádel pod volantem

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní část volantu se mírně zužuje a připomíná masku supersportu

 

V hodnocení vzhledu a kvality zpracování samozřejmě nesmíme zapomenout ani na dodávané pedály. Ty se stejně jako samotný volant velmi povedly. Základna, o kterou má hráč opřené nohy, je velmi robustní. Z masivních plastových částí černé barvy máte pocit, že se nemohou poškodit ani při zběsilejších akcích – a co si budeme nalhávat, ani když vzteky po prohraném závodě do pedálů řidič kopne.

Samotné pedály jsou ocelové. Na každém z nášlapů je umístěno hned několik plastových koleček, která mají zabránit uklouznutí nohy. Potěšující je fakt, že pedály jsou skutečně tři. Na rozdíl od levnějších setů tak nechybí spojka pro řazení.

Zpracování i kvalita použitých materiálů jsou u pedálů bez ztráty kytičky. A to samé platí i o volantu. Popravdě při pohledu na tyto herní periferie jsme se nemohli v reakci ubránit jedné myšlence – kdyby se takto kvalitní komponenty dávali do úplně každého nového vozu, svět by byl hned o něco krásnější. Realita je ale bohužel velmi často jiná, a tak v obýváku na stole můžete mít celkem snadno kvalitnější náčiní než v opravdovém vozu. Na druhou stranu, majitelé automobilů prémiových značek (BMW, Mercedes, Audi, apod.), takový rozdíl samozřejmě cítit nebudou.  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pedály v celé své kráse

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Podstavec pedálů je velmi robustní

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Zadní strana pedálů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na protiskluzové podložky na nášlapech pedálů

 

Stavíme závodní speciál…

Ne, nebojte, nebudeme vám tady radit, jak sestavit v obýváku kokpit napodobující skutečný vůz z lešenářských trubek. To si necháme až na některý z dalších dílů IT bastlírny. Místo toho se podíváme na to, jak volant a pedály propojit a jak je správně připevnit do „závodní pozice“. Hned na úvod se ale sluší zmínit, že vše je velmi snadné a instalace je otázkou maximálně pár minut.

Pedály se k volantu připojují jediným kabelem. Sériový port je umístěn ve spodní části volantu. Výrobce nezapomněl ani na takový detail, jako jsou výřezy pro vedení kabelů v této části konstrukce, jak jde vidět na jednom ze snímků níže. V útrobách volantu naleznete také napevno přidělaný USB kabel, který slouží k propojení s PlayStationem nebo PC.

Když už máte vše propojeno, zbývá už jen volant připevnit k desce stolu. K tomu slouží dvě nenápadná kolečka po stranách volantu. Jejich otáčením se postupně povolují dva háky na spodní straně, které zajišťují stabilitu volantu. Maximální tloušťka úchytné desky může být 3 centimetry, což mimochodem stačí i na masivně vyhlížející desky stolů z Ikey.

Po připojení k počítači je nutné ještě doinstalovat ovládací utilitu Logitech Gaming Software. My jsme volant testovali s televizní konzolí PlayStation 4, kde vše fungovalo okamžitě po zapojení USB kabelu do příslušeného portu.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Pomocí takovéhoto kolečka se uvolňuje úchytný mechanizmus volantu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Hák dokáže pojmout desku o tloušťce až tři centimetry

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na konektor pro připojení pedálů  

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Také pedály mají napevno uchycený kabel pro připojení

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na koncovku sériového portu, který slouží pro propojení pedálů s volantem

 

Tři, dva, jedna, start!

Vše připojeno, je čas startovat… Logitech G29 Racing Wheel jsme protáhli ve hře Project Cars. I když slovo hra možná není úplně na místě, tvůrci totiž tvrdí, že jde v první řadě o neskutečně věrný závodní simulátor, na kterém mohou směle trénovat i skuteční závodníci. Konečně i ti se na vývoji titulu podíleli.

Během několika posledních měsíců jsme během hraní zvládli perfektně nastudovat hned několik herních tratí a vozů. Všechny jsme je absolvovali s výrazně levnějším volantem Thrustmaster T80 Racing Wheel. Ale právě díky tomu máme alespoň s čím srovnávat.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Volant od Logitechu se drží velmi příjemně

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Žádné výtky jsme během hraní neměli ani k pedálům

 

Rozdíly jsou patrné už po projetí první zatáčky. Zpětná odezva se dvěma motory totiž dělá u Logitechu své a jako řidič máte skutečně pocit, jako byste četli typ povrchu pod koly. Testovaný volant je navíc velmi přesný, a tak se nám prakticky všechny trati bez výjimky podařilo zajet o pár desetin sekundy lépe, než s vlastním modelem Thrustmaster T80 Racing Wheel.

Volant G29 je navíc možné otáčet v rozsahu 900°, tedy o dvě a půl otáčky jako u skutečného vozu. Sluší se také zmínit, že šnekové převody byly vytvořeny podle vzoru převodů používaných v automobilových převodovkách za účelem snížení nežádoucího hluku a vibrací.

Na velmi dobrém pocitu při řízení se samozřejmě podepsali také výrobní materiály. Věnec volantu je tlustý tak akorát a kůže, kterou je volant pokryt, je v místech úchopu perforovaná. Takže ani při napínavých finiších by nemělo docházet k nadměrnému pocení rukou. Je ale pravdou, že ve čtyřicetistupňových vedrech, jaká nyní panují, se ruce při hraní stejně potí. Přeci jen, testovaný volant stále nemá zabudovanou klimatizaci jako skutečný vůz.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na perforovanou kůži v místech úchopu

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

D-Pad slouží k pohodlnějšímu ovládání her

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

LED diody nad středem volantu

 

Třešničkou na dortu jsou pak LED diody, které obklopují horní okraj středového uchycení volantu. Ty uživatele informují, kdy je přesně třeba přeřadit o stupeň nahoru nebo dolů, aniž by musel spouštět oči z dráhy. Místo toho jen periferně vnímá barevné spektrum od zelené až po červenou.

K co nejrealističtějšímu pocitu ze hry přispívají i pedály – brzda, plyn a spojka. To platí především o nelineárním brzdovém pedálu, který dokáže pracovat s tlakem s ohledem na rychlost. Při brždění tak jakoby cítíte, jakou práci mají destičky a brzdové čelisti s brzdovým kotoučem, který při vyšších rychlostech přece jen zpomaluje pochopitelně méně ochotně. Pro ještě přesnější ovládání je možné nášlapy pedálů polohovat, čímž se usnadní provádění manévrů pata-špička.

Ale na chvíli ještě zpět k volantu. Prakticky celá jeho středová část je pokryta tlačítky pro ovládání her. To se hodí ve chvíli, kdy například procházíte menu a nechcete přehmatávat mezi volantem a ovladačem. Během testování realistických závodních simulátorů je ale bude využívat jen málokdo. To už spíše sáhne po ocelových pádlech pod volantem. Ty samozřejmě slouží k řazení, jejich stisk je velmi příjemný a přesný.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Řadit je možné pomocí pádel pod volantem

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Řadicí páka se dokupuje zvlášť

 

Tím se zároveň dostáváme k části, která nejspíše bude některým hráčům vadit. Součástí balení totiž není řadicí páka, na druhou stranu je ale možné ji dokoupit zvlášť. Vadit to ale některým hráčům nejspíše přesto bude, protože u staršího kousku G27 byla páka součástí balení. Na druhou stranu hráčům, kteří spoléhají na automatické řazení, to bude nejspíše jedno. A klasické šaltpáky koneckonců mizí i ze skutečných supersportů.  

Pochválit si naopak herní set od Logitechu jistě zaslouží za své uchycení. Volant na stole se totiž ani nehne, a to přitom v některých zatáčkách dostával skutečně zabrat. Až překvapivě dobře je vyřešen také protiskluzový systém pedálů. Na spodní straně je hned několik gumových podložek, které zajišťují stabilitu i na velmi kluzké plovoucí podlaze. Problém jsme ale během testování nezaznamenali ani v případě, kdy byly pedály umístěny na koberci. Svůj podíl na dobré stabilitě jistě má i fakt, že podstavec pedálů je tak masivní a že na jeho spodní straně je patentovaný výsuvný úchytný systém speciálně pro koberec.

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Spodní strana pedálů

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Detailní pohled na protiskluzové podložky

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Patentovaný výklopný systém pro uchycení na koberci

 

Klady a zápory

+ realistický pocit z řízení, přesnost řízení

+ perfektní zpracování, použité materiály

+ použití ušlechtilých materiálů (kov, kůže)

+ detaily usnadňující orientaci inspirované skutečnými vozy (LED diody, proužek v horní části volantu, apod.)

 

- vysoká cena

- řadicí páka není součástí balení

 

Omlouváme se, popis obrázku chybí.

Logitech G29 Racing Wheel

 

Závěrečné hodnocení

Bez nadsázky: Volant Logitech G29 Racing Wheel je mistrovským dílem, za takové zpracování a použité materiály by se nemuseli stydět ani výrobci skutečných prémiových vozů. Vyzdvihnout si testovaný model zaslouží dozajista i za přesnost řízení a celkově realistický pocit při závodech. To všechno jsou ale samozřejmě vlastnosti, které se chtě-nechtě museli podepsat také na výsledné prodejní ceně. Na druhou stranu za kvalitu se zkrátka platí a kdo hledá náčiní pro co nejrealističtější pocit při řízení doma u počítače nebo konzole, jen těžko najde vhodnější set.

Zakoupit Logitech G29 Racing Wheel můžete v našem obchodě. Skladem bude od začátku následujícího týdne. V prodeji je už také řadicí páka k tomuto setu.

Názory ostatních Geeků (6)

avatar

Řadící páka?

schmako 20. 8. 2015 12:23

Trochu dost nelogická mi přijde přítomnost spojkového pedálu, když jsou u volantu jen pádla.

marko13 MAR
marko13 14. 2. 2016 22:02

@schmako: A ako sa asi rozbehne auto z jednotky bez spojky? Sekvencia je iba spôsob radenia 😜

KarelPipa KAR

900°

KarelPipa 29. 11. 2015 21:15

Pořád mi není jasný, jak někdo může být odvařený z rozsahu otáčení v počtu 2,5 otáčky na každou stranu, však závodní auta mívají max 1,5 přece? nebo se pletu?

janschmidt JAN
janschmidt 19. 3. 2018 14:42

@KarelPipa: Třeba pro ty co jezdí Euro truck simulator 2,kde je to s použitím ředící páky opravdu reálné.Viz videa na youtube co jsou fandové do simulátorů pořídit.Asi tak.

bubeliny1 BUB

Bubis GT3

bubeliny1 21. 12. 2018 12:46

Kupil som volant logitech g29 a po štiroch mesiacoch my prestala fungovať lava pačka čo prehadzujem richlosť. Poraďiťe my prosim.som sa onho staral ani spinka nanom.

Máš něco na srdci?

Nahoru